Evaluatie Barim coaching Wat heeft het opgeleverd? & Hoe nu verder?
Inhoud Wat wilden we er ook alweer mee? Handhavers? Eén pot nat! Live coaching (ben jij een èchte handhaver?) Wat vinden de coaches ervan? Zijn de coachees blij? Wat ben jij er voor één? (stijltest) Wat halen we er nu uit? Hoe nu verder?
Wat wilden we er ook alweer mee? De doelen van het coachen HH-ers voorbereiden op Activiteitenbesluit (bewust kiezen tussen sanctionerende en pedagogische stijl) Impuls geven aan gedragsvaardigheden
Handhavers? Eén pot nat! Veel voorkomende overtuigingen Overdreven normgevoel (opleggen aan de omgeving) “De ander moet verbeterd worden ”i.p.v. “Ik kan mijn gedrag en beleving aanpassen”
Live coaching Heb jij dezelfde overtuigingen? Wat voor overtuiging heb je zelf? Is dat er één die veel handhavers ook hebben?
Wat vinden de coaches ervan? Feedback van de coaches 30 reacties (vd 70) over ca. 500 handhavers 404 verbeterpunten bij pedagogische stijl over –duidelijkheid (101) –luistergedrag (93) –motiveren (77) 242 verbeterpunten bij sanctionerende stijl –overtuigingskracht (62) –oordeelsvorming (50) –omgevingsbewustzijn (50)
Overige opmerkingen coaches Erg simpele bedrijven gekozen Matige voorbereiding Gebrek aan vakinhoudelijke kennis, en niet alleen over het Activiteitenbesluit Aanbevelingen van coaches: –Ga door met coaching –Geef persoonlijk gerichte training algemene communicatie en vakinhoudelijke opleiding –Ontwikkel de sanctionerende stijl (!?)
Coaching van handhavers is een waardevol instrument om de handhaving te verbeteren Nieuwe eis kwaliteits- criteria? Geen goede klik met de coach
Zijn de coachees blij? Feedback gecoachte handhavers 92 reacties (van circa 800) waarvan 90 overwegend positief Rapportcijfers: –Nut van coaching i.h. algemeen 7,7 –Waardering ontvangen coaching 7,5 –Meer inzicht eigen verbeterpunten 6,9 –Voortzetting coachen wenselijk 7,1 Veel complimenten voor coaches en organisatie
Wat ben jij er voor één? Test handhavingstijl Geef telkens drie van de vier stellingen punten: 5, 3, 2 en 0 Hoe meer op jou van toepassing, des te meer punten. Vul in op eerste ingeving (niet te lang nadenken) Totalen optellen op invulblad
Wat halen we er nu uit? De belangrijkste conclusies Grote tevredenheid bij zowel coaches als gecoachte handhavers Beide groepen willen een vervolg Geen duidelijke, breed voorkomende tekortkomingen Veel handhavers lijken een duidelijke voorkeur voor één stijl te hebben
Hoe nu verder? Mogelijkheden voor vervolg Handhavers motiveren om leerpunten in te brengen middels POP-gesprek Persoonlijk gerichte trainingen –actief luisteren, duidelijk informeren, –flexibel kiezen tussen stijlen –onderscheid hoofd- en bijzaken Vakinhoudelijke bijscholing Coaching voortzetten, Centraal regelen of lokaal / regionaal?