Accountancynieuwsdag 6 oktober 2009

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ondernemen in de fysiotherapie is oorlog
Advertisements

Mogen wij ons aan u voorstellen? 2014 Versie 21Administratie Partners B.V.
Dwangsom bij niet tijdig beslissen
Management Informatie en Business Intelligence voor uw kantoor
Careport Een nieuw zorg en gezondheidsconcept.
Hoe organiseer je eFactureren in je gemeente ?
10 tips voor een gouden start Groeitips
14 februari 2014 Ondernemersplan - Financieel plan.
De kern van de zaak.
Van, voor én door het onderwijs.
Hoofdstuk 17 Persoonlijke verkoop en sales promotion
Strategische vernieuwing door propositieontwikkeling
Bedrijfspresentatie Promavise
Internet boekhouden in de praktijk Kennismaken met Noordzij Online.
KICK-OFF PROJECT HVA APPS B.V.
Visionplanner Gert Kwetters Directeur Visionplanner 12 april…
FysioGroepTwente : Ondersteunen, Delen en Verbinden FysioGroepTwente September 2010.
Organigram Gemeente Utrecht
Introductie Electronisch Factureren voor: Johan van Tongeren – Managing Director Olaf Minnema – Business Solution Manager.
o welkom o voorstellen bestuur o opening vergadering o vaststelling agenda o financiën o eindafrekening en verantwoording o 2010 K&V Luc van Dam / kascommissie.
Een (gans)andere kijk op ... high performance
Even kijken wat een accountant doet.
Bedrijfsactiviteiten R.P. de Jong DIV. & B en A Advies, Uw adviseur voor Bibliotheek- en Archiefzaken n Consultancy n Interim-management n Projectmanagement.
Meer rendement uit advies Hoe kom ik van A naar Beter? Matthias Meijer.
Onderzoek kwetsbare gezinnen de noodzaak tot ontschotting
Productpricing Steef Visser RA en Aart in ’t Veld.
Doorbreekt de impasse “ontwikkeling vergt focus, moed en motivatie”   Dit is een presentatie van Transcend Advies & Coaching.
Veranderingen & kansen Enkwest Opleiding & Advies Janthony Wielink
W E L K O M.
Klantgericht werken, Kanalen in balans
Accountancy en Advisering
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
Hoofdstuk 3 Inzet voor een project
Agenda Gebruikersdag Digitaal Sociaal Huis Vera – 23 april 2009 Voorstelling Cevi/Logins Voordelen samenwerking Vera – Cevi/Logins Demo eLoket ®
DE PRAKTIJKERVARING Financiën en Begroting Katrien Callens, HR-verantwoordelijke.
Organigram Gemeente Utrecht
Uitkomsten ledenenquête Toekomst van preventie 8 februari 2007.
Het MT in de kinderopvang Boek & veldonderzoek ‘ Ze zijn op Heidagen’
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
DBS Talent & Salaris voor PIM klanten
Kennismaken met SynCount. Programma 1.Over SynCount 2.Onze werkwijze 3.Synergie van specialismen 4.Duurzaamheid 5.De toegevoegde waarde van SynCount.
Branche in Zicht Kantoorpresentatie Juli september Inhoud  Wat is Branche in Zicht (BiZ)?  Wat levert BiZ ons kantoor op?  Wat levert.
Branche in Zicht (BiZ) Kantoorpresentatie Maart
FINACE :: THINK, BUILD, OPERATE. Recruiting Center Werving en Selectie – Recruitment - Sourcing.
F onds voor de M edische O ngevallen 1. OVERZICHT 1.Procedure; 2.Structuur; 3.Contactgegevens. 2.
Presentatie Cubiss Jaap Koster Senior Accountmanager Centric Software Engineering.
10 januari 2015 Bedrijfsoriëntatie Unit 4 Agresso Presentator: Yoran Kleiberg.
HLB Van Daal & Partners, opgericht in 1979, is een
Advisering van de agrarische sector in Nederland Door: ing. H
“practical advice that works” Drs A.D. van Buuren Tel:
Voor een veilige en leefbare omgeving. DCMR Milieudienst Rijnmond gezamenlijke milieudienst van de provincie Zuid-Holland en 15 gemeenten in die provincie.
Core business : Grote, georganiseerde fiscale fraude bestrijden.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Kanttekeningen bij de huidige manier van toetsen van accountantskantoren Dia 1 2 december 2015 Gert van den Brink AA.
Van harte welkom!. Financiële administratie 22 januari 2015 Leon te Brake.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 7 Vandaag begint de toekomst.
Mogen wij ons aan u voorstellen?
Q1 Q2 Q3 Q4 FINANCIËN & ICT Vaststellen lumpsumbedragen 2017
Toekomstige veranderingen:
Opfriscursus kengetallen
BEDRIJFSCULTUUR.
BEDRIJFSCULTUUR.
Voeg hier het organisatie onderdeel in
Dwaande met je bedrijf Spreker: Auke Algra.
BaTe Financiële Dienstverlening B.V.
Hanneke Mous Adviseur & Begeleider
Organisatie structuur
100% Subsidie Ontwikkeladvies 2019.
Presentatie van: Logo van je bedrijf.
Transcript van de presentatie:

Accountancynieuwsdag 6 oktober 2009 hans.scholten@abab.nl

Kantorennet

Stelling De kwaliteit van de standaard producten, zoals administratie, jaarrekeningen en aangiftes, is overal in de markt ongeveer hetzelfde. Elk accountantskantoor moet de desbetreffende regelgeving op dezelfde wijze toepassen. Voor de klant is elke jaarrekening even goed.

Onderscheidend vermogen Breedte van het portfolio Proactieve aanpak Diepgaande kennis van en samenwerking tussen de verschillende vakspecialisten Ver doorgevoerde automatiseringsoplossingen Echt toekomstgericht meedenken met de ondernemer Klantbedieningsconcept(en) De organisatie (structuur) dient dit maximaal te faciliteren.

ABAB-organisatie De (gecertificeerde) aandelen ABAB Groep B.V. zijn in handen van: Stichting ABAB Statutaire directie ABAB Groep B.V. Directeuren en managers van ABAB Groep B.V. en de dochterondernemingen Relatiemanagers Totaal ongeveer 95 aandeelhouders De medewerkers van ABAB (exclusief aandeelhouders) krijgen standaard 20% van de operationele winst voor belastingen.

ABAB-organisatie De statutaire directie van de ABAB Groep bestaat uit: Mr. J.P.M. (John) Verhagen (maart 2009) Drs. J.V. (Hans) Scholten RA (mei 2005) Ervaring op het gebied van met name de zakelijke dienstverlening (bancair en telecommunicatie).

ABAB-organisatie Accountancy (450 mdw, verspreid over alle vestigingen) Belastingadvies (80 mdw, verspreid over alle vestigingen) Salarisverwerking (55 mdw, verspreid over 2 vestigingen) Consultancy (40 mdw, rondreizend over de vestigingen) Juridisch advies (24 mdw, rondreizend over de vestigingen) Relatiemanagement (65 mdw, verspreid over alle vestigingen) Hoofdkantoor (55 mdw, 1 vestiging)

Dienstenpakket Administratieve dienstverlening Salarisadministratie Personeelsadvisering Mediation Belastingadvies Juridische advisering Subsidie-advisering Samenstellen van jaarrekeningen Inkomens- en estateplanning Administratieve automatisering Internationale fiscale advisering Bedrijfskundige advisering Ruimtelijke ordening en milieu Vastgoedadvisering Begeleiding bij aan- en verkoop Wettelijke controles

Te koop: dossierkasten ABAB heeft een zeer hoge automatiseringsgraad: Elektronische dossiers Elektronisch werkprogramma ABAB Internetboekhouden Online salarisverwerking Inkomende post wordt ingescand en gaat retour klant of wordt vernietigd Mijn ABAB

Mijn ABAB Portaal met bedrijfsgegevens en managementinformatie: Eigen administratie online ter beschikking (doorklikken tot op boekingsniveau) Vergelijkende cijfers met vorig jaar, begroting en branchegenoten Liquiditeitsoverzichten Elektronisch archief (belangrijkste documenten uit elektronisch dossier, inclusief alle correspondentie) Internetboekhouden Personeels- en salarisadministratie Betrokken ABAB medewerkers

ABAB-organisatie Elke discipline wordt aangestuurd door één directeur die vakspecialist is en kan managen (ja, ze bestaan….). Accountancy heeft 5 directeuren gezien de omvang. Elke directeur geeft leiding aan een managementteam. ABAB heeft 30 managers die direct leidinggeven aan de verschillende teams. Alle managers zijn meewerkend voorman. Het hele secretariaat (ongeveer 100 mdw) wordt aangestuurd door 4 teamleiders secretariaat. Uniforme werkwijze. ABAB heeft geen vestigingsdirecteuren. Datgene wat gecentraliseerd kan worden, is gecentraliseerd.

(structureel adviesbehoeftig) (niet structureel adviesbehoeftig) Relatiemanagement (structureel adviesbehoeftig) Klantenteams (niet structureel adviesbehoeftig) Accountancy Belastingadvies Salarisverwerking Consultancy Juristen HOOFDKANTOOR SUPPORT Marktmanagement , Marketing & PR, ICT & Facilities, P&O en Financiën & Controlling

Relatiemanagement Relatiemanagement-klanten hebben als eerste aanspreekpunt de relatiemanager. De relatiemanager werkt samen met de specialisten die hij op de juiste momenten inschakelt: Belastingadviseur Jurist Automatiseringsadviseur Personeelsadviseur Bedijfskundig consultant Inkomens –en estateplanner Subsidieadviseur Accountant Etc.

Vakspecialisten Waar zijn de (senior) vakspecialisten m.n. verantwoordelijk voor? Kwalitatief hoogstaande adviesproducten, maatwerk en bij voorkeur kopieerbaar Actief netwerken Geven van lezingen Binnenhalen van nieuwe klanten samen met relatiemanagers Eigen declarabiliteit

Relatiemanagement Waar is een relatiemanager m.n. verantwoordelijk voor? Uitbouw (up- en cross sell) totale omzet (alle disciplines) op eigen bestaand klantenpakket Acquisitie van nieuwe klanten Facturering en debiteuren (ondersteund door centrale afdeling creditmanagement) Klanttevredenheid en klachtafhandeling Klantbezoeken (gesplitst in klanten en prospects) Bespreekverslagen die (automatisch) naar klantteamleden gaan Netwerkactiviteiten Coach van de ondernemer Geen vaktechnisch uitvoerende taken Eigen declarabiliteit is ondergeschikt

Personeel relatiemanagement 65 relatiemanagers 20% is AA/RA Geen dubbelfunctie 19 vervangen/nieuwe instroom afgelopen 2 jaar 8 vacatures

Conclusie De kern van de organisatiestructuur van ABAB is dat focus wordt aangebracht op datgene waar iemand (vakmatig) goed in is. Ieder zijn eigen vak met daarbij directe leiding die het vak verstaat en de medewerker kan coachen en ontwikkelen. Relatiemanagement is een specifiek vak en is steeds belangrijker aan het worden in de financiële dienstverlening.