Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Management & Organisatie
Advertisements

Differentiatie in de klas
Voorblad 2: Watermerk Typ hier de titel. Legitimering 1919 School en kindertuinen wil de jeugd nader brengen tot de natuur en daardoor tot het leven zelf.
Nectar & Biologie voor jou: een vergelijking
Jacqueline Kerkhoffs april ’17 Jacqueline Kerkhoffs
Les 33 Dit wordt mijn spreekbeurt
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Methodepresentatie Pincode 5e editie
Wat kan 10voorBiologie? Hoe kun je 10voorBiologie gebruiken?
Mogelijkheden voor contexten
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Amsterdam 21 maart 2013 Maarten Pieters bètaprogramma’s vanaf 2013.
3 havo/vwo: een brug naar de tweede fase
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
SYSTEEM AARDE VWO.
Pincode Naam spreker 4/4/17.
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Bijeenkomst 10 Oriëntatiekennis Vakdidactiek 2.
Fundament Informatica Informatiebijeenkomst januari/februari 2002.
Fundament Informatica
De nieuwe editie van buiteNLand Tweede Fase
Gerard Koolstra, St. Michael College Zaandam
Wiskunde in NLT wordt dat wat?
Klaar voor het nieuwe examenprogramma biologie met Nectar Tweede Fase!
… tweedaagse Nieuwe wiskunde of nieuw leren 28 en 29 oktober.
kennisdelen voor rekencoördinatoren
Werken aan kwaliteit gl met de juiste instrumenten.
Klaar voor het nieuwe examenprogramma biologie met Nectar Tweede Fase!
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Jacqueline Kerkhoffs Regiobijeenkomsten januari 2014 Jacqueline Kerkhoffs
Inhoud Voorstelrondje en verwachtingen Waarom Concept in Context?
Vernieuwd rekenmateriaal VMBO - november 2011
Welkom.
De 10e editie havo-vwo OB.
Docentendag Talen Lidewij Hamstra
Noordhoff Uitgevers Talendag
Nieuw Nederlands 4e editie
Moderne Wiskundedag 8 maart 2012.
Algemene informatie examenprogramma Groen Wageningen, 28 mei 2014
Hands On: leren binnen handbereik
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Docenten en educatieve hervormingen Uw lespraktijk veranderen.
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
Feedback Wat Soorten Door wie
Concept examenprogramma
Aan u de keuze Paul Verhagen (uitgever) Theo Timmers (ICT-auteur) Raoul Majewski (auteur) De Nieuwe NaSk Overal.
Hoe werkt deze digitale methode? 1
Natuurkunde in de bovenbouw
Noordhoff Uitgevers werkt voor de docent 1 Gebruikers van MW h/v in gesprek met auteurs Welkom.
Woudschoten Chemie, 6 november 2015 Peter Koopmans Voel de chemie met Chemie.
Chemie Overal, 7 e editie (2017) Woudschoten Chemie, 6 november 2015 Peter Koopmans.
Bètasimulaties Jeroen Sijbers, Bètasteunpunt Wageningen.
Voorlichtingsavond 5HAVO / 6VWO Examentrainingen Studiekring 25 en 26 april 2016 Veluws College Walterbosch 12 januari 2016
Bvj vmbo bovenbouw 7 e editie Gijs van Hengstum Thomas Klein Middelink.
Veranderingen t.o.v. 3e editie
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Eerste resultaten van een onderzoek onder docenten en leerlingen Implementatie nieuwe centraal examen.
Begrijpend studerend lezen Groep 4 tot en met 8. Het belang van begrijpend en studerend lezen Lezen heb je nodig, elke dag weer. Als je niet goed kunt.
Informatica-Actief I&I-conferentie, november 2007.
1 Bètavakvernieuwing na Ange Taminiau, Berenice Michels, Pascal Marsman.
Wensen uit de praktijk Vernieuwing en belangrijkste kenmerken Nieuwe digitale omgeving Toetsen Leerlijn Inhoud Pakketsamenstelling en prijsoverzicht Service.
Introductie Maatschappijwetenschappen nieuwe stijl
Hoofdconcepten en eindtermen
Rob Goossens Wat weten we nog?.
Hoe krijg je de focus van de leerlingen op de chemie?
W8 NIBI 2018 Ecologie moet je doen!
Pré-NLT-module Leren met je hersenen
Chemie Overal 5e editie voor de TF
Hoe leer je geschiedenis?
Transcript van de presentatie:

Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden

Forum uitgevers Intro Drie pitches: Nectar, BvJ en 10voorBiologie Stellingen en discussie [SLO-Checklist methodekeuze]

Vakvernieuwing Actueel: update vakinhoud Relevant: contexten en vaardigheden Samenhangend: concepten Less is more: tegengaan overladenheid

Concept-context benadering Doel vernieuwing: leerlingen kunnen hun kennis toepassen in verschillende contexten In Nectar: nieuw! Start met een context Toepassen (na §-en) in andere context die samenhang vormt met vorige §-en Toepassen (na hfd-en) andere context die samenhang vormt met vorige hoofdstukken ICT en toets in context

Helder verschil havo - vwo Teksten herschreven (geen theezakje!) 2 tot 3 tekst- en opdrachtblokken per §A Samenvattende tekstjes per blok Vwo: Alle opdrachten aan het eind van de paragraaf Andere, enthousiasmerende contexten dan in het havo-deel In jaardelen! 1 boek/jaar

Verrassend verdiepend Verrassend actueel: o.a. Bvj Actueel Biologie voor jou Verrassend verdiepend Verrassend actueel: o.a. Bvj Actueel Structuur en samenhang Al 30 jaar de meest gebruikte biologiemethode in Nederland! 6

www.10voorBiologie.nl / info@10voorBiologie.nl De 10 van 10voorBiologie:  Digitale methode voor bovenbouw havo en vwo, óók op papier via POD. Intensief met CoCo aan de slag: in de thema’s volop uitgewerkte ideeën. Via de thema’s oefenen leerlingen in het ‘wendbaar’ toepassen van de geleerde theorie.  Onderwerpen ook zonder CoCo behandelen? 10voorBiologie geeft de mogelijkheid eerst goede theorie aan te bieden om vervolgens het geleerde toe te laten passen. Jaarlijkse update van de theorie, zodat de stof actueel is en blijft. www.10voorBiologie.nl / info@10voorBiologie.nl

www.10voorBiologie.nl / info@10voorBiologie.nl Schatkist van ruim 1100 opdrachten, variërend van excursietips, oefenen van vaardigheden als rekenen, meten, samenwerken, modellen bouwen en practica. Niet-alledaagse ideeën als start voor een profielwerkstuk in een apart thema.  Regelmatig worden nieuwe opdrachten (n.a.v. actuele onderwerpen) toegevoegd. Vele links naar digitale bronnen met extra aanvullingen (interactiviteit). Leerlingen kunnen via de site beschikken over een biologisch woordenboek, oefentoets-vragen en examenopgaven. Waarom 10voorBiologie: 10voorBiologie biedt een geheel aan waarmee docenten op een bij hen passende, eigen manier en met de voor hen voorhanden mogelijkheden aan de slag kunnen met het nieuwe examenprogramma. www.10voorBiologie.nl / info@10voorBiologie.nl

Gang van zaken Er wordt een stelling geprojecteerd de uitgevers laten alle drie zien of ze het met de stelling eens zijn mensen uit het publiek laten zien of ze het ermee eens zijn de uitgevers krijgen elk 1,5 minuut om hun standpunt toe te lichten het publiek krijgt 3 minuten om vragen te stellen mensen uit het publiek laten nogmaals zien of ze het ermee eens zijn (is uw mening veranderd?)

De functie van een methode Voor een docent is de belangrijkste functie van een methode: wit HOUVAST Docenten moeten er blind op kunnen varen dat de opdrachten en practica in de goede volgorde staan, inhoudelijk kloppen en uitvoerbaar zijn voor de leerlingen. rood SCHATKAMER Docenten of leerlingen moeten zelf een selectie kunnen maken uit een veelheid van informatie, opdrachten en practica die verschillen in diepgang en moeilijkheid. groen REFERENTIE Docenten moeten aan de methode kunnen zien wat de leerlingen moeten leren voor het examen. Wat niet in het boek of op de site staat, hoeft niet. Wat in het boek staat, moet wel.

De kern van de vakvernieuwing Contexten zijn leuk, maar concepten zijn belangrijk.

De kern van de vakvernieuwing Het vernieuwende van het nieuwe programma zit niet in geactualiseerde vakinhoud, maar in de ‘denk’vaardigheden: vorm-functie-denken, ecologisch denken, evolutionair denken en systeemdenken.

De kern van de vakvernieuwing Samenhang krijg je door een concentrische opbouw in een methode.

De kern van de vakvernieuwing Overladenheid van het programma kan het best worden tegengegaan door de eindtermen voor het schoolexamen minimaal te interpreteren.

De kern van het vak Het vak biologie is belangrijker als voorbereiding op het leven dan als voorbereiding op vervolgonderwijs en beroep.

Checklist methodekeuze

o ja, de websites alles over de invoering www.betanova.nl alles over de steunpunten www.betasteunpunten.nl