6 maart 2012 Promotiecampagne Technopreventief adviseur
6 maart 2012 De context Vraag om acties ten voordele van de TPA om: Het imago te verbeteren De naamsbekendheid te verhogen De functie beter bekend te maken
Context Methode: Schetsen van de bestaande situatie wat weten we uit eerdere onderzoeken Schetsen van huidige communicatie steekproef (bevraging) van de TPA Resultaten bepalen van boodschap bepalen van communicatietools 6 maart 2012
Bestaande situatie Zijn de vragen gegrond? Is er een probleem? 1. Onderzoek over kwaliteit en effectiviteit van technopreventief advies Vlaams-Brabant 2004 PZ Gent 2005 België 2008 PZ Sint-Truiden – Nieuwkerken – Gingelom 2. Onderzoek naar overheidscommunicatie over inbraakpreventie (2006) 6 maart 2012
Bestaande situatie 3. Batibouwenquête 2010 en 2011 Bevraging van de bezoekers van de stand over de beveiliging van hun huis. 6 maart 2012
Bestaande situatie Conclusies effectiviteit en kwaliteit De burger die advies krijgt is tevreden TPA is deskundig Adviezen zijn duidelijk en bruikbaar Technopreventie is onvoldoende gekend 6 maart 2012
Bestaande situatie Conclusies overheidscommunicatie over inbraakpreventie Gemeenschappelijk materiaal door hogere overheden Doelgroepgericht communiceren via intermediairen Emotionele benadering Rijkere mediamix Nood aan een communicatieplan 6 maart 2012
Bestaande situatie Conclusie Batibouwenquête 2010: 35 % weet wat een technopreventief adviseur doet 2011: 44% weet wat een technopreventief adviseur doet 6 maart 2012
Bestaande situatie Besluit: De TPA heeft geen negatief imago De burger is zeer tevreden Naambekendheid en functiebekendheid zijn wel een probleem. M.a.w. nood aan campagne om naam en functie te promoten 6 maart 2012
Bevraging TPA Hoe communiceert de TPA momenteel naar de burger? Bevraging van de TPA 27 vragen Looptijd 2 maanden 193 antwoorden 6 maart 2012
TPA bevraging 2012: resultaten Ik ben … 6 maart 2012
TPA bevraging 2012: resultaten Technopreventie is voor mij een … opdracht 6 maart 2012
TPA bevraging 2012: resultaten Politiepersoneel 6 maart 2012
TPA bevraging 2012: resultaten Burgerpersoneel 6 maart 2012
TPA bevraging 2012: resultaten Burgerpersoneel bij de politie 6 maart 2012
TPA bevraging: resultaten Maakt u gebruik van het materiaal van Binnenlandse Zaken? 6 maart 2012
TPA bevraging 2012: resultaten Waarom niet? Eigen materiaal Enkel de brochures, de trolley is te zwaar Technotrolley is te omslachtig Materiaal is niet gekend Aanvraagprocedure is niet gekend Aanvraagprocedure is te omslachtig 6 maart 2012
TPA bevraging 2012: resultaten Tot welke doelgroep richt u zich? 6 maart 2012
TPA bevraging 2012: resultaten Hoeveel huisbezoeken legt u gemiddeld per maand af? 6 maart 2012
TPA bevraging 2012: resultaten Welk materiaal gebruikt u tijdens uw huisbezoeken 6 maart 2012
TPA bevraging 2012: resultaten Hoeveel informatiesessies geeft u gemiddeld per jaar? 6 maart 2012
TPA bevraging 2012: resultaten Welk materiaal gebruikt u tijdens uw infosessies? 6 maart 2012
TPA bevraging 2012: resultaten Op hoeveel evenementen bent u jaarlijks aanwezig? 6 maart 2012
TPA bevraging 2012: resultaten Welke delicten maken onderdeel uit van de adviesverlening 6 maart 2012
TPA bevraging 2012: resultaten Algemene bemerkingen over de communicatie rond technopreventie Technopreventie is niet gekend: term is te moeilijk Na inbraak staat men er echt voor open Men weet niet dat het gratis is Eerste communicatie naar slachtoffer via politiediensten is belangrijk Advies op plan en opvolging verplichten 6 maart 2012
TPA bevraging 2012: resultaten Gericht communiceren per doelgroep Communicatie naar bouwers Sensibilisatie rond beveiliging opnemen in lessenpakket laatstejaars Gemeentebesturen (blijven) sensibiliseren Gemeenten moeten mee communiceren Collega’s kennen het werk van de TPA niet Betere samenwerking binnen de zones 6 maart 2012
TPA bevraging 2012 Samenwerken met wijkagenten zou nuttig zijn Nood aan uniform herkenningsteken Meer federale communicatie rond de TPA Nationale campagne (TV, radio, …) 6 maart 2012
Actieplan promo TPA Actieplan promotiecampagne technopreventief adviseur Doel: de functie en dienstverlening van de technopreventief adviseur te promoten, bekend te maken bij de burger. D.i. een expert in inbraakpreventie van de lokale politie of gemeente die gratis aan huis komt om de burger makkelijk preventieadvies op maat te geven. 6 maart 2012
Diefstalpreventieadviseur Vanaf nu spreken we over de diefstalpreventieadviseur in onze communicatie naar de burger Spreekt voor zichzelf, is logisch voor de burger en dus ook makkelijk te onthouden Vraagt geen extra uitleg We gebruiken geen afkortingen Die leiden eigen leven tot dat niemand nog weet waarvoor het staat 6 maart 2012
Ambassadeurs Mondelinge reclame = de beste reclame Ambassadeurs aanstellen Een goede ambassadeur = iemand die dicht bij de burger staat rechtstreeks met de burger contact heeft een zeker gezag heeft. Vb. wijkagent, loketbediende van de stedenbouwkundige dienst. 6 maart 2012
Ambassadeurs Daarom: Zoek wie uw beste ambassadeurs kunnen zijn Belangrijk is dat ze goed op de hoogte zijn Informeer ze over uw taken en aanpak Wij helpen met: Een powerpointpresentatie voor de informatiesessie Visitekaartjes over uw functie voor de promotie van uw naam en functie 6 maart 2012
Communicatietools 1.Communicatie workshop: We communiceren elke dag Wat met de efficiëntie Verbetering kan liggen in kleine handelingen Dat willen we tijdens deze workshop blootleggen 6 maart 2012
Communicatietools 2. Gemeenten helpen mee te communiceren Door kant en klaar materiaal aan te leveren Teksten voor op de site, informatieblad, boilerplate Nieuwe teksten op regelmatige basis in de vorm van een nieuwsbrief : focus op preventie Nieuwsbrief gaat eveneens naar de pers 6 maart 2012
Communicatietools 3. Versterken van externe communicatie Verspreiding van de nieuwsbrief naar de pers Folder/affiche gericht naar de burger met info of de dienstverlening en 5 belangrijke tips Identificatiekaart: elke diefstalpreventieadviseur krijgt van Binnenlandse Zaken een identificatiekaart die kan gebruikt worden bij huisbezoeken. Dit is vooral belangrijk voor het burgerpersoneel 6 maart 2012
Timing Batibouw: Kick off Voorstelling van de visitekaartjes Week integrale veiligheid is volgend actiemoment (1 tot 8 juni) Ppt Id-kaart Communicatie workshop Folder/affiche Teksten, boilerplate 6 maart 2012
Bedankt voor uw aandacht