Sjerp de Vries, Fransje Langers, Josine Donders & Agnes van den Berg

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KBO Landhorst Zomaar wat over KBO Landhorst
Advertisements

Lichamelijke activiteit van kinderen op het schoolplein
Revitalisering Cornelis Danckertsstraat Van 2012 naar heden. •januari 2012 besluit tot renovatie • januari 2013 besluit tot nieuwbouw.
Welkom bij de introductieclinic voor nieuwe hockey-ouders
Psalm 86 : 6 Leer mij naar Uw wil te hand’len, ‘k Zal dan in Uw waarheid wand’len; Neig mijn hart, en voeg het saam, Tot de vrees van Uwen Naam. Heer’,
Rouw na moord Onderzoek naar behandeling met EMDR en CGT bij nabestaanden van moord: onderzoeksopzet EMDR congres 20 april 2013 Mariëtte van Denderen.
<Datum> <Naam school> <Naam presentator>
Door Rosalie Blok. Op 4 mei 2013 heb ik besloten om naar de dodenherdenking te gaan in een dorp in de provincie Zeeland. Dit wordt jaarlijks georganiseerd.
<Naam spreker en school/ gemeente
Ervaring project Op Eigen Benen Vooruit Projectleidersbijeenkomst 6 september Trudi Taat Verpleegkundig Specialist.
Copy + Gisteren deed ik vervelende ontdekking. Al jaren heb ik een goed idee om een onderneming op te zetten. 2 jaar geleden had ik geen opdracht en begon.
Voorlichtingsavond Voortgezet Onderwijs
CENTRAAL ONTWIKKELDE EXAMENS T & R (pre-)pilots 2012 Jan Paul de Vries
Datum Naam school Naam presentator Organisatie presentator
EMEG-lijst Kijk een The Lord of the Rings met het commentaar van de regisseur. Marciano Timmermans CE2A.
Groene en gezonde buurten: wonen nabij stedelijk groen
Fit-4-work Een aanpak van G4-SZW, GGD en UWV
Gezond bewegen in het groen: Teek Control!
Utrecht University Samenwerking tussen school en ouders met een migratie achtergrond: ‘Partnerschap in de maak’’ Platform Allochtone Ouders 6 juni 2009.
De Studiekeuzecheck op de Radboud Universiteit
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Aanpassing GEP’s voor de Rijkswateren
Ruimte voor partnerlogo’s (plaats een wit vlak achter de logo’s om deze tekst en het kader te verbergen) Leerlijn onderzoekend leren Dick Kraaij,
Presentatie voor CEPHIR
Ervaring opdoen met versterken van informele netwerken bij opgroeien en opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut Regiobijeenkomst professionele.
Waaronder Centrale Aanmelding! Maatregelen in Nijmegen.
Systematische terugkoppeling van Kwaliteit van Leven gegevens In de Klinische praktijk Welkom allemaal. Ik ben Lotte Haverman, psycholoog, sinds ruim een.
Door:Liliane de Voogd Klas: CO1K Datum: 17 september 2012.
Datum Naam school Naam presentator
Geerstraat Sterrenschool. Wat is de sterrenschool?  Het hele jaar open van zeven tot zeven  Kinderen leren in één klimaat  Maatwerk voor ieder kind.

Drs. Fiona de Vos Ph.D. Candidate at the Graduate Center of the
Gebruikerstest. Kenmerken proefpersonen 1 kind van 5 jaar uit groep 1 1 kind van 7 jaar uit groep 3 1 kind van 8 jaar uit groep 4 1 kind van 9 jaar uit.
Jongerenwerker: tolk van de straat
CJG café Themabijeenkomst Preventie overgewicht
Rabo Beach Break Wie? Wat? Waar?  Al 4 jaar op een rij wordt jaarlijks een volleybaltoernooi georganiseerd op de markt in Boxtel. Het hele.
Ouders in (inter)Actie netwerkdag 9/6/2010 NT2-aanbod voor allochtone ouders met kinderen in het Nederlandstalig onderwijs.
Focus op motivatie en communicatie
Gemeente Rotterdam Xandra de Vroom Jeugd, Onderwijs en Samenleving 8 december 2009 Denken Voelen Doen. Het subsidiekader.
Ouderavond groep 1-2 dinsdag 16 september 2014
Workshop Extra Leertijd Conferentie Children’s Zone 6 maart 2014.
Voor de buurt door de buurt De Linie vormt een klein wooneiland in een zich snel ontwikkelende omgeving. Gebouwen blijven verrijzen om ons heen en we mogen.
Verwachting Mijn verwacht van dit spel was erg laag. Voordat ik het spel ging spelen, vond ik het er maar stom, makkelijk en kinderlijk uitzien. Ik wou.
Profiel van daklozen in de vier grote steden Omz, UMC St Radboud Nijmegen Jorien van der Laan Sandra Boersma Judith Wolf Omz, UMC St Radboud Nijmegen Jorien.
Welkom.
De Invloed van Populaire leeftijdgenoten op de Bereidheid van Adolescenten om Alcohol te Drinken: Een Experimentele Chat Room Studie Hanneke Teunissen,
Taalkundige feiten en hypothesen
Er is vorig jaar € verzameld!! Voetbalveld : € Er is dus nog€ Weet u nog? : Paul van Eerd heeft een ontwerp gemaakt voor Gebaseerd op:
Informatie Continurooster 5 gelijke dagen model Informatie Continurooster 5 gelijke dagen model Mei 2015 Dhr. B. Korenstra c.b.s. de Vuurvlinder.
Effectiviteitsonderzoek voorlezen aan huis
Latent class growth analysis als succesvolle methode om subgroepen te identificeren binnen een gewichtsreductie interventie. Bastiaan C. de Vos¹, MD,
WERKEN MET GROEPEN JONGE KINDEREN Bijeenkomst 4. VORIGE BIJEENKOMST: * Bespreken uitkomsten van de praktijkopdrachten in groepen van drie/ vier personen.
Aandacht voor arbeid en empowerment in de eerste lijn Bron: Donders, N., Gulden, J., Suylekom, W. (2011). Sterk naar werk: aandacht voor arbeid en empowerment.
Peuterspeelzaal De Woezel Een kleine partner met een grote visie. Of hoe klein duimpje het hart wil laten kloppen………………….
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Continurooster 5 gelijke dagen model Maart 2011 m.z.r. / schoolleiding c.b.s. de Vuurvlinder.
Vroegtijdige stotterbehandeling Het Lidcombe Programma De behandelgids van het Lidcombe Programma kan gedownload worden van de website van het Australian.
De Bolster Sambeek - buitenruimte.nu - november 2014.
Evaluatie van de effectiviteit van een multidisciplinaire interventie voor kinderen met overgewicht en obesitas KAM Ligthart, WD Paulis, J van Teeffelen,
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Minder kinderen, minder scholen? Bijeenkomst gemeente Sluis dinsdag 28 juni 2011.
DE POSITIEVE EN PEDAGOGISCH SENSITIEVE LEERKRACHT Anouke Bakx & Ellen Rohaan Fontys Hogeschool Kind en Educatie Theoretisch kader In het basisonderwijs.
Aanleg groen schoolplein
Groen herinrichten schoolpleinen
Studiedag PO woensdag 9 november 2016
School in zicht lessen uit vijf jaar werken aan
SCHOOLZONES STIMULEREN VAN SPORT EN BEWEGEN DOOR EEN UITNODIGENDE, VEILIGE SCHOOLOMGEVING Dirk Dessing, Frank Pierik en anderen.
Transcript van de presentatie:

Het effect van het groen herinrichten van een schoolplein op de kinderen Sjerp de Vries, Fransje Langers, Josine Donders & Agnes van den Berg Alterra, Wageningen University & Research centre Wageningen, The Netherlands 1

Achtergrond Aandachtswijken (voorheen ook wel Vogelaarwijken) Gecoördineerde inspanning van de rijksoverheid om deze buurten op te waarderen Ministerie van EZ (eerder LNV/EL&I): het inzetten van groen als middel Scholen in Rotterdamse aandachtswijken Het groen herinrichten van het schoolplein als een interventie Gefinancierd door EZ en de gemeente Rotterdam Scholen konden zichzelf aanmelden Meewerken aan een evaluatiestudie voorwaarde voor toekenning subsidie Evaluatie- of interventiestudie Voormeting in de herfst van 2010 uitgevoerd bij vijf scholen In 2011 werd het schoolplein van vier van de vijf scholen groen heringericht (vijfde school was een controleschool) In het voorjaar van 2012 zijn de eerste nametingen uitgevoerd Voorjaar 2013 zal een tweede nameting plaatsvinden 3

Groen herinrichten van schoolpleinen: wat te verwachten? Herinrichting verschilt per school Schoolpleinen verschillen op voorhand ook al van elkaar (bijv. grootte) Verschillende architect/ontwerper, verschillend proces (participatie van kinderen)  Iedere herinrichting is uniek en een case studie op zichzelf Aannames over de schoolpleinen na de herinrichting Meer groene/natuurlijke elementen en materialen dan voorheen Groene delen meer geïntegreerd met niet groene delen (niet alleen décor) (Meer) ‘loose parts’ waar de kinderen mee kunnen spelen (zand, water, takken, steentjes) Meer variatie qua aangeboden speelmogelijkheden (‘affordabilities’) 3

Hypotheses (enkele van de) Een pauze op het nieuwe, groenere schoolplein herstelt de kinderen beter van aandachtsmoeheid dan een pauze op het oude schoolplein Vooral kinderen die last hebben van aandachtsmoeheid vooraf aan de pauze Faber Taylor & Kuo (2009); Martensson et al (2009) Na een pauze op het nieuwe, groenere schoolplein is de gemoedstoestand van de kinderen positiever dan na een pauze op het oude schoolplein Vooral kinderen die op het oude schoolplein weinig van hun gading vonden (betere ‘person-environment fit’ voor die kinderen) Malone & Tranter (2003); Kytta (2004); Moser (2009) Door het tijd doorbrengen op een groen schoolplein, met meer gelegenheid om natuur te ervaren en hiermee te interacteren, zullen kinderen zich meer op hun gemak voelen in & met natuur Vooral kinderen die weinig of geen positieve contacten met natuur elders opdoen Bixler et al (2002); Chawla (2009) 3

Methode In elk van de vijf basisscholen zijn drie groepn geselecteerd, doorgaans middenbouw groepen: groep 3, groep 4, groep 5. één school met alleen groepen 5 en 6 (her in te richten plein betrof dependance) Kinderen zijn individueel getest/geassisteerd bij het invullen van een vragenlijst na de ochtendpauze (duur: gemiddeld 20 minuten per kind) Er hebben iets meer dan 300 kinderen deelgenomen aan de voormeting en 289 aan de eerste nameting; 166 kinderen hebben deelgenomen aan beide metingen (en waren dus bij tweede meting een jaar ouder). 3

Oude en nieuwe schoolplein: school 1 Before (left) and after (right)

Oude en nieuwe schoolplein: school 2 Before (left) and after (right)

Oude en nieuwe schoolplein: school 2 (b) Uitbreiding van het schoolplein (situatie na herinrichting)

Enkele resultaten eerste nameting (1) Beoordeling schoolplein door de kinderen (schaal van 1 tot 5) 3

Enkele resultaten eerste nameting (2) Beoordeling van het sociale klimaat op het schoolplein (schaal van 1 tot 5) 3

Waarom (vooralsnog) niet iedere herinrichting een succes? Pre Soms nog vroeg dag (school 4) Post 3

Wordt vervolgd 7