Scenario 5 tweedaagse ikhv novo2 Driebergen 28 en 29 november 2005.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
AIOS en Maatschappij, een lastige competentie?
Advertisements

Femke Geijsel, Monique Volman, Wouter Schenke VO-congres 2014
Aan de slag met kerndoelen in het VSO
Integraal onderwijs met ict
Methoden en technieken/veldwerk tweede jaar sociale geografie
INSPIRATIEMARKT HV Inleiding Ineke de Vries
Wiskunde en het nieuwe leren scenario5
NETWERKBIJEENKOMST Dinsdag 11 januari. INDELING BIJEENKOMST  Praktische zaken –  Inhoudelijke zaken16.00 –
Informatieavond.
`Onderwijsinnovatie die werkt …`
22 en 24 mei 2013 Monica Wijers, Vincent Jonker Freudenthal Instituut
13 december 2007POVO project Noord Limburg POVO dieptestrategie technische talentontwikkeling College Den Hulster.
Drieslag functioneel rekenen
Jeugd investeert in Amsterdam, Amsterdam investeert in jeugd 1 januari 2003 Doorlopend activiteitenaanbod: Afstemming school en vrije tijd Tussenbalans.
VTB Technasium Vakcollege
Projectweek.
wiskunde in vernieuwd vmbo
Vernieuwing verzorging
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Project Maatschappelijke Identiteit. 2 De stad/de gemeente De stad/de gemeente week 1 Brainstorming Quiz Website bekijken over eigen stad/gemeente Duiding:
Raamwerk rekenen/wiskunde mbo
Rekenen en Rekenproblemen
Wiskunde in vernieuwd vmbo Freudenthal Instituut, Vincent Jonker, Monica Wijers bijeenkomst 2 9 februari 2006.
Gerard Koolstra, St. Michael College Zaandam
Werkconferentie over Wiskunde D in relatie tot het HBO
VWO-bèta op de Amersfoortse Berg
… tweedaagse Nieuwe wiskunde of nieuw leren 28 en 29 oktober.
Startbijeenkomst NVvA Contactgroep Biologische Agentia Donderdag 4 maart 2004 Utrecht.
Naar meer rendement van het weidevogelbeheer Kerngebieden Weidevogellandschap, Tweede bijeenkomst met provincies 17 november 2011, Ede.
8 november 2012.
Werken aan kwaliteit gl met de juiste instrumenten.
Ouderavond klas 2 24 september 2013
Scholenbijeenkomst Wiskunde D 14 maart 2006 Dirk Siersma Paul Drijvers
ICT-praktijkdag 1 ste leerjaar … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Start rekennetwerk Zuid Conferentie 1 febr 2011 o.l.v. Wilma Willems (KPC Groep), vastgelegd door Machteld Scholvinck (CPS)
Voorlichting keuzes Ouderavond klas 2 8 maart 2010.
INFORMATIE AVOND VWO 6 MAANDAG 9 SEPTEMBER. WELKOM INFORMATIE EXAMENJAAR INFORMATIE VERVOLGONDERWIJS.
Presentatie 9 juni 2011 Excellente onderwijsprogrammering Bijeenkomst van sectievertegenwoordigers in het kader van de PSG-Expeditie donderdag 9 juni 2011.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
WildWaterWonen Cees Brederveld. Vernieuwing Onderbouw/school Minder vakken Minder kerndoelen Meer samenhang Eigen invulling Leerling centraal.
Open Standaarden in het onderwijs Holland Open Netwerk Borrel 19 december 2006 Jan Kees Meindersma
Verandering “Fascinerend, stimulerend, effectief, actueel natuuronderwijs op de basisschool” Inspelen op natuurlijke nieuwsgierigheid naar aard, oorzaak.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 IPVO Werkbijeenkomst Leermiddelenbeleid Leeuwarden Ronald Kool, relatiemanager vo 25 november 2010.
Welkom VOORLICHTING ADVIES EN KEUZE HAVO/VWO Februari 2010.
Energie op school Docententraining. Agenda Energie op school De projectdag, de doorloop Zelf aan de slag Checklist Vragen.
Lerarenopleiding GezondheidsZorg en Welzijn
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Leervragen in een PLG PLG bijeenkomst 17 november 2014
Leerlingen met reken- wiskunde problemen in klas 3 en 4 vmbo
Grenzen verleggen door talentgericht werken in de klas! In opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wordt er hard gewerkt aan de.
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Welkom op de Open Dag Het Hooghuis Stadion WelkomWelkom.
Wetenschap & Technologie Boomgaard, 14 september 2015 Monica Wijers, Liesbeth van de Grint, Vincent Jonker.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Pré-NLT-module 3D-printen
Paspoort griekse goden
Decanaat klas 4 oktober 2017.
Naar een typologie van scholen
Samen leren regisseren: creatief omgaan met doorgaande leerlijnen
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
Product van TU Delft, SEC
Clusterdidactiek Gamma
Product van TU Delft, SEC
Transcript van de presentatie:

Scenario 5 tweedaagse ikhv novo2 Driebergen 28 en 29 november 2005

Deelnemers algemeen –vincent jonker –monica wijers wiskunde –truus dekker –reinier brinkman –eelco van der wal –sander bons kort –klaas dolsma –dédé de haan –bas holleman science –gerald van dijk –lu van albada –jaap geense –peter van wijk –maarten pieters stagiair(e)s –monique bergmans –nadia van rossum –annemarie muis –folkert schuddeboom scholen/fi/aps/hvu/epn

Indeling tweedaagse: maandag – 13.00Plenair, Algemeen –inleiding –producten –organisatie –voorbeelden – Lunch – Deelgroepen wisk en science, thema’s –Inventariseren –rudimentaire invullingen voor de ‘opdrachten’ –nadere uitwerking in tweetallen –presenteren intern – Diner – Plenair: Afstemming wiskunde-science –presentaties van de twee groepen aan elkaar –afstemming met kerndoelen –……

Indeling tweedaagse: dinsdag – Plenair: inhoud die lastig in thema’s past –methodecheck –definitie van oefenmateriaal –bepaling werkvormen – Deelgroepen Wiskunde en Science –Detaillering thematische opdrachten –Uitwerking oefenmateriaal – Lunch – Deelgroepen Wiskunde en Science –Detaillering thematische opdrachten –Uitwerking oefenmateriaal – Plenair, stand van zaken en afspraken –copyright,... –bijeenkomsten –mail, websites, etc.

Voorgeschiedenis Nieuwe leren Slash21 Nieuwe onderbouw, nieuwe scholen Unic, Vathorst en FI Scenario 5 Tweedaagse Vathorst in 2004 Schooljaar 2005/2006 Project Novo 2

De scholen Unic: kunst en cultuur, thema’s o.a. natuur, wiskundemiddagen, van alles Vathorst: kunst en cultuur, tijdvakken als thema’s, wiskunde aan thema’s (zie: matrix), grotere gehelen Amadeus: cultuur, leergebieden, wiskunde los -> mens en natuur, van alles o.a. wiskundemodulen

Activiteiten scenario 5 Netwerk wisk docenten plus experts - uitwisselen ervaringen Expertise en bronnen delen Materiaal ontwikkelen en deels delen Netwerk science Netwerk schoolleiders Nu: uitvoeren novo 2 project

‘Filosofie’ Scenario 5 Waar mogelijk aan/in thema’s Waar nodig apart ‘Omkering’ Van geheel naar deel Interactie Reflectie

Voorbeeld wiskunde VathorstBoek Kernopdracht (zinvol) met product Opdrachten met subvragen Ondersteunende stof via bronnen evt. workshop Vaak geen probleemstelling Niet hetzelfde voor alle lln. Vaste volgorde, vaak iedereen alles Toetsing ‘breed’ en veelsoortig Toetsing lijkt op boek

Voorbeeld science

Novo 2 Doelstelling De doelstelling van dit voorgestelde leermiddelenproject “wiskunde en science in Scenario5” is het stimuleren en faciliteren van de schoolontwikkeling van het vijftal vernieuwende scholen door het ontwikkelen en arrangeren van leermiddelen op het gebied van wiskunde en science voor het eerste en tweede leerjaar, die de visie van deze scholen op leren concretiseren. Deze vijf scholen doen dat samen met het Freudenthal instituut, Archimedes - de lerarenopleiding van de Hogeschool van Utrecht, het APS en uitgever EPN.

Wat moeten we opleveren? voor novo2 –thematische opdrachten –overzicht van en ‘oefenmateriaal’ voor wiskunde en science die niet in thematische opdrachten past –(digitale algebra leerlijn) voor onszelf –ontwerpprincipes –onderzoek

Thematische opdrachten 5 à 6 voor leerjaar 1 wisk (beetje science) elk in een maatschappij gebied 3 voor leerjaar 2 wisk en science elk in een maatschappij gebied Vorm Inhoud Bronnen

Uit het projectplan Concreet houdt dit in dat het thematisch materiaal ontwikkeld zal worden in vijf maatschappij- gebieden, waarmee de leerling in aanraking komt of zal komen als burger in de maatschappij, dit zijn: Handel (consument, klant, handelaar) Vervoer en geografie (reiziger) Wetenschap, Techniek (gebruiker, onderzoeker, ontwerper, constructeur) Informatie (consument in kennismaatschappij) Kunst, architectuur (kunstminnaar, kunstenaar)

Buiten thema’s …. Er zijn bepaalde wiskunde- en sciencevaardigheden (en de bijbehorende kennis) die explicitering behoeven en waaraan ook buiten thema’s en projecten apart aandacht besteed moet worden. ….materialen en leermiddelen die gebruikt kunnen worden om de wiskunde (en science) kennis en vaardigheden te expliciteren, te verdiepen en verrijken en te oefenen, ICT speelt hierbij een belangrijke rol.

Centrale vragen Welke wiskunde/science kan/wil je niet in thema’s doen? Welke van die onderwerpen kunnen leerlingen redelijk zelfstandig doorwerken? Welk materiaal moet daarvoor ontwikkeld worden? Welke vorm?

NOVO2 samengevat Klas 1Klas 2 wiskundescienceWiskunde/science HandelXX VervoerXX WetenschapXX InformatieX.. KunstX.. Overzicht stof buiten thema’s XxXX ICT-oefenXXx

ICT mogelijkheden

Bespreekpunten …