OGO 2.2 Presenteren en Demonstreren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
POWERP INT Basisregels voor slide-opbouw.
Advertisements

Software Architectuur Over de samenhang der dingen = Over de connecties tussen componenten Over de afhankelijkheden tussen modules Over de belangen van.
> Volgende week krijgen jullie het eindcijfer > Beoordeling uitsluitend door opdrachtgever > Voor begin pitch: lever in pitchdocument en reflectie (met.
Dean Schoemaker.  Oprichter en partner Designed Learning en Block Petrella Weisbord.  Al meer dan 30 jaar adviseur.  Members Choice Award  Feilloos.
Project Verkeersveiligheid & ruimte Ir Adriaan Walraad MBA Docent verkeersveiligheid NHTV Allround beleidsmedewerker mobiliteitsstrategie BRU Consultant.
Gebruik van deze Werf& template In deze template powerpoint presentatie van Werf& krijg je een serie slides aangereikt die je kunt gebruiken bij het verkrijgen.
WSNS Passend Onderwijs Stappenplan
Op weg naar de projectproducten
PowerPointslides maken
Pilot gebruik RSGB op landelijke schaal:
Ingenieursvaardigheden
2IO05: OGO 1.1 Informatiesystemen. OGO – ontwerpgericht onderwijs Hoe leer je ontwerpen? doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: modelleren: probleem.
Debriefing 24 januari 2012.
INTERACTION DESIGN Week 2. VANDAAG Wat hebben we ook al weer gedaan Usecase vormen Bouwstenen Spelregels Briefing voor werkcolleges Q & A.
Les 7 Uitvoeren gebruiksaanwijzingen van anderen
Workshop opstellen adviesrapport
Het einde is in zicht. De Criteria Nulmeting - Linkaudit.
Hoofdstuk 12 Je projectverslag schrijven en presenteren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Hoofdstuk 5 Onderhandelen over toegang en onderzoeksethiek Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
HAPPY AGING Eindpresentatie ADP Tim Bosje & Janine Huizenga.
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
Media en creativiteit module 6 Identiteit
2IO20: OGO 1.2 Van Model tot Systeem Ed OGO Hoe leer je ontwerpen? –doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: –modelleren: probleem terugbrengen.
2IO05: OGO 1.1 Informatiesystemen Ed OGO Hoe leer je ontwerpen? –doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: –modelleren: probleem terugbrengen.
2IO05: OGO 1.1 Informatiesystemen. OGO – ontwerpgericht onderwijs Hoe leer je ontwerpen? doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: modelleren: probleem.
Een plant op de kaart zetten
GVTK Les 6. Vandaag Presentaties Feedback Presentaties week 7 Eindrapport.
Planning Dinsdag 4 september 10:00-11:30 Kick Off en Briefing Little Chicken (GDD), Butterfly Games (GAR), IJsfontein (IAD) Woensdag 5 september 11:30-13:00.
De evaluatie van een project
AMARANTIS EXAMEN Medewerker Marketing Communicatie.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Onderzoek doen een methodische aanpak
Werkstukken en rapporten
W.I.M Stefan Roest Rick van der Heiden Samentha van der Weiden
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Betogende spreekbeurt
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Het maken van een Profiel werkstuk Havo
UML 1. Use cases1. Use cases. Het probleem: Hoe inventariseer ik wensen en eisen voor mijn project? Hoe leg ik ze vast? Hoe geef ik vorm en structuur.
Week 3 Skills DoD (Definition of done) en Burn down chart Kwartaal 3: 2014/2015.
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
Rotterdam, 00 januari 2007 Project 3 Vrijdag 21 november 2014 Verzamelen, analyseren en presenteren van gegevens.
Presentatietechniek (elevator pitch)
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
MIJN WEBSHOP YANAH PRUYM, MEB D. HOME PAGINA
Welkom Masterclass Wervend Schrijven. Wervend schrijven kenmerkt zich door… eigen formulering eigen opbouw eigen doel extreme afstemming op de doelgroep.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Bra1 STUDENTMOBILITEIT Eindrapport Andre Brands – 4 augustus 2015.
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Opdracht Nederlands Je doet in een groepje van vijf personen een klein literatuuronderzoek. De uitkomsten van dit onderzoek beschrijf je in een verslag.
Best Value Procurement Klant-, Zaak-, ArchiefSysteem
Opdracht interviewen ouderen en technologie
[Projectnaam] [Degene die de presentatie verzorgt]
05/09/2018 Direct 6. Doelgroepgericht schrijven (2) Leerlijn Communicatie, studiejaar , blok 2.
Het ultieme masterplan
Smart World Workshop Scrum en Design Thinking
Spreken en gesprekken 2.2 en 2.3 Schrijven 1.5 en 1.6 Grammatica 3.3
Spreken en gesprekken 4.1 en 4.2 Formuleren en stijl 3.3
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
De betogende voordracht
Les 1: - Schrijven Spreken en gesprekken
Project English BOL niveau 4.
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
Klantgericht werken StudyEvent Mobiliteit in Beweging
Software Development fundamentals
Schrijven 2.7 en 2.8 Formuleren en stijl 3.1
Transcript van de presentatie:

OGO 2.2 Presenteren en Demonstreren K. van Hee 30 januari 2006

Agenda Doelen Belangrijkste elementen Beoordelingscriteria Tips

Doelgroep Opdrachtgever van het software product Verschillende rollen van opdrachtgever: Manager die nieuw product wil hebben Verkoper die het product moet verkopen Product manager die verantwoordelijk is voor onderhoud en implementatie bij de klanten Ieder met eigen doel en kennisniveau!

Doelstellingen Allen moeten vertrouwen krijgen in het product: Voldoet het aan de requirements Zit het goed in elkaar Manager wil vertrouwen krijgen in het ontwikkelteam Verkoper wil weten wat de functies zijn en of hij de deze zijn klanten zullen overtuigen Product manager wil weten hoe het product in elkaar zit; hoge foutkans, makkelijk te onderhouden?

Hoe wek je vertrouwen? Correct optreden Team-eenheid uitstralen Enthousiasme uitstralen Geen slordige/stomme fouten Consequent zijn in de presentatie Het procesbeheersen

Mate van detail Grote lijn: belangrijk voor iedereen Details voor sommigen essentieel, voor anderen dragen ze bij aan het vertrouwen! Details moeten voor minstens één rol begrijpelijk zijn De presentatie moet het publiek prikkelen er meer van te willen weten Maak duidelijk dat het niet erg is als je details niet direct begrijpt

Agenda Doelen Belangrijkste elementen Beoordelingscriteria Tips

Product versus project Het gaat om het product! Toon alle onderdelen (UR, BA, etc) Zorg dat ze consistent zijn (ook in eindrapport!) Het proces hoe het product tot stand is gekomen is jullie “bedrijfsgeheim”! Samenvatting van proces wel in eindrapportage, met logboeken

In de presentatie Toon de aspecten van het product: User requirements Business architectuur Componenten architectuur Realisatie (afbeelding op software) Noem en motiveer de ontwerpkeuzen Geef aan wat niet gedaan is en waarom niet Geef aan wat de unieke aspecten van de oplossing zijn

In de demonstratie Laat de use cases zien Eerst het primaire proces: Klant stelt product samen Leveranciers worden aangestuurd Klant krijgt product geleverd Daarna de secundaire processen, zoals management informatie Dan de product configuratie Toon zowel de procesgang als de user interactie

Agenda Doelen Belangrijkste elementen Beoordelingscriteria Tips

Groep versus individu Groepscijfer gebaseerd op: Kwaliteit van het product Kwaliteit van het proces Productdocumentatie Procesverslag Presentatie Demonstratie Individueel cijfer gebaseerd op: Peer review Beoordeling tijdens presentatie Individueel cijfer is groepscijfer +/- 1 punt

Tijdverdeling 25 min voor presentatie 25 min voor demonstratie 5 min voor vragen 10 min voor commentaar op presentatie 5 min voor wisselen Laat ieder groepslid aan bod komen! Maak soepele overgangen en dus een natuurlijke taakverdeling Besteed geen tijd aan trivialiteiten!

Agenda Doelen Belangrijkste elementen Beoordelingscriteria Tips

Begrijpelijkheid en volledigheid worden modellen duidelijk uitgelegd? worden ontwerpbeslissingen toegelicht? Volledigheid: kan elke use case gedemonstreerd worden? kan het publiek de invoer en dus het verloop van de use case beinvloeden?

Storyboarding is techniek voor presentaties die tevens fungeren als rapport Generieke slides Kenmerken storyboard Logische aaneenschakeling van slides die samen een rapport vormen Presentatie-equivalent van de structuur van een rapport inhoudsopgave volgorde der hoofdstukken en paragrafen opbouw van alineas Een goede presentatie maakt het schrijven van een rapport vaak overbodig Koptekst tekst Bulletslide Grafieken- slide Koptekst Koptekst Agenda inleiding hoofdstuk 1 hoofdstuk 2 hoofdstuk 3 conclusies Schema- slide Agenda- slide

Een storyboard kent horizontale en verticale logica Horizontale logica Rode draad die alle kopteksten van de slides (boodschappen, stellingen) verbindt tot een logisch verhaal, ook wel storyline of verhaallijn genoemd Koptekst 1 Koptekst 2 Koptekst 3 Verticale logica Bewijsvoering: gegevens (tekst, grafief, diagram) die de bewering in de koptekst onderbouwen

Pyramide versus fuik structuur conclusie conclu- sie A sie B sie C bevindingen bevin- dingen huidige situatie bevindingen conclusie

Eenvoud is essentieel houd de slide zo eenvoudig mogelijk (‘less is more’) maak zinnen in telegram stijl: laat overbodige lidwoorden en bijvoeglijke naamwoorden weg deel complexe zaken op in enkele ‘hapklare brokken’ minimaliseer aantal ‘oogbewegingen’ van lezer gebruik geen onnodige versieringen gebruik altijd zachte kleuren (bv schakeringen van lichtblauw) zorg voor consistentie in de stijl door hele presentatie geen onnodige lijnen geen onnodige schaduwen of versieringen geen ‘chart junk’