Geschiedenis = het doen en denken van mensen in het verleden.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De prehistorie van Nederland
Advertisements

HET HISTORISCH REFERENTIEKADER
Hoofdstuk 4 Azië en globalisering (voortdurend proces van wereldwijde economische, politieke en culturele integratie)
Hoofdstuk 2 de tijd van jagers en boeren
Paragraaf 1.3 Jagers worden boeren.
Pharos, deel 1, overleven in de natuur
De tijd van Tijd van jagers en boeren – – 3000 VC
Jagers en Verzamelaars
Hoofdstuk 1 De grote lijn..
d Tijd van jagers en boeren e tijd van Tijd van jagers en boeren – 9
De tijd van Tijd van jagers en boeren – – 3000 VC
Hoofdstuk 6. Een duurzame aarde..
Hoofdstuk 1 Patronen op de wereldkaart: bevolking Paragraaf 9 t/m 11
Paragraaf 2.3 Aan de oevers van de Nijl
Paragraaf 2.2 Een nieuwe manier van leven
Landbouw.
Tijd van jagers en boeren
Geschiedenis.
Bronnen Wat is een bron? Een bron vertelt ons iets over het verleden.
H1 Prehistorie Jagers en boeren.
Het ontstaan van de mens:
Goed voorbereid naar de Pabo!
Paragraaf 2.3 Amerika vóór Columbus.
De tijd van Tijd van jagers en boeren – – 3000 VC
Paragraaf 1.3 Geen vaste woonplaats.
Paragraaf 1.4 Leven van de landbouw.
De ontwikkeling van de landbouw (vanaf 8500 v.C)
De tijd van Tijd van jagers en boeren – – 3000 VC
Paragraaf 1.2 De eerste mensen.
DE LEVENSWIJZE VAN JAGERS EN VERZAMELAARS
HET ONTSTAAN VAN LANDBOUW EN LANDBOUWSAMENLEVINGEN
Terugkoppeling vorige les. Uitleg met opdracht. Filmpje met opdracht.
Goed voorbereid naar de Pabo!
H1 De tijd van jagers en boeren
Tijd van jagers en boeren – – 3000 VC
Hoofdstuk 2: Ontdekking en verovering
De eerste mensen § 1.1 & 1.2.
VOGGP- opdracht bespreken. Uitleg. Opdrachten. Filmpje Crash Course.
Vragen vorige les. Uitleg. Opdracht. Quiz. Afsluiting.
Woordweb en huiswerk bespreken. Uitleg. Opdrachten.
H1.1 De agrarische revolutie
Prehistorie.
(Pre-) Historie Wat is wat? Een gelijktijdig begin?
Geschiedenis Thema 1 Les 2 Je leert dat mensen vroeger leefden van jagen en verzamelen.
Paragraaf 1 De agrarische revolutie. Kenmerkende aspecten bij deze paragraaf: De levenswijze van jagers-verzamelaars Het ontstaan van landbouw en landbouwsamenlevingen.
Prehistorie.
> Begin geschiedenis + wereldzones Drempel8 Modern
Tijdvak 1 Jagers en boeren de levenswijze van jagers-verzamelaars
Hoofdstuk 3 De tijd van monniken en ridders
Gemaakt door : Wout & Lente
Hoofdstuk 1 Jagers en Boeren.
Bij de tijd 1 Zwerven en wonen.
H1 De tijd van jagers en boeren
Het ontstaan van steden
Tijd van jagers en boeren
Jager-verzamelaars.
Cursus 2.2 Het Leven van de Eerste Mensen Klas 1 KGT Lesweek 2
Cursus 2.3 Het Leven van de Eerste Boeren Klas 1 BK Lesweek 4
Cursus 2.2 Het Leven van de Eerste Mensen Klas 2 BK Lesweek 2
Tijd van jagers en boeren
Tijd van jagers en boeren – – 3000 VC
Inleiding.
Welke landen zijn dit nu?
§1.4 Het indelen van de tijd
§1.1 De eerste mensen In deze paragraaf leer je over:
§1.2 Jagers worden boeren In deze paragraaf leer je over:
TIJD VAN JAGERS EN BOEREN. FILM: BC BC is een film over het leven van een jager verzamelaar, hij is zeer onrealistisch maar dat neemt niet.
1 In deze paragraaf leer je over: Uitvinding van de landbouw Landbouwsamenlevingen Ingrijpende verandering §1.2 Jagers worden boeren © Noordhoff Uitgevers.
Transcript van de presentatie:

Geschiedenis = het doen en denken van mensen in het verleden. In welke perioden, maatschappijtypen en tijdvakken kun je geschiedenis indelen? maak 3 lijstjes!

Jaarrekeningen: verschillende kalenders Wij gebruiken de christelijke jaartelling

4

Bronnen: Bruikbaarheid en betrouwbaarheid zijn belangrijk. Hiervoor moet je eerst een vraag stellen. Waarvan kan betrouwbaarheid en bruikbaarheid afhankelijk zijn? -……….

Tijd- en plaatsgebondenheid? Gebruik beeldbron als historische bron: kijkwijzer blz. 277

Maak opdracht: 9 en 12b Afsluiten: vraag 3

Hoofdstuk 1: Van vuistbijl tot sikkel Prehistorie: kennis hierover afhankelijk van archeologie Wat bepaalt het einde van de prehistorie?

Onderverdeling prehistorie: Steentijd Paleolithicum (oude steentijd) Mesolithicum (midden steentijd) Neolithicum (nieuwe steentijd) Bronstijd IJzertijd

Australopithecus

“Prehistorie en Historie zijn streekgebonden begrippen” Leg uit…

Wat is het verschil tussen de Evolutietheorie en het Creationisme?

Paragraaf 1.1 Opdracht 4: New Archeology?

Opdracht 4: New Archeology: niet alleen beschrijven van prehistorische culturen. Maar ook het reconstrueren van het leven in de Prehistorie door middel van het achterhalen van ontwikkelingen.

Opdracht 5 Titel? Suggestie?

Opdracht 6 Groepen jagers-verzamelaars egalitair? Waarom?

Opdracht 6: Egalitair = geen sprake van een duidelijke hiërarchie. Waarom? Was niet nodig omdat de groepen zo klein waren./ iedereen had dezelfde taak (zorgen voor voedsel).

Opdracht 7 Kennis sociale en religieuze kenmerken beperkt. Waarom? X

Opdracht 8 vraag: Wat is er dankzij archeologisch onderzoek bekend over de levenswijze van jagers-verzamelaars in het Nabije Oosten?

Human Family Tree http://www.youtube.com/watch?v=m7qtzGtz To4

Paragraaf 1.2 Ontdekking van de landbouw. Mens leefde in begin Steentijd in kleine nomadische groepjes van jagers verzamelaars.

Carrying capacity is in de economie van de jagers-verzamelaars uiterst beperkt. (= draagkracht van een gebied / oftewel maximale bevolkingsdichtheid waarbij het natuurlijk evenwicht tussen milieu en menselijke bevolking in stand blijft.)

Mobiliteit is een levensvoorwaarde Mobiliteit is een levensvoorwaarde*. Men trekt van kamp tot kamp om in verschillende seizoenen van verschillende ecologische zones te profiteren. *Alleen de meest sterke mensen overleven.

Voor succesvolle reproductie waren de groepen te klein en dus zocht men contact met andere groepen om huwelijkspartners te kunnen uitwisselen.

(afhankelijk van klimaat) In periode Neolithicum vindt de domesticatie van planten en dieren plaats. Ontstaan landbouw (afhankelijk van klimaat) Voor het eerst ontstaan in Vruchtbare Halve Maan gebied(zie bron 14)

Landbouw leidt tot de mogelijkheid meer monden te voeden met evenveel grond, of evenveel monden met minder grond.

Waarom ontstaan landbouw? Schaarste: bevolkingsdichtheid neemt toe, of natuurlijke hulpbronnen nemen af. De wens om surplus te produceren.

Overgang naar landbouw alleen mogelijk in daartoe gunstig klimaat en geologische omstandigheden. Aan de marges van het Euraziatische continent bloeit landbouw op. 8000 v. Chr. – Nabije Oosten 6500 V.Chr. – Europa

Groei 2 economische stelsels: veeteeltnomaden: natuurlijke hulpbronnen worden geëxploiteerd. Sedentaire landbouwers: investeren.

Landbouw vergroot de carrying capacity. Gevolg: natuurlijke vegetatie op veel plaatsen vervangen door cultuurgewassen (door de mens). Gevolg: de complexiteit van het ecosysteem neemt af – leidt tot afnemende stabiliteit van het systeem.

Gordon Childe – 1928 – Oase Theorie Eind laatste IJstijd: Nabije Oosten werd zo droog dat mensen en dieren naar de plaatsen trokken waar water voorradig was: hier gingen ze over op het domesticeren van gewassen en dieren om te overleven. Tweede helft van de 20ste eeuw kwam er steeds meer kritiek op deze theorie.

Neolitische (Landbouw) Revolutie Sedentaire Revolutie als gevolg (mensen gaan op een vaste plaats wonen)

Verandering: grootte van de groepen mensen onderkomens van de mensen werktuigen Gebruiksvoorwerpen

OPDRACHT: 2, 7 en 9