Iedereen coach naar Jef Clement.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aandacht voor het steunend netwerk
Advertisements

Wie heeft de stickers van de juf gepakt?
De Drama Driehoek.
“Een reis naar Licht”.
Welke kenmerken schrijven jij of anderen aan God toe? Roept u maar!
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
We zijn toch allemaal gelijk…
De vijf geheimen van effectieve communicatie
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Tennis, de rustige, beschaafde, en elitaire sport.
HGW en gesprekken met leerlingen
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Muziek : Bert Kaempfert Morgen
Studie en opleiding Vrije tijd Groei en gezondheid Relaties
En zou Power Po(i)ntje niet zijn om er
DE ZEVEN WERELDWONDEREN
Lieve zoon/dochter ....
Een man wandelde op het strand
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Inspirerend Coachen - praktijkervaring - het G®ROW kader
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
Gedragsrepertoire Denken over je denken
Welkom op onze thema-avond
Interpreteren van data
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Wat is een netwerk? Een vaste groep gemeenteleden die elkaar helpt om Jezus te volgen in hun dagelijks leven. Netwerken.
De doelstelling van deze workshop is niet om u iets nieuws te leren.
Communicatiehandvatten Blijf in contact
CanDo Coaching.
Een blondje doet mee aan "Wie wordt euromillionair"
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
De oplossing optellen oefenen doorwerken verbeteren de oefening het huiswerk verkeerd.
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Help! Verzuim voorkomen
Een DEFINITIE van een christen
Pittige antwoorden van assertieve vrouwen
Volksuniversiteit Zwolle
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Marleen loopt met de tijd mee Tekeningen en tekst: Dick de Jong.
Rouw & Verlies Les 3.
Belangrijke tips voor een spreekbeurt
Met de handen in het haar? Twee projecten voor de prijs van één! - cursus: kleine kinderen helpen groot worden. - Inforeeks: hoe ga je als ouder om met.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Blok 3. Gesprekstechnieken, 2 uur
EEN KIJKJE BIJ DE KLEUTERS! Een dagje in onze klas!
Solliciteren: wat wil ik?
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Welkom op onze ouderochtend
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Het kwetsbare vertrouwen van ouders in de jgz Justine Pardoen Ouders Online.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Welkom op onze thema-avond
Verbindend communiceren met ouders
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Hand-Out.
Nee Zeggen!.
Loopbaan en burgerschap les 2
1. Kan je alleen aan wetenschap doen of heb je anderen nodig?
Coaching.
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Loopbaan en burgerschap les 3
Transcript van de presentatie:

Iedereen coach naar Jef Clement

De motor van coachen: je belangstelling werkelijke belangstelling stimuleert het leren Bij werkelijke belangstelling voer je een natuurlijk gesprek met wederzijds gevoel van betrokkenheid Diverse aspecten om op te focussen: - feiten - inhoud - de persoon zelf - zijn / haar beleving - zijn / haar meningen - zijn / haar overtuigingen

- je dochter komt thuis en vraagt zich af hoe ze haar schoolwerk voor Oefening - een collega doet zijn beklag over de moeilijke vergadering gisteravond - je dochter komt thuis en vraagt zich af hoe ze haar schoolwerk voor de volgende dag kan afkrijgen - een leerling maakt tijdens een voetbalwedstrijd enkele fouten.

Waar focussen de vragen op ? inhoud - feiten – thema beleving – persoon mening - overtuiging

Tien keer gooien , één keer prijs Als je vragen stelt uit belangstelling dan zal je gesprekspartner dat ook zo ervaren Wanneer weet je of een vraag goed is? … als je het antwoord hoort ! Een onhandiger gestelde vraag kan je benoemen : “ deze vraag brengt ons niet verder, hé”

Doe iets met het antwoord Een antwoord op je (eerste) vraag geeft - algemeen idee - vage omschrijving - voorlopige veronderstelling - eerste mogelijkheid I->een nieuwe vraag I->verder bouwen op het antwoord

“ ik wil het graag rustig en in kleine kring “ Oefening Je vraagt aan een vriendin : hoe wil je dat we je verjaardag vieren ? Antwoord: “ ik wil het graag rustig en in kleine kring “ Dan zou je verder kunnen bouwen - Hoe zie je dat precies? Wat betekent rustig voor jou? Geef eens wat voorbeelden . Hoe klein wil je de kring? Hoe voel je met enkele familieleden erbij?

Oefening :Tussen collega’s Wat was het belangrijkste bij het gesprek met de ouders ? Antwoord “ dat we een doorbraak bereikt hebben in die lang aanslepende discussie “

Gesprek met een leerling heb je zin in deze nieuwe taak? Antwoord “ ja “

In het kernteam Wat kan ons helpen om een betere zorg te bieden? Antwoord “ in de eerste plaats een betere samenwerking tussen alle teamleden “

Wat als er niet dadelijk een antwoord komt? Het is een goed teken als er stilte is ! Dan heb je de ander aan het denken gezet .

Wat als er geen antwoord komt? Denk niet : “ik stelde een slechte vraag, ik kan het toch weer niet, ik ben een slechte coach..” Benoem : “dat is blijkbaar geen eenvoudige vraag, wat maakt ze moeilijk? “ “Ik kan me voorstellen dat je er niet dadelijk een antwoord op weet, zullen we er eens stap voor stap naar kijken?” “Misschien zit mijn vraag niet in de goede richting. Is er een andere vraag die nu belangrijker is? “

Samenvatten : gesprek krijgt structuur Je kan samenvatten op drie gebieden - inhoud : feiten, voorstellen, ideeën - beleving : gevoelens, gedrag - meningen en overtuiging Laat ook de coachee eens samenvatten Vervolg het gesprek met een vraag. Je samenvatting hoeft niet helemaal correct te zijn, laat je corrigeren door de coachee

Je hebt hier een duidelijke mening over: je oefening Je hebt hier een duidelijke mening over: je vindt dat dit de taak is van de secretaresse. En je staat met je mening tegenover je leidinggevende. Is dat zo? Je hebt er het blijkbaar lastig mee en schrikt ervoor terug om het aan te pakken. Is dat zo? Ik hoorde je twee voorstellen formuleren: je wil de tekst korter en je wil het in de groep ter sprake brengen. Klopt dat? Je bent heel enthousiast over de nieuwe aanpak !

Als je geen belangstelling kan opbrengen… Soms word je aandacht opgeslorpt mijn hoofd staat er nu niet naar, kunnen we ander moment afspreken? Soms heb je kritiek op je gesprekspartner ik heb hier een andere mening over en die wil ik graag vertellen en ik ben benieuwd hoe jij erover denkt . Soms zie je zelf een oplossing en ben je niet geïnteresseerd in de ideeën van de ander ik heb hier zelf een idee over, zal ik het even uitleggen? Dan wil ik graag van jou horen of je er iets mee opschiet .. En ik hoor ook graag jouw ideeën