Omgaan met weerstand & tips voor implementatie Gent, januari ‘11
Innoveren is als een nagel in hard hout slaan : klop je te hard, dan slaat je nagel krom, klop je te zacht, dan raak je er niet in het is een kwestie van te blijven kloppen met gedoseerde kracht
Reflecteer op jouw beste ervaring waarbij sprake was van weerstand. Wat deed je in die situatie wat effectief was?
Denk aan een recente ‘situatie van weerstand’ die je ontmoette … Denk aan een recente ‘situatie van weerstand’ die je ontmoette …..(en die je morgen weer tegen zult kunnen komen) Wat denk je dan? Wat deed je? Welk gevoel komt naar boven ?
In tweetallen: * wissel jullie beste ervaringen uit over omgaan met weerstand. * stel nieuwsgierige vragen * luister zorgvuldig naar de ander
Weerstand als kracht een basisrelatie wijze (assertiviteit, axenroos..) Nut van neen zeggen: begrenzen, terrein verdedigen, beveiligen, weigeren Weerstand = energie Kracht om ‘neen’ te zeggen Te weinig ‘neen’ => vuilbak Te veel ‘neen’ => koppig, nurks Dankbaar voor mensen die ‘neen’ zeggen, de persoon met weerstand zoekt ook het goede
Ontstaan van weerstand 1. Vanuit (te veel ) sturing Tip geven aan collega -> ervaren als kritiek documentatie, boeken, mails geven -> overspoeld worden een vals compliment geven -> om iets gedaan te krijgen
Ontstaan van weerstand 2. Vanuit onmacht Vaak falen : “wat ik toch niet kan, doe ik niet meer” 3. Vanuit te veel geven Vaak zeer gedreven mensen Mensen in weerstand hebben ( vroeger) vaak te veel gegeven en zijn daar niet voor gehonoreerd ziek, burn out.. ->weerstand
Weerstaan tegen vernieuwing 4.vanuit onderliggende gevoelens Bedreiging zelfwaarde: doe ik het niet goed misschien? territorium , status… Bezorgdheid is het nieuwe beter? Borgen van het bekende Onzekerheid vraagt nieuwe inhouden, vaardigheden Angst voor het onbekende, controleverlies Rouw in beweging komen is loslaten van het vertrouwde
Binnenbrengen van vernieuwing Je brengt een nieuw karretje binnen Alle posities worden ingenomen: Aannemen :Meerijden met de kar Ondergaan: hobbelen op de kar Weerstaan : wil niet op de kar, houdt ze tegen ( vraagt energie ) Kritiek : kar met vierkante wielen Terughoudend: wil de kar van alle kanten bekijken , staat aan de kant van de weg
BETROKKENHEID A N Ziet het nut en doet mee V -> stap in de coachrol PARTNERS VIJANDEN VERMIJDERS VOLGERS TWIJFELAARS PARTNERS VIJANDEN VERMIJDERS VOLGERS TWIJFELAARS A N V R D I G Ziet het nut en doet mee -> stap in de coachrol Ziet het nut en doet enthousiast mee ->geef een partnerrol Ziet het nut niet -> belang herhalen Gedraagt zich hulpeloos -> begrip voor weerstand ENERGIE
Schollaert : 2% kritische massa, 14% ontvankelijken, 34% vroege volgers, 34% late volgers, 16% blijvende weerstand -> steek daar geen energie in Modelfunctie: doe zelf waar je voor staat Think big, start small – werk met tussenstappen, kleine stappen brengen grotere veranderingen Erken en waardeer Zorg voor succeservaringen, deel ze en vier ze
Binnenbrengen van vernieuwing Pameyer : Maak je team vaardig: bouw voort op wat werkt - leer ze de juiste begrippen leer ze de nodige vaardigheden geef ze voldoende info en begeleiding leer van/aan elkaar
Omgaan met weerstand: wat werkt niet Macht gebruiken ivp kracht : je moèt ! Persoonlijke kritiek geven Er van uit gaan dat iedereen volgt gevolg :Of : openlijke weerstand Of : ogenschijnlijk meevolgen maar : ondergronds weerstand Onduidelijke communicatie en contact Wrevel, vastlopen
Omgaan met weerstand: wat werkt wel Ontkoppelen (niet persoonlijk nemen) Weerstand erkennen Communicatie vaardigheden - Bevragen wat ander wil - Luisteren naar bezorgdheid, angst,… - Gerust stellen : Het is niets nieuws, maar nieuwe wijn in oude zakken Geduld cfr. veranderen van bedritueel
Tips: samen verandering maken Wat willen jullie behouden? “Foto” van de gewenste situatie 2015 Waar staan we nu? Wat doen we al? Wat hebben we nodig? Blik op de toekomst, het verleden kan je niet meer veranderen
Tip: gedragsverandering Focus op het gedrag dat je graag wilt van de anderen. Zoek een situatie toen de anderen dat al (deels) deed. Zoek sterke punten van de anderen
Tip : spanning Laat de spanning in het midden liggen Ga niet “tennissen” tussen verschillen Gebruik ‘en’ in plaats van ‘ja maar’ Neem agressie niet persoonlijk, er zit angst onder
Tip : communicatie Nuttige vragen: - wat houd je tegen om..? - als je dit niet wil, wat wil je dan wel? - wat heb je nodig om..? - wie kan je helpen…? - wat vind jij belangrijk? - wat zijn dan de voordelen voor: - jou als medewerker/team - voor de leerlingen - voor de organisatie
Tip : reageer op dooddoeners ! we willen/kunnen dit niet -> wat wil je wel, wat kan je wel ? - we hebben daar geen tijd voor -> wat kan efficiënter ? -> wat win /verlies je met je zo op te stellen?
maak hen tot medestander Kleine verandering is vaak voldoende : benoem en waardeer ieder (klein) succes als bewegend in de gewenste richting Weerstand is kracht : weerstand= energie = engagement : maak hen tot medestander -
Veel succes !