Opdrachtgevers Jeroen Thys groep T Innovatieve en internationale georiënteerde hogeschool in Leuven Leen de Bie Pedagogische begeleidingsdienst Gent:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
‘Goeiemoggel tis uit’ - Nederlandse jongeren leven online Juli 2008.
Advertisements

Plusgroepen in het basisonderwijs.
Het kind als regisseur van zijn eigen kennis 6 februari 2008 BICTA Doetinchem.
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool, Onderwijsraad, mei 2010.
Communicatie Actieplan Jeugd Werkgelegenheid
Opbouw Naar het didactische model van Margadant Introductie, confrontatie Spontane verkenning Onderzoek en vastlegging van resultaten (vraag het de expert.
Iedereen gelijke kansen op school
e-Procurement in Antwerpen; het belang van een stimulerende gangmaker
LEREN OMGAAN MET MEERTALIGHEID IN HET BASISONDERWIJS IN DE VLAAMSE RAND- EN TAALGRENSGEMEENTEN Ervaringen uit het Rand & Taal- evaluatieonderzoek
Digibord en tablet: de perfecte combinatie
Maandag 14 december 2009 Emilie Bekaert Hannelore Platteeuw Evelien Van Hulle Evelien Van Laere Sarah Verschaeve.
Ontwerpprojecten In de praktijk
BUDDY PROGRAMME LOKO AV | 16 Mei INHOUD Situering Probleemstelling en voorstellen tot oplossing Applicatieproces Begeleiding Voorbereiding Opvolging.
René van Vianen Adviesbureau Van Montfoort. REFLECTIE OP DE REGIO ’ S RAAK Stand van zaken November 2005 Adviesbureau Van Montfoort.
Arteveldehogeschool Office management
Eén jaar wiskunde D Een onderzoek naar de invulling en populariteit van het vak wiskunde D op scholen Katrin van Boxtel Marije Venselaar.
2 STAD LEUVEN Aantal inwoners Aantal leerlingen – basisonderwijs – secundair onderwijs – hoger onderwijs Kansarmoede 5% van geboortes.
Vak / thema De wereld verkennen met GPS ( Doorlopend Leren) Leeftijdsgroep Alle leeftijden De kinderen de wereld laten ontdekken op een innovatieve wijze.
ICT in het schrijfonderwijs
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
Evaluatieonderzoek hulpmiddelen in het hoger onderwijs
ICT in het Onderwijs bij TBM
BEHEER ENQUÊTES Opvragen en verwerken van gegevens.
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
prof. dr. Karel Hoppenbrouwers
Het kind als regisseur van zijn eigen kennis
De gezonde school en genotmiddelen
TECHNIEK OP SCHOOL IN DE 21 STE EEUW SYNERGIE PROJECT BC2000 Presentatie samenwerking Buninessclub 2000.
INLEIDING ONDERZOEK MARKETING, MARKTONDERZOEK & COMMUNICATIE
‘Veilig en duurzaam naar school’ Project mobiliteit 2008 Gemeente Destelbergen - Heusden.
Programma ‘Gebruik ICT in de les’ 1. Eigen ervaring met gebruik ICT in de les 2. Inzet ELO voor tekstbespreking 3. Inzet ELO voor grammatica-oefening 4.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
DigibordColleges Het maken van weblectures via het digibord.
Workshop: Digitale bordlessen. Even voorstellen. Anthony Verwijst I-Coach en leerkracht op bs. de LenS. Ervaringen: bordwerkprogramma's, coachen/begeleiden.
Wereldoriënterende vakken in de onderbouw.. Aanleiding tot ons onderzoek Er is vraag naar lesmateriaal voor wereldoriënterende vakken in de groepen 1.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Lancering Traject
STEL: In team in de klas: aan de slag met duo-stages in de lerarenopleiding! ENW-project 01/09/ /08/2014 Sprekers: Ilse Ruys (Arteveldehogeschool)
Open ramen – vakdidactiek voor praktijkonderwijs hout
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
De verschillende vormen van onderwijs Peuters Kleuters Basisschool Voortgezet onderwijs Beroeps onderwijs.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Studiedag Basisonderwijs Provincie Vlaams-Brabant 12/11/2015 Departement Onderwijs en Vorming WAT IS STEM?
Kennismaking M&O “Een eerste indruk”. Onderwerpen.  Persoonlijke ervaringen.  Motivatie  Beweegredenen.  Verwachtingen  Leervraag.
Inschrijvingen – schoolloopbaan – intake redelijkheid van aanpassingen
Bibliotheek op school in de praktijk Inspiratiedag 5 mei 2015.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Bevraging mediawijsheid Overzicht reacties. Lager onderwijs.
DEMOSCHERMEN Nieuwe generatie digibordsoftware - Hello World.
Zorgbeleid. Fase waarbij we inzetten op een krachtige leeromgeving voor ALLE leerlingen. Preventief werken, goed instructie, differentiëren, veilig.
DEMOSCHERMEN Nieuwe generatie digibordsoftware - Taal actief 3.
Experten in de derde graad Proefproject
DEMOSCHERMEN Nieuwe generatie digibordsoftware - Brandaan.
Priorities (Edith Schippers) Regering voor Nederland Statistiek ontwikkelen Speerpuntenplan Aanbod aantrekkelijker maken Statistiek zichtbaar maken.
Netwerk SW Brugge – 19 november 2014.
Algemene vergadering LOP Basis Anderstalige Minderjarige Nieuwkomers
Netwerk ‘Samen tegen schooluitval’ Brussel
De situatie Door docenten is vorig schooljaar geconstateerd dat er veel mavo leerlingen in de 2e en 3e klas omgemotiveerd zijn.  werkgroep ‘Motivatie’
Zorgbeleid Zorgbeleid.
Best Practice van conceptueel onderwijsmateriaal Techport 2017
Sonja Peeters (a.i. Mieke Goos), Anne Decelle: UCLL Lerarenopleiding
Waarde(n)vol werk in uitvoering

METHODESCHOLEN IN HET VLAAMSE BASISONDERWIJS Sessie 4
SCHOOL IN JE BUURT 2018 Evaluatie.
Nadine Janssens (KS Leuven) & Karen Lahousse (KU Leuven)
Smart schools Open oproep voor digitale innovatie in onderwijs
Transcript van de presentatie:

Opdrachtgevers Jeroen Thys groep T Innovatieve en internationale georiënteerde hogeschool in Leuven Leen de Bie Pedagogische begeleidingsdienst Gent: implementeren techniek en wetenschap

Oorspronkelijke opdracht Eén lesweek lesactiviteiten met het digitale schoolbord in het kleuteronderwijs Vertaling van good practice in de Speurneus naar lager onderwijs door middel van een handleiding

Definitieve Opdracht Vertaling van good practice in de Speurneus naar lager onderwijs door middel van een handleiding Interactiviteit met digitaal schoolbord verhogen in lessen in het basisonderwijs

Probleemstelling Nood aan interactief gebruik van het digitale schoolbord Discrepantie tussen geobserveerde en gewenste werkelijkheid ▫ Kleuter- en techniekschool De Speurneus ▫ Basisschool De Toverberg Aanbieden informatie Communicatie & samenwerking

Doelstellingen Algemeen doel  Interactiviteit vergroten bij het gebruik van het digitale schoolbord in lessen in basisonderwijs Specifieke doelen  De leerkrachten laten kennismaken met de mogelijkheden van het digitale schoolbord  De leerkrachten voorbeelden aanreiken van hoe ze het digitale schoolbord interactief kunnen inzetten  Attitudeverandering bij leerkrachten  Gebruiksvriendelijkheid van de website

Ontwerp Website Doelgroep ▫ Leerkrachten in het Vlaamse Basisonderwijs Reeds bestaand ontwerp? ▫ digiborden.kennisnet.nl Eigen ontwerp ▫ Interdigi.be? ▫ Verschil met Nederlandse website: Andere doelgroep Grotere focus op interactiviteit

Inter-digi

Evaluatie Testdoelgroep:  Alle leerkrachten van De Speurneus en De Toverberg  Leerkrachten van Klim  Eigen gecontacteerde scholen (6) Experts:  Jeroen Thys  Leen De Bie Vragenlijst voorgelegd

Vragenlijst

Analyse antwoorden Geringe respons  weinig tijd mail Respons  Jeroen Thys als expert  Algemeen positief onthaald, specifieke doelen bereikt  Opmerkingen voor herontwerp ▫ Valkuilen, kritisch opstellen, nog grotere focus interactiviteit  Geertrui De Paepe en Juf Sylvie als testdoelgroep  Algemeen positief  Doelstelling attitudeverandering  Opmerking interactiviteit  Zat reeds al in een gevorderde fase ->hogere verwachtingen