[passende afbeelding] Sixpack Sixpack [passende afbeelding] GGD Amsterdam Yvonne Helsloot, Wilco Schilthuis, Johan Oste Bilthoven, 04 september `12
‘Ik drink verantwoord zes glazen op een avond’ Wat is de frictie van de klant? Situatie: Ik ben zelfstandig en onafhankelijk en vind dat ik mijn eigen grenzen ken. En ik kan goed met alcohol omgaan. Behoefte: Ik wil gewoon mezelf zijn en doe niets omdat anderen dat vinden. Ik vind bier lekker en het maakt me lekker los. Frictie: Maar ik ben zestien jaar en drink zes glazen bier op een avond. En ik zie daar geen probleem in.
Titel: dit is ons nieuwe concept Voor wie? Doelgroep (jongeren 16-18jr): leerlingen van VMBO vierde leerjaar en/of MBO eerste leerjaar. In deze groep zien we meer risicogedrag. Nieuw voor: Nederland GB / PG onze GGD Wat houdt het nieuwe concept in? -Serie Youtube filmpjes jongeren E-learning ouders Implementatie via onderwijs Aanvullend schoolbeleid Hoe vermindert dit het alcoholgebruik? - Jongeren worden zich meer bewust van de risico’s - Imago van drinken en niet drinken - Regels van ouders en school Wat maakt dit concept zo vernieuwend? - het beïnvloeden van de attitude van jongeren in combinatie met het stellen van regels voor ouders gebeurd voor deze doelgroep nog niet. - Gebruik van nieuwe media ook voor de ouders. - Implementatie van nieuwe media via het onderwijs is nieuw Doelgroep bestaand nieuw Nieuw vernieuwd bestaand Product x
Lachuh!!!! Waarom kiest de klant er voor? nee ja - Spannend en humoristisch - Zelfvertrouwen voor de ouders - Eventueel beloningsmechanismen. - School: geen lestijd Wie of wat zijn concurrenten en wat is onze positionering en rol? - 24 miljoen andere ‘interessante’ filmpjes - vrije tijd van ouders - positieve imago van alcohol Onze positie: kick of via het onderwijs om zo jongeren te bereiken. Als GGD rol in de ontwikkeling en implementatie van deze aanpak. nee ja Alternatief 1: logo Alternatief 2: logo Alternatief 3: logo
Kost een paar centen, maar… Maakbaarheid Financiering en verdere idee-ontwikkeling Betrokken partners: onderwijsinstellingen, creatief bureau, jongeren, en financiers (ZonMW, MinVWS), Trimbos-instituut, GGD NL, RIVM In de markt zetten via de scholen (als medium Youtube en andere social media). GGD werft de scholen en scholen berichten de ouders. Voorwaarden voor ontwikkeling: - voldoende commitment van de partners (zie boven) - voldoende budget - creatieve geesten Hoe ziet het productontwikkelingsproces er uit? Ontwikkeling: - zoeken financiën, - focusgroepen jongeren - concept ontwikkeling - pretesten, etc.
Titel: Kosten en criteria Wat kost het en wat levert het op? Cijfers per jaar na drie jaar 8 afleveringen 160.000,- e-learning module ouders 80.000,- salariskosten ontwikkeling 40.000,- implementatiekosten gespreid Totaal 300.000,- verminderd alcoholgebruik en minder daaraan gerelateerde problemen (ziektelast, loopbaanontwikkeling, etc.) Voldoet het aan criteria? Innovatief 16-18 jaar Gunstige kosten en baten verhouding ?? Past bij de rol van de GGD Betrokkenheid doelgroep