Koopproces Inleiding strategie Koper Communicatie Middelen Aanbieder Marketing aspecten Oriëntatiefase - adverteren/mailings - PR/PA/Investor Relations - bedrijfsbezoeken/ presentaties - Direct Marketing/ Telemarketing - Electronische media Bekendheid - aankoopsituaties Imago - positioneren - marktkeuze - concurrentie - Innovatie - Introducties - Merkenarchitectuur Shortlistfase Preferentiefase Persoonlijke presentatie - persoonlijk/gesprekinhoud - documentatie - presentatie - Accountmanagement - DMU - Uitbrengen bid Beslissing Offerte - omvang, uiterlijk, snelheid - wijze van presentatie - Interne marketing - Change management - TQM - Interne communicatiemiddelen - Intranet After Sales Customer service Bevestiging (herhalingsaankoop) - persoonlijke communicatie - Client Relations/ loyaltyprogramma’s - Extranet Retentie - klantoriëntatie - klantentrouw - life time value - behoudinvestering - klantkwalificatie en -classificatie - klachtenbehandeling
Oriëntatiefase De longlist: aantal en vaststelling Inleiding strategie Oriëntatiefase De longlist: aantal en vaststelling DMU: veranderde/veranderende samenstelling Duijnstee Consultancy
Hoe wordt gezocht ? Bekendheid = randvoorwaarde Géén rekensommen Inleiding strategie Hoe wordt gezocht ? Bekendheid = randvoorwaarde Géén rekensommen Aantal op longlist De “namen” en de “naamlozen” Aankoopsituatie Duijnstee Consultancy
Communicatie- menuschijf Inleiding strategie Communicatie- menuschijf Brochures Beurzen Direct Marketing Sponsoring Aandeelhouders Banken Personeel PR Onderwijs Corporate boodschap Distributiekanalen Internet Ondernemings- Merk Overheid Billboards Arbeidsmarkt TV Pers Concurrenten Marketing-boodschap Fleet advertising Branche organisaties Radio Afnemers Prospects Vakbeweging Dagbladen Public affairs Vakbladen Duijnstee Consultancy
Wat communicatie niet kan Inleiding strategie Wat communicatie niet kan Langdurig inferieure produkten of diensten verkopen Te hoge prijsstelling goedpraten Commodity producten tot iets unieks maken Klachten verspreidingsgraad/over-selling Duijnstee Consultancy
De shortlist Longlist: de vaststelling Bekendheid imago Inleiding strategie De shortlist Longlist: de vaststelling Bekendheid imago Lada en Mercedes Positionering: - Waar willen we staan? - Waar staan we? - De keuzes Duijnstee Consultancy
koopproces Inleiding strategie Koper Communicatie Middelen Aanbieder Marketing aspecten Oriëntatiefase - adverteren/mailings - PR/PA/Investor Relations - bedrijfsbezoeken/ presentaties - Direct Marketing/ Telemarketing - Electronische media Bekendheid - aankoopsituaties Imago - positioneren - marktkeuze - concurrentie - Innovatie - Introducties - Merkenarchitectuur Shortlistfase Preferentiefase Persoonlijke presentatie - persoonlijk/gesprekinhoud - documentatie - presentatie - Accountmanagement - DMU - Uitbrengen bid Beslissing Offerte - omvang, uiterlijk, snelheid - wijze van presentatie - Interne marketing - Change management - TQM - Interne communicatiemiddelen - Intranet After Sales Customer service Bevestiging (herhalingsaankoop) - persoonlijke communicatie - Client Relations/ loyaltyprogramma’s - Extranet Retentie - klantoriëntatie - klantentrouw - life time value - behoudinvestering - klantkwalificatie en -classificatie - klachtenbehandeling Duijnstee Consultancy