Beleidsvoering naar groei Lange termijn visie Impact op alle beleidsniveau’s
Beleidsplanning Waarom plannen? Lange termijn vs korte Strategie vs tactiek Deelplannen gestuurd door marketingplan = continu proces
Beleidstappenplan 1.Visie :waar wil je naar toe?
1.Visie Waar concurreren we? Hoe concurreren we? Welke middelen zetten we in? Wat willen we bereiken?
Beleidstappenplan 1.Visie :waar wil je naar toe? 2.Begrijpen :ken jezelf en je omgeving?
Wat kan er? ABCD analyse Zoektocht naar Kansen en mogelijke Valkuilen in de externe omgeving Afnemersanalyse : segmenten, behoefte, koopgedrag Bedrijfstakanalyse : DESPET en marktpotentieel Concurrentie : directe, indirecte, nieuwe Distributie en leveranciers
Wie zijn we? Zoeken naar sterktes en zwaktes tov onze voornaamste concurrenten Financieel : zelffinanciering, lenen, kapitaal Klantenkennis : klantenpyramide Personeel Productie O&O : differentiatie Marketing mix instrumenten : product, prijs, plaats en promotie
Beleidstappenplan 1.Visie :waar wil je naar toe? 2.Begrijpen :ken jezelf en je omgeving? 3.Kiezen : keuze maken in doelgroep, positie en strategie om doel te bereiken
3.Kiezen Product:marktcombinatie opstellen
3.Kiezen(vervolg) Groeimogelijkheden nagaan Verdiepen, opwaarderen, kruisverkoop en verbreden Productaanbod vernieuwen Nieuwe marktsegmenten aanboren Differentiatie Integratie
3.Kiezen(vervolg) Strategie bepalen :waardecreatie kost niche differentiatie niche
3. Kiezen(vervolg) Doelstellingen vastleggen Omzet Winst Marktaandeel Klanttevredenheid Normen
Beleidstappenplan 1.Visie :waar wil je naar toe? 2.Begrijpen :ken jezelf en je omgeving? 3.Kiezen : keuze maken in doelgroep, positie en strategie om doel te bereiken 4.Uitvoeren :acties ondernemen
4.Uitvoeren Marketing mix elementen vanuit klantenstandpunt : Klantwaarde Kost Kanaalkeuze Kommunicatie Waardeketen invullen Financieel plaatje uitwerken
Beleidstappenplan 1.Visie :waar wil je naar toe? 2.Begrijpen :ken jezelf en je omgeving? 3.Kiezen : keuze maken in doelgroep, positie en strategie om doel te bereiken 4.Uitvoeren :acties ondernemen 5.Controleren : doel bereikt? Terugkoppeling?
5.Controleren en bijsturen Meten is weten Terugkoppelen naar fase 2 : begrijpen = zoeken naar oorzaken Bijsturen door verbeteren