Marktonderzoek als hulpmiddel bij management beslissingen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

Het secundair onderwijs
KWALITEITSZORG november 2012
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Kinderwerking Stefania & Yves
Leer de namen van de noten 1
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
ZIEHIER 36 REDENEN WAAROM BIER
De betekenis van automerken ©2006 cona.nl – The FunStuff-site.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
De marketing-omgeving
22 april 2009 Cijferboeken Cultuur, Jeugd en Sport Opmaak cijferboeken en website.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
Marktonderzoek Wat is een marktonderzoek? Waarom een marktonderzoek?
Geld verdienen met trends
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Kamer van Koophandel Haaglanden
Fasen van onderzoek Onderzoeksplan bureauwerk Dataverzameling
Doet goeie dingen voor mensen en organisaties 1. Hoe gelukkig ben jij op je werk? Op een schaal van 0 tot 10 waar plaats jij jezelf? O
1 De handel Dominique Michel Gedelegeerd bestuurder.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Mode1. Cijfers  Onvoldoende 5  Matig 6  Voldoende 7  Goed 8  Uitstekend 9  Excellent 10.
Tevredenheids- enquête 2012 P. Grouwels Inleiding Mogelijke antwoorden: Zeer goed: 4 sterren ****: volledig tevreden; Goed: 3 sterren ***:
Leer de namen van de noten 2
Als de som en het verschil gegeven zijn.
Elke 7 seconden een nieuw getal
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Inkomen les 14 Begrippen & 65 t/m Begrippen Primaire sector Bedrijven die zaken aan de natuur onttrekken (landbouw, jacht, bosbouw, visserij)
Inkomen les 18 Begrippen & 85 t/m Begrippen Collectieve regelingen Regelingen die gelden voor alle mensen van een bepaalde groep.
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
ribwis1 Toegepaste wiskunde Lesweek 2
Een bakje kwark kost € 1,27. Hoeveel kosten vijf bakjes? 5 x € 1,27 = 5 x € 1,00 = € 5,00 5 x € 0,20 = € 1,00 5 x € 0,07 = € 0, € 6,35 Een.
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
Economische impact sluiting Ford Genk Ludo Peeters en Mark Vancauteren (Universiteit Hasselt)
Schitterende Organisaties®
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Welke acties ondernemen Groningers om voorzieningen te behouden? Carola Simon.
VJV – De bestuursjurist tussen hamer en aambeeld?
Opzet van het onderzoek Merk- en reclamebekendheid
Enquête.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
Lessen 17 / 40 De mensen die recent lessen hebben gevolgd hebben deze beoordeeld op 4 aspecten. In de getoonde grafiek steekt 1 aspect negatief af t.o.v.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Hoe en waar wordt de keuze voor de nieuwe auto bepaald? AutoRai 2005 Amsterdam, 10 februari 2005 Anne Hoff Research Director Interview-NSS.
1 Week /11/ Dalende beurzen Blijkbaar is de macht van de centrale banken in de wereld overroepen Men kan niet blijven de mensen.
Centrummaten en Boxplot
Een organisatie van stad Kortrijk, Directie Cultuur, Team Jeugd i.s.m. Hogeschool West – Vlaanderen departement HIEPSO.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
ZijActief Koningslust
Congres Vebon-AVc Tracking & Tracing 9 oktober 2006.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Waar staan die letters voor ?
Car study 2007: 8th edition Study of the image of 34 car brands
Transcript van de presentatie:

Marktonderzoek als hulpmiddel bij management beslissingen METEN IS WETEN Marktonderzoek als hulpmiddel bij management beslissingen

WANNEER ? Belangrijkheid van de beslissing Ervarenheid Mate van onzekerheid Kostprijs van het onderzoek Noodzaak

WAT ? SWOT analyse Concurrentie analyse Marktanalyse Behoefte Prijszetting Klanttevredenheid Aankoopcriteria Koopgedrag Reclame meten

WAT ? SWOT analyse Concurrentie analyse Marktanalyse Behoefte Prijszetting Klanttevredenheid Aankoopcriteria Koopgedrag Reclame meten

Brand positioning 2007 Indulging emotions Social Social affirmation Strict Aggressive Trivial Shy Capable Dumb Simple Elegant Arrogant Energetic Serious Weak Impulsive Young Calm Classy Authoritarian Lively Sweet Masculine Naive Superficial Original Fun Spontaneous Feminine Characterless Sophisticated VOLKSWAGEN PEUGEOT CITROEN RENAULT OPEL FORD TOYOTA BMW AUDI MERCEDES HYUNDAI VOLVO SKODA SEAT NISSAN FIAT ALFA ROMEO SUZUKI CHEVROLET KIA HONDA MAZDA SAAB MINI MITSUBISHI LAND ROVER LANCIA SMART JAGUAR CHRYSLER PORSCHE LEXUS JEEP DODGE Social affirmation Social integration Merken of modellen die dicht bij elkaar staan hebben een gelijkaardige betekenis voor de consument. Er zijn merken en modellen die als typevoorbeeld van de hierboven beschreven wagens gelden, andere merken en modellen worden gekenmerkt door een minder uitgesproken beeld en vinden hun plaats in het schema tussen twee types in of meer in het centrum van de visuele mapping. Het onderscheid tussen de verschillende merken en modellen bevindt zich eerder op de sociale dan op de psychologische dimensie. Dit betekent dat de wijze waarop men zich kan affirmeren met een bepaalde wagen en zich kan onderscheiden voor het grootste gedeelte bepaald hoe men wagens indeelt. Wat betreft de statusmerken komen dezelfde merken naar voren als in het verleden. Audi, Jaguar, Mercedes, Chrysler, Volvo, Saab en Chevrolet. Deze groep wordt gekenmerkt door een persoonlijkheid die sterkt laadt op bekwaamheid, elegantie, klasse en verfijning maar ook op ernst en strengheid. Merken als BMW, Alfa Romeo, Jeep en Land Rover omvatten eveneens statuselementen, maar zij laden meer op een energiek en impulsief, maar ook arrogant en agressief karakter. Ze bevinden zich hoger dan de statusmerken, hetgeen duidt op minder controle maar meer op het uitleven van emoties. Bij deze groep kunnen we ook Porsche en Dodge terugvinden. Aan het andere einde vinden we een grote groep merken, waarbinnen we een aantal subgroepen kunnen onderkennen. Zo zien we Kia, Fiat, Ford, Hyundai, Skoda, Mazda, Mitsubishi, Mazda en Nissan die een karakterloos en banaal imago uitstralen. Daarnaast heb je de groep merken Lancia, Citroën, Toyota, Renault en Suzuki die een vrij eenvoudig en naiëf imago hebben. Opel is meer centraal gelegen en kan zich zo onderscheiden van deze groepen. De merken Volkswagen, Mini, Peugeot worden als levendig, jong, plezant en origineel gepercipieerd. Vooral Volkswagen heeft een duidelijker imago aangenomen door zich van zijn centrale positie te bevrijden en zich meer op de psychologische dimensie te differentiëren. Smart, Seat en Honda differentiëren zich vooral op de sociale dimensie en minder op de emotionele. Seat is echter wel aan een opwaartse beweging begonnen en positioneert zich zo meer op het uitleven van emoties. Controlling emotions

WAT ? SWOT analyse Concurrentie analyse Marktanalyse Behoefte Prijszetting Klanttevredenheid Aankoopcriteria Koopgedrag Reclame meten

WAT ? SWOT analyse Concurrentie analyse Marktanalyse Behoefte Prijszetting Klanttevredenheid Aankoopcriteria Koopgedrag Reclame meten

HOE ? Desk research Intern : klantgegevens, klachten, offertes met succesrate tov welke concurrent Beroepsvereniging, internet, Unizo, NIS, bank, Trends, D&B, Graydon..... http://ecodata.economie.fgov.be http://aps.vlaanderen.be/lokaal/lokale_statistie ken.htm http://topbouw.trendstop.be/

Hoe? Kwalitatief onderzoek Kwantitatief Experten, Diepte interview, Groepsdiscussie Kwantitatief Observatie Enquête Schriftelijk,persoonlijk, straat, telefoon, Experimenten Panels Multi client of sector onderzoek http://www.marketresearch.com

WIE? Zelf doen Uitbesteden Literatuur en software Deskresearch, klantonderzoek Uitbesteden Unizo, Vizo, mogelijke subsidie Stagiair Hogeschool onderzoeksinstituut Marktonderzoeksbureau : kost Literatuur en software WIE?

STEEKPROEF Betrouwbaarheid 95% Nauwkeurigheid of foutenmarge 5 % Representatief http://www.journal inks.be/steekproef/

Vragen formuleren Precisie : welk bier drinkt u? Duidelijk en ondubbelzinnig : vaak, soms? Neutraal : vindt u ook niet dat de staat teveel belastingen heft? Enkelvoudig : Is oploskoffie even lekker en goedkoop als bonenkoffie Objectief/subjectief : Is de verpakking handig? of vindt u de verpakking handig? Positief/negatief : Moet roken toegelaten/verboden worden in cafés? Vragen formuleren

BLIJF OBJECTIEF VRAGENTYPES Open vragen Gesloten vragen Schaalvragen Dichotomische vraag Meerkeuzevragen Open vragen met gesloten antwoordmogelijkheid BLIJF OBJECTIEF VRAGENTYPES

Schaalvraag Likert Semantisch X geeft een betere dienstverlening O Volledig accoord O Accoord O Niet accoord O Helemaal niet accoord Semantisch Koffie X smaakt Goed 1 2 3 4 5 Slecht Bitter 1 2 3 4 5 Zoet Sterk 1 2 3 4 5 Zacht Schaalvraag

Schaalvraag Belangrijkheidscore De prijs van koffie is voor mij O zeer belangrijk O belangrijk O niet belangrijk O helemaal niet belangrijk Rangschik volgende factoren naargelang belangrijkheid : 1 belangrijkste, 2 tweede belangrijkste enz. O prijs O verpakking O smaak O versheid Schaalvraag

Schaalvraag Puntenschaal Geef op een schaal van 1 tot 10 aan hoe tevreden u bent over : Openingsuren 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Parkinggelegenheid Personeel Productassortiment Schaalvraag

Vraagtypes Ja/neen vraag Meerkeuzevraag Hebt u de laatste week product A gekocht? O ja O neen Meerkeuzevraag Welke merken van personal computers kent u? O HP O Dell O Medion O ……….. Vraagtypes

VERWERKING Centrale tendensmaten Spreidingsmaten Frequentietabellen Gemiddelde, mediaan, modus Spreidingsmaten Standaarddeviatie, kwartielen Frequentietabellen Kruistabellen Verbanden aangeven, correlaties VERWERKING

Kijkers StadsTV Turnhout Regio   Aantal Enquêtes Turnhout Aangrenzende Niet-Aangrenz. gemeenten Totaal 386 100% RTV kijkers 325 88% 76% 85% Kennen StadsTV 185 59% 36% 22% Kijken altijd StadsTV 20 6,90% 3,70% 0% Kijken regelmatig StadTV 123 41,20% 19,60% 13,00% Kijken StadsTV 143 48,10% 23,30%

Kijken StadsTV per leeftijdscategorie/Turnhout   Inwoners Turnhout Steekproef Extrapolatie Leeftijd Aantal Percentage kijkers Aantal kijkers Percentage 18-25 jaar 3.884 21,20% 823 26-40 jaar 8.134 38,80% 3.156 41-60 jaar 11.596 57,70% 6.691 60-85 jaar 8.609 62,30% 5.363 Totaal  32.223 48,00% 16.033 49,80%

Nieuwsgaring volgens leeftijd Turnhoutenaars ( altijd/regelmatig)

Probleem voorleggen en klankbord? Ben.Haest@khk.be Praktijkvragen? Meer info?