Vereniging van Stichtingen Leergeld

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De gemiddelde leerling
Advertisements

KWALITEITSZORG november 2012
Stilstaan bij parkeren Dat houdt ons in beweging
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Noord-Brabant 18 plaatsen 6 wateren 3 gebieden
Paulus' eerste brief aan Korinthe (20) 23 januari 2013 Bodegraven.
De Ontvangst van de Koning
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
December 2007 Dimarso N.V., opererend onder de commerciële naam TNS Dimarso en hierna TNS Dimarso genoemd, beschikt exclusief over het auteursrecht van.
MMNM 2011 Marketingcommunicatie.
1 COVER: Selecteer het grijze vlak hiernaast met rechtsklik & kies ‘change picture’ voor een ander beeld of verwijder deze slide & kies in de menubalk.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
STAPPENPLAN GRAMMATICUS.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
De Gouden Glans van MaS Effecten van maatschappelijke stages voor stagebiedende organisaties in Amsterdam.
Een Concert van het Nederlands Philharmonisch Orkest LES 4 1.
September 2012 MaandagDinsdagWoensdagDonderdagVrijdagZatZon 3031 Startvergadering tot Wk EERSTE SCHOOLDAG MR Luizencontroleweek.
INITIATIE DEFINITIESELECTIECONCIPIËREN INBEDDING IN ORGANISATIE ONDERHOUD Opdrachtgever/ Projectleider Eigenaar Architect en zijn team Stakeholders INITIATIEDEFINITIESELECTIECONCIPIËRENINBEDDINGONDERHOUD.
Een optimale benutting van vierkante meters Breda, 6 juni 2007.
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Tevredenheids- enquête 2012 P. Grouwels Inleiding Mogelijke antwoorden: Zeer goed: 4 sterren ****: volledig tevreden; Goed: 3 sterren ***:
Kwaliteit van Geestelijke Verzorging 2e Symposium Religie en Zorg, vrijdag 22 juni 2012 Bijdrage Drs. Joleen Kieneker Student religiewetenschap en bestuurder.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Elke 7 seconden een nieuw getal
Softwarepakket voor het catalogeren en determineren van fruitsoorten
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
1 WIJZIGINGEN UNIEK VERSLAG. 2 Agenda Verbeteringen Veranderingen formulieren Praktische herinneringen Nieuwe formulieren Sociale en culturele participatie.
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
1 7 nov Rijnsburg 7 nov Rijnsburg. 2 Hebreeën 7 15 En nog veel duidelijker wordt het, als naar het evenbeeld van Melchisedek een andere priester.
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
1. 33 GERECHTIGHEID GODS 21 Thans is echter buiten de wet om GERECHTIGHEID GODS openbaar geworden, waarvan de wet en de profeten getuigen, 34.
Seminarie 1: Pythagoreïsche drietallen
Afrika: Topo nakijken en leren.
Ben Bruidegom 1 Sequentiële schakelingen Toestand uitgang bepaald door:  ingangen;  vorige toestand uitgang.
ribwis1 Toegepaste wiskunde – Differentieren Lesweek 7
Inger Plaisier Marjolein Broese van Groenou Saskia Keuzenkamp
Hoe gaat dit spel te werk?! Klik op het antwoord dat juist is. Klik op de pijl om door te gaan!
Eerst even wat uitleg. Klik op het juiste antwoord als je het weet.
Op reis naar een dierentuin
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Hartelijk welkom bij de Nederlandse Bridge Academie Hoofdstuk 9 Het eerste bijbod 1Contract 1, hoofdstuk 9.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
HOSTA 2010, Vastgoedcongres 29 september september Horwath HTL.
In de strijd tegen armoede en sociaal isolement onder kinderen.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
In opdracht van NOC*NSF
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Ict in het voortgezet onderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Waar gaat het nou toch om?!
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
Gezondheid oudere migranten in Utrecht (selectie)
Openbaar je talent Service public, talent particulier.
Stichting Leergeld Nederland
Stichting Leergeld Zoetermeer
23 mei 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 6: hoofdst.1: de wijsheid van de wereld hoofdst.2: de wijsheid van God hoofdst.3: Gods akker en Gods bouwwerk.
Ict in het basisonderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Alle kinderen mogen meedoen!
Transcript van de presentatie:

Vereniging van Stichtingen Leergeld

LEERGELD Leergeld Participatie van kinderen samengevat in: Alle kinderen mogen meedoen Een kind heeft nooit schuld aan de situatie waarin het gezin zich bevindt Nu meedoen is straks meetellen

Stichting Leergeld Geen hulpverleners ü bieden wel ondersteuning Geen professionals ü  Werken wel heel professioneel Functioneren als aanvulling op wat er al is Maak gebruik van sterktes

Participatie van kinderen KUNNEN meedoen is essentieel voor ontwikkeling Ontwikkeling: Kennis Sociaal Emotioneel Fysiek

Participatie van kinderen Meedoen niet automatisch voor 400.000 – 600.000 schoolgaande kinderen rond de armoedegrens

Participatie van kinderen Meedoen – schoolgerelateerd: Schoolkamp/reis Excursies Ouderbijdrage Locker Schoolmaterialen Schoolboeken PC/Computer Timmerkist Fiets ………

Participatie van kinderen Vrije tijd – Sociale vaardigheden stimulerend: Sport Zwemlessen Hobby / Scouting Kunstzinnige vorming – ballet, muziek etc.

Stichting Leergeld Vrijwilligersorganisatie - één (franchise) formule: Zelfde doelstelling Zelfde werkmethodiek Zelfde doelgroepdefiniëring Zelfde georganiseerd Snel Geen duplicatie Wel samenwerking Zakelijk, ruimhartig Onafhankelijk Rechtvaardiging

Stichting Leergeld Landelijke (koepel)organisatie Leergeld Nederland (LgN) Nu 63 lokale stichtingen waarvan 48 operationeel

Lokale Leergeld-stichtingen Albl.waard Alkmaar Amersfoort Apeldoorn Arnhem Best Bergen op Z Bommelerwrd Boxtel Breda Capelle ad IJ. Delft Delfzijl Den Bosch Den Haag Deventer Drachten Drechtsteden Ede Eindhoven Emmen Enschede Epe e.o. Etten-Leur Geldrop-Mierlo Gemert Goes Goirle en Riel Gouda Groningen Haarlemmermeer Heerenveen

Lokale Leergeld-stichtingen Helmond Hoogeveen Hoogezand Hoorn Land van Cuijk Leeuwarden Leiden Leidschendam Maastricht Nieuwegein Noordoostpolder Nijmegen Nuenen NWN Oldenzaal Oosterhout Oss Parkstad Roosendaal Rotterdam Sneek Soest/Baarn Spijkenisse Stadskanaal Terneuzen Tilburg Utrecht Valkenswaard Veldhoven Westbetuwe Walcheren W. Mijnstreek IJsselstein De Bilt Zoetermeer Zutphen

Stichting Leergeld Missie  bieden van kansen aan kinderen die ten gevolge van € redenen anders niet kunnen meedoen Doelstelling  fungeren laatste vangnet  onvoldoende middelen voor ontwikkeling  ontwikkeling  kennis  sociale vaardigheden Strategie  vanuit lokale omstandigheden kinderen zonder beperking laten meedoen Insteek  preventie: beter nu beetje geld dan later duur leergeld betalen

Stichting Leergeld Vangnet voor participatie Voor schoolgaande kinderen/jongeren van in principe 4-18 jaar, uit gezinnen waar financiën: uitgeput zijn niet toereikend niet beschikbaar       niet in staat zelf te betalen

Stichting Leergeld Meedoen Ontwikkeling kennis  school = prioriteit Ontwikkeling sociale vaardigheden  vrije tijd = breed Breed: meedoen, erbij horen. Middel om …… naar eigen keuze:   sport – hobby – kunstzinnige vorming activiteit die bij het kind past waarbij kind zich lekker voelt  één activiteit per kind!

Leergeld formule vangnet local-for-local huisbezoek één-loket-functie - toetsing criterium - analyse probleem - voorlichting - verwijzing bemiddeling - aanvullende hulp structurele inzet voorliggende voorzieningen zelfopgelegde signalering/terugkoppelingsverplichting bijdrage bewustzijn voor structurele oplossing zakelijk georganiseerd, warmhartige hulpverlening

Leergeld-stichtingen Voorkomen sociaal isolement door kinderen te laten meedoen Door hanteren Leergeld-formule: Laatste vangnet Kind centraal Wegnemen belemmeringen op onderwijsgebied ] meedoen Stimuleren sociale vaardigheden ] Eén-loket-principe Eerst gebruik voorliggende voorzieningen

Leergeld-stichtingen Organisatie Juridisch autonoom Leden van de landelijke Vereniging Verbonden aan collega-stichtingen door Lg-formule

Leergeld-stichtingen Lokale structuur Werkend bestuur - met brede maatschappelijke steun Coördinator - dagelijkse leiding Intermediairs - huisbezoek

Leergeld-stichtingen Verdeling van de (financiële) middelen Directe (aanvullende) ondersteuning in de vorm van verwijzing, Middelen (hulp in natura) of een financiële bijdrage Minimale overhead, want het werk wordt professioneel gedaan door vrijwilligers                                          i.    Coördinator                                          ii.     Intermediairs                                          iii.     Huisvesting- en kantoorkosten  

Stichting Leergeld Resultaten In 2008 zijn 25.000 kinderen geholpen volgens de Leergeld-methode. Het gaat om een bedrag van ruim € 3 milj. gemiddeld € 120,- per geholpen kind 40% schoolgerelateerd 60% sociale vaardigheden gerelateerde activiteiten  

Stichting Leergeld Doelgroep – hoe vinden ze ons vs. Hoe vinden wij hen? Onderwijs GGD Maatschappelijk werk Sociale dienst Rechtstreeks

Stichting Leergeld Alle kinderen mogen meedoen Alle acties gericht op het realiseren van: Alle kinderen mogen meedoen   want Nu meedoen is straks meetellen