BUSINESS SCHOOL NEDERLAND

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

PROFIELWERKSTUK Hoe kunnen wij je helpen?.
Document reviews Sonja de Bruin 24 jan 2010 Kwaliteitsmanagement.
Eindwerk zesde jaar.
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Dé Action Learning Business School Champion: B BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
Project Verkeersveiligheid & ruimte Ir Adriaan Walraad MBA Docent verkeersveiligheid NHTV Allround beleidsmedewerker mobiliteitsstrategie BRU Consultant.
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
BSN nederland De Action Learning MBA
BUSINESS SCHOOL NEDERLAND
De Action Learning business school BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
Probleem gestuurd onderwijs
“Projectmanagement in het hoger onderwijs”
BSN nederland De Action Learning MBA
Welkom bij Projectmanagement
dé Action Learning business school
BSN nederland De Action Learning MBA
BUSINESS SCHOOL NEDERLAND
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools
Welkom op het evaluatiemoment TECH Projecten
BSN nederland De Action Learning MBA
Business School Nederland
BSN nederland De Action Learning MBA
BSN nederland De Action Learning MBA
BUSINESS SCHOOL NEDERLAND
Het einddoel. Het einddoel Doel 1e start-up-dag Een beeld krijgen van en nader kennismaken met: Business School Nederland medestudenten/subsetgenoten.
Het einddoel Doel eerste start-up-dag Een beeld krijgen van en nader kennismaken met:  Business School Nederland  medestudenten/subsetgenoten  hun.
Dè Action Learning business school BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
Dé Action Learning Business School BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
dé Action Learning business school
Dé Action Learning Business School BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
De Action Learning Business School BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
Bert Lichtenberg - NIOC 2002
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Wat is MaS? MaS staat voor Maatschappelijke Stage
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Een project van de Korengroep
BSN nederland De Action Learning MBA
Dé Action Learning business school BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
Introductiebijeenkomst AOS leergang
ontdek wat jij kunt bereiken
BUSINESS SCHOOL NEDERLAND
BUSINESS SCHOOL NEDERLAND
Visie & Strategie.
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
BUSINESS SCHOOL NEDERLAND
dè Action Learning business school
dé Action Learning business school
Vragen subsets OM2. Vragen subsets (1)  Hoe verhoudt de opmerking van BSN over niet te snel starten met een ALP-voorstel zich tot de opmerking van de.
Dé Action Learning Business School BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
Dé Action Learning business school BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
dè Action Learning business school
Dè Action Learning business school dinsdag 9 februari 2010 BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
Dé Action Learning business school BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Praktijkervaring en reflectie
Rotterdam, 00 januari 2007 SLC 2 bijeenkomst Hafida El-gharbaoui med.hro.nl/gharh.
Stagebegeleider: Johan v.d. Sloot Datum: 28 oktober 24 sept Bijeenkomst 2.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0)
Werkveldbijeenkomst Z&W 19 Juni 2018
Lunchbijeenkomst EA2X Daphne Keller
School & Jobs Kesteren Netwerk voor beter voorbereidend beroepsonderwijs dat nauw aansluit bij de vraag van de plaatselijke arbeidsmarkt
Transcript van de presentatie:

BUSINESS SCHOOL NEDERLAND dé Action Learning Business School

Inhoud Start up EXMBA 2010 1B 4 en 5 maart 2010 Voorstellen studiebegeleider en decaan Praktisch allerlei Doelstelling Start-up: introductie allerlei facetten van studie Eerste kennismakingsronde tweetal / foto ‘s maken Koffiepauze Fase 2 Studiestructuur / data Tussendoor in structuur : datum 1e subset / cursus snellezen ( facultatief )

Inhoud Start up 2 Opbouw studiemateriaal en koffers meenemen! Action learning / alpen / voorstel en pva / Alp-intervisie / inleveren Subset wat en hoe Core Course Internationaal Management / studiereis Majors Fase 3 : Intervisie fase 3 Producties fase 3: OA / Dissertation / EML Logboek Studiebegeleiding MWM2 / De Vraagbaak / Management Updates Leerstijlen en leercyclus Rondje OV’s / ieder pakt 1x af. Rest is voor BSN Lunchpauze / rondleiding pand BSN

Inhoud Start up 3 Francis decanaat / VLC Samenstelling subset Kennismaken in subset met bijbehorend bedrijf Presentatie voorbereiden voor de groep Afspraken subsetbijeenkomsten SNACK Presentatie van de subsets Huiswerk Reflectie start-updag Diner Dag 2 Pieter de Vries: Balans (MBA, werk, privé) (Code 959)

Interview in tweetal, 10 minuten pp Kennismaken 1 Structuur Interview in tweetal, 10 minuten pp Interviewer presenteert verkregen informatie aan set in maximaal 2 minuten

Stel je voor d.m.v. een metafoor (beeld/dier/lied/kunstwerk o.i.d) Kennismaken 2 Inhoud: Stel je voor d.m.v. een metafoor (beeld/dier/lied/kunstwerk o.i.d) Geef een argument voor deze vergelijking Waar sta je over twee jaar in het leven…..(kennis/vaardigheden/hoe zie je deze weg) Wat Breng je in / Haal je uit de MBA Drive voor MBA en motivatie voor BSN Vader / moeder / single / kinderen / hobby in combinatie met je doel…..

Structuur bijeenkomsten Start Up OM-1 OM-2 HRM-1 MM-1 HRM-2 MM-2 OM-3 HRM-3 MM-3 Paper / ALP ALP Instructie Inter visie Inter visie 3 weken 5 weken 5-15 weken

Voorafgaand en tussendoor 1e subset bijeenkomst (in Buren) 24 maart 09.30 – 12.30 uur, alle volgende Subsetbijeenkomsten zelf vandaag plannen! Snellezen 9.30- 16.30 uur ( facultatief ) 8 maart nog 3 plaatsen 29 maart nog 9 plaatsen 19 april is onder voorbehoud. Kosten 365 euro

Opbouw studiemateriaal Visie Het bereiken van een algemeen perspectief van het onderwerp Instrumenten Bepaalde methoden, instrumenten of werkwijzen aanreiken. Integratie Onderwerp niet langer als geïsoleerd beschouwen: in samenhang brengen met andere onderwerpen

Action Learning 1 Kennis opdoen is onvoldoende (L = P + Q + I + R) Al doende leert men Gezamenlijk leren Docent in andere rol Persoonlijk netwerk: set + subset

Action Learning 2 Tijdens studie werken aan echte problemen Risico’s durven nemen Verantwoordelijkheid organisatie Voorkomen “bekwame onbekwaamheid” Reflection in Action

Action Learning Projecten / Leerarrangementen OM (concept Alp + definitief Alp) MM Alp HRM Leerarrangement ( VAL ) IM Alp FM Leerarrangement ( VAL ) SM Leerarrangement in combinatie met een major en afstudeerrichting dissertation, anders Alp SM Int Management Alp gemaakt door de hele subset n.a.v. studiereis Major afsluiten met Leerarrangement

Info-momenten over het maken van een ALP Start-up erg algemeen Tijdens OM2: Instrumenten (methodologie) Tijdens MM en HRM Intervisiebijeenkomsten met de studiebegeleider(s)

ALP-Inhoud Plan van aanpak Onderzoek en analyse Genereren en beoordelen alternatieven Reflectie Implementatie

ALP-voorstel Is het onderwerp niet te breed? ( kaderen ! ) Is het waarschijnlijk dat het knelpunt door de student opgelost kan worden (niet te hoog gegrepen/ buiten eigen gezichtsveld ) Is het waarschijnlijk dat de oplossing geïmplementeerd gaat worden voorstel wordt wel / niet goedgekeurd door docent en is bijlage in de Alp. voorstel is huiswerk 3e CC Definitief voorstel wordt een hoofdstuk in een Alp

ALP-inleverprocedure Goedgekeurd ALP-voorstel met aanwijzingen docent gaat naar: - studiebegeleider ehofstra@bsn.eu - administratie abentum@bsn.eu ALP( concept en definitief ) digitaal sturen naar: - info@requestforcomment.nl (RFC ter beoordeling) - abentum@bsn.eu (registratie door administratie BusinessSchool) Code voorblad: Achternaam240450MM Beoordeling RFC direct naar student en administratie Business School

Subsets Studie- en intervisiegroep voor het hele studietraject in voor- en tegenspoed……… Groepjes van 4, 5, of 6 personen, criteria branche, profit / nonprofit, functie, geografie. Bedoeling: hechte studie-eenheid in voorbereiding op studiedagen en op te leveren werkstukken en kennis en vaardighedenuitwisseling, ondersteuning en plezier en lol.

Subsetbijeenkomsten Voorzitter/notulist Huisactiviteiten bespreken ( indien nodig ) Subsetopdrachten uit studiewijzer bespreken Vertaalslag eigen organisaties maken Eigen vragen / thema’s /stellingen voor docenten en set in subsetformat formuleren en opsturen naar docenten / setleden en studiebegeleider Zelf plannen op de eerste na ( minimaal 9x )!

International Management Opdracht met sub set: Alp-voorstel 2 weken voor 1e lesdag Int.M Welke land (reis is facultatief; bovenop inschrijfgeld) Welke bedrijfstak. Welk product, goed of dienst Wat is dominante functionaliteit (OM,FM.HRM,SM, MM,IM) Docent beoordeelt plan van aanpak en subset-alp.

Master Class volgen met paper: Major Opdracht schrijven Majors - Masterclass Verdieping Master Class volgen met paper: Major Opdracht schrijven Major en Dissertation in relatie: aantekening op Bul MVO Leiderschap Veranderkunde Financiële Dienstverlening Efficiency in de Zorg Sales en Accountmanagement

Na 4 producties (Alp / LAD) krijg je een uitnodiging voor deze dag Studiedag fase 3 Na 4 producties (Alp / LAD) krijg je een uitnodiging voor deze dag

Producties fase 3 Organisatieanalyse Foto van de Structuur, Cultuur, HRM gerelateerd aan de strategie Dissertation bestaat uit: Literatuuronderzoek en Master’s project Evaluatie Management Leerervaringen ( EML ): Reflectie op eigen leerervaringen tijdens MBA-tijd ( logboek bijhouden ) Dissertation e.v inleveren ( afspraak ) is een heilig / feestelijk moment!!!

Logboek Action Learning Reflectiedocument als ondersteuning voor het leerproces en schrijven van EML Wat wil je leren, doelstellingen Wat heb je geleerd Heb je geleerd wat je wilde leren Hoe was dat proces ( hobbels ) Hoe kun je jouw proces sturen / veranderen

Studiebegeleiding Studiebegeleiders en decaan Studiebegeleiders inhoud studie coach intervisie 2e / 3e fase aanwezig tijdens een 2 of 3 daagse Adviseur proposal Dissertation en EML Beoordelaar EML Adviseur / coordinator internal-external Voorzitter examen: Viva Voce Primaire studie-verantwoordelijkheid ligt bij student!

Doet online onderzoek en verwerking is prima MWM2 / De Vraagbaak / Management Updates klankbordgroep / bedrijfsbezoek MWM2 Onderzoeksbureau. Doet online onderzoek en verwerking is prima Opgeven via Business School, 3 onderzoeken ongeveer 950 euro Management Updates ( = kortlopende BSN-projecten ) De Vraagbaak Via Business School, betaalt abonnement De Vraagbaak schrijft student aan. Info over wachtwoord / gebruikersnaam www.devraagbaak.nl

Leerstijlen Activist Opdoen van nieuwe ervaringen Observator Nader beschouwen van die ervaringen Theoreticus Onderzoek en conclusies Pragmatist Geleerde in de praktijk brengen De 4 leerstijlen vormen samen de leercyclus van Kolb: Ervaren, evalueren, concluderen, plannen Maslov: 1e fase is onbewust- onbekwaam; dan bewust-onbekwaam; bewust-bekwaam en de laatste fase onbewust-bekwaam

Leerstadia

Subset West - Zuid Jeannet van Arum-Weggemans Jos Driesprong Jeroen van Hees Frank Korf Arjen Warmerdam

Subset Midden Hans van Diem Simon Haafs Ton Knevel Joyce Thijssen – Steenveld Just Zandhuis

Subset Oost Robert den Besten Anton Bolwerk Hessiele van Dam Berry Huizing Rutger Vinke Henk-Jan van Zwieten

Subsetsamenstelling criteria Voorzet: Vier of 5 personen vrouw ! Branche / functie verdeling Salesgroep Geografie Uitgesproken voorkeur door HMP-ers

Bedrijfspresentaties in subsets 1 Max 20 minuten per persoon in subset Groepspresentatie per subset Vragen stellen/discussie na presentatie

Bedrijfspresentaties in subsets 2 Opbouw organisatie, historie, missie, visie,beleid, Aard van het product, dienstverlening of levensbehoefte Aktuele thema’s Ontwikkelingen binnen de organisatie of markt Knelpunten

Bedrijfspresentaties in subsets 3 Cultuur: formeel, informeel, macht-, taak-, rol-, personencultuur Human Resource Management Eigen plek/eigen rol, (on)mogelijkheden Uitdagingen voor organisatie, student als werknemer of als individu (persoonlijk) Mogelijkheden voor ALP’en Wat haalt en brengt de student bij BSN

Bedrijfspresentaties in subsets (slot) Voorbereiden ludieke subset-presentatie door de hele subset: Verschillen tussen de bedrijven Grootste gemene deler Gebruik tijd ook om 9 subsetdata af te spreken.( nr 9 is t.b.v. Int M ) Gebruik je tijd ook om te snacken rond 5 uur!!!

Huiswerk overzicht OM en HRM Visie VAL : Studiewijzer HRM doorlezen op de site citowoz ( www.citowoz.nl/vlc4 ) Leerdoelen HRM in LA schrijven en plaatsen in portfolio 14 mrt ( Leerarrangementen Visie verdelen op subsetbijeenkomst 24 mrt ) Lezen: artikelen What is IMC’s philosophy AL, een moderne visie op Management Development Leerstijlen ( studentensite ) Voorbereiding OM1 (visie): huisactiviteiten ( artikelen lezen / vragen maken ) Op subsetbijeenkomst 24 maart: Formuleren vragen/casuistiek op format subsetbijeenkomsten. Dit format ( verslag ) mailen naar docenten, studiebegeleider en set.

Websites 1 www.bsn.eu Inloggen: - gebruikersnaam: mbaBSNnl - wachtwoord: VoorStudenten www.citowoz.nl/vlc4 Ebsco via studentensite www.devraagbaak.nl www.the-art.nl

Websites 2 www.kb.nl www.menscentraal.nl (HRM) www.managementsite.net www.requestforcomment.nl www.managementboek.nl www.managementexecutivebase.nl

Vandaag mondelinge evaluatie van de start up: aan verwachting voldaan? Evaluatie start up dag Vandaag mondelinge evaluatie van de start up: aan verwachting voldaan?

Bij vragen Ellen Hofstra studie begeleider tel: 0344 – 579049 06 – 2711 2131 ehofstra@bsn.eu Francis Blum decaan 0344-579036 fblum@bsn.eu

Doel start up 4 maart Nader kennismaken met Business School Nederland……… Studiegenoten / organisaties en studiebegeleiding BSN Structuur / materiaal en werkwijze van de studie Action Learning Francis Decanaat / procedures / Virtual Action Learning Organisatieverslagen / samenstellen subsets Nader kennismaken in subsets en bijbehorende organisatie

Doel start up 4 maart Studiemateriaal meenemen Alle 9 subsetafspraken maken Eerste huiswerkopdrachten Uitwisselen organisatieverslagen Afsluiting eerste dag met diner

Evaluatie elke Core Coursedag Business School Nederland Elke lesdag wordt electronisch geëvalueerd ( reflectie ! ) via mail van de administratie met link naar evaluatieformulieren ( altijd doen )