27 oktober 2005 Communicatiecampagne Eerste bedenkingen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

Vernieuwingstraject catechese
De rol van ouders in de ontwikkeling van alcoholgebruik onder adolescenten Door Elisa De Jonghe Engels, R. & van der Vorst, H. (2008). De rol van de ouders.
Voor kandidaten 2*D NELOS
“Hoe kom ik aan klanten?”
achtergronden Lden en Lnight
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
All Media are SOCIAL Eenleven zonder media, is dat mogelijk? Media spelen een belangrijke rol in ons sociale leven en zijn een primaire levensbehoefte.
Beleggingsstudieclub
Onderhoud van de PC. 26 oktober, 2005 Danny Kuppens.
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
Keuzehulp pijn; wat valt er te kiezen?
Algemene feedback bij strategieën vanuit sectoren Gezondheidsconferentie tabak, alcohol en drugs 23 november 2006.
Milieubalans 2005 Milieu- en Natuurplanbureau. Milieubalans 2005, 10 mei Europese milieueisen maken aanvullend Nederlands beleid noodzakelijk Nederland.
Een communicatiecampagne over dakisolatie. Hoe pak je dat aan?
“De mens tussen de sterren”
EY2010 Europees Jaar van de strijd tegen de armoede en sociale uitsluiting Julien Van Geertsom.
E. Nezer SLA-actieplan teneinde de termijnen voor de invoering van de bijwerkingen te verkorten.
VLECHTWERK voor vrouwen en mannen met ambitie
EY2010 Europees Jaar van de strijd tegen de armoede en sociale uitsluiting Julien Van Geertsom –
Budgetbegeleiding (vs) Budgetbeheer
Afschuifstijfheid en maximale schuifspanning van rechthoekige kokerprofielen Jelle de Wit 6 juni 2005 CT3000.
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Programma anticonceptie
Feedback bij de strategieën van de werkgroep tabak Gezondheidsconferentie dag 2 30 november 2006.
Eenvoudig rookstopadvies en korte motiverende interventie op de eerste lijn Werkgroep werk Werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
Alcohol en druggebruik tijdens de zwangerschap – Opsporing, kortadvies en ondersteuning van zwangere vrouwen Werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening,
Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen Voorlichtingsdag 19 oktober oktober
EAPN De EU Strategie Sociale Inclusie
Gelijkstroomkringen (DC)
Drugpreventie bij jongeren
Wat willen we vandaag doen?
Crossmediale Communicatie
Wachtdienstregeling.
Basis communicatieplan
Aanpak laaggeletterdheid in de zorg
Beleid met betrekking tot roken
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
December 20, y750 – Site Visit The VieDome concept (Text: M.H. Janssen; Photographs J. van Deursen) Info:
Belgacom Translation Services A Partner in Your Process
Cultuurforum Herent Donderdag 26/3 Tim Guily Tikke1.
1. 2 Waarom Multimove in Damme ? 3 Nog geen activiteiten naar die doelgroep. Extra sportief aanbod na de schooluren. Meer kleuters aan het bewegen krijgen.
Functie 1 Referentiepersonen: Frédéric Willems en Julienne Wyns  Informeren over de GGZ  Sensibiliseren  Preventie  Vroegdetectie en –interventie,
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Relatie en donatie Een onderzoek naar de behoeften van echtparen bij een relatiedonatie Ans Berkhout Presentatie werkstuk Opleiding Kempler Instituut,
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Online gaan? Let’s keep it safe… and fun! Katrijn Van den Abeele - Projectmanager.
Werkplaats Communicatie Optimaal communiceren: Hoe doe je dat ? Uitwerking aspect “communicatie rondom burgerinitiatieven” Presentatie werkplaats communicatie.
Doel 4 NACL: Minder jongeren roken ALV 10 januari 2014.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Gesprekstechnieken Trainers: Jasper Kroeger Tom Kievit
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
ALS KLEINE KINDEREN GROOT WORDEN
Welke leerpunten nemen we mee van de eerste twee jaar?
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
Marktconsultatie: Integrale crisishulp in Zuid-Limburg 27 juni 2018
Effectiviteit van een dieetbehandeling
Een visie gebaseerd op feiten en meningen,
Meer op eigen benen in een etnisch diverse stad
Retail Hoeksche Waard Communicatie.
Leiderschapsontwikkeling
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

27 oktober 2005 Communicatiecampagne Eerste bedenkingen

27 oktober Inhoud 1.Operationele strategie 2.Strategische uitgangspunten 3.Communicatiestrategie 4.Creatieve strategie

27 oktober Operationele strategie

27 oktober Doelgroepen pDoelgroep 1: Identificatoren van de doelgroep: –Zwangerschapsbegeleiders en breder: alle gezondheidsspecialisten die zwangere vrouwen kunnen sensibiliseren voor het programma: gynaecologen, vroedvrouwen, apotheker, huisartsen, kinesitherapeut, bedrijfsartsen, OCMW’s, K&G enz.

27 oktober Doelgroepen pDoelgroep 2: Operatoren van het programma: –Tabacologen –alle gezondheidsspecialisten met ten minste 5 jaar ervaring op het vlak van tabaksontwenning pDoelgroep 3: De zwangere vrouw en haar partner

27 oktober Doelgroepen, communicatiekanalen en middelen Doelgroep 1 Operatoren Doelgroep 2 Identificatoren FARES /VRGT Doelgroep 3 Zwangere vrouwen en echtgenoten  Mailing  Redactionële artikels  Mailing  Redactionële artikels  Brochures guidelines  Spreekuursshema en opvolging van de patiënt  Affiches  Sensibiliseringsfolder  Gezondheidspaspoort  Persconferentie/ Pers artikels  Radiospots  Website  Affiches  Sensibiliseringsfolder

27 oktober Strategische uitgangspunten

27 oktober a. Doelgroep : achtergestelde vrouwen pUit studies* blijkt dat de leeftijd, het geslacht, de sociale klasse en de regio bepalende factoren zijn. –Als we de sociale klassen vergelijken:  17 % van de vrouwen uit de sociale klassen 1&2 roken, tegenover 29 % van de vrouwen uit de sociale klassen 5&6 –Een opvallende vaststelling:  « 73 % van de Franstalige vrouwen in de leeftijdscategorie van 15 tot 44 jaar die niet gehuwd maar wel gezinshoofd zijn en die tot de lagere sociale klassen behoren, rookt. » *Alle vermelde cijfers zijn afkomstig van de on-linestudie Euro SCIP

27 oktober a. Doelgroep : achtergestelde vrouwen pHet is dan ook in de lagere sociale klassen dat we de meeste rokende zwangere vrouwen terugvinden. Indien de campagne zich richt op achtergestelde vrouwen, heeft dit een invloed op de inhoud en de toon van de communicatie. « Keep it simple »

27 oktober pZwangere vrouwen kennen de risico’s van tabak: –De gynaecoloog moet dit bij elke consultatie herhalen (cf. studie Euro-SCIP) –Veel aandacht in de media voor dit onderwerp (campagne vervangende merken, Europese campagne, campagne over rookstop op het werk…) pIndien het risico regelmatig wordt herhaald, neemt het schuldgevoel toe. Elke zwangere vrouw weet dat ze niet mag roken. b. Mediatiseren van de oplossingen en niet van de problemen

27 oktober pSchuld heeft een negatieve impact en weinig invloed op een verandering van het gedrag. pAlgemene voorlichtingscampagnes over risicogedrag (aids, alcohol, tabak) worden meer en meer op een positieve manier benaderd. b. Mediatiseren van de oplossingen en niet van de problemen

27 oktober b. Mediatiseren van de oplossingen en niet van de problemen pEnkele voorbeelden –Responsable Young Drivers

27 oktober b. Mediatiseren van de oplossingen en niet van de problemen pEnkele voorbeelden –Responsable Young Drivers

27 oktober pEnkele voorbeelden –Sida b. Mediatiseren van de oplossingen en niet van de problemen

27 oktober b. Mediatiseren van de oplossingen en niet van de problemen pEnkele voorbeelden –Sida

27 oktober Wij raden aan om de communicatie toe te spitsen op de dienst: Een programma speciaal gecreëerd voor zwangere vrouwen, begeleid door een medische hulpverlener, gespecialiseerd in tabaksontwenning, toegankelijk voor alle vrouwen en terugbetaald. b. Mediatiseren van de oplossingen en niet van de problemen

27 oktober c. Een synergie creëren tussen de gezondheidsspecialisten onderling pUit de studie Euro Scip blijkt dat er geen coördinatie bestaat tussen zwangerschapsbegeleiders (identificatoren) en tabacologen (operatoren), zelfs in ziekenhuizen. –Tabacologen krijgen bijzonder weinig zwangere vrouwen over de vloer en vinden dat de zwangerschapsbegeleiders de moeilijkheid om zonder begeleiding met roken te stoppen onderschatten.

27 oktober c. Een synergie creëren tussen de gezondheidsspecialisten onderling pVan hun kant houden de zwangerschapsbegeleiders zich niet echt bezig met de problematiek rond roken en erkennen dat ze daarbij hulp nodig hebben of dit aan specialisten moeten kunnen overlaten.

27 oktober c. Een synergie creëren tussen de gezondheidsspecialisten onderling pDe campagne moet leiden tot een doorstroming: Identificatoren  Operatoren.  Om als voorschrijvers te kunnen optreden, moeten de zwangerschapsbegeleiders vóór de start van de campagne voor het grote publiek uitgebreid worden geïnformeerd over de inhoud van het programma en de praktische modaliteiten ervan.  Van hun kant moeten tabacologen over de nodige middelen beschikken om het programma snel en efficiënt op poten te kunnen zetten.

27 oktober d. De toegang voor zwangere vrouwen tot het programma vereenvoudigen pHet welslagen van het programma hangt af van de mate waarin vrouwen op een eenvoudige en snelle manier toegang kunnen krijgen tot de informatie. –Waar kan ik terecht voor informatie? Waar moet ik een afspraak maken? Hoe lang duurt het voor ik een eerste afspraak krijg? De rol van de campagne is het op gang brengen van een doorstroming naar informatiepunten die de nodige aandacht in de media krijgen (website, telefoon). De rol van de FARES en de VRGT is om de weg naar de operatoren te vereenvoudigen (snelle eerste afspraak, eenvoudige terugbetalingsregeling …).

27 oktober Communicatiestrategie

27 oktober Doelstellingen per doelgroep Zwangere vrouwen: aanmoedigen om een eerste afspraak te maken Operatoren: informeren en mobiliseren rond het programma, hun rol duidelijk maken Identificatoren: de doorstroming naar tabacologen stimuleren

27 oktober Inzichten per doelgroep Zwangere vrouwen: Ik voel me schuldig want ik weet dat ik moet stoppen met roken, maar het lukt me niet. Operatoren: Eindelijk ziet men in dat het bijzonder moeilijk is om op eigen houtje te stoppen met roken en dat daarvoor persoonlijke begeleiding door een specialist noodzakelijk is. Identificatoren: Ik ben niet voldoende opgeleid om een zwangere vrouw te begeleiden, en bovendien neemt dat te veel tijd in beslag…

27 oktober Boodschap per doelgroep Zwangere vrouwen: Er bestaat een oplossing; een nieuw, terugbetaald begeleidingsprogramma voor alle zwangere vrouwen. Operatoren: Nuttige informatie rond de tabaksontwenning tijdens de zwangerschap Identificatoren: Uw rokende patënten aansporen om zich te laten opvolgen door een tabacoloog in het kader van het nieuwe programma Tabak en zwangerschap.

27 oktober Creatieve strategie

27 oktober Geen stigmatisering van, noch een oordeel over de rokende vrouw –Geen afbeelding van een rokende zwangere vrouw –Geen afbeelding van een fœtus of baby –Geen afbeelding van een sigaret

27 oktober Niet aanzetten om te stoppen met roken –De beslissing om te stoppen met roken is de doelstelling van het eerste gesprek, het ‘motivatiegesprek’. De doelstelling van de campagne is om de zwangere vrouw te stimuleren een eerste afspraak te maken.

27 oktober Creatieve guidelines 1.Voorstelling van de gezondheidszorgverstrekker gespecialiseerd in de begeleiding van rokers. 2.Voorstelling van de begeleidingsmethode, met een duidelijk inlevingsvermogen van de gezondheidszorgverstrekker die zich in de plaats van de zwangere vrouw stelt. 3.Gebruik van humor om te relativeren en een zekere verstandhouding te creëren. 4.Keuze van een eenvoudige taal.