WERKEN AAN HET NET OF HOE JE VAN IETS LEUKS IETS NUTTIGS KUNT MAKEN SOG GRONINGEN 4 DECEMBER WWW.VANDESANDEINLEZINGEN.NL.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
IN-DI-VI-DU-ALI-SE-RING
Advertisements

Massamedia en cultuur Normen Specifieke regels in groep / samenleving
AFSCHEID VAN DE STEENGROEVE ENIGE OPMERKINGEN NAAR AANLEIDING VAN 45 JAAR ACADEMISCH ONDERWIJS.
Time management in het onderwijs
Mentoraat Het menselijk handelen niet bespotten, niet betreuren, niet veroordelen, doch begrijpen’ (Ethica 4, voorrede). *) 
Maar met U, dames, is dat gelukkig anders. U kúnt gewoon niet ……..
Waar staan we voor met ons onderwijs?
Hulp in de aanpak bij CyberPesten.
SITUATIEWAARNEMING Of: Hoe gedrag en cognitie gekoppeld zijn.
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
TRAINEES ESSENT 12 FEBRUARI 2009
Academie voor Management
GEWELD TEGEN HULPVERLENERS vanwaar en waarheen 16 juni
Gemeente Groningen 22 September 2011 ©vandeSandeinlezingen,2011 Waar gaan we het over hebben? Over mensen Over feest Over veiligheid Over milieu Over.
“Techniek een “vak” om trots op te zijn." mensen.
Leefstijlen algemeen extravert ego groep introvert enthousiast
Workshop Knallende ruzie
DE NIEUWE MEDIA KABELCONGRES 4 OCTOBER 2007 IN OUDE ZAKKEN?
GEWELD & LEIDERSCHAP OLL ELSPEET
Wat maakt het leven zinvol?
Omgaan met geschiedenis
Nieuwe media: instrumenten in de kenniseconomie Van vinken naar vonken Hans Mestrum Trendwatcher
DE MENS ALS DIER EEN SOCIAAL-PSYCHOLOGISCHE VISIE Volksuniversiteit Friesland 2 december
Maya’s 1In houd . 2.de Maya`s. 3.wat voor steden hadden ze?
PRESENTATIE: IRIS KUSTER EN MARTE TRA DATUM: 22 OKTOBER 2009 Wat Zou Google Doen?
Veiligheid in het onderwijs Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014 Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014.
Is de kinderziel veranderd?
Agressie, een modern verschijnsel?
PROVINCIE GRONINGEN 12 NOVEMBER 2008
OF HEEFT CRUYFF TOCH GELIJK?
PREVENTIE verwachte en onverwachte gevolgen CONGRES NVVA 28 NOVEMBER
EPIDEMIOLOGIE VAN PLEURITIS
Wachten op de Barbaren Humanistisch café Emmen 3 mei
Goed Bezig Het ABSOLUTE ? Georg W.F. Hegel ( ) De wereld heeft een doel Er zijn eeuwige waarden & ideeën Deze ontwikkelen zich lineair Doel is.
De aanspreker en de aangesprokene ROC α COLLEGE 4 januari 2010.
Goede zorg = Samen delen
Object van studie Het vak geschiedenis gaat over ‘het leven’ Geschiedenis beschrijft ‘hoe het was’ Geschiedenis is geen wetenschap.
Valkuilen bij snelle groei van de organisatie
(godsdienst)sociologie Tiltenberg-St. Bonifatius Jaar I-II, major Code VIII.3.
Rudy Stroink. De andere aanpak van de verkoop van een omvangrijke hoeveelheid Rijksgebouwen en wat je anders kunt doen als je eigenlijk het verlies al.
Get 5 Get Rich Get 5 Rich. © 2001 Goovaerts & Menick Wat Zou u Doen of Kopen Als u Zoveel Geld Zou Hebben en Niet Op De Prijzen Zou Hoeven Letten?
Communicatie en Digitale media, Hogeschool Rotterdam.
Toptaken: Je website is niet het probleem, je organisatie is het probleem Meetup #1 – Digitale Steden Agenda Michiel Duijsings Adviseur Nieuwe Media.
Christen-zijn op je werk: fijn of eng ??
Business Model You Wie jou helpt (Key partners) Wat je doet
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
De eerste mensen § 1.1 & 1.2.
Vragen vorige les. Uitleg. Opdracht. Quiz. Afsluiting.
Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat
Thema jongeren en de publieke ruimte : social media/de digitale leefwereld.
§2: politieke stromingen en partijen:
Brandweer Gelderland Zuid Ochten 19 November Collegiale ondersteuning.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Rauw en troosten.
Welkom. Veiligheid Allemaal bril op!!! Waarom zou ik mij houden aan de veiligheidsvoorschriften?
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Het Belang van Limburg Waar zijn we mee bezig? 09/01/2015 om 06:23 door Eric Donckier VRT-nieuws Monica De Coninck: "Waar zijn we mee bezig?" Auteur:
BA J.P. van de Sande Sociale psychologie. inhoud Algemeenheden Wat is binding? Wat is een relatie? Wat is angst? Approach Avoidance Modern leven Individualisering.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
DAVID PINTO
Jeugd Bekrachtigings Programma Stralen in een nieuwe wereld
Dilemma’s.
Salt & Light Zout & Licht
H1 Hoe word je wie je bent?.
VROEG MODERNE TIJD HET RATIONEEL OPTIMISME EN HET VERLICHT DENKEN IN GODSDIENST, POLITIEK, ECONOMIE EN SOCIALE VERHOUDINGEN.
Vmbo 2 economie Ben jij een kritische koper ?
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
How to use games and materials when discussing sexuality Manouk Vermeulen, consultant specialized in sexuality education 12+
Transcript van de presentatie:

WERKEN AAN HET NET OF HOE JE VAN IETS LEUKS IETS NUTTIGS KUNT MAKEN SOG GRONINGEN 4 DECEMBER

Het ontworpene en het gegroeide In een keer neergezet Daarna Bijstellen??? Revolutie Hoge spanning TECHNOLOGIE Geleidelijk ontstaan Bijstelling tijdens groei Evolutie Evenwicht NATUURLIJK

Some simple facts about HUMANS® The most flexible animal that nature devised

Improvement takes much time Our model exists some years Of those years were before Christ All that time we were building up our civilisation After years, some amazing developments took place: We developed the technical means to deplete all fossil material built up in the last 3 billion years We developed the technical means to raise average age about 50 years We developed the technical means to combat almost every kind of disaster We developed the technical means to create disasters on an unheard of scale These means were then used by people who had the reflexes of cavemen

© 2006 JP van de Sande RuG De mens reist langs twee sporen NATUUR Niets dierlijks is ons vreemd ‘Instincten’ Gedragsmechanismen Samenleving: Gemeinschaft Behoefte aan erbij horen Groepsdoelen Plicht; Eer; Traditie Conservatief; Stabiliteit Religie; Magie STRONG TIES Specifieke reacties op crisis IMPROVISATIE Fight-Flight Arousal Cohesie CULTUUR Ratio beïnvloedt gedrag Normen & Waarden Kosten-Baten analyse Samenleving: Gesellschaft Behoefte aan vrijheid Individualistische doelen Vrijheid; Geld; Vernieuwing Progressief; Schijn verandering Ideologie; Techniek WEAK TIES Specifieke reacties op crisis PLANNING Prioriteiten stellen Professionaliteit Organisatie

Basis Gedrags- en waarderings-patronen Voortplanting (Hofmaken, Paring, Stalking, Porno, SEXINDUSTRIE) Kinderzorg (Temperatuur, Voedsel, Veiligheid, WOONERF, KINDERINDUSTRIE) Communicatie (Signaalsystemen, Taal, Media, , CHAT, GSM, de NIEUWE MEDIA) Verkennen (Omgeving, Sociale netwerk, Wacht houden, INTERNET, TV) Erbij horen (Kudde, School, Zwerm, Familie, Stam, Groep, Volk, Natie, COMMUNITY) Status (Dominantiehierarchie, RESPECT, RECLAME, STATUSINDUSTRIE) Fourageren (Zoeken, Eten, Delen, Herkauwen, Cantine, CONSUMEREN, McDONALDS) Voorraad maken (Eikeltjes, Hamsteren, Vrienden, RIJK WORDEN, FINANCIELE IND.) Territorium maken (Gebied, Gebouw, Persoonlijke ruimte, Eigen plek, WOONINDUSTRIE) Bouwen (Hol, Nest, Val, Dam, Kantoor, Stadion, SCHOENENDOZEN, BOUWINDUSTRIE) Agressie (Dreigen, Vecht/vlucht, Jagen, Doden, ZINLOOS GEWELD, VECHTINDUSTRIE) Ruilen (Quid pro quo, oog om oog, geschenken, ruilhandel, HANDEL) Lichaamsverzorging (Gladstrijken, Wassen, Vlooien, COSMETICA & MODE INDUSTRIE) Afwachten (Pauzeren,Wachten, Uitrusten, Zonnen, LEKKER LUIEREN, GEMAKSINDUSTRIE) Migratie (Trek, Nomadisme, Auto's, UITGAAN, MIGRATIE, VACANTIEINDUSTRIE ) Spel (Sociaal, Vecht/vlucht, Prooi, Paintball, Status, Pokeren, Poppen, COMPUTERSPELLETJES, SPEELINDUSTRIE CONTROLEMECHANISMENCONTROLEMECHANISMEN

© 2006 JP van de Sande RuG JACHT- GROEP ‘Oergroep’ als basis voor groeperingsvormen OER- GROEP FAMILIE COMMUNE GODSDIENST STAM CLAN NATIE VOLK STAD- STAAT LEGER AMBACHT- GROEP BESTUUR BEDRIJFS- ORGANISATIE AMBTELIJKE- ORGANISATIE HIERARCHISCHE ORGANISATIE TAALGEMEENSCHAP VRIENDENGROEP COMMUNITY BENDEPROJECT

© 2006 JP van de Sande RuG GROEPSSTRUCTUUR OP 2 DIMENSIES STATUSSTATUS INCLUSION KERNGROEP   PERIFERE LEDEN

En nu…het netwerk

Netwerken I Bestaan eigenlijk niet Netwerken zijn dynamieken of processen Die bestaan zoals bijv. het weer bestaat Wel bestaan relaties En dingen waartussen relaties kunnen bestaan Relaties kunnen sterk of zwak zijn en alles daartussenin De basis van elke netwerk is de dyade Wat je geeft aan een ander krijg je terug Maar wel vaak op onverwachte wijze

Netwerken II Moet je maken En onderhouden Onderhoud vergt aandacht & continuïteit & geheugen Je kunt dat mechaniseren (secretaresse, programma, agenda) Je krijgt dan gemechaniseerde aandacht terug What you get out of it is what you put into it (182 miljoen hits op Google) Dat moet dus wel waar zijn

conclusies Mensen zijn sociale wezens We zijn dus geprogrammeerd Dat programma is zeer flexibel Maar berust wel op ‘de menselijke natuur’ De techniek, vooral de sociale techniek, dus ook Lekker vinden, erbij horen, empathie en ruilen zijn dus sleutelwoorden U moet daarom blijven denken, maar vooral voelen En dan bent U…………

Goed Bezig

ENKELE CITATEN OVER ONDERWIJS

ONDERWIJS HELPT Ik respecteer geen studie, en acht geen studie goed, die resulteert in het maken van geld L.A.Seneca Wanneer de goden een mens met ongewone afschuw haten, drijven ze hem in het vak van schoolmeester L.A.Seneca Onderwijs is het proces van het werpen van valse parelen voor echte zwijnen I.Edman Hoger onderwijs en grote aantallen, dat is een contradictio in terminis F. Nietzsche Wie het kan, doet het, wie het niet kan, onderwijst G.B.Shaw