1.1 © 2002 by Prentice Hall Hoofdstuk 1 1 Management van een digitale onderneming.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Golfbeweging in de maatschappij
Advertisements

Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
De zin en onzin van escrow
Marketingstrategie: segmentatie en positionering
Evaluatie van MS Exchange 2000 en opzetten van een server voor wereldwijde uitwisseling van projectinformatie Bertels David 3ICT1 Stageplaats: Acros Organics.
De fundamenten van de organisatiestructuur
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
Wij, in een veranderende markt Platform Wonen Leeuwarden Ger W. Hukker, 5 april 2012.
De marketing-omgeving
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
Informatiesystemen binnen de onderneming
Figuur 5.1 Organisatieschema Figuur 5.2 Steile en platte organisatie.
1 Wat is microfinanciering ? 2 1. De financiële behoefte.
H4: Begrijpen van de markt
1 KM2.0 Bijeenkomst De Praktijk NUON: ‘Hoe gaan we om met vergrijzing?’
1 Demo of Praktijk Over de problematiek bij het ontwerpen van informatiesystemen Mark Dumay Afstudeervoordracht 15 oktober 2004.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
© 2006 Consilience B.V.1. 2 E-Dienstverlening in de praktijk Noordwijk, 5 september 2006 K.P.Majoor Adviseur Consilience B.V.
Natuurlijke Werkloosheid en de Phillipscurve
HOOFDSTUK 12 Media.
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
Lang zullen ze leven! - en werken en leren…
Business Marketing Sabine Vermuyten
Klassieke AO Leseenheid1
Het Nieuwe Werken Samenspel tussen IT en business.
Informatiesystemen, organisaties, management en strategie
MEDIALANDSCHAP We onderscheiden: Visuele media Auditieve media
H7: Productmanagement.
27 januari 2011.
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
Hoofdstuk 12 Conflicthantering
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Hoofdstuk 9 Het ontwerpen van functies
Organisatiestructuur en
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
1 Kwaliteitscultuur Bolognaseminarie Vlaamse Bologna-expertenteam 13 en 19 maart 2009.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Marketing vandaag en morgen
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
16.1 © 2002 by Prentice Hall Hoofdstuk 16 Management van internationale informatiesystemen.
Missie, visie, strategie & jaarplan
Schitterende Organisaties®
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Business Marketing Management
De stadsrandzone centraal Ruimteconferentie 3 november 2009 Bart van Bleek.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Onsight Managed Security Services
Van papier naar digitaal Casus Digital born materiaal
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Samen-bouwen … over paneelbouw en de rest!
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
ZijActief Koningslust
Module I Informatica Dhr. C. Walters. Het belang van informatie Gegevens  Informatie  Besluitvorming Gegevens = Data, Raw Material Informatie = Gegevens.
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
OPENINGSCASE: Fast fashion, ‘hot systems’
OPENINGSCASE: De flexibele supply-chain van DaimlerChrysler
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Transcript van de presentatie:

1.1 © 2002 by Prentice Hall Hoofdstuk 1 1 Management van een digitale onderneming

1.2 © 2002 by Prentice Hall –de rol van informatiesystemen te evalueren in de huidige competitieve omgeving; –een informatiesysteem te definiëren vanuit zowel een technisch als zakelijk perspectief en een onderscheid te maken tussen computerkennis en kennis van informatiesystemen; –uit te leggen hoe informatiesystemen organisaties en management veranderen; Na dit hoofdstuk ben je in staat om: © 2002 by Prentice Hall

1.3 © 2002 by Prentice Hall Na dit hoofdstuk ben je in staat om: –de relatie tussen de digitale onderneming, e-commerce, elektronisch zakendoen en internettechnologie aan te geven; –de belangrijkste managementuitdagingen te benoemen bij het bouwen en toepassen van informatiesystemen binnen organisaties © 2002 by Prentice Hall

1.4 © 2002 by Prentice Hall Managementuitdagingen Waarom informatiesystemen?Waarom informatiesystemen? Moderne benaderingen van informatiesystemenModerne benaderingen van informatiesystemen Richting de digitale onderneming: de nieuwe rol van informatiesystemen binnen organisatiesRichting de digitale onderneming: de nieuwe rol van informatiesystemen binnen organisaties Informatiesystemen leren gebruiken: nieuwe mogelijkheden met technologieInformatiesystemen leren gebruiken: nieuwe mogelijkheden met technologie © 2002 by Prentice Hall

1.5 © 2002 by Prentice Hall Managementuitdagingen 1. De strategische uitdaging 2. De uitdaging van de wereldwijde markt 3. De uitdaging van informatie- architectuur en -infrastructuur © 2002 by Prentice Hall

1.6 © 2002 by Prentice Hall Managementuitdagingen 4. De uitdaging van investeren in informatiesystemen 5. De uitdagingen van verantwoor- delijkheid en controle © 2002 by Prentice Hall

1.7 © 2002 by Prentice Hall De veranderende bedrijfsomgeving De opkomst van de wereldeconomieDe opkomst van de wereldeconomie Transformatie van de ondernemingTransformatie van de onderneming Transformatie van industriële economieënTransformatie van industriële economieën

1.8 © 2002 by Prentice Hall Globalisatie Management en controle op de wereldwijde arbeidsmarktManagement en controle op de wereldwijde arbeidsmarkt Concurrentie op wereldmarktenConcurrentie op wereldmarkten Wereldwijde werkgroepenWereldwijde werkgroepen Wereldwijde leveringssystemenWereldwijde leveringssystemen

1.9 © 2002 by Prentice Hall Transformatie van industriële economieën Economieën gebaseerd op kennis en informatieEconomieën gebaseerd op kennis en informatie Nieuwe producten en dienstenNieuwe producten en diensten Kennis: een centraal productief en strategisch middelKennis: een centraal productief en strategisch middel Tijdgebonden concurrentieTijdgebonden concurrentie Kortere productcyclusKortere productcyclus Turbulente omgevingTurbulente omgeving Beperkte kennisbasis van werknemersBeperkte kennisbasis van werknemers

1.10 © 2002 by Prentice Hall Transformatie van de onderneming Plattere ondernemingPlattere onderneming DecentralisatieDecentralisatie FlexibiliteitFlexibiliteit LocatieonafhankelijkheidLocatieonafhankelijkheid Lage transactie- en coördinatiekostenLage transactie- en coördinatiekosten Meer macht bij de werknemersMeer macht bij de werknemers Samenwerking en teamworkSamenwerking en teamwork

1.11 © 2002 by Prentice Hall Opkomst van de digitale onderneming Digitale relaties met klanten, leveranciers en werknemersDigitale relaties met klanten, leveranciers en werknemers Centrale bedrijfsprocessen uitvoeren via digitale netwerkenCentrale bedrijfsprocessen uitvoeren via digitale netwerken Digitaal beheer van belangrijke bedrijfsmiddelenDigitaal beheer van belangrijke bedrijfsmiddelen Snel opmerken van en reageren op veranderingen in de omgevingSnel opmerken van en reageren op veranderingen in de omgeving

1.12 © 2002 by Prentice Hall Samenstelling arbeidsmarkt % van het personeelsbestand

1.13 © 2002 by Prentice Hall Informatiesysteem INPUTOUTPUTVERWERKING FEEDBACK

1.14 © 2002 by Prentice Hall Functies van een informatiesysteem INPUTOUTPUTVerwerking FEEDBACK InformatiesysteemOmgeving KlantenLeveranciers RegulerendeAandeelhoudersConcurrenten instanties Organisatie

1.15 © 2002 by Prentice Hall Data & informatie Data: stromen van onbewerkte gegevens die gebeurtenissen weergeven zoals zakelijke transactiesData: stromen van onbewerkte gegevens die gebeurtenissen weergeven zoals zakelijke transacties Informatie: gegroepeerde feiten betekenisvol en te gebruiken voor mensen in processen zoals besluitvorming.Informatie: gegroepeerde feiten betekenisvol en te gebruiken voor mensen in processen zoals besluitvorming.

1.16 © 2002 by Prentice Hall Computergebaseerde informatiesystemen (CBIS) Formele systemenFormele systemen Geaccepteerde en vaststaande definities van gegevens en proceduresGeaccepteerde en vaststaande definities van gegevens en procedures Verzamelen, opslaan, verwerken, verspreiden, gebruiken van gegevensVerzamelen, opslaan, verwerken, verspreiden, gebruiken van gegevens

1.17 © 2002 by Prentice Hall Informatiesystemen OrganisatiesTechnologie Management Informatie- systemen

1.18 © 2002 by Prentice Hall Organisaties OrganisatiestructuurOrganisatiestructuur CultuurCultuur PolitiekPolitiek WorkflowWorkflow StandaardproceduresStandaardprocedures

1.19 © 2002 by Prentice Hall Belangrijke bedrijfsfuncties Verkoop en marketingVerkoop en marketing ProductieProductie FinanciënFinanciën BoekhoudingBoekhouding PersoneelszakenPersoneelszaken

1.20 © 2002 by Prentice Hall Informatietechnologie ComputerhardwareComputerhardware ComputersoftwareComputersoftware OpslagtechnologieOpslagtechnologie Communicatie- technologieCommunicatie- technologie NetwerkNetwerk

1.21 © 2002 by Prentice Hall Sociologie Politiek Psychologie Computer- wetenschappen Operationeel onderzoek Management- weten- schappen Technische benaderingen Moderne benaderingen van informatiesystemen Bedrijfs- informatie- systemen Gedragsdisciplines

1.22 © 2002 by Prentice Hall Sociotechnische systemen Optimaliseren van systeemprestaties: Technologie & organisatie passen zich onderling aan elkaar aan totdat de aanpassing bevredigend is. * Bron: Liker, et al, 1987

1.23 © 2002 by Prentice Hall Organisaties en informatiesystemen BedrijfBedrijfsstrategieRegelsProcedures Organisatie Informatiesysteem HARDWARE SOFTWAREDATABASE TELECOMMUNICATIE Afhankelijkheid

1.24 © 2002 by Prentice Hall 1950: technische veranderingen1950: technische veranderingen : managementcontrole : managementcontrole 1980s-1990: institutionele kernactiviteiten1980s-1990: institutionele kernactiviteiten Toenemend belang Reikwijdte van informatiesystemen

1.25 © 2002 by Prentice Hall Wat kun je doen op internet? Communiceren en samenwerkenCommuniceren en samenwerken Informatie zoekenInformatie zoeken Deelnemen aan discussiesDeelnemen aan discussies Informatie biedenInformatie bieden OntspanningOntspanning Zakelijke transactiesZakelijke transacties

1.26 © 2002 by Prentice Hall Nieuwe mogelijkheden voor organisatorisch ontwerp Plattere organisatiesPlattere organisaties Werk en locatie scheidenWerk en locatie scheiden Workflow organiserenWorkflow organiseren Flexibeler organisatiesFlexibeler organisaties De grenzen van de organisatie herdefiniërenDe grenzen van de organisatie herdefiniëren

1.27 © 2002 by Prentice Hall De digitale onderneming Electronic commerceElectronic commerce Elektronisch zakendoen (e-business)Elektronisch zakendoen (e-business) Elektronische marktElektronische markt

1.28 © 2002 by Prentice Hall E-commerce Internet koppelt kopers en verkopersInternet koppelt kopers en verkopers Lage transactiekostenLage transactiekosten Producten en dienstenProducten en diensten Wereldwijde promotieWereldwijde promotie Business-to-business-transacties nemen snel toeBusiness-to-business-transacties nemen snel toe

1.29 © 2002 by Prentice Hall Elektronisch zakendoen (e-business) IntranetIntranet , webdocumenten, gedeelde software , webdocumenten, gedeelde software ExtranetExtranet

1.30 © 2002 by Prentice Hall Hoofdstuk 1 1 Management van een digitale onderneming