Een socratisch gesprek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Feedback – Hoe kan het beter?
Advertisements

De vrijwilliger van vandaag • wil zich niet binden. Wel; tijdelijke taak • wil afgebakend pakket, overzichtelijk • verschillende typen mensen passen bij.
Gezamenlijk vorm geven aan goede veiligheid in de praktijk
ORGANISATIE Tafeltennistrainer 2
Vaardigheden van de coach Bijeenkomst 2
Welkom iPad of Laptop uit. Tassen tegen de achterwand s.v.p. Ga rustig zitten en wacht tot de les begint. Tafels staan opgestapeld, blaadje met pen ligt.
Nul Energie Huis Workshop offerte.
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?
Feedback geven en ontvangen
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Workshop Gamification. Doel workshop Inzicht gamification Toepassen van gamification voor eigen module.
Het is vandaag Girlsday!
Voorzetsels.
Presentation Of Learning
Deelkwalificatie 102, methodisch werken, hfd. 3
Het Debat Opbouw en inhoud.
Het Debat 1. Het Debat - spelregels Groep zit in kring (zonder tafels) Er volgt een eerste stelling Maak een keuze voor (GROEN) of tegen (ROOD) Ga met.
Kleurrijk Spiegelen JGZ 15 december 2012 Marjolijn van Leeuwen; st Pharos Koos Bartels; Zorggroep Almere.
Kenniscoaches kennis + coaching Gert Dekker, Stichting RIONED.
Tijdens een opgraving vindt een archeoloog een scherf met daarop twee gedeeltelijke zinnen en een hele zin. 1…………….. einde van de zin 2Een volledige zin.
Betrokkenheid op de werkvloer
Academiejaar Praktijkoriëntatie
TOM: DENKLESSEN TOM: denklessen.
Handvaten voor een eerste gesprek
Druppels van gedachten
NVAG Nascholing Sectie Beleid 2 december 2014
Ken je kracht…Deel je kracht…
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Communication Een good listening attitude. A good listener Luistert met zijn oren en met zijn hart. Listening is an attitude! Luisteren vereist de juiste.
Afstemmen rekenonderwijs van v(mb)o naar mbo: hoe, wat, waarom? Harm van Son – 6 december 2011.
Onze doelen en visie in beeld
Jezus volgen kan niet in deeltijd
Boekbespreking Differentiëren is te leren, Aafke Bouwman
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Dirigeren Wat doet een dirigent?. inhoudsopgave Wie laat ik spelen? Ga ik aftellen? Welke opdrachten kan ik geven? Hoe laat ik ze stoppen?
Hoe zorgen we dat het in de klas belandt?. Welke (on)geschreven regels werken in jouw organisatie de toepassing van ICT tegen? Is er in jouw organisatie.
Communicatie 2 – kw 2 Les 3. Wat gaan we doen? Herhaling vorige week Feiteninterview Stagegesprekken Opdracht voor volgende week.
Praktijkervaring en reflectie
Opgroeien in de stad les 3
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Luisteren 3 Actief luisteren. Zowel verbaal als non-verbaal
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Reflecteren.
Filosoferen in de wetenschapsklas Jelle De Schrijver Eef Cornelissen.
Masterclass W&T-Vaardigheden TRAINING 2: SOCRATISCHE DIALOOG.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Filosofie? Filosoferen met kinderen en jongeren is de activiteit waarbij we, op een systematische manier, op zoek gaan naar antwoorden op vragen waar geen.
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Maak gebruik van je gelukkige ervaringen
Praktijk Opleiders Cursus
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Thema 4 : wat voor een type ben jij?
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Dr. Ir. Gwendolyn Kolfschoten
Duurzame inzetbaarheid
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
Dialoog.
Gesprekstechnieken Les 1.
week 2 Pragmatiek + conversatieanalyse
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
E health, Domotica en E-learning
Communicatie 5e les.
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Transcript van de presentatie:

Een socratisch gesprek L & M Een socratisch gesprek

Het socratisch gesprek Constitutieve regels (noodzakelijke voorwaarden) Redelijke inzet Een filosofische uitgangsvraag (betekenisvol) Een concreet voorbeeld Geen beroep op autoriteit Eigen ervaring (kennis zit al in je; vroedvrouwtechniek) Luister naar elkaar Overeenstemming Zie elkaar Gespreksleider

Het socratisch gesprek Regulatieve regels (voortgang) Geen ‘Ja, maar’, dus ga geen discussie of debat aan. Houd geen monoloog. Denk voor de ander (check elkaars gedachten). Draag geen nieuwe voorbeelden aan (regressieve abstractie; wat kun je in algemene zin zeggen over…). Geef aan op wie je reageert. Vraag, indien gewenst een ‘metagesprek’ aan. Herhaal en vat af en toe samen.

Het socratisch gesprek Aan de slag Het thema: Wat is … Taakverdeling (groepjes van 5/6): Een ondervraagde met een concreet voorbeeld. Een gespreksleider die alleen de regels handhaaft. Een observator die op een metaniveau naar het gesprek kijkt en verslag doet. Twee/drie mensen die oprecht bevragen en goed luisteren.