Screening in de thuissituatie: evaluatie gebruik ACAS

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Advertisements

Enquête Disciplines een overzicht van de antwoorden
Tevredenheidonderzoek Maatjesproject
Wanneer spreek je van genoeg goede voeding
Palliatieve huisbezoeken
CVA-zorgketen Leeuwarden
For internal use only Bouwstenen voor een goede ontvangst van een jaarkind Ervaringen van R.C Sassenheim.
KTO Telefonie Oordeel telefonische bereikbaarheid algemeen.
Terminale palliatieve zorg
Ervaring project Op Eigen Benen Vooruit Projectleidersbijeenkomst 6 september Trudi Taat Verpleegkundig Specialist.
Feedback geven en ontvangen
Academie voor Management
Mantelzorgtraining sondevoeding
Wie is aan zet ? - 1 jaar BYOD op het Liemers. Stand van zaken: – Devices mógen: iedereen weet dat – Regels hanteren ? – Neemt het aantal devices toe.
Buikpijn van systeembeheer? Een praktijkvoorbeeld uit Wageningen Jan Inden uit Wageningen.
Lekker Fietsen ‘s-Hertogenbosch Bert Pauli, wethouder Verkeer en Vervoer ‘s-Hertogenbosch.
Pilootproject ZorgTV Ervaringen en conclusies Landsbond van de Onafhankelijke Ziekenfondsen 29 juni 2010.
pilot studie Chronische CVA zorg in de huisartsenpraktijk.
Hogescholen in Dialoog
Diagnostiek kinkhoest bloedprikken nodig of niet?
Volgende dia is: Terugkoppeling bijeenkomst 1
Tevredenheidsonderzoek 2007
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
Individuele- en groepsbehandeling.  1. Bevraging  Vragenlijst invullen ( niet anoniem)  Doelgroep zijn adolescente vrouwen  Nederlandse vrouwen tussen.
Tevredenheidsonderzoek 2009 Sinte-Maartenschool, Meise.
Een nieuwe kijk op “nazorg” voor patiënten met NAH
Patiëntenparticipatie: Ook in de stroke service?
SIGEB: Signaleringsinstrument voor de thuissituatie
CBO richtlijn beroerte
Beslishulp beroerte thuis
Enquête ‘Coördinator’ Een overzicht van de antwoorden
Werken met SIGEB/ ACAS Presentatie door Rita Fleur,
Screening in de thuissituatie: ACAS
Help! ‘Niet vorderende ontsluiting’
Gecompliceerd Ulcuslijden Bloedingen en Perforaties Stichting BG Reinier de Graaf Groep Bare Buttocks Sessie Bare Buttocks Sessie Maagbloedingen: de Dagelijkse.
De kracht van de ervaring
TPA Westelijke Mijnstreek Bedsideconsultatie E. van den Berken & N. Lenaerts.
Een leesbare toelichting bij een beleidsartikel? volgens RBV 2006 (Het had zo mooi kunnen zijn.)
‘Ouders als behandelaars’
Enquête.
Zorg voor chronisch psychiatrische patiënten in flevoland
Lessen 17 / 40 De mensen die recent lessen hebben gevolgd hebben deze beoordeeld op 4 aspecten. In de getoonde grafiek steekt 1 aspect negatief af t.o.v.
Kankerspoken Drs. C.M. Kleverlaan psycholoog, programmamaker, auteur
Kwetsbare ouderen zonder thuiszorg
NOS Journaal Kijk een week lang het NOS Journaal. Ga op zoek naar de succesfactor.
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
Gedragsveranderingen bij dementie
Vroege herkenning en behandeling van ondervoeding op de polikliniek
Nieuwsbrief Januari 2014 De cijfers Koppeling met Landelijk Register Orthopaedische Implantaten Stand van zaken: onderzoek met stappenteller Contact Volgende.
Marjan Hurkmans Anneke de Jong. Wat is de Wandeling Mantelzorger: verwerking intensieve periode, vergroten draagkracht, inzet ervaringsdeskundigheid.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Aandacht voor arbeid en empowerment in de eerste lijn Bron: Donders, N., Gulden, J., Suylekom, W. (2011). Sterk naar werk: aandacht voor arbeid en empowerment.
Psychosociale begeleiding bij niertransplantatie
Het kwetsbare vertrouwen van ouders in de jgz Justine Pardoen Ouders Online.
Intensieve contextbegeleiding "De Vuurvogel" Informatiebrochure voor de jongere Hallo daar! Dit is onze informatiebrochure. Lees hem aandachtig door en.
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
Cliëntervaringsonderzoek Epilepsiecentrum Kempenhaeghe Sector Zorg & Dienstverlening Kwaliteitsdag VGN Door Esther Landsheer, MSc. Orthopedagoog.
Vroegtijdige zorgplanning in de thuissituatie Yolanda Hustings Kim Haesen.
Dienstverlening aan de burger HOE ERVAREN BURGERS MET EEN CHRONISCHE AANDOENING DE OVERHEIDSDIENSTVERLENING?
Ervaringen in de praktische betekenis met het Beroerte Advies Centrum
App van de maand september Stoptober
Anders kijken, anders doen
De Kracht van Communicatie
Resultaten ICT monitor 2002
Problemen van mantelzorgers die zorgen voor een oudere naaste
Effectiviteit van een dieetbehandeling
Effectiviteit van een dieetbehandeling
Effectiviteit van een dieetbehandeling
Inspectiebezoek VAVO Alfa-college 24 en 25 november 2015
Transcript van de presentatie:

Screening in de thuissituatie: evaluatie gebruik ACAS drs. Manon Fens Onderzoeker CVA

Hoe ziet het zorgmodel Maastricht eruit? Één zorgverlener  TZC Gestructureerde werkwijze  ACAS Langdurige zorg  5 HB Multidisciplinaire samenwerking

Hoe wordt het zorgmodel onderzocht? Proces evaluatie Resultaten assessment Vragenlijst Patiënt/naaste + thuiszorgcoördinator

Wat toont de assessment aan?

Vragenlijst – patiënt/naaste (1) Totaal van 57 patiënten en 33 naasten Zorgmodel: 91% vond het voldoende aantal HB ± 95% vond de periode lang genoeg 20-30% vond het 1e HB te lang na ontslag 96% vond het prettig dat HB thuis was 32% zou buitenshuis zorg willen ontvangen 5 patienten te weinig HB: deze patienten hadden tussen de 4 tot 6 huisbezoeken ontvangen 4 patienten vonden de periode te kort: varieert van 10 maanden tot 22 maanden

Vragenlijst – patiënt/naaste (2) ACAS: 98% vond de duur HB voldoende 98% duidelijk lijn in gesprek ± 90% vond gebruik valide lijst in orde ⅔ HB en zorg hebben dagelijks leven verbeterd / ⅓ zegt gelijk gebleven

Vragenlijst – patiënt/naaste (3) Positieve opmerkingen: voldoende tijd en aandacht aan problemen deskundig problemen oplossen zaken werden geregeld en op teruggekomen Er werd aan alles gedacht waar ikzelf nog niet aan gedacht had

Vragenlijst – patiënt/naaste (4) Negatieve opmerkingen: te veel vragen (N=1) meer aandacht besteden aan partner (N=1) na 1 a 1,5 jaar nog 2x per jaar contact willen houden

Vragenlijst – thuiszorg (1) Zorgmodel: Gestructureerde assessment is nodig Aantal huisbezoeken voldoende (afhankelijk van individu) Tijdstippen huisbezoek zijn geschikt (met soms enige variatie) Duur van follow-up voldoende (mogelijk na 24 maanden vast telefonisch contact)

Vragenlijst – thuiszorg (2) ACAS: Bruikbaarheid (0-10) = 8.6 Invullen lastig bij weinig restverschijnselen Duur afname is voldoende (en gaat sneller na herhaaldelijk gebruik) ACAS biedt meer structuur en overzicht

Wat is de boodschap? Vermoeidheid, IADL, cognitie, communicatie zijn blijvende problemen (tot 18 mnd) Gebruik van ACAS wordt positief ervaren door patiënt en naaste De ACAS biedt de thuiszorgcoördinatoren structuur in de werkwijze drs. Manon Fens m.fens@mumc.nl