1.1 © 2002 by Prentice Hall Hoofdstuk 1 1 Management van een digitale onderneming
1.2 © 2002 by Prentice Hall –de rol van informatiesystemen te evalueren in de huidige competitieve omgeving; –een informatiesysteem te definiëren vanuit zowel een technisch als zakelijk perspectief en een onderscheid te maken tussen computerkennis en kennis van informatiesystemen; –uit te leggen hoe informatiesystemen organisaties en management veranderen; Na dit hoofdstuk ben je in staat om: © 2002 by Prentice Hall
1.3 © 2002 by Prentice Hall Na dit hoofdstuk ben je in staat om: –de relatie tussen de digitale onderneming, e-commerce, elektronisch zakendoen en internettechnologie aan te geven; –de belangrijkste managementuitdagingen te benoemen bij het bouwen en toepassen van informatiesystemen binnen organisaties © 2002 by Prentice Hall
1.4 © 2002 by Prentice Hall Managementuitdagingen Waarom informatiesystemen?Waarom informatiesystemen? Moderne benaderingen van informatiesystemenModerne benaderingen van informatiesystemen Richting de digitale onderneming: de nieuwe rol van informatiesystemen binnen organisatiesRichting de digitale onderneming: de nieuwe rol van informatiesystemen binnen organisaties Informatiesystemen leren gebruiken: nieuwe mogelijkheden met technologieInformatiesystemen leren gebruiken: nieuwe mogelijkheden met technologie © 2002 by Prentice Hall
1.5 © 2002 by Prentice Hall Managementuitdagingen 1. De strategische uitdaging 2. De uitdaging van de wereldwijde markt 3. De uitdaging van informatie- architectuur en -infrastructuur © 2002 by Prentice Hall
1.6 © 2002 by Prentice Hall Managementuitdagingen 4. De uitdaging van investeren in informatiesystemen 5. De uitdagingen van verantwoor- delijkheid en controle © 2002 by Prentice Hall
1.7 © 2002 by Prentice Hall De veranderende bedrijfsomgeving De opkomst van de wereldeconomieDe opkomst van de wereldeconomie Transformatie van de ondernemingTransformatie van de onderneming Transformatie van industriële economieënTransformatie van industriële economieën
1.8 © 2002 by Prentice Hall Globalisatie Management en controle op de wereldwijde arbeidsmarktManagement en controle op de wereldwijde arbeidsmarkt Concurrentie op wereldmarktenConcurrentie op wereldmarkten Wereldwijde werkgroepenWereldwijde werkgroepen Wereldwijde leveringssystemenWereldwijde leveringssystemen
1.9 © 2002 by Prentice Hall Transformatie van industriële economieën Economieën gebaseerd op kennis en informatieEconomieën gebaseerd op kennis en informatie Nieuwe producten en dienstenNieuwe producten en diensten Kennis: een centraal productief en strategisch middelKennis: een centraal productief en strategisch middel Tijdgebonden concurrentieTijdgebonden concurrentie Kortere productcyclusKortere productcyclus Turbulente omgevingTurbulente omgeving Beperkte kennisbasis van werknemersBeperkte kennisbasis van werknemers
1.10 © 2002 by Prentice Hall Transformatie van de onderneming Plattere ondernemingPlattere onderneming DecentralisatieDecentralisatie FlexibiliteitFlexibiliteit LocatieonafhankelijkheidLocatieonafhankelijkheid Lage transactie- en coördinatiekostenLage transactie- en coördinatiekosten Meer macht bij de werknemersMeer macht bij de werknemers Samenwerking en teamworkSamenwerking en teamwork
1.11 © 2002 by Prentice Hall Opkomst van de digitale onderneming Digitale relaties met klanten, leveranciers en werknemersDigitale relaties met klanten, leveranciers en werknemers Centrale bedrijfsprocessen uitvoeren via digitale netwerkenCentrale bedrijfsprocessen uitvoeren via digitale netwerken Digitaal beheer van belangrijke bedrijfsmiddelenDigitaal beheer van belangrijke bedrijfsmiddelen Snel opmerken van en reageren op veranderingen in de omgevingSnel opmerken van en reageren op veranderingen in de omgeving
1.12 © 2002 by Prentice Hall Samenstelling arbeidsmarkt % van het personeelsbestand
1.13 © 2002 by Prentice Hall Informatiesysteem INPUTOUTPUTVERWERKING FEEDBACK
1.14 © 2002 by Prentice Hall Functies van een informatiesysteem INPUTOUTPUTVerwerking FEEDBACK InformatiesysteemOmgeving KlantenLeveranciers RegulerendeAandeelhoudersConcurrenten instanties Organisatie
1.15 © 2002 by Prentice Hall Data & informatie Data: stromen van onbewerkte gegevens die gebeurtenissen weergeven zoals zakelijke transactiesData: stromen van onbewerkte gegevens die gebeurtenissen weergeven zoals zakelijke transacties Informatie: gegroepeerde feiten betekenisvol en te gebruiken voor mensen in processen zoals besluitvorming.Informatie: gegroepeerde feiten betekenisvol en te gebruiken voor mensen in processen zoals besluitvorming.
1.16 © 2002 by Prentice Hall Computergebaseerde informatiesystemen (CBIS) Formele systemenFormele systemen Geaccepteerde en vaststaande definities van gegevens en proceduresGeaccepteerde en vaststaande definities van gegevens en procedures Verzamelen, opslaan, verwerken, verspreiden, gebruiken van gegevensVerzamelen, opslaan, verwerken, verspreiden, gebruiken van gegevens
1.17 © 2002 by Prentice Hall Informatiesystemen OrganisatiesTechnologie Management Informatie- systemen
1.18 © 2002 by Prentice Hall Organisaties OrganisatiestructuurOrganisatiestructuur CultuurCultuur PolitiekPolitiek WorkflowWorkflow StandaardproceduresStandaardprocedures
1.19 © 2002 by Prentice Hall Belangrijke bedrijfsfuncties Verkoop en marketingVerkoop en marketing ProductieProductie FinanciënFinanciën BoekhoudingBoekhouding PersoneelszakenPersoneelszaken
1.20 © 2002 by Prentice Hall Informatietechnologie ComputerhardwareComputerhardware ComputersoftwareComputersoftware OpslagtechnologieOpslagtechnologie Communicatie- technologieCommunicatie- technologie NetwerkNetwerk
1.21 © 2002 by Prentice Hall Sociologie Politiek Psychologie Computer- wetenschappen Operationeel onderzoek Management- weten- schappen Technische benaderingen Moderne benaderingen van informatiesystemen Bedrijfs- informatie- systemen Gedragsdisciplines
1.22 © 2002 by Prentice Hall Sociotechnische systemen Optimaliseren van systeemprestaties: Technologie & organisatie passen zich onderling aan elkaar aan totdat de aanpassing bevredigend is. * Bron: Liker, et al, 1987
1.23 © 2002 by Prentice Hall Organisaties en informatiesystemen BedrijfBedrijfsstrategieRegelsProcedures Organisatie Informatiesysteem HARDWARE SOFTWAREDATABASE TELECOMMUNICATIE Afhankelijkheid
1.24 © 2002 by Prentice Hall 1950: technische veranderingen1950: technische veranderingen : managementcontrole : managementcontrole 1980s-1990: institutionele kernactiviteiten1980s-1990: institutionele kernactiviteiten Toenemend belang Reikwijdte van informatiesystemen
1.25 © 2002 by Prentice Hall Wat kun je doen op internet? Communiceren en samenwerkenCommuniceren en samenwerken Informatie zoekenInformatie zoeken Deelnemen aan discussiesDeelnemen aan discussies Informatie biedenInformatie bieden OntspanningOntspanning Zakelijke transactiesZakelijke transacties
1.26 © 2002 by Prentice Hall Nieuwe mogelijkheden voor organisatorisch ontwerp Plattere organisatiesPlattere organisaties Werk en locatie scheidenWerk en locatie scheiden Workflow organiserenWorkflow organiseren Flexibeler organisatiesFlexibeler organisaties De grenzen van de organisatie herdefiniërenDe grenzen van de organisatie herdefiniëren
1.27 © 2002 by Prentice Hall De digitale onderneming Electronic commerceElectronic commerce Elektronisch zakendoen (e-business)Elektronisch zakendoen (e-business) Elektronische marktElektronische markt
1.28 © 2002 by Prentice Hall E-commerce Internet koppelt kopers en verkopersInternet koppelt kopers en verkopers Lage transactiekostenLage transactiekosten Producten en dienstenProducten en diensten Wereldwijde promotieWereldwijde promotie Business-to-business-transacties nemen snel toeBusiness-to-business-transacties nemen snel toe
1.29 © 2002 by Prentice Hall Elektronisch zakendoen (e-business) IntranetIntranet , webdocumenten, gedeelde software , webdocumenten, gedeelde software ExtranetExtranet
1.30 © 2002 by Prentice Hall Hoofdstuk 1 1 Management van een digitale onderneming