10 manieren van kijken, denken en werken voor productief leren Fred Janssen ICLON, Universiteit Leiden / Thieme Meulenhoff.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Advertisements

Sociologie Tweedaagse Sociologie 13 Oktober 2008 Jochem Tolsma.
Visual Knowledge Building
Tekst naar een SmartArt
Zoeken met behulp van life events Joyce Karreman 9 februari 2010.
De schooltuin Vaardig in het VMBO 16 mei De schooltuin  Korte geschiedenis  Waarom een schooltuin.
in de bovenbouw van HAVO en VWO
Goochelen met googlen Workshop Taalacademie ITTA 24 januari 2014 Amersfoort Peter den Hollander Docent Nederlands Docent Communicatievaardigheden Directeur.
Wie zijn wij? (voorstellen mentoren). Wie zijn wij? (voorstellen mentoren)
Geïntegreerde contracten en bouwprojecten
Onderwerpen van deze presentatie
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Leiden University. The university to discover. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Denkgereedschap.
Het T-pack model en de iPad
Kennismaking: stel jezelf kort voor: naam, waar werk je
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H8 – Het product ontwikkelen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN Competentiedoelen 1.uitleggen.
dataverzamelformulieren
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Kiezen tussen belangen ervaringen van een veranderend ingenieursbureau in een veranderende wereld Jacco Buisman Ede, 11 maart 2008.
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
Werken met beelden Fontys lerarenopleiding Tilburg
Ouderavond klas 2 24 september 2013
Competentiegericht onderwijs: wat is het (en wat niet)? Het Groene Leertraject oktober 2008 Dr. F Meijers.
Holland’s Next Heart Model
Twee naar Een Platform OA Rotterdam 25 maart 2010 Willem van der Wolk,
Januari 2013 Profielkeuze VWO 3 M. Van Mens T. Verhagen decanen.
Leesvoorkeurenonderzoek
NLT modules en excellentiebevordering
De gezonde school en genotmiddelen
Tekststructuren Hoe en waarom?.
1 Cultureel zelfportret
Welkom bij het werkatelier FCB Proeftuin Welzijnsorganisaties IJsselstein, 26 maart 2014.
VERWONDERING. VERWONDERING start met waarnemen Wat klopt er niet aan dit plaatje?
Datum naam 1 23 maart 2010 datum plaats Bedrijfsarts en kwaliteit Noks Nauta Namens Kwaliteitsbureau NVAB naam persoon.
Werken met BRICKS 11maart 2011 Onno Rook
Handelingsplannen.
Dag voor de zorg Zaterdag 14 september 2013 ‘Aanbesteden in de thuiszorg’
Maak van je hart geen moordkuil. Kennis opdoen over een onderwerp
 Spelprogramma waarin studenten van verschillende opleidingen tegen elkaar strijden.  De studenten worden in groepen per opleiding ingedeeld.  Het.
F O T O – O P D R A C H T.
Presenteren en communiceren
Door: Gerard Rozing (CvTE)
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Eenvoudige website Weebly Simon Hardy & Emre birinci.
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing 1 NIBI.
Voorlichtingsavond Doorstroom 4 TL  4 Havo 11 november 2015.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Leiden University. The university to discover. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing BiO L Ogen Fred.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Onderzoekend en Ontwerpend Leren met Spiegels Groep 1 t/m 4 Welmoet Damsma Gerda Manneveld Ed van den Berg AMSTEL Instituut, Universiteit van Amsterdam.
De tekstsoorten en hun kenmerken 1. HET BETOOG Doel = publiek overtuigen van een mening of activeren om iets te doen (=overhalen / tot handelen aansporen)
~Guido Lek~. Kiezen voor techniek Dit project leert kinderen wat een sensor is. Dit project leert kinderen dat je technische oplossingen voor menselijke.
Dienstverlening & Producten: een nieuw profiel op het VMBO ondernemend duurzaam innovatief.
Wat is een webquest?.
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Vragen, wat voor vragen?.
Door: Gerard Rozing (CvTE)
Natuurlijk leert de Koninklijke EHBO je helpen
Kijk ook op mijn Website:
dataverzamelformulieren
volgende bladzijde terug
BOM-model PV 25/03/2014.
Edward de bono; 6 denkhoeden
DE ANDERE KANT VAN DE WERELD ERUIT?
volgende bladzijde terug
Wat heb je nodig? Tekenmateriaal.
voorbeeld volgende bladzijde terug
Transcript van de presentatie:

10 manieren van kijken, denken en werken voor productief leren Fred Janssen ICLON, Universiteit Leiden / Thieme Meulenhoff

Twee soorten opdrachten Zet bij de nummers de lagen van de huid. Maak tekening van stralengang voor hoeken 15, 30 en 60 graden In welke laag van de huid moet je prikken als je een tatoeage wilt die levenslang meegaat? Ontwerp een helm waarmee je achteruit kan kijken Productief Reproductief

Productieve opdrachten ingedeeld naar: Functie Oriënteren Ontdekken Structureren Toepassen Integreren Toetsen Docentgestuurd Leerlinggestuurd

Hoe kom je aan Productieve Opdrachten? Onderwerp + Perspectief + Vorm = Productieve opdracht

Perspectieven Wat doen leerlingen? Beschrijven Indelen Oorzaak-Gevolg onderzoeken Functie-Structuur onderzoeken Verandering Verzorgen/Onderhouden Ontwerpen & Maken Diagnosticeren & Behandelen Kiezen Beleven

Het Hart Leerlingen: Onderzoeken functie van boezem van het hart Onderzoeken oorzaak van sneller kloppen van het hart Gaan na hoe je goed voor je hart kan zorgen Kiezen of ze wel of niet hartdonor worden Ontwerpen een kunsthart

Waarom perspectieven? Leerlingen leren: Situaties/onderwerpen vanuit meerdere kanten te belichten Vragen stellen Strategiën voor het beantwoorden van vragen Kennis gebruiken en verder ontwikkelen

Geïnteresseerd? Kom naar de gratis introductiebijeenkomst 12 februari 2008 Utrecht 11 maart 2008 Utrecht Voor meer informatie en inschrijving: www.werkplaatsmensennatuur.nl