Agressie, een modern verschijnsel?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
IN-DI-VI-DU-ALI-SE-RING
Advertisements

Maar ze kunnen er niet uit Het kan heel somber zijn Maar ook heel fijn
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
MUZIEK : SOUVENANCE DE TOI - ALAIN MORISOD
Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
Hulp in de aanpak bij CyberPesten.
SITUATIEWAARNEMING Of: Hoe gedrag en cognitie gekoppeld zijn.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
GEWELD TEGEN HULPVERLENERS vanwaar en waarheen 16 juni
Risico’s en gevaren van techniek
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Workshop Knallende ruzie
DE NIEUWE MEDIA KABELCONGRES 4 OCTOBER 2007 IN OUDE ZAKKEN?
GEWELD & LEIDERSCHAP OLL ELSPEET
GEWILD GEWELD PHILOS ofisch cafe 19 mei
DE MENS ALS DIER EEN SOCIAAL-PSYCHOLOGISCHE VISIE Volksuniversiteit Friesland 2 december
Is de kinderziel veranderd?
PROVINCIE GRONINGEN 12 NOVEMBER 2008
OF HEEFT CRUYFF TOCH GELIJK?
Leren een held van deze tijd te zijn Brandweer Drenthe 2 september
WERKEN AAN HET NET OF HOE JE VAN IETS LEUKS IETS NUTTIGS KUNT MAKEN SOG GRONINGEN 4 DECEMBER
PROFESSIONALISERING NVBR JAARCONGRES MASTERCLASS 2 OCTOBER 2008 GRENZEN AAN DE
PREVENTIE verwachte en onverwachte gevolgen CONGRES NVVA 28 NOVEMBER
GEWELD TEGEN HULPVERLENERS
EPIDEMIOLOGIE VAN PLEURITIS
Wachten op de Barbaren Humanistisch café Emmen 3 mei
De aanspreker en de aangesprokene ROC α COLLEGE 4 januari 2010.
Goede zorg = Samen delen
Hoe een juiste onderzoeksvraag opstellen?
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
Valkuilen bij snelle groei van de organisatie
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
Ondernemen(d) in het onderwijs
(godsdienst)sociologie Tiltenberg-St. Bonifatius Jaar I-II, major Code VIII.3.
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
MUSIC : SOUVENANCE DE TOI - ALAIN MORISOD
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
Ethiek.
Diversiteit in de techniek Niet vanzelf, wel vanzelfsprekend Sjiera de Vries.
Waarde-volle (mantel)zorg
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Wat zijn waarden en normen?
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Sociologie Cultuur en Context J1.3. Bezetting Maagdenhuis Jeugd en muziek.
Ontwikkeling en de basisschool
§2: politieke stromingen en partijen:
Brandweer Gelderland Zuid Ochten 19 November Collegiale ondersteuning.
Sociologie en Diversiteit hoorcollege 4
Beroepshouding en beroepscode
Opleidingssessie 4 Growing Together De relatie tussen mentor en mentee.
Rauw en troosten.
Welkom. Veiligheid Allemaal bril op!!! Waarom zou ik mij houden aan de veiligheidsvoorschriften?
BA J.P. van de Sande Sociale psychologie. inhoud Algemeenheden Wat is binding? Wat is een relatie? Wat is angst? Approach Avoidance Modern leven Individualisering.
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
DISCDISC Meer inzicht in je gedragsfactoren en gedragspatronen!
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
H1 Hoe word je wie je bent?.
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Vmbo 2 economie Ben jij een kritische koper ?
Sociologische paradigma’s
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Wij komen centraal te staan !
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Transcript van de presentatie:

Agressie, een modern verschijnsel? Praten in vertrouwen 13 october 2008 WWW.VANDESANDEINLEZINGEN.NL

Hulp en Professionalisering Inhoud & onderwerpen Verandering? Agressie Individualisering Culturen De mens Hulp en Professionalisering Conclusies 2

Een belangrijk modern probleem? Ik waarschouw nog een keer! O ja? Kom maar op!

Toch niet zo modern © 2006 JP van de Sande RuG

Wat is agressie? Letterlijk: toenaderen (in plaats van vluchten) © 2006 JP van de Sande RuG Letterlijk: toenaderen (in plaats van vluchten) Alle dieren kennen een Fight/Flight mechanisme Onbewuste en omkeerbare beslissing ogv schatting Twee soorten Agressie: Binnen Soort (affectief) en Tussen Soorten (prooi) Affectief Systeem kent vele remmen en controlemechanismen instinctief: Niet te ver gaan, Dominantie, Schattigheid Cultureel: normen, formele aspecten, wetten en practische bezwaren (cf Elias) Prooi systeem veel minder. (cf ontmenselijking)

Agressie als ‘normaal’ verschijnsel, een historisch overzicht MARTELING DUELS DOODSTRAF VUURWAPENGEBRUIK VUURWAPENBEZIT VERKRACHTING VROUWEN SLAAN KOLONIALISME VECHTERIJ KINDEREN SLAAN VERZET TEGEN OVERHEID 1700 1800 1900 2000

Figuratiesociologie: Norbert Elias Elias, Norbert. (1939). Uber den Prozess der Zivilisation, Frankfurt, Suhrkamp. Twee onderwerpen: Tafelmanieren en Agressie Maatschappij is hiërarchisch gelaagd Hogeren willen zich van lageren onderscheiden (=snobisme) Hogere klassen hebben sterkere impulscontrole (=gentilhuomo. Castiglione, 1528) Lagere trachten dit ook te bereiken (social climbing), en de hogeren gaan zich daardoor nog verder civiliseren (Dik Trom effect) Zo schrijdt beschaving voort

Intergroeps conflict versterkt A. © 2006 JP van de Sande RuG VRIEND VIJAND MENS ROBOT VERZETSSTRIJDER TERRORIST HELD GEK of ROEKELOZE goed slecht dapper laf sterk zwak MAAR GEVAARLIJK taai koppig WIJ ZIJ

De mens reist langs twee sporen © 2006 JP van de Sande RuG NATUUR Niets dierlijks is ons vreemd ‘Instincten’ Gedragsmechanismen Samenleving: Gemeinschaft Behoefte aan erbij horen Groepsdoelen Plicht; Eer; Traditie Conservatief; Stabiliteit Religie; Magie STRONG TIES Specifieke reacties op crisis IMPROVISATIE Fight-Flight Arousal Cohesie CULTUUR Ratio beïnvloedt gedrag Normen & Waarden Kosten-Baten analyse Samenleving: Gesellschaft Behoefte aan vrijheid Individualistische doelen Vrijheid; Geld; Vernieuwing Progressief; Schijnverandering Ideologie; Techniek WEAK TIES Specifieke reacties op crisis PLANNING Prioriteiten stellen Professionaliteit Organisatie

Hulp en Professionalisering Verandering? Agressie Individualisering Culturen De mens Hulp en Professionalisering Conclusies 10

Basis waarderings- en gedrags-patronen Voortplanting (Hofmaken, Paring, Stalking, Porno, SEXINDUSTRIE) Kinderzorg (Temperatuur, Voedsel, Veiligheid, WOONERF, KINDERINDUSTRIE) Erbij horen (Kudde, School, Zwerm, Familie, Stam, Groep, COMMUNITY) Status (Dominantiehierarchie, RESPECT, RECLAME, STATUSINDUSTRIE) Agressie (Dreigen, Vecht/vlucht, Jagen, Doden, ZINLOOS GEWELD, VECHTINDUSTRIE) Communicatie (Signaalsystemen, Taal, Media, EMAIL, CHAT, GSM) Verkennen (Omgeving, Sociale netwerk, Wacht houden, INTERNET, TV, NIEUWSINDUSTRIE) Fourageren (Zoeken, Eten, Delen, Herkauwen, Cantine, CONSUMEREN, McDONALDS) Voorraad maken (Eikeltjes, Hamsteren, Postzegels, RIJK WORDEN, FINANCIELE IND.) Territorium maken (Gebied, Gebouw, Persoonlijke ruimte, Eigen plek, WOONINDUSTRIE) Bouwen (Hol, Nest, Val, Dam, Kantoor, Stadion, SCHOENENDOZEN, BOUWINDUSTRIE) Ruilen (Quid pro quo, oog om oog, geschenken, ruilhandel, HANDEL) Lichaamsverzorging (Gladstrijken, Wassen, Vlooien, COSMETICA & MODE INDUSTRIE) Afwachten (Pauzeren,Wachten, Uitrusten, Zonnen, LEKKER LUIEREN, GEMAKSINDUSTRIE) Migratie (Trek, Nomadisme, Auto's, UITGAAN, MIGRATIE, VACANTIEINDUSTRIE ) Spel (Sociaal, Vecht/vlucht, Prooi, Paintball, Status, Pokeren, Poppen, COMPUTERSPELLETJES, SPEELINDUSTRIE C O N T R L E M H A I S GETRANSFORMEERD DOOR CULTUUR EN DUS DOOR TECHNIEK

Escalatiemodel van gedrag (Chaos model) K A C I STERKTE STIMULUS

REVERSAL THEORIE(Apter, 2002) © 2006 JP van de Sande RuG Mens en dier functioneren niet altijd op dezelfde manier: STATES i.p.v. TRAITS States zijn Bi-stabiel (het een of het ander) en variëren langs verschillende dimensies Bijv. TELISCH----PARATELISCH (van telos: doel) Soms zijn we doelgericht, serieus Soms zijn we op zoek naar nieuw doel, speels Afwisseling tussen toestanden kan snel of langzaam zijn en wordt bepaald door: Satiatie : je wil wat anders Situatie : de omgeving roept bepaald gedrag op Frustratie : het lukt niet of het wordt gevaarlijk Imitatie : anderen zijn besmettelijk

Reversal Theory (Apter, 2002) © 2006 JP van de Sande RuG SPEELS CONFORM HEERSEN EGO SERIEUS REBEL SYMPA ALTER DOELEN REGELS TRANSACTIE RELATIE

Is dit veranderbaar? © 2006 JP van de Sande RuG Ja: Afwisseling tussen toestanden wordt bepaald door: Satiatie : je wil wat anders Situatie : de omgeving roept bepaald gedrag op Frustratie : het lukt niet of het wordt gevaarlijk Imitatie : anderen zijn besmettelijk Maar ook: Nee Agressie is logische reactie op frustratie Veel mensen hebben slechts geringe affectbeheersing Modelling zorgt voor idee dat gedrag ‘normaal’ is

Hulp en Professionalisering Verandering? Agressie Individualisering Culturen De mens Hulp en Professionalisering Conclusies 16

Goed Bezig

Wie is goed bezig? de cathechismus Antwoord: de professional is goed bezig Hoe is dat zo gekomen? Professioneel: van Professio (Lat) openlijke verklaring, officiële aangifte, aangegeven beroep Dus: Professioneel duidt niet zozeer op kwaliteit, maar op inbedding in systeem en verantwoordingsplicht (borging) Maar: Uit Roget’s thesaurus: expert, connoisseur, master, prima donna, first fiddle, cordon bleu, specialist Dus: in Angelsaksische cultuur haast synoniem met goed WORDEN KWALITEIT EN BORGING IDENTIEK?

Wat is een amateur? © 2006 JP van de Sande RuG Letterlijk: een liefhebber (nog ernstiger: dilettant) VOORDELEN: Iemand die van zijn werk houdt, die er emotioneel bij betrokken is Die zich met de inhoud van het werk identificeert Die zijn opbrengst vooral uit het werk zelf haalt (intrinsieke motivatie) NADELEN: Die zich er mee identificeert

Wat is een professional? © 2006 JP van de Sande RuG Letterlijk: een beroepsuitoefenaar met borging VOORDELEN: Iemand die afstand heeft tot zijn werk, die er emotioneel niet bij betrokken is Die zich met zijn positie identificeert Die zijn opbrengst vooral uit de resultaten haalt (extrinsieke motivatie) NADELEN:

Enkele voorbeelden van Professioneel © 2006 JP van de Sande RuG

PRATEN IN VERTROUWEN WERKT MET VRIJWILLIGERS, dus amateurs? © 2006 JP van de Sande RuG WERKT MET VRIJWILLIGERS, dus amateurs? Haalwerk of brengwerk? Voor brengwerk is vertrouwen nodig Hoe ontstaat vertrouwen? Reputatie Gelijkheid (bij ‘WIJ’ horen) Voorspelbaarheid Maar: er is meer In jaren 70 veel onderzoek naar hulp door omstanders In jaren 90 uitgebreid naar interventie bij familiegeweld (Hoefnagels & Zwikkers, 2001)

artikel © 2006 JP van de Sande RuG

5 stappen bij hulpverlening © 2006 JP van de Sande RuG Het voorval moet opgemerkt worden Het moet opgevat worden als een noodgeval Persoonlijke opvattingen over wat nood is Reacties van anderen Men moet zich persoonlijk aangesproken voelen Eigenschappen opmerker Eigenschappen slachtoffer Eigenschappen relatie O-S Eigenschappen situatie (aantal en soort getuigen) Men moet idee hebben over hoe hulp geboden moet worden Bijv Direct of indirect Men moet allerlei beslissingen nemen om te helpen Bij slachtoffer kunnen komen Bijv telefoon hebben en nr kennen

Amateurs of professionals? Wildawsky: Anticipatie versus Veerkracht Riskless society: Anticipatie op alles? Nee, te duur en te ingewikkeld Juist bij onvoorspelbare voorvallen dient er een evenwicht te zijn tussen Preparatie en Improvisatie Professionalisering zorgt voor tweedeling: helpers en slachtoffers Momenteel ligt nadruk te zeer op professionele preparatie Daardoor neemt de hoeveelheid procedures enorm toe Dat leidt tot wantrouwen jegens en afwijzing van hulp publiek MAAR: bij rampen vindt 90% van reddingen plaats binnen 1 uur Bij maatschappelijke misstanden is dat niet anders

Hulp en Professionalisering Verandering? Agressie Individualisering Culturen De mens Hulp en Professionalisering Conclusies

conclusies De mensen lijken meer op elkaar dan ze verschillen © 2006 JP van de Sande RuG De mensen lijken meer op elkaar dan ze verschillen Veel van ons gedrag en onze voorkeuren heeft een basis in de aanleg, die we delen met de dieren Verschillende culturen hebben verschillende normsystemen Ons Nederlands normsysteem is sterk op affectbeheersing gericht Gedrag van mensen kan plotseling omslaan Professionalisering heeft in een ingewikkelde maatschappij voordelen Professionalisering brengt allerlei onverwachte gevolgen met zich mee: regelsystemen, managerialisme, verantwoordingsplicht, inflexibiliteit Daarom zijn amateurs en vrijwilligers van grote waarde Om mensen te bereiken is vertrouwen nodig Dat zit ingewikkelder in elkaar dan het lijkt

Je kunt de mensen niets leren. Maar je kunt ze wel helpen slotconclusie © 2006 JP van de Sande RuG Je kunt de mensen niets leren. Maar je kunt ze wel helpen het zelf te ontdekken Gallileo Gallilei (ca 1620)