Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 31 Persoonlijkheid en emoties
Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 32 Leerdoelen De acht categorieën van het MBTI- persoonlijkheidskader te beschrijvenDe acht categorieën van het MBTI- persoonlijkheidskader te beschrijven De `Grote Vijf' persoonlijkheidsvariabelen en hun relatie met gedrag in organisaties te benoemenDe `Grote Vijf' persoonlijkheidsvariabelen en hun relatie met gedrag in organisaties te benoemen Aan te geven welke invloed banentypologie heeft op de relatie persoonlijkheid-werkprestatiesAan te geven welke invloed banentypologie heeft op de relatie persoonlijkheid-werkprestaties
Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 33 Leerdoelen Onderscheid te maken tussen het uiten en beleven van emotiesOnderscheid te maken tussen het uiten en beleven van emoties De zes universele emoties te noemenDe zes universele emoties te noemen Uit te leggen of het mogelijk is dat iemand geen emoties heeftUit te leggen of het mogelijk is dat iemand geen emoties heeft Te beschrijven welke invloed emoties hebben op gedrag in werksituatiesTe beschrijven welke invloed emoties hebben op gedrag in werksituaties
Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 34 Stijl van besluitvorming Judgmental (J) Perceptive (P) Wijze van besluitvorming Thinking (T) Feeling (F) Type sociale interactie Introvert (I) Extrovert (E) Wijze van informatie verzamelen Intuitive (N) Sensing (S) De Myers-Briggs Type Indicator
Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 35 Vijf-factorenmodel van de persoonlijkheid: de Grote Vijf persoonlijkheid: de Grote Vijf Extraversie Inschikkelijkheid Nauwgezetheid Emotionelestabiliteit Openheid voor ervaring
Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 36 Andere belangrijke persoonlijkheids- kenmerken Locus of Control Autoritarisme Risicotolerantie Type A persoonlijkheid MachiavellismeZelfcontrole
Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 37 Persoonlijkheid en nationale cultuur Prestaties en succes in materieel opzicht Omgaan met hun omgeving
Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 38 Theorie van J.I. Holland TypePersoonlijkheid Geschikte beroepen Realistisch Onderzoekend Sociaal Conventioneel Ondernemend Kunstzinnig Verlegen, stabiel, praktisch Analytisch,zelfstandig Sociaal,samenwerkend efficiënt, praktisch praktisch ambitieus,energiek Fantasievol,ongeorganiseerd Monteur,boer Bioloog,econoom Sociaal werker, onderwijzer Accountant,bedrijfsmanager Advocaat, makelaar onroerend goed Schilder, musicus, schrijver
Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 39 Onderzoekend A I S C E R Realistisch Kunstzinnig Sociaal Ondernemend Conventioneel De zeshoek van de relaties tussen persoonlijkheidstypen in de beroepssfeer
Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 310 VerkeerdeopvattingenVerkeerdeopvattingen Wat zijn emoties? Belangrijke termen Emoties op de werkplek Emoties op de werkplek
Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 311 De zes universele emoties Geluk Verbazing Angst Verdriet Woede Afschuw
Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 312 Bestaan er mensen zonder emoties? Bestaan er mensen zonder emoties? AnderbelangrijkefactorenAnderbelangrijkefactoren Geslacht en emoties emoties Geslacht en emoties emoties Emoties en nationale cultuur Emoties en nationale cultuur
Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 313 Toepassingen in organisatiegedrag Emotionele Intelligentie (EI) BesluitvormingMotivatieLeiderschap Interpersoonlijke Conflicten