Hoofdstuk 11 Overige dienstverlenende bedrijven
Overige dienstverlening Overige dienstverlening kenmerkt zich door: het beschikbaar stellen van arbeidskracht; facturering op basis van het gewerkte aantal uren.
Overige dienstverlening Twee typen contractafspraken: facturering op basis van inspanning (inspanningsverplichting); facturering op basis van resultaat (resultaatverplichting).
Inspanningsverplichting Facturering op basis van het aantal uren. Dit kan voorcalculatorisch worden bepaald: aanneemopdrachten. Er is sprake van een offerteprocedure. Het financieel risico ligt bij de ondernemer.
Inspanningsverplichting Het aantal te factureren uren kan achteraf worden bepaald: regieopdrachten. Er wordt alleen een uurtarief overeen- gekomen. Het financieel risico ligt bij de opdracht- gever.
Resultaatverplichting In geval van een resultaatverplichting is er geen directe relatie tussen het aantal bestede uren en de opbrengst. Deze is afhankelijk van het behaalde resultaat. Voorbeeld: een makelaar in onroerend goed. Deze ontvangt provisie over de waarde van een verkocht pand.