Netwerkspel Een workshop over computernetwerken en nadenken in de Informatica Informatica Voorlichtingsdagen Gerard Tel, Marjan van den Akker.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inloggen in de VREG databank
Advertisements

Gecijferdheid Negatieve getallen.
Uitleg bijwoordelijke bepaling (bwb)
Bouwen doen we zo! Sjoerd & Remco Studenten van MBO – Bouwkunde niveau4.
Door goede gesprekken groeien
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
Lees- en Taalproblemen
Verborgen vormen van pesten
H1 Basis Rekenvaardigheden
Uitleg lijdend voorwerp (lv)
Totaal 3 rondes, per ronde 4 fases.
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Ik ben VERMIST sinds 16 maart 2007 OPSPORING VERZOCHT.
Wie het begrijpt mag het uitgeven
Wat maakt het leven zinvol?
ABN AMRO GELDSPEL.
E-pensioen Online antwoord op al je pensioenvragen.
Een workshop over katten, muizen en nadenken in de Informatica
Bloemenweelde.
De neurale basis van structuur in taal Gideon Borensztajn
Idee Generatie Wit Papier, Warcraft 3, Thrall, Hoofdpijn, denken, rare les, Karel aan het ijsberen, Schrijven, Opdracht, Schaken, Stappen, Oplichten, Vooruit.
Presentatie op Flitsbijeenkomst ICO Taal & Rekenen
1 Datastructuren Een informele inleiding tot Skiplists Onderwerp 13.
Vergelijkingen oplossen.
De man die Jezus wilde zien Over Zacheüs geen twijfel mogelijk: FOUT! Rijke hoofdtollenaar – de oppergraaier dus… Toch een leegte, een gemis,
Uitleg bijvoeglijke bepaling (bvb)
De bordjes methode 8 x a Het bordje
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Variabelen Part deux.. Variabelen week 3 0. Herhaling 1. De NullPointerException (p101) 2. Primitieven 3. Scope en levensduur van variabelen 4. Meerdere.
Romeinse stad en platteland
De zin van een SOP 14 oktober 2014 Dick Rasenberg.
Docentendag Intelligente Systemen dr.ir. Michael Franssen Faculteit Wiskunde & Informatica Software Engineering & Technology.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Coach cursus Jongste Jeugd
Instructies bij loskomen en vergeten van de patch  Algemene regels om beschermd te blijven tegen zwangerschap via hormonale contraceptie –In de stopweek.
Variabelen Part deux.. Variabelen week 3 0. Herhaling 1. De NullPointerException (p101) 2. Primitieven 3. Scope en levensduur van variabelen 4. Meerdere.
Wij mannen slaan terug klikken.
Om soms eens dieper over na te denken
LST-RulesGame A B C G H I D E F START Finish.
Docentinstructie: Het is aan te bevelen de eerste dia’s klassikaal te tonen en met uitleg te bespreken. Als na zes dia’s een korte demo van Celsius/Fahrenheit.
En rekenen met variabelen Bijzondere producten. Variabele: rekenen met variabelen een variabele is een letter die een getal voorstelt. de letters a, b,
Windows niet meer naar huis laten bellen Hoe kunnen we beletten dat windows10 alles gaat verklikken aan grote broer thuis.
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
hoe kun je krachten grafisch ontbinden?
Sociale media als communicatiemiddel Door Jasper Van Biesen.
Zero Knowledge Authenticatie Gerard Tel. Overzicht Inleiding en Conclusie Ali Baba’s Grot en Alice’ bewijs Getallen, kwadraten, wortels Het Zero Knowledge.
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
Java & het Web Programma: Contexts Listeners Scope/Attributes Thread safety.
Sleutels, codes en aanwijzingen
Traject Departement Landbouw en Visserij. Agenda 1. Het Departement Landbouw en Visserij 2. Traject binnen het Departement Landbouw en Visserij 3. Aandachtspunten.
Virus onderscheppen. Inhoudsopgave Formule en grafiek Missiekaart –opdracht –voorwaarden –route bepalen Hints.
1ste jaars E - pupillen Training 1.
Grammatica zinsdelen H1 t/m H6
/ \ S t a a r t d e l i n g e n * Level 1
Uitleg  In dit spel is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk punten verzamelt door vragen goed te beantwoorden.  In ronde 2, 3 en 4 staat er ook een.
Samenwerking De voordelen van geïntegreerd werken.
Deze les hoofdrekenen les 1 vervolg
Sleutels, codes en aanwijzingen
Nieuwe Spelregels Beschikbaar gesteld door Jeroen Bom, KHC Strawberries.
Sleutels, codes en aanwijzingen
Sleutels, codes en aanwijzingen
Slim tellen.
3 vmbo-KGT Samenvatting Hoofdstuk 10
Samentrekking.
Geheimen delen Bron: The Royal Institute of Great Brittain (
Rekenen in andere vakken
Geheimen delen Bron: The Royal Institute of Great Brittain (
Slim tellen.
Transcript van de presentatie:

Netwerkspel Een workshop over computernetwerken en nadenken in de Informatica Informatica Voorlichtingsdagen Gerard Tel, Marjan van den Akker

Een computernetwerk Structuur is niet zichtbaar voor gebruiker

Interne opbouw Beheersvragen: 1.Vind een route, bv Stanford-Carnegie 2.Bij hoeveel storingen een partitie? 3.Waar zijn investeringen zinvol? 1.Stan-Rand-Bbn-Harv-Bur-Carn, 2. (2) Twee.

Groei is exponentieel De grafiek ziet er steeds hetzelfde uit!

Beperking: Lokale informatie Stations zijn geblindoekt Los de puzzle op door samenwerking: Hoeveel gebruikers zijn er ingelogd? WELKE informatie uitwisselen?

Spel 0: Fiche doorgeven Regel 0: Doorgeven van fiche mag alleen aan een buur. Zin van Regel 0? Doet niets Stopt nooit

Spel 1: Geen herhaling (Regel 0 blijft gelden.) Regel 1: Geen tweemaal naar dezelfde buur. (Administratie: )

Gevolg van Regel 1: Het stopt (waarom??) Boemerang: het stopt in de startknoop!

Bewijs van boemerangeffect Stel A, niet startknoop, heeft. Aantal keren gehad: k A heeft tenminste k verbindingen, en pas (k-1) maal doorgegeven. A HEEFT EEN ONGEBRUIKTE BUUR: Gevolg Regel 1: Fiche stopt in de startknoop Het fiche kan niet vastlopen in een station dat niet de startknoop is.

Komt het fiche in alle stations? Het kan…… maar het hoeft niet … wel niet geweest … en we willen het wel! HOE krijgen we dat voor elkaar?

Spel 2: Eerste verbinding uitstellen (Regels 0 en 1 blijven gelden.) Regel 2: Onthoud van wie je ‘m het eerst kreeg ( ) Stuur daarheen pas als niet anders kan Gevolg van Regel 2: Fiche komt overal

Direct gevolg: Alles of Niets Van elk station dat meegedaan heeft, werd elke verbinding tweemaal gebruikt. Van startknoop weten we dat al. Stel: A heeft (meegedaan, niet alles 2x) Kies de eerst-ontdekte die dat heeft noem het station waarvan hij als eerste kreeg B. Bij B is alles 2x gebruikt, ook de lijn AB ! Dus A stuurde een keer naar B: tegen Regel 2!! A

Het fiche komt overal Gevolg van Regel 2: Van elk station (zoals B) dat mee heeft gedaan, hebben alle buren (zoals A) ook meegedaan. Dus: de startknoop, buren van de startknoop, buren van buren van de startknoop, …

Spel 3: Optellen (Regels 0, 1 en 2 blijven gelden.) Fiche start met getal: 0. Regel 3: Elk station dat meedoet verhoogt het getal eenmaal met eigen invoer. Gevolg van Regel 3: Na afloop is het aantal gebruikers bekend in de startknoop.

Wat hebben we geleerd? 1.Netwerk is te groot voor compleet overzicht 2.Voor besturing is samenwerking nodig 3.Samenwerking is mogelijk 4.De spelregels zijn simpel … 5.… het geheel moeilijker te doorgronden 6.Wiskundig modelleren en beredeneren is nodig om het geheel te snappen uit de delen