BSN nederland De Action Learning MBA
Start Up dag 9-02-2005 Set 52-B 16 setleden 12 uit amp 1 uit 48-B (Karel) 3 vrijstelling 1e fase (Jolanda,Dick, Eric)
Doel Start Up dag Nader kennismaken met: BSN Nederland, set, sub-setleden en set adviser Studieopzet en studiemateriaal Action Learning, leerstijlen Functie set adviser Samenstelling en 1e verdieping kennismaking leden subsets Presentatie subsetdeelnemers en hun bedrijf 1e bijeenkomst Ontvangst studiemateriaal Eerste huiswerkopdracht Afsluiting met diner
Organisatie : uitgedeeld Recent programma-overzicht Leerstijlenboek (volgt in koffer) Infomap ( ! ); later meer hierover Hotelinformatie (in infomap) Personalia-check formulier graag nu controleren
Organisatie. Inleveren van: Personalia-check-formulier Leerstijlenvragenlijst Formulier ondersteuning werkgever EML 1 voor hen die vrijstelling amp hebben gekregen Vaststellen aantal diners/dieetwensen
Organisatie Later vandaag volgt: Voorstel indeling sub sets Leerstijlenoverzicht; groep en individueel Studiemateriaal OM, HRM en MM Definitieve (evt. gecorrigeerde) setdeelnemerslijst Organisatieverslagen aan elkaar uitdelen
Structuur BSⁿ international (kort) Structuur bijeenkomsten in Buren
Structuur BSⁿ International
Structuur bijeenkomsten tot zomer startup A o o o o o o o o o L m m m m m m m m m P a a a a a a en om om mm hrm hrm mm om hrm mm 3 weken 3 weken 5 weken 5 weken 5-15 weken
Voorafgaand en tussendoor 1e subset bijeen- komst (in Buren?) 1maart 09.30 – 12.30 uur Veranderkunde 1e dag 10 mei 2e dag 7 sept. 09.30 – 17.30 uur o o m Subset-bijeenkomsten; zelf plannen alp (RFC) uitleg 7 juni 19.00 – 22.00 uur samen met andere sets a ?
Veranderkunde Twee dagen; twee inleiders De Caluwe: kleurentheorie Donnenberg: action learning
Smart reading : Facultatief o o m m 2 dagen: 17 maart en 5 april of 22 november en 13 december Facultatief
Rol set adviser
Rol set adviser 1 Verbinding / coördinatie tussen jullie, als groep en individueel, met: BSⁿ als organisatie (planning, regelzaken) Docenten Ervaringen; kwaliteit / dynamiek / aansluiting Voortgang van je studie Niveau, tempo (- risering), kwaliteit / aanwezigheid set en subsets; Sparringpartner / maatwerk (op aangeven van jou) Evt. coördinatie geschil beoordelingen (zelden)
Rol set adviser 2 Start up en intervisies (bege-)leiden Beoordelaar van: 1e organisatie-analyse (OA) en EML1 OA aan het eind van je studie EML 2 Fase 3 : dissertation “Sparren” op onderwerpen goedkeuring proposal dissertation keuze internal en external examiner
Rol set adviser 3 Coördinatie examen Voorzitter viva voce Wanneer / hoe: Vaak via informele momenten, zoals lunch en diner en uiteraard op afspraak Lage drempel; via controlevragen maar primaire verantwoordelijkheid ligt bij jou.
Wil Uylenbroek Sinds 1992 (freelance) docent: Sinds 09-2003 ook parttime set adviser; 7 sets; readers, salesmaster Nog 1 dag zelfstandig adviseur / trainer People-, team-management / change; coaching topsport / flexibiliteit en reflectief / coachen ritme en pieken regio en internationaal opleiding en ervaring
Bereikbaarheid Wil Uylenbroek wuylenbroek@bsnnederland.nl Via receptie BSN: 0344 – 579030 06-54308732
Kennismaken
Kennismaken Interview in tweetal 10 minuten per persoon Interviewer presenteert verkregen informatie aan set
Inhoud: Vertel iets van waaruit je drive blijkt Waar was je de laatste maand trots op Vertel iets over je hobby’s Vertel iets nieuws Motivatie voor deze MBA Vertel wat je wilt leren (kennis, vaardigheden, procesgang)
Action learning
Leren is onderdeel van werk Leren impliceert doen Leren wordt versterkt door het nemen van risico’s Leren is zaak van vrijwilligheid en verantwoordelijkheid nemen voor het eigen leerproces
Leren veronderstelt formulering van de juiste leervragen Leren doe je van en met elkaar Leren impliceert zelfreflectie en feedback
Action learning Kennis opdoen is onvoldoende L = P + Q Al doende leert men Gezamenlijk leren Docent in andere rol Persoonlijk netwerk: set + subset
Action learning 2 Tijdens studie werken aan echte problemen Risico’s durven nemen Verantwoordelijkheid organisatie Voorkomen “bekwame onbekwaamheid” Reflection in Action
Action learning 3 Tijdens studie werken aan echte problemen Risico’s durven nemen Verantwoordelijkheid organisatie Voorkomen “bekwame onbekwaamheid” Reflection in Action
Sub sets indeling werkwijze
Indeling subsets Geografisch op woon- en/of werkplaats Profit en non profit; Concurrerend? Vooraf aangegeven voorkeur door amp-set AMP gevolgd met mix met vrijstelling fase 1 5 of 6 per sub set man / vrouw AMENDABEL
Subset 1 : (6 personen) Genieke Hertoghs Joop Kluin Berend de Leeuw Ede / Utrecht Joop Kluin Purmerend / Kropswolde Berend de Leeuw Amsterdam / Swifterband Rob van der Veer Amsterdam / Den Haag Erik van Raam Leiden / Hazerswoude Karel van den Bos Enter / Almelo
Subset 2 (5 personen) Leny Houben Hans Loos Frensly Panneflek Wijchen / Ottersum Hans Loos Bergeijk / Valkenswaard Frensly Panneflek Berlicum / Eindhoven Harold Vanhommerig Heerlen / Kerkrade Jolanda Thelosen-Derks Hilversum / Elst
Subset 3 ( 5 personen) Odile Mijnheer-de Heer Edward Scherbinsky Rijswijk / Rijswijk Edward Scherbinsky Amsterdam / Lelystad Anton van Weert Leiden / Alphen aan de Rijn Laurie Ickenroth Gouda / Utrecht Dick Baak Den Haag / Den Haag
Snuffel en beoordeel samenstelling subset Evt. wijzigingsvoorstellen later
Logboek Leerstijlen Studiewijzer Infomap
Logboek: Action Learning Reflectiedocument Wat wil je leren Wat heb je geleerd Obstakels Hoe daarmee omgegaan Hoe te veranderen
Leerstijlen Activist: Opdoen van nieuwe ervaringen Observator: Nader beschouwen van die ervaringen Theoreticus: Onderzoek en conclusies Pragmatist: Geleerde in de praktijk brengen
Studiewijzers Visie: Het bereiken van een algemeen perspectief van het onderwerp Instrumenten: Bepaalde methoden, instrumenten of werkwijzen aanreiken Integratie: Onderwerp niet langer als geisoleerd beschouwen.In samenhang brengen met andere onderwerpen
ALP’en Een begrip
6 x Action Learning Projecten OM: concept + definitief MM HRM IM FM SM
ALP Voorstel Is het onderwerp niet te breed? Is het waarschijnlijk dat het knelpunt door de student opgelost kan worden (niet te hoog gegrepen) Is het waarschijnlijk dat de oplossing geimplementeerd gaat worden voorstel is geen plan van aanpak
Inhoud ALP Plan van aanpak Onderzoek en analyse Genereren en beoordelen alternatieven Implementatie Reflectie
ALP- procedure Goedgekeurd ALP-voorstel met aanwijzingen docent gaat per e-mail naar set adviser EN administratie BSN (abentum@bsnnederland.nl) ALP’en eveneens per e-mail sturen naar: BSN (abentum@bsnnederland.nl RFC info@requestforcomment.nl Onderwerp: baak231156OM Beoordelingsresultaat komt van RFC via BSN
ALP voorbereiding Vandaag erg algemeen Tijdens OM; zeker bij dag 2: Instrumenten (methodologie) Tijdens MM en HRM: ruimte (maken) Projectrapportage W.Egberink RFC (na blok 2): 7 juni ALP intervisie set 52-B: 29 juni
Verdere producties Internationaal Management Opdracht met sub set: alp-voorstel 2 weken VOOR 1e lesdag Int.M Welke land (reis is facultatief; bovenop inschrijfgeld) Welke bedrijfstak 3. Welk product, goed of dienst 4. Wat dominante functionaliteit is (OM,FM.HRM,SM, MM,IM) Docent beoordeelt plan van aanpak en sub set-alp. Organisatieverslag; fase 3 cultuur, structuur, hrm EML 2: leerervaringen; leren te leren; fase 3 Dissertation; fase 3 literatuuronderzoek en masters project
Sites www.bsnnederland.nl Inloggen: mbaBSNnl; wachtwoord:VoorStudenten www.devraagbaak.nl www.the-art.nl www.kb.nl www.menscentraal.nl (hrm) www.managementsite.net www.requestforcomment.nl (modellen / gratis inschrijven) www.managementboek.nl ??
Kennismaken in sub set Hulp vragen Plenair presentaties bedrijven en typering sub set
Subsetbijeenkomsten Voorzitter/notulist Bespreek huisactiviteiten Subsetopdrachten Vertaalslag eigen organisatie Vragen/thema’s voor docenten Gebruik eigen praktijk (stellingen)
Bedrijfspresentaties 1 Voorbereiden in subset: 10 minuten per persoon Groepspresentatie: tijd per subset: 10 minuten algemeen beeld; drives; karakteristieken; commitment Vragen stellen/discussie na presentatie
Bedrijfspresentaties 2a Inhoud individuele presentatie: Verschillen/overeenkomsten Aard van het product, dienstverlening of levensbehoefte Opbouw organisatie Eigen plek/eigen rol Cultuur: formeel, informeel, macht-, taak-, rol-, personencultuur Human Resource Management Knelpunten Ontwikkelingen binnen de organisatie of markt Actuele thema’s Uitdagingen voor organisatie, student als werknemer of als individu (persoonlijk) Mogelijkheden voor ALP-en Wat haal en breng je als de student en als collega-student naar je (sub)setleden.
Bedrijfspresentaties 2b Inhoud subset presentatie: Verschillen tussen de bedrijven Grootste gemene deler Voorbereiding: Informeer de subsetleden over A. het bedrijf, de historie, de actuele zaken, missie/visie, beleid, strategie, cultuur, processen, knelpunten, ontwikkelingen in de markt, externe/interne invloeden, etc. B. je rol, mogelijkheden en onmogelijkheden, uitdagingen, wat kom je halen en wat kom je brengen en je commitment naar subset Belangrijkste elementen van de hele subset terug laten komen in de presentatie KIES!!!
Presentaties 3 subsets
Volgende keer / huiswerk 1 maart: 1e subsetbijeenkomst (check!!) Waar? 9 maart: 1e set core course OM (Boy van der Wiel)
“Huiswerk” Lees infomap door Belangrijk artikel: “What is IMC’s philosophy?” * Lees reader over leerstijlen Voorbereiding Operational Management (visie): huisactiviteiten en subset activiteiten 1e x sub set: Formuleren vragen/casuistiek op format subsetbijeenkomsten daarna mailen naar docent, set advisor en set KWALITEIT VRAGEN!!!! Week van te voren
Evaluatie start up dag Evaluatieformulieren: Elke lesdag; nu niet Wat heb je nog gemist?
Bij vragen Wil Uylenbroek, set adviser BSN Nederland “de Raadskamer” Herenstraat 25 4116 BK Buren Tel: 0344 – 579030 // 06-54308732 wuylenbroek@bsnnederland.nl
BSN nederland De Action Learning MBA