WERKEN AAN HET NET OF HOE JE VAN IETS LEUKS IETS NUTTIGS KUNT MAKEN SOG GRONINGEN 4 DECEMBER
Het ontworpene en het gegroeide In een keer neergezet Daarna Bijstellen??? Revolutie Hoge spanning TECHNOLOGIE Geleidelijk ontstaan Bijstelling tijdens groei Evolutie Evenwicht NATUURLIJK
Some simple facts about HUMANS® The most flexible animal that nature devised
Improvement takes much time Our model exists some years Of those years were before Christ All that time we were building up our civilisation After years, some amazing developments took place: We developed the technical means to deplete all fossil material built up in the last 3 billion years We developed the technical means to raise average age about 50 years We developed the technical means to combat almost every kind of disaster We developed the technical means to create disasters on an unheard of scale These means were then used by people who had the reflexes of cavemen
© 2006 JP van de Sande RuG De mens reist langs twee sporen NATUUR Niets dierlijks is ons vreemd ‘Instincten’ Gedragsmechanismen Samenleving: Gemeinschaft Behoefte aan erbij horen Groepsdoelen Plicht; Eer; Traditie Conservatief; Stabiliteit Religie; Magie STRONG TIES Specifieke reacties op crisis IMPROVISATIE Fight-Flight Arousal Cohesie CULTUUR Ratio beïnvloedt gedrag Normen & Waarden Kosten-Baten analyse Samenleving: Gesellschaft Behoefte aan vrijheid Individualistische doelen Vrijheid; Geld; Vernieuwing Progressief; Schijn verandering Ideologie; Techniek WEAK TIES Specifieke reacties op crisis PLANNING Prioriteiten stellen Professionaliteit Organisatie
Basis Gedrags- en waarderings-patronen Voortplanting (Hofmaken, Paring, Stalking, Porno, SEXINDUSTRIE) Kinderzorg (Temperatuur, Voedsel, Veiligheid, WOONERF, KINDERINDUSTRIE) Communicatie (Signaalsystemen, Taal, Media, , CHAT, GSM, de NIEUWE MEDIA) Verkennen (Omgeving, Sociale netwerk, Wacht houden, INTERNET, TV) Erbij horen (Kudde, School, Zwerm, Familie, Stam, Groep, Volk, Natie, COMMUNITY) Status (Dominantiehierarchie, RESPECT, RECLAME, STATUSINDUSTRIE) Fourageren (Zoeken, Eten, Delen, Herkauwen, Cantine, CONSUMEREN, McDONALDS) Voorraad maken (Eikeltjes, Hamsteren, Vrienden, RIJK WORDEN, FINANCIELE IND.) Territorium maken (Gebied, Gebouw, Persoonlijke ruimte, Eigen plek, WOONINDUSTRIE) Bouwen (Hol, Nest, Val, Dam, Kantoor, Stadion, SCHOENENDOZEN, BOUWINDUSTRIE) Agressie (Dreigen, Vecht/vlucht, Jagen, Doden, ZINLOOS GEWELD, VECHTINDUSTRIE) Ruilen (Quid pro quo, oog om oog, geschenken, ruilhandel, HANDEL) Lichaamsverzorging (Gladstrijken, Wassen, Vlooien, COSMETICA & MODE INDUSTRIE) Afwachten (Pauzeren,Wachten, Uitrusten, Zonnen, LEKKER LUIEREN, GEMAKSINDUSTRIE) Migratie (Trek, Nomadisme, Auto's, UITGAAN, MIGRATIE, VACANTIEINDUSTRIE ) Spel (Sociaal, Vecht/vlucht, Prooi, Paintball, Status, Pokeren, Poppen, COMPUTERSPELLETJES, SPEELINDUSTRIE CONTROLEMECHANISMENCONTROLEMECHANISMEN
© 2006 JP van de Sande RuG JACHT- GROEP ‘Oergroep’ als basis voor groeperingsvormen OER- GROEP FAMILIE COMMUNE GODSDIENST STAM CLAN NATIE VOLK STAD- STAAT LEGER AMBACHT- GROEP BESTUUR BEDRIJFS- ORGANISATIE AMBTELIJKE- ORGANISATIE HIERARCHISCHE ORGANISATIE TAALGEMEENSCHAP VRIENDENGROEP COMMUNITY BENDEPROJECT
© 2006 JP van de Sande RuG GROEPSSTRUCTUUR OP 2 DIMENSIES STATUSSTATUS INCLUSION KERNGROEP PERIFERE LEDEN
En nu…het netwerk
Netwerken I Bestaan eigenlijk niet Netwerken zijn dynamieken of processen Die bestaan zoals bijv. het weer bestaat Wel bestaan relaties En dingen waartussen relaties kunnen bestaan Relaties kunnen sterk of zwak zijn en alles daartussenin De basis van elke netwerk is de dyade Wat je geeft aan een ander krijg je terug Maar wel vaak op onverwachte wijze
Netwerken II Moet je maken En onderhouden Onderhoud vergt aandacht & continuïteit & geheugen Je kunt dat mechaniseren (secretaresse, programma, agenda) Je krijgt dan gemechaniseerde aandacht terug What you get out of it is what you put into it (182 miljoen hits op Google) Dat moet dus wel waar zijn
conclusies Mensen zijn sociale wezens We zijn dus geprogrammeerd Dat programma is zeer flexibel Maar berust wel op ‘de menselijke natuur’ De techniek, vooral de sociale techniek, dus ook Lekker vinden, erbij horen, empathie en ruilen zijn dus sleutelwoorden U moet daarom blijven denken, maar vooral voelen En dan bent U…………
Goed Bezig
ENKELE CITATEN OVER ONDERWIJS
ONDERWIJS HELPT Ik respecteer geen studie, en acht geen studie goed, die resulteert in het maken van geld L.A.Seneca Wanneer de goden een mens met ongewone afschuw haten, drijven ze hem in het vak van schoolmeester L.A.Seneca Onderwijs is het proces van het werpen van valse parelen voor echte zwijnen I.Edman Hoger onderwijs en grote aantallen, dat is een contradictio in terminis F. Nietzsche Wie het kan, doet het, wie het niet kan, onderwijst G.B.Shaw