Omgaan met weerstand & tips voor implementatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
Advertisements

Simultaan Tafelrondje
7 veranderingslessen Verandering creëert ongemak
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Welkom Mijzelf voorstellen aan de hand van een recente gebeurtenis waarbij ik ‘in mijn vuur stond’ Wat gaan we doen vandaag.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
DAT IS HET ! Joep was zo’n figuur, waar je echt helemaal gek van kon worden. Hij was altijd goed gehumeurd en had altijd iets positiefs te melden. Als.
Deze Tantra komt uit het noorden van Indië, of je nu bijgelovig bent of niet. Neem toch een paar minuten de tijd. Ze bevat sommige boodschappen die goed.
Discipelschap.
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Kwaliteitsverbetering moet je willen en vooral kunnen
Provocatief te werk in een assertiviteitstraining.
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Hogescholen in Dialoog
De kaart is niet het landschap
Oplossingsgericht coachen
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Iedereen coach naar Jef Clement.
Christus centraal! “Ik had besloten u geen andere kennis te brengen dan die over Jezus Christus – de gekruisigde” Paulus in 1 Korintiërs 2 vers 2.
Kruisweg geschilderd door Lucien Lantier
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Leren: wat houdt ons soms tegen...?
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Betrokkenheid op de werkvloer
Kankerspoken Drs. C.M. Kleverlaan psycholoog, programmamaker, auteur
Welke keuze maak jij voor jezelf?
Met handen en voeten geloven 1
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
CanDo Coaching.
Schouder of Zakdoek over verlies, afscheid en rouw
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Ondernemende professionals gevraagd! Lieve help!
Volksuniversiteit Zwolle
Aan de slag met waarderend vernieuwen
Het kost niets om dit te lezen.... het kost niets om te proberen !!! Te kijken maar doorlezen tot het einde het kost niets om te proberen !!! Te kijken.
BenFit; waarom? we geloven dat voor iedereen een gezond en gebalanceerd leven bereikbaar is de regie weer terug krijgen over je leven, lichaam en gewicht.
Brieven beginnen met A- B- C… Nummers beginnen met een, twee, drie…
gespreksvaardigheden
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Verschillende rollen en stijlen
De leerling of stagiaire in beweging!
Begeleiding Werkelijk contact Provocatieve begeleiding.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
DOOR! & SIEN Inspiratiesessie culturele veld CantaYoung ervaringen Toon Peerboom 30 januari 2016 ECI Cultuurfabriek Roermond.
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Talent in Ontwikkeling
Het effect van de kernset op de triagist Wat te doen om de triagist verder te helpen? Hoe wordt het triagegesprek weer van de triagist? Rita Nieuwenhuis.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
ZESC – Situationeel leiderschap
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Nee Zeggen!.
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
OPEN-KLAS Vernieuwd zorgproject waar leerlingen de verantwoordelijkheid nemen over hun eigen leerproces. Een boeiende werkplek waar leerlingen leren out-of-the-box.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
5 valkuilen & Tips.
Transcript van de presentatie:

Omgaan met weerstand & tips voor implementatie Gent, januari ‘11

Innoveren is als een nagel in hard hout slaan : klop je te hard, dan slaat je nagel krom, klop je te zacht, dan raak je er niet in het is een kwestie van te blijven kloppen met gedoseerde kracht

Reflecteer op jouw beste ervaring waarbij sprake was van weerstand. Wat deed je in die situatie wat effectief was?

Denk aan een recente ‘situatie van weerstand’ die je ontmoette … Denk aan een recente ‘situatie van weerstand’ die je ontmoette …..(en die je morgen weer tegen zult kunnen komen) Wat denk je dan? Wat deed je? Welk gevoel komt naar boven ?

In tweetallen: * wissel jullie beste ervaringen uit over omgaan met weerstand. * stel nieuwsgierige vragen * luister zorgvuldig naar de ander

Weerstand als kracht een basisrelatie wijze (assertiviteit, axenroos..) Nut van neen zeggen: begrenzen, terrein verdedigen, beveiligen, weigeren Weerstand = energie Kracht om ‘neen’ te zeggen Te weinig ‘neen’ => vuilbak Te veel ‘neen’ => koppig, nurks Dankbaar voor mensen die ‘neen’ zeggen, de persoon met weerstand zoekt ook het goede

Ontstaan van weerstand 1. Vanuit (te veel ) sturing Tip geven aan collega -> ervaren als kritiek documentatie, boeken, mails geven -> overspoeld worden een vals compliment geven -> om iets gedaan te krijgen

Ontstaan van weerstand 2. Vanuit onmacht Vaak falen : “wat ik toch niet kan, doe ik niet meer” 3. Vanuit te veel geven Vaak zeer gedreven mensen Mensen in weerstand hebben ( vroeger) vaak te veel gegeven en zijn daar niet voor gehonoreerd ziek, burn out.. ->weerstand

Weerstaan tegen vernieuwing 4.vanuit onderliggende gevoelens Bedreiging zelfwaarde: doe ik het niet goed misschien? territorium , status… Bezorgdheid is het nieuwe beter? Borgen van het bekende Onzekerheid vraagt nieuwe inhouden, vaardigheden Angst voor het onbekende, controleverlies Rouw in beweging komen is loslaten van het vertrouwde

Binnenbrengen van vernieuwing Je brengt een nieuw karretje binnen Alle posities worden ingenomen: Aannemen :Meerijden met de kar Ondergaan: hobbelen op de kar Weerstaan : wil niet op de kar, houdt ze tegen ( vraagt energie ) Kritiek : kar met vierkante wielen Terughoudend: wil de kar van alle kanten bekijken , staat aan de kant van de weg

BETROKKENHEID A N Ziet het nut en doet mee V -> stap in de coachrol PARTNERS VIJANDEN VERMIJDERS VOLGERS TWIJFELAARS PARTNERS VIJANDEN VERMIJDERS VOLGERS TWIJFELAARS A N V R D I G Ziet het nut en doet mee -> stap in de coachrol Ziet het nut en doet enthousiast mee ->geef een partnerrol Ziet het nut niet -> belang herhalen Gedraagt zich hulpeloos -> begrip voor weerstand ENERGIE

Schollaert : 2% kritische massa, 14% ontvankelijken, 34% vroege volgers, 34% late volgers, 16% blijvende weerstand -> steek daar geen energie in Modelfunctie: doe zelf waar je voor staat Think big, start small – werk met tussenstappen, kleine stappen brengen grotere veranderingen Erken en waardeer Zorg voor succeservaringen, deel ze en vier ze

Binnenbrengen van vernieuwing Pameyer : Maak je team vaardig: bouw voort op wat werkt - leer ze de juiste begrippen leer ze de nodige vaardigheden geef ze voldoende info en begeleiding leer van/aan elkaar

Omgaan met weerstand: wat werkt niet Macht gebruiken ivp kracht : je moèt ! Persoonlijke kritiek geven Er van uit gaan dat iedereen volgt gevolg :Of : openlijke weerstand Of : ogenschijnlijk meevolgen maar : ondergronds weerstand Onduidelijke communicatie en contact Wrevel, vastlopen

Omgaan met weerstand: wat werkt wel Ontkoppelen (niet persoonlijk nemen) Weerstand erkennen Communicatie vaardigheden - Bevragen wat ander wil - Luisteren naar bezorgdheid, angst,… - Gerust stellen : Het is niets nieuws, maar nieuwe wijn in oude zakken Geduld cfr. veranderen van bedritueel

Tips: samen verandering maken Wat willen jullie behouden? “Foto” van de gewenste situatie 2015 Waar staan we nu? Wat doen we al? Wat hebben we nodig? Blik op de toekomst, het verleden kan je niet meer veranderen

Tip: gedragsverandering Focus op het gedrag dat je graag wilt van de anderen. Zoek een situatie toen de anderen dat al (deels) deed. Zoek sterke punten van de anderen

Tip : spanning Laat de spanning in het midden liggen Ga niet “tennissen” tussen verschillen Gebruik ‘en’ in plaats van ‘ja maar’ Neem agressie niet persoonlijk, er zit angst onder

Tip : communicatie Nuttige vragen: - wat houd je tegen om..? - als je dit niet wil, wat wil je dan wel? - wat heb je nodig om..? - wie kan je helpen…? - wat vind jij belangrijk? - wat zijn dan de voordelen voor: - jou als medewerker/team - voor de leerlingen - voor de organisatie

Tip : reageer op dooddoeners ! we willen/kunnen dit niet -> wat wil je wel, wat kan je wel ? - we hebben daar geen tijd voor -> wat kan efficiënter ? -> wat win /verlies je met je zo op te stellen?

maak hen tot medestander Kleine verandering is vaak voldoende : benoem en waardeer ieder (klein) succes als bewegend in de gewenste richting Weerstand is kracht : weerstand= energie = engagement : maak hen tot medestander -

Veel succes !