Auteur: Jos de Jonge Datum: 5 november 2010 Toekomst docenten hbo. Implicaties van ambities.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
‘Wie met ouderenbeleid begint is te laat’
Advertisements

Uitdagingen voor een divers personeelsbeleid
Diversiteitsbeleid binnen het HBO 1 december 2010 Ineke van Halsema
26 november 2010 Arbeidsmarkt-relevantie voor de Ad A.O.W.-overleg I Hans Daale.
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Werkconferentie ‘Flexibel hoger onderwijs voor werkenden’
De arbeidsmarkt in Zuid-Limburg (in de techniek)
Workshop Werkenbijhogescholen.nl 3 november 2009.
Postbus AC Delfzijl Copyright 2009 SBE Samenwerkende.
Pilotprogramma ‘Studiekeuzegesprekken: wat werkt?’ Janina van Hees, SURFfoundation.
Hogeschool en Bedrijf Utrecht – 3 november 2009 Erwin van Rooijen Jan Willem Vos.
Uitrol van implementatieplan taal en rekenen
Opleiden in het belang van de groene sector Opzet Schets van de tuinbouwsector Vooruitblik tot 2016 Een leven lang leren.
Structuur presentatie
Den Haag 25 januari 2011 Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
Klaar met school en dan…? Kansen op de arbeidsmarkt en hoe pak je die? Jos Sanders, TNO.
Valorisatie Programma Rotterdam
Kleine historie hoger onderwijs in Apeldoorn
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
Hogeschool en Bedrijf Amsterdam – 19 januari 2010
In april 1993 is de NVMA opgericht Medisch acceptanten in Nederland niet georganiseerd en in b.v. UK en Afrika wel In Nederland geen professionele opleiding.
Interne titel.
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
HOG Bouw en Ruimte Uniforme EVC-Procedure Presentatie 26 november 2008.
17 & 18 november '08 Bouwen aan een opleiding CConceptueel kader en onderwijskundig referentiekader.
Beurzen voor personeel Training Erasmus+ Actielijn 1 - Individuele leermobiliteit Versie november 2013.
Grensoverschrijdende samenwerking tussen Kortrijk, Rijsel en Bergen
Decreet Lerarenopleiding Frank Vandenbroucke 13 januari 2006.
Informatievaardigheid bij INHolland
1 Is de afgestudeerde mbo-student klaar voor het hbo?
Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen 1 Studiedag talentontwikkeling in het hbo Attent op talent Martine Derks Gerda Geerdink Zwolle,
Dag van de kennisuitwisselin g Annelieke van Schie 19 januari 2010.
University of Applied Sciences
Strategische doelen van het hbo en de arbeidsmarkt Kees Zandvliet SEOR Erasmus School of Economics Presentatie voor de themabijeenkomst ‘Nieuw licht op.
Arbeidsmarkt HBO 2009 Nieuw licht op de zaak? Anita van Velzen.
Samenwerking HBO en bedrijfsleven
Associate degree en MBO-HBO
Wet- en regelgeving 12 mei Waarom? ► Opleidingen zijn gebonden aan lesplaatsen ► Voltijd: op school – stage – projecten elders ► Deeltijd: op school.
Metaalunie en Ad. Waarom?
Een project van de NSGK. Projectdoelen de positie van jongeren met een handicap in de samenleving verbeteren de beeldvorming met betrekking tot jonge.
BELANG VOOR SCHOLEN (1) Werkvloer –Meer handen in de klas –Studenten leveren bijdrage aan kleinschalige schoolontwikkeling –Professionalisering van zittende.
Job Event 5 oktober 2007 HBO-i Job Event 10 oktober 2008 World Trade Center Rotterdam.
Programma Diversiteit en Anti Discriminatie HBO-I Docentendag 30 maart 2010 Ineke van Halsema.
Op weg naar de goede vraag SIA RAAK-Publiek project
Passend Onderwijs MBO en professionalisering
Hoe word je de beste opleiding van Nederland?
Conferentie Achterhoek
Kaartje Gelderse Vallei invoegen. * Start gesprekken eind 2008 door welzijnsinstellingen en scholen * Redenen: * verandering in de maatschappij * onaantrekkelijkheid.
Professie & Hoger Onderwijs Programmagroep Professie & Hoger Onderwijs Informatiebijeenkomst 21 juni 2011 Arjan van Bommel.
Profiel Hogeschool Rotterdam Rotterdams als HO-omgeving Diversiteitsbeleid Hogeschool Rotterdam.
Een perspectief voor Vlaanderen Aggiornamento Een perspectief voor Vlaanderen auteur functie datum Beter Engels of beter Nederlands in het hoger onderwijs.
SLC periode 2 Week 1 Evaluatie
januari en februari 2011 Linda Hazenkamp
Professie & Hoger Onderwijs 2013 Centraal staat het verder ontwikkelen en uitdragen van projectmanagement als vak Dit doen we door: het stimuleren van.
Amsterdam Sil Vrielink
Loth van Veen Annemieke Offerman Joris Borgdorff
Welcome! TWENTE CENTER FOR CAREER RESEARCH Prof. dr. Karin Sanders Organizational Psychology / TCCR University Twente; the Netherlands Prof dr Karin.
Samen (leren) voor succes Samenwerking in de keten binnen Toptechniek in bedrijf Inspiratiemiddag M-Tech, 2 juni Rotterdam.
Lesgeven in en over diversiteit
Van Wmo-werkplaats naar kennisnetwerk voor sociaal domein Theo Roes voorzitter overleg Wmo-werkplaatsen.
XXXXX Het potentieel van Eerder Verworven Competenties Halfjaarcongres NVE De Witte Villa Sonsbeek Arnhem, 29 mei 2008 Erik Kaemingk Kenniscentrum EVC.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Convenant ‘Extra investeringen Langdurige Zorg ’ Peter Kruithof directie Langdurige Zorg.
VOV integratiehulp Over de mate van integratie van de verwerving van onderzoekend vermogen in het curriculum Leerwerkgroep Versterken Onderzoekend Vermogen,
Diversiteit in bestuur en toezicht
Centraal inwerkprogramma docenten HAN
Landelijk Platform Professionele Masteropleidingen
Internationalisering en ICT Mogelijkheden en (nieuwe) initiatieven op de EUR Karen Jager.
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Studiemiddag doorstroom MBO-HBO
Transcript van de presentatie:

Auteur: Jos de Jonge Datum: 5 november 2010 Toekomst docenten hbo. Implicaties van ambities

In deze presentatie  De vraag  Ambities van het hbo  Uitdagingen voor het hbo Professionalisering Arbeidsmarkt  Aandachtspunten voor de toekomst Aantrekkelijkheid beroep Werving Upgrading docenten Positie van docenten

Vraag  Hoe zal het HBO zich de komende jaren gaan ontwikkelen om de ambities waar te maken?  Aanpak Deskresearch Gesprekken met drie directeuren P&O; Saxion, InHolland, Windesheim Gesprekken vakcentrales Ervaring met andere fondsen

Ambities van het hbo  Kwaliteitsverbetering bacheloropleidingen  Diversificatie Masters en AD Keuzes profilering door instellingen  Doorontwikkeling onderzoek

Uitdagingen professionalisering  Professionele ruimte  Docent als didacticus, kennisdrager, onderzoeker en ondernemer  Master en PhD  Opleidingen en trainingen  Onderzoek  Verbondenheid met het beroepenveld

Uitdagingen Arbeidsmarkt  Meer studenten; uitbreidingsvraag  Meer masters en PhD’s werven  Vergrijzing; vervangingsvraag  Totale wervingsbehoefte loopt op naar 17% (2013)  Diversiteit in en vóór de klas

Uitdaging PhD’s en masters De cijfers van nu tot 2014  PhD’s van 5% naar 10 % (circa 1200 PhD’s erbij)  Masters van 45% naar 70% (circa 3600 masters erbij)  Kan voor een (klein) deel door scholing  Mobiliteit biedt kansen

De toekomst; aantrekkelijk beroep  Aantrekkelijkheid van het beroep Combi doceren en onderzoeken Betrokkenheid met beroepenveld Ruimte voor initiatieven Functiegebouw staat klaar; verder invullen

De toekomst; werving  Aannemen nieuw personeel Voortbouwen op huidige werkwijze 13-17% mobiliteit Terug naar vroeger Andere wervingskanalen Benut alle mogelijkheden; diversiteit

De toekomst; upgrading docenten  Actiever scholingsbeleid PhD’s Docentenbeurs 500 POP Activiteiten individuele hogescholen

De toekomst; positie van de docenten  Docenten deelgenoot maken; geef ruimte aan professionaliteit Nu minder dan 60% van het personeel docent; naar meer Benoemen docenten in de lijn De docenten; kern van de organisatie