10 manieren van kijken, denken en werken voor productief leren Fred Janssen ICLON, Universiteit Leiden / Thieme Meulenhoff
Twee soorten opdrachten Zet bij de nummers de lagen van de huid. Maak tekening van stralengang voor hoeken 15, 30 en 60 graden In welke laag van de huid moet je prikken als je een tatoeage wilt die levenslang meegaat? Ontwerp een helm waarmee je achteruit kan kijken Productief Reproductief
Productieve opdrachten ingedeeld naar: Functie Oriënteren Ontdekken Structureren Toepassen Integreren Toetsen Docentgestuurd Leerlinggestuurd
Hoe kom je aan Productieve Opdrachten? Onderwerp + Perspectief + Vorm = Productieve opdracht
Perspectieven Wat doen leerlingen? Beschrijven Indelen Oorzaak-Gevolg onderzoeken Functie-Structuur onderzoeken Verandering Verzorgen/Onderhouden Ontwerpen & Maken Diagnosticeren & Behandelen Kiezen Beleven
Het Hart Leerlingen: Onderzoeken functie van boezem van het hart Onderzoeken oorzaak van sneller kloppen van het hart Gaan na hoe je goed voor je hart kan zorgen Kiezen of ze wel of niet hartdonor worden Ontwerpen een kunsthart
Waarom perspectieven? Leerlingen leren: Situaties/onderwerpen vanuit meerdere kanten te belichten Vragen stellen Strategiën voor het beantwoorden van vragen Kennis gebruiken en verder ontwikkelen
Geïnteresseerd? Kom naar de gratis introductiebijeenkomst 12 februari 2008 Utrecht 11 maart 2008 Utrecht Voor meer informatie en inschrijving: www.werkplaatsmensennatuur.nl