TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rebound Salland. In deze PowerPoint… 1. waarom ik naar rebound ging 2. wat ik geleerd heb! 3. hoe ik terug wil naar school 4. wat ik nodig heb van.
Advertisements

Uitslag enquête over online pesten
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
De Drama Driehoek.
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Verborgen vormen van pesten
Powerpoint gemaakt door
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Communicatief gedrag + / -
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Training Omgaan met service Les 3: klachten
Mijn stage bij de koekoek
Mijn stage bij Wijkenstein Naam: Amanda van de Nieuwegiessen Klas: Grijs Jaar: 4e Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas.
Leven zoals het leven je is gegund
*Mijn stage bij Blinqi * Naam: Kelly Klas: 4A Jaar: 2009 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het jaar.
Gedragsrepertoire Denken over je denken
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Zaterdag 20 september 2014 Training Omgaan met Service Les 3: klachten.
Les 3 Deze les duurt 90 minuten
Dr. Albertus Risaeusschool
Met handen en voeten geloven 1
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
De doelstelling van deze workshop is niet om u iets nieuws te leren.
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Communication Een good listening attitude. A good listener Luistert met zijn oren en met zijn hart. Listening is an attitude! Luisteren vereist de juiste.
Communicatie en dementie
Doelen Het stimuleren van een positieve sfeer in de klas
Thema 3 Communicatie Luisteren en feedback.
Dictee 6.2 succes.
Heel interessant !.
voor familie en vrienden van
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Reclame Masters | Ik en reclame!
Groepsdynamica & Interactief communiceren
In een jeugdgevangenis
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Luisteren 3 Actief luisteren. Zowel verbaal als non-verbaal
De kunst van kritiek 4.15 p & 4.18 p
Welkom op onze ouderochtend
Psychologieles 7 lesweek 7
De kracht van positief opvoeden
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
Er zijn momenten in je leven waarin je iemand zo kunt missen
Grenzen Eerlijk communiceren over wat je denkt, ook als je iets niet wilt. Mag dat?
Training: Effectief communiceren op de werkvloer
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
RET Verdieping bij hoofdstuk 11 Handboek voor leraren RET Een goede leraar worden.
Welkom op onze thema-avond
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
In raden of commissies van een kerkelijke gemeente, als er conflicten dreigen.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
WELKOM! Workshop … een bok op de haverkist 18 maart 2016
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Hand-Out.
Covey trainingsavond.
Praktijk Opleiders Cursus
Nee Zeggen!.
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Assertiviteit 2 SESSIE 16.
Les 7 en 8 Spreken en gesprekken hoofdstuk 5 - tweegesprekken 5.1 – zakelijk telefoongesprek 5.2 – Adviesgesprek 5.3 – Klantgesprek 5.4 – klachtgesprek.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Loopbaan en burgerschap les 3
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN 9-12 JAAR

programma EEN PRAATJE MAKEN: IETS AARDIGS ZEGGEN TEGEN EEN ANDER NON VERBAAL GEDRAG IETS VRAGEN AAN EEN ANDER ONDERHANDELEN MAG IK MEEDOEN HET 5G-SCHEMA DE 3 PETJES IETS WEIGEREN DAAR BAAL IK VAN! HET SPIJT ME REAGEREN OP PESTEN/PLAGEN “NEGEREN”

EEN PRAATJE MAKEN: kijk de ander aan praat duidelijk laat de ander uitpraten beweeg niet teveel stel vragen laat merken dat je de ander begrijpt

IETS AARDIGS ZEGGEN TEGEN EEN ANDER spreek de ander aan toon interesse, laat de ander uitpraten kijk de ander aan spreek op vriendelijke toon sta er stevig bij

NON VERBAAL GEDRAG Sta er stevig bij Kijk de ander aan Praat duidelijk en hard genoeg gezichtsuitdrukking

IETS VRAGEN AAN EEN ANDER Vraag om aandacht Vraag vriendelijk wat je van de ander wilt en zeg waarom Luister naar wat de ander zegt Bij hulp: bedank de ander Bij geen hulp: - vraag waarom? zeg dat je het jammer vindt Bij een vervelende reactie: zeg wat je ervan vind

ONDERHANDELEN Zeg wat jij wilt en waarom Luister naar wat de ander wil Hou even vast aan je mening, geef niet te snel toe Kijk of je een oplossing kunt bedenken Als je het niet eens kunt worden: Stop het gesprek Accepteer de mening van de ander

MAG IK MEEDOEN wacht op een geschikt moment vraag aandacht vraag of je mee mag doen  als je niet mee mag doen vraag waarom niet luister naar wat ze zeggen misschien kun je een oplossing verzinnen  Bij een vervelende reactie: zeg wat je ervan vindt loop stevig weg

HET 5G-SCHEMA Gebeurtenis: Gedachten: Gevoel: Gedrag:  Gevolg:

DE 3 PETJES “knokken”, schelden, agressief doen (leeuw) “wegkruipen”, terugtrekken, zielig doen (schildpad)   “aanpakken”, zeg wat je ervan vindt, stevig doen (pauw)

IETS WEIGEREN Zeg op een vriendelijke manier “nee” Zeg waarom je iets niet wilt Verzin geen smoesjes Herhaal “nee”-zeggen als de ander blijft doorzeuren Als de ander nog niet ophoudt: Zeg dat hij er mee op moet houden en maak een einde aan het gesprek

DAAR BAAL IK VAN! Zeg wat je niet aanstaat Blijf rustig Luister naar het antwoord van de ander Reageer daarop, en zoek een oplossing Niet te lang doorzeuren

HET SPIJT ME Zeg dat het je spijt Verzin geen smoesjes, wees eerlijk Blijf rustig Luister naar de ander Laat de ander boos zijn Herhaal zonodig dat je fout was Kijk of je een oplossing kunt verzinnen

REAGEREN OP PESTEN/PLAGEN Ga niet terugschelden, huilen of verdedigen Kortom: laat je niet uitdagen Zeg er één keer rustig iets van Loop stevig weg (let op je houding

“NEGEREN” niet reageren: doe alsof je de ander niet hoort en ziet laat niet merken hoe je je voelt let daarbij op je houding en je gezichtsuitdrukking denk bij jezelf: “ik zal mijn dag er niet door laten verpesten.”