Accenten binnen het onderwerp:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De twintigste eeuw Massacultuur vanaf 1950
Advertisements

Stijlen en stromingen.
KUNST EN MACHT.
Filosofie Op HAVO en VWO.
HOOFDSTUK 10 De kunst van organisatie-analyse
Cultuur van het Moderne
De twintigste eeuw Cultuur van het moderne en massacultuur in de 20e eeuw Herhaling van de stof met behulp van de stofomschrijving.
Cultuur van het moderne 20e eeuw, 1e helft Futurisme § 7
De eerste mensen Paragraaf 1 Hoofdstuk 2.
Breekpunt in de kunst Beeldende kunst
Kunst en gevoel Uitleg van het spel: -spelen in groepjes van 5 of 6. -Iedereen krijgt 5 kaarten. -1 iemand is de verteller. Deze kiest een kaart en beschrijft.
Het verleden en de toekomst van muziek.
Sprookjesachtige wereld Zweven, gewichtloosheid Technisch
De twintigste eeuw Cultuur van het moderne en massacultuur in de 20e eeuw Herhaling van de stof met behulp van de stofomschrijving.
Binnen het vak ‘Kunst’ (CKV2,3) dat bestaan uit
Kunst en gevoel Romantische kunstenaars:
Jazz Inleiding.
Meer Moderne kunstenaars
Fresku - Maskerade. A7Pg&feature=player_embedded#! A7Pg&feature=player_embedded#
Isabel Brouwers Artcode 2
Moderne Kunst.
Nature / Nurture: Aangeboren ? Aangeleerd ?
Is de islam als godsdienst een rem op de integratie van moslims?
Tijdvak 10: De tijd van televisie en computer
Hoofdstuk 2 Paragraaf 2 Ontleden Klas 3.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
HARTSTOCHT EN VERLANGEN
coaching Geschiedenis u ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: –koets; koetsen koets; koetsenkoets; koetsen.
Kunst.
Abstract expressionisme
TOETS V4G4 cultuur moderne 1
Cultuur van het moderne, 1e helft 20e eeuw §11
Publieke ruimten, waarom? Jordi Farrando Sara Mispelter en Karolien Noppen.
Overgang van middeleeuwen naar renaissance
Stromingen en partijen
 a. wilskracht, keuzes  b. hel, welvaartsdenken  c. Ubermensch, machteloosheid.
Kunst algemeen.
Invalshoek: Niet-Europese invloeden
Natuurgerichte intelligentie
3 H/V, kiezen voor een profiel
ROMANTIEK en NEOCLASSICISME
Goede Mavo Uitstekende examenresultaten Hoge score voor rekenen Goede basisopleiding met persoonlijke begeleiding Prima sfeer en veel aandacht.
P. 1 Onderzoek naar het aantal en de activiteiten van de allochtone vrouwenverenigingen Op basis van dossiers ingediend bij de Vlaamse Gemeenschapscommissie.
referaat Manet & monet cultuur van romantiek & realisme 19e eeuw
Antwoorden op opdracht en vragen theater
STRAVINSKY LE SACRE DU PRINTEMPS
MASSACULTUUR MUZIEK 2e helft 20e eeuw
Analyse maatschappelijk vraagstuk
Vragenblok Kunstalgemeen Aziatische invloeden in de dans VWO InformatieStart Mirjam Schuddeboom en Shanne van Eerden Duistere Dansen.
Sociologie Cultuur en Context J1.3. Bezetting Maagdenhuis Jeugd en muziek.
10 verschillende kunststromingen
Herhaling 2 Kubisme, Futurisme, De Stijl, Constructivisme, Functionalisme, Bauhaus, Dada, Surrealisme, Nieuwe zakelijkheid,/ Magisch realisme.
Dada tegenover Popart Dia vervangen omdat het ik de opmaak lelijk vind en ik de werken op een actievere manier kan gebruiken Kenmerken Pop Art Figuratief.
Cultureel en kunstzinnige vorming
Le sacre du printemps – Les Ballets Russes 1913 Muziek: Igor Stravinsky (CD1-38) Choreografie/sterdanser: Vasiav Nijinski Veroorzaakt opschudding Oerritueel:
Jazz V.S. Vermenging blanke en zwarte cultuur. New Orleans: rosse buurten v.d. havenstad (franse kolonisten, Spanjaarden, Mexicanen, Indianen) Afstammelingen.
De Europese eenwording
Cultuureducatie, W&T en wereldoriëntatie
Wat is DRAMA??.
Paragraaf 2 ‘Nationalisme’
Wat is DRAMA??.
Cultureel en kunstzinnige vorming
Inleiding Modernisme Eerste helft 20e eeuw.
REALISME Kunstenaars uit de romantiek proberen de werkelijkheid om te buigen naar droom- en/of ideaalbeelden. In het Realisme ontstaat een vorm van beschrijvende.
Waarom veranderde Brecht het theater ?
Typisch ‘optie Moderne Wetenschappen en Kunst’
Muziek.
§6.3 Cultuur en samenleving
Beste kijker, Als u deze diavoorstelling begint, hoeft u niet meer door te klikken. Dit zal automatisch gaan. Marloes van Wolfswinkel & Eline Geragesion.
Transcript van de presentatie:

Accenten binnen het onderwerp: Deel 1: Cultuur van het moderne in de eerste helft van de twintigste eeuw Accenten binnen het onderwerp: Expressionistische dans; Nijinski (Bejart) Mary Wigman (Hexentanz) Martha Graham (eerste vorm van Moderne Dans) of http://www.youtube.com/watch?v=xgf3xgbKYko&feature=related Voor iedere choreografie moet als het ware een nieuwe bewegingsstijl worden gecreëerd. Alle beweging - zowel dans als mime – dienen om een dramatische situatie uit te beelden. - Bewegingen van het gehele lichaam verdienen de voorkeur boven gebarenspel. - Groepsdansen mogen niet louter als decoratie worden ingelast. - De choreografie speelt een eigen en niet-ondergeschikte rol De twintigste eeuw 2 2

Accenten binnen het onderwerp: Deel 1: Cultuur van het moderne in de eerste helft van de twintigste eeuw Accenten binnen het onderwerp: Ontstaan van de Jazz Mix van verschillende stijlen - marsmuziek - blues - gospel - ragtime Kenmerken eerste jazz - solos zang zonder precieze melodie blue notes ragged timing http://www.youtube.com/watch?v=jCdWvCblaW8 - Louis Armstrong Bessie Smith Billie Holiday De twintigste eeuw 3 3

Accenten binnen het onderwerp: Deel 1: Cultuur van het moderne in de eerste helft van de twintigste eeuw Accenten binnen het onderwerp: Film/theater en verwerping van 'realisme' (Eisenstein, Brecht); Eisenstein middels montage gevoel overbrengen http://www.youtube.com/watch?v=euG1y0KtP_Q Brecht; vragen stellen, geen verhaal laten opbouwen (vervreemding) Episch theater: maatschappelijke thema’s, werkelijkheid, menselijke verhoudingen (macht en onmacht). Theater moet rol spelen in de maatschappij http://www.youtube.com/watch?v=Ec0clERjQ5A De twintigste eeuw 4 4

Accenten binnen het onderwerp: Deel 1: Cultuur van het moderne in de eerste helft van de twintigste eeuw Accenten binnen het onderwerp: Verzamelingen: collectie museum Kröller-Müller volkenkundige musea volksmuziek (Bartók).   Vastleggen van andere culturen, interesse in exotische landen, maar ook in verdwijnende eigen cultuur. De twintigste eeuw 5 5

Specificaties van het onderwerp: Deel 1: Cultuur van het moderne in de eerste helft van de twintigste eeuw Specificaties van het onderwerp: Kunst en religie, levensbeschouwing Visies op geschiedenis: breuk met het verleden. Utopieën van nieuwe tijd: kunst is baanbreker voor die nieuwe tijd; kunst wil maatschappij veranderen. Kunst heeft op zich geestelijke waarde (democratisering van de kunst als gedachte), zeker abstractie, en universele betekenis (heeft geen verhalen, verwijzingen nodig). Geen narratief. - Voorbeelden zijn ondergeschikt aan vormgeving en onderzoek. De twintigste eeuw 6 6

Specificaties van het onderwerp: Deel 1: Cultuur van het moderne in de eerste helft van de twintigste eeuw Specificaties van het onderwerp: Kunst en esthetica Van het materiële naar het geestelijke: verwerping natuurgetrouwheid; vorm, verhouding (De Stijl). Expressietheorieën; vervreemding; emancipatie van de dissonant (Kandinsky, Brecht). Morele aspecten van verwerpen van decoratie (form follows function; Adolf Loos). Definiëren van specifieke grondslagen van elke kunstdiscipline; bij muziek en dans meer op de voorgrond treden van het ritme. Natuur: de structuur achter de zichtbare natuur. Originaliteit: samen met een groep gelijkgestemden het nieuwe brengen. De twintigste eeuw 7 7

Specificaties van het onderwerp: Deel 1: Cultuur van het moderne in de eerste helft van de twintigste eeuw Specificaties van het onderwerp: Kunstenaar en opdrachtgever; politieke en economische macht Opleiding: andere dan traditionele academies zijn nodig met een onderzoekende, experimentele houding (Bauhaus); zelfstandige gezelschappen (dans, drama, muziek). Opdrachtgevers: waarderen en steunen de onafhankelijkheid van kunstenaars en hun zoeken naar nieuwe mogelijkheden. Maatschappelijke organisatie: 'breukvlak': oude en nieuwe maatschappelijke vormen botsen; nationalisme versus internationalisme; socialisme. Verzamelingen: kunstgalerieën; individuen, naar eigen smaak (de staat verzamelt oude kunst). De twintigste eeuw 8 8

Specificaties van het onderwerp: Deel 1: Cultuur van het moderne in de eerste helft van de twintigste eeuw Specificaties van het onderwerp: Kunst en vermaak Film als amusement, theatershows. Amusementsideeën van muziek.   De twintigste eeuw 9 9

Specificaties van het onderwerp: Deel 1: Cultuur van het moderne in de eerste helft van de twintigste eeuw Specificaties van het onderwerp: Kunst, wetenschap en techniek Kunst probeert de werkwijze van wetenschap te hanteren: grondslagenonderzoek; muzikale bronnen (partituren); kunst als 'laboratorium‘ (Bauhaus); onderzoek nieuwe materialen en hun eigenschappen. De twintigste eeuw 1010 10

Deel 1: Cultuur van het moderne in de eerste helft van de twintigste eeuw Specificaties van het onderwerp: Kunst intercultureel Onderzoek volksmuziek (Bartók). Maskers en beelden uit Afrika en Oceanië. Jazz. Niet-Europese invloeden op Picasso, Matisse en Kirchner. Exotische aspecten van Ballets Russes. Theater: oosterse invloeden. De twintigste eeuw 1111 11

Deel 1: Cultuur van het moderne in de eerste helft van de twintigste eeuw 1212 12

Deel 1: Cultuur van het moderne in de eerste helft van de twintigste eeuw 1313 13

Deel 1: Cultuur van het moderne in de eerste helft van de twintigste eeuw 1414 14