Iedereen coach naar Jef Clement
De motor van coachen: je belangstelling werkelijke belangstelling stimuleert het leren Bij werkelijke belangstelling voer je een natuurlijk gesprek met wederzijds gevoel van betrokkenheid Diverse aspecten om op te focussen: - feiten - inhoud - de persoon zelf - zijn / haar beleving - zijn / haar meningen - zijn / haar overtuigingen
- je dochter komt thuis en vraagt zich af hoe ze haar schoolwerk voor Oefening - een collega doet zijn beklag over de moeilijke vergadering gisteravond - je dochter komt thuis en vraagt zich af hoe ze haar schoolwerk voor de volgende dag kan afkrijgen - een leerling maakt tijdens een voetbalwedstrijd enkele fouten.
Waar focussen de vragen op ? inhoud - feiten – thema beleving – persoon mening - overtuiging
Tien keer gooien , één keer prijs Als je vragen stelt uit belangstelling dan zal je gesprekspartner dat ook zo ervaren Wanneer weet je of een vraag goed is? … als je het antwoord hoort ! Een onhandiger gestelde vraag kan je benoemen : “ deze vraag brengt ons niet verder, hé”
Doe iets met het antwoord Een antwoord op je (eerste) vraag geeft - algemeen idee - vage omschrijving - voorlopige veronderstelling - eerste mogelijkheid I->een nieuwe vraag I->verder bouwen op het antwoord
“ ik wil het graag rustig en in kleine kring “ Oefening Je vraagt aan een vriendin : hoe wil je dat we je verjaardag vieren ? Antwoord: “ ik wil het graag rustig en in kleine kring “ Dan zou je verder kunnen bouwen - Hoe zie je dat precies? Wat betekent rustig voor jou? Geef eens wat voorbeelden . Hoe klein wil je de kring? Hoe voel je met enkele familieleden erbij?
Oefening :Tussen collega’s Wat was het belangrijkste bij het gesprek met de ouders ? Antwoord “ dat we een doorbraak bereikt hebben in die lang aanslepende discussie “
Gesprek met een leerling heb je zin in deze nieuwe taak? Antwoord “ ja “
In het kernteam Wat kan ons helpen om een betere zorg te bieden? Antwoord “ in de eerste plaats een betere samenwerking tussen alle teamleden “
Wat als er niet dadelijk een antwoord komt? Het is een goed teken als er stilte is ! Dan heb je de ander aan het denken gezet .
Wat als er geen antwoord komt? Denk niet : “ik stelde een slechte vraag, ik kan het toch weer niet, ik ben een slechte coach..” Benoem : “dat is blijkbaar geen eenvoudige vraag, wat maakt ze moeilijk? “ “Ik kan me voorstellen dat je er niet dadelijk een antwoord op weet, zullen we er eens stap voor stap naar kijken?” “Misschien zit mijn vraag niet in de goede richting. Is er een andere vraag die nu belangrijker is? “
Samenvatten : gesprek krijgt structuur Je kan samenvatten op drie gebieden - inhoud : feiten, voorstellen, ideeën - beleving : gevoelens, gedrag - meningen en overtuiging Laat ook de coachee eens samenvatten Vervolg het gesprek met een vraag. Je samenvatting hoeft niet helemaal correct te zijn, laat je corrigeren door de coachee
Je hebt hier een duidelijke mening over: je oefening Je hebt hier een duidelijke mening over: je vindt dat dit de taak is van de secretaresse. En je staat met je mening tegenover je leidinggevende. Is dat zo? Je hebt er het blijkbaar lastig mee en schrikt ervoor terug om het aan te pakken. Is dat zo? Ik hoorde je twee voorstellen formuleren: je wil de tekst korter en je wil het in de groep ter sprake brengen. Klopt dat? Je bent heel enthousiast over de nieuwe aanpak !
Als je geen belangstelling kan opbrengen… Soms word je aandacht opgeslorpt mijn hoofd staat er nu niet naar, kunnen we ander moment afspreken? Soms heb je kritiek op je gesprekspartner ik heb hier een andere mening over en die wil ik graag vertellen en ik ben benieuwd hoe jij erover denkt . Soms zie je zelf een oplossing en ben je niet geïnteresseerd in de ideeën van de ander ik heb hier zelf een idee over, zal ik het even uitleggen? Dan wil ik graag van jou horen of je er iets mee opschiet .. En ik hoor ook graag jouw ideeën