 Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 31 Persoonlijkheid en emoties.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

Gedrag in organisaties, 9e editie
Technologie en functie-ontwerp
Werkvergunning nu: veiligwerkvergunning
OPAAL; bevordert liefde, emotionele uitdrukking, spontaniteit.
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
Individuele besluitvorming
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
Jongeren met visuele beperking: persoonlijk netwerk en welbevinden
culturen categoriseren: basiswaarden
Arbeidstevredenheid en prestaties
Hoofdstuk 14 Gedrag in organisaties © Pearson Education Benelux, 2003
Gedrag in organisaties. Hoofdstuk V
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Hechting en narcisme Prof. Dr. Jan Derksen.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Merken Goodwill : fenomeen >overnameprijzen tussen 8-10 maal de winst van het opgekochte bedrijf Waar betaal je dan voor?
Gedrag in organisaties, 9e editie
Gedrag in organisaties, 9e editie
Deel 1 Het managen van mensen en organi-saties.
Deel 2 Individu.
Organisatieontwikkeling: cultuur, conflict en verandering
Human Dynamics.
Leiderschap en vertrouwen
Hoofdstuk 4 Omgaan met stress en tijd
© Pearson Education Benelux, 2003
© Pearson Education Benelux, 2003
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Conflicten en onderhandelingen
De fundamenten van de organisatiestructuur
Van begrippen naar toepassingen
Hoofdstuk 3 Persoonlijkheid en waarden
Gedrag in organisaties, 10e editie
Conflicten en onderhandelingen
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
Basisbegrippen voor motivatie
Introductie tot Organisatie Gedrag
De Fundamenten van Individueel Gedrag
Werkteams Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 8.
 Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 111 Macht en politiek.
Gedrag in organisaties, 10e editie
De fundamenten van groepsgedrag
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
 Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 161 Organisatiecultuur.
Gedrag in organisaties, 10e editie
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Welkom! De vernieuwde scholenprojecten van de 3 Limburgse nationale parken Interlimburgse NME dag Gouvernement Maastricht 21 november 2013.
Een eigen persoonlijkheid
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Belangrijke begrippen (selectie H3, H4)
Dossier Empowerment.
Prestatiebeoordeling en beloningssysteem
Leerstijlen KOLB SJM.
Organisatiepsychologie les 1
Programma Voorstellen Inleiding LINC als methodiek Wat staat er in de rapportage? Testuitslagen Competenties in kaart gebracht Koppeling met beroepen-
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Opleidingssessie 4 Growing Together De relatie tussen mentor en mentee.
Thema De Verandering Sociale Psychologie Welkom Programma en slides.
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Gedrag in organisaties hoofdstuk X
Conflicten en onderhandelingen
Belangrijke begrippen (selectie H3, H4)
Beleving tijdens het sterven
Hoofdstuk 3 Persoonlijkheid en waarden
Emotie in fotografie.
De kunst van het luisteren Communiceren met kinderen op school en thuis Anke den Hertog, P2E.
Transcript van de presentatie:

 Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 31 Persoonlijkheid en emoties

 Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 32 Leerdoelen De acht categorieën van het MBTI- persoonlijkheidskader te beschrijvenDe acht categorieën van het MBTI- persoonlijkheidskader te beschrijven De `Grote Vijf' persoonlijkheidsvariabelen en hun relatie met gedrag in organisaties te benoemenDe `Grote Vijf' persoonlijkheidsvariabelen en hun relatie met gedrag in organisaties te benoemen Aan te geven welke invloed banentypologie heeft op de relatie persoonlijkheid-werkprestatiesAan te geven welke invloed banentypologie heeft op de relatie persoonlijkheid-werkprestaties

 Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 33 Leerdoelen Onderscheid te maken tussen het uiten en beleven van emotiesOnderscheid te maken tussen het uiten en beleven van emoties De zes universele emoties te noemenDe zes universele emoties te noemen Uit te leggen of het mogelijk is dat iemand geen emoties heeftUit te leggen of het mogelijk is dat iemand geen emoties heeft Te beschrijven welke invloed emoties hebben op gedrag in werksituatiesTe beschrijven welke invloed emoties hebben op gedrag in werksituaties

 Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 34 Stijl van besluitvorming Judgmental (J) Perceptive (P) Wijze van besluitvorming Thinking (T) Feeling (F) Type sociale interactie Introvert (I) Extrovert (E) Wijze van informatie verzamelen Intuitive (N) Sensing (S) De Myers-Briggs Type Indicator

 Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 35 Vijf-factorenmodel van de persoonlijkheid: de Grote Vijf persoonlijkheid: de Grote Vijf Extraversie Inschikkelijkheid Nauwgezetheid Emotionelestabiliteit Openheid voor ervaring

 Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 36 Andere belangrijke persoonlijkheids- kenmerken Locus of Control Autoritarisme Risicotolerantie Type A persoonlijkheid MachiavellismeZelfcontrole

 Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 37 Persoonlijkheid en nationale cultuur Prestaties en succes in materieel opzicht Omgaan met hun omgeving

 Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 38 Theorie van J.I. Holland TypePersoonlijkheid Geschikte beroepen Realistisch Onderzoekend Sociaal Conventioneel Ondernemend Kunstzinnig Verlegen, stabiel, praktisch Analytisch,zelfstandig Sociaal,samenwerkend efficiënt, praktisch praktisch ambitieus,energiek Fantasievol,ongeorganiseerd Monteur,boer Bioloog,econoom Sociaal werker, onderwijzer Accountant,bedrijfsmanager Advocaat, makelaar onroerend goed Schilder, musicus, schrijver

 Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 39 Onderzoekend A I S C E R Realistisch Kunstzinnig Sociaal Ondernemend Conventioneel De zeshoek van de relaties tussen persoonlijkheidstypen in de beroepssfeer

 Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 310 VerkeerdeopvattingenVerkeerdeopvattingen Wat zijn emoties? Belangrijke termen Emoties op de werkplek Emoties op de werkplek

 Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 311 De zes universele emoties Geluk Verbazing Angst Verdriet Woede Afschuw

 Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 312 Bestaan er mensen zonder emoties? Bestaan er mensen zonder emoties? AnderbelangrijkefactorenAnderbelangrijkefactoren Geslacht en emoties emoties Geslacht en emoties emoties Emoties en nationale cultuur Emoties en nationale cultuur

 Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 313 Toepassingen in organisatiegedrag Emotionele Intelligentie (EI) BesluitvormingMotivatieLeiderschap Interpersoonlijke Conflicten