Klaar voor het nieuwe examenprogramma biologie met Nectar Tweede Fase!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HAVISTEN COMPETENT
Advertisements

Concept-context ook voor vmbo-t
Nectar & Biologie voor jou: een vergelijking
Methodepresentatie Pincode 5e editie
Wat kan 10voorBiologie? Hoe kun je 10voorBiologie gebruiken?
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Amsterdam 21 maart 2013 Maarten Pieters bètaprogramma’s vanaf 2013.
3 havo/vwo: een brug naar de tweede fase
Systematische Natuurkunde
goed voorbereid op het nieuwe examenprogramma Met Chemie Overal
Handreikingen Voor de C-kandidaat
Hoe ga je te werk bij aardrijkskunde?
Pincode Naam spreker 4/4/17.
Met Overal Natuurkunde
Pincode 5de editie vmbo bovenbouw
De nieuwe syllabus scheikunde
Belangrijke onderzoeksgegevens uit het DUO-onderzoek van VNCI/RGC Jan Apotheker and Gerard van Koten Stuurgroep Nieuwe Scheikunde RGC;17.
TrabiTour fährt weiter! Deutsch für die Oberstufe
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
De nieuwe editie van buiteNLand Tweede Fase
De Geo vmbo bovenbouw 3e editie
KNAG Onderwijsdag 2010 Ervaar de kracht van digitaal onderwijs Workshop 48, 13: :45 uur.
De Geo 2e fase 4e editie Waarom, Wat en Hoe?.
Werkconferentie over Wiskunde D in relatie tot het HBO
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
Klaar voor het nieuwe examenprogramma biologie met Nectar Tweede Fase!
1. Levensbeschouwing en communicatie
Al doende leren training docenten
Voorlichting VMBO- 4 PTA -examenjaar- 06 oktober 2009.
Voorlichting VMBO- 4 PTA -examenjaar- 11 oktober 2010.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
10e editie voor de Tweede Fase
De 10e editie havo-vwo OB.
10e editie voor de Tweede Fase: leerling-ICT
10e editie voor de Tweede Fase: leerling-ICT
Docentendag Talen Lidewij Hamstra
Noordhoff Uitgevers Talendag
Het werken met portfolio
Moderne Wiskundedag 8 maart 2012.
De gezonde school en genotmiddelen
1 Cultureel zelfportret
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Is de les nu al voorbij?! Activerende lessen Na-Sk in de onderbouw
Moderne Wiskunde 11e editie inzicht, structuur, vernieuwing.
Hands On: leren binnen handbereik
Anita Lohman & Bert Bouwhuis
Qompas SectorKeuze De online gids voor keuzes binnen het vmbo en loopbaanoriëntatie Informatieavond voor ouders.
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Docenten en educatieve hervormingen Uw lespraktijk veranderen.
Hogeschool PXL – Elfde-Liniestraat 24 – B-3500 Hasselt Wegwijs in Gopress Handleiding voor het gebruik van de databank.
OUDERAVOND KEUZEBEGELEIDING 2 MAVO WELKOM.  Ontvangst  Algemene inleiding  Vooruitblik  Keuze traject tijdpad  Techniekweek  3 mavo  Vakken keuze.
10e editie voor de Tweede Fase
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
Werkstukken en rapporten
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Programma Voorstellen: Noordhoff Uitgevers
Hoe werkt deze digitale methode? 1
Moderne Wiskunde & gepersonaliseerd leren
Woudschoten Chemie, 6 november 2015 Peter Koopmans Voel de chemie met Chemie.
Chemie Overal, 7 e editie (2017) Woudschoten Chemie, 6 november 2015 Peter Koopmans.
Bvj vmbo bovenbouw 7 e editie Gijs van Hengstum Thomas Klein Middelink.
Veranderingen t.o.v. 3e editie
Wensen uit de praktijk Vernieuwing en belangrijkste kenmerken Nieuwe digitale omgeving Toetsen Leerlijn Inhoud Pakketsamenstelling en prijsoverzicht Service.
Nieuw! Nectar 5e editie onderbouw
Hoofdconcepten en eindtermen
Bedrijvigheid in de lessen economie!
Hoe krijg je de focus van de leerlingen op de chemie?
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Chemie Overal 5e editie voor de TF
Transcript van de presentatie:

Klaar voor het nieuwe examenprogramma biologie met Nectar Tweede Fase!

3 knelpunten huidige programma Gebrek aan motivatie door te geringe (maatschappelijke) relevantie en actuele wetenschappelijke vak inhoud Te geringe samenhang binnen het vak en tussen de vakken Overladenheid van het programma

Ad 1 Gebrek aan motivatie Oplossing: Concept-contextbenadering Examenprogramma schrijft inhoud voor, geen didactiek.

Examenprogramma schrijft inhoud voor, geen didactiek. Keuzes maken.

Ad 2. Samenhang Afstemming biologie syllabus met natuurkunde en scheikunde (vaardigheden, contexten, wendbaarheid, beheersingsniveau) Expliciete samenhang biologische concepten in ex. Programma bio

Ad 3 Overladenheid Veldraadpleging Onduidelijkheden aangegeven CE gedeelte Onduidelijkheden aangegeven Leiden concepten tot overladenheid? Resultaten meegenomen bij totstandkoming definitieve examenprogramma (6 juni 2012 publicatie Staatscourant)

Doel van de vernieuwing Leerlingen kunnen hun biologische kennis gebruiken in welke context dan ook Gevolgen: In syllabus staan voorbeeldcontexten Contexten uit leefwereld, beroepsbeoefening en wetenschap Expliciete samenhang tussen de biologische concepten duiden Recontextualisering

Unieke kenmerken Nectar 3e TF Compleet en compact met jaardelen Concepten als kapstok voor contexten Groot verschil tussen havo en vwo Samenhang binnen bio en tussen vakken Bronnen vormen rode draad Practica beproefd Examentraining met oplossingsstrategie Sterk verbeterde ict (Nectar online)

Unieke kenmerken Nectar 3e TF Compleet en compact met jaardelen Concepten als kapstok voor contexten Groot verschil tussen havo en vwo Samenhang binnen bio en tussen vakken Bronnen vormen rode draad Practica beproefd Examentraining met oplossingsstrategie Sterk verbeterde ict (Nectar online)

1. Compleet en compact

Unieke kenmerken Nectar 3e TF Compleet en compact met jaardelen Concepten als kapstok voor contexten Groot verschil tussen havo en vwo Samenhang binnen bio en tussen vakken Bronnen vormen rode draad Practica beproefd Examentraining met oplossingsstrategie Sterk verbeterde ict (Nectar online)

2. Concept-context in Nectar Concept is de kapstok voor context en niet andersom (context-concept) Concepten per onderwerp bij elkaar in een hoofdstuk Overzichtelijk voor leerlingen Leerling quote: ‘het boek heeft een goed lopend verhaal om de stof duidelijk te maken’

4-5 paragrafen met CE en SE toevoeging Hoofdstuktitel 4-5 paragrafen met CE en SE toevoeging Voorkennis ob en leerjaar 4 Eindtermen in leerlingtaal ICT onderdelen o.a. voorkennis ophalen

Concept kapstok context Hoofdstukcontext in: nieuw! Start: motiverende en enthousiasmerende activiteit, nodigt uit aan de slag te gaan (ipv startvragen) Paragrafen, daar waar logisch. Hier ook ruimte voor andere contexten nieuw! Een contexthoofdstuk per boek bv Onderzoek doen in leerjaar 4.

Leerlingen gaan samen aan de slag Start: introductie context, motiveren, enthousiasmeren, ophalen voorkennis Leerlingen gaan samen aan de slag

Concept-context in Nectar Docenten-quote (nav klassenset katernen): ‘Persoonlijk vind ik het boek overzichtelijk is, en dat alle onderwerpen mooi aansluiten bij de Concept-Context manier van lesgeven.’ ‘De leerlingen vinden het context diabetes mellitus interessant; bijna alle leerlingen kennen wel iemand met DM, zelfs een aantal leerlingen op onze school!’ (J. de Jonge)

Lopende tekst nieuw! Context komt logisch terug (tekst herschreven) nieuw! Belangrijke begrippen vet met definitie ervoor of erna nieuw! Bronnen daar waar nodig Binas 6e (nieuwe ed.!) verwijzingen leerling- quote: ’de tekst is makkelijk leesbaar’

Paragraafintro met context en afsluitende vraag (later beantwoord) Vetgedrukte begrippen met definitie vlak ervoor of erna Bronnen staan daar waar ze horen (ipv bovenaan de pag.)

Opdrachten quote leerling over aantal opdrachten ‘Het aantal precies overeenkwam met de leerstof en inging op de leerstof’

Unieke kenmerken Nectar 3e TF Compleet en compact met jaardelen Concepten als kapstok voor contexten Groot verschil tussen havo en vwo Samenhang binnen bio en tussen vakken Bronnen vormen rode draad Practica beproefd Examentraining met oplossingsstrategie Sterk verbeterde ict (Nectar online)

3. Groot verschil havo vs. vwo Andere, enthousiasmerende contexten 2 tot 3 tekst- en opdrachtblokken per § Samenvattende tekstjes per blok Teksten herschreven en geen verkorte vwo versie Bijschrift bron start met titel Vwo: nieuw! Alle opdrachten achteraan in de paragraaf

Beroepen met dier- en mens gedrag Verschil vanaf pag. 1: - context havo: Beroepen met dier- en mens gedrag

- Samenvattende tekstjes Verschil: - Samenvattende tekstjes Verschil: - Opdrachten tussen de tekst Verschil: - Speciale havo tekst, geen ingekorte vwo versie

Verschil vanaf pag. 1: - context vwo: Dierenwelzijn

- Opdrachten aan het einde Verschil: - Speciale vwo tekst Verschil: - Opdrachten aan het einde

Unieke kenmerken Nectar 3e TF Compleet en compact met jaardelen Concepten als kapstok voor contexten Groot verschil tussen havo en vwo Samenhang binnen bio en tussen vakken Bronnen vormen rode draad Practica beproefd Examentraining met oplossingsstrategie Sterk verbeterde ict (Nectar online)

4. Samenhang In Toepassen: samenhang tussen de §-en en hoofdstukken: nieuw! Na 2, 3 of 4 §-en Toepassen met expliciete samenhang tussen vorige §-en nieuw! Aan het einde van het hoofdstuk Toepassen met expliciete samenhang tussen vorige hoofdstukken expliciete recontextualisering

Toepassen stof voorafgaande §-en in andere context (recontextualisering)

Toepassen stof voorafgaande hoofdstukken

Unieke kenmerken Nectar 3e TF Compleet en compact met jaardelen Concepten als kapstok voor contexten Groot verschil tussen havo en vwo Samenhang binnen bio en tussen vakken Bronnen vormen rode draad Practica beproefd Examentraining met oplossingsstrategie Sterk verbeterde ict (Nectar online)

5. Bronnen vormen rode draad nieuw! Geplaatst daar waar nodig (niet meer in bak bovenaan pag.) nieuw! Vertellen hetzelfde verhaal als lopende tekst nieuw! Kan pagina groot zijn, waar nodig leerling- quote (Bas, CS Walcheren) ’de plaatjes passen zowel bij de stof als bij elkaar’

pagina groot beeld

Bronnen vertellen rode draad door het hoofdstuk Veel bronnen en teksten herschreven

Bronnen Docenten-quote (nav klassenset katernen) ‘Wel 2 prachtige afbeeldingen op blz 108 en 109; heel prettig dat deze afbeeldingen zo groot zijn! Overigens vinden we alle afbeeldingen mooi en duidelijk.’ (J. de Jonge)

Unieke kenmerken Nectar 3e TF Compleet en compact met jaardelen Concepten als kapstok voor contexten Groot verschil tussen havo en vwo Samenhang binnen bio en tussen vakken Bronnen vormen rode draad Practica beproefd Examentraining met oplossingsstrategie Sterk verbeterde ict (Nectar online)

6. Practica beproefd Docent – quote: nieuw! Allen nieuw nieuw! Allen getest op werkbaarheid → goed, gevarieerde, degelijke practica in minicontextjes nieuw! Foto’s, filmpjes en aanvullende informatie via ICT Docent – quote: ‘Practica zien er goed uit. Foto's laten zien dat ze getest zijn. Ik krijg gewoon zin om ze uit te proberen in mijn klas.’ (W. jongmans)

Alle practica getest door toa Toa-quote: ‘Practica staan goed omschreven.’ (Toa Visser ‘t Hooft)

Unieke kenmerken Nectar 3e TF Compleet en compact met jaardelen Concepten als kapstok voor contexten Groot verschil tussen havo en vwo Samenhang binnen bio en tussen vakken Bronnen vormen rode draad Practica beproefd Examentraining met oplossingsstrategie Sterk verbeterde ict (Nectar online)

7. Examentraining nieuw! Vanaf leerjaar 4 nieuw! Gericht op oplossingstrategie nieuw! Met recente examenopgaven

Examentraining leert oplossingsstrategie voor maken examenvragen

Samengevat Helpt bij het leren van de concepten nieuw! Één pagina achteraan het hoofdstuk Helpt bij het leren van de concepten nieuw! Uitgebreid in ICT inclusief leerdoelen

Korte samenvatting met bronnen

Unieke kenmerken Nectar 3e TF Compleet en compact met jaardelen Concepten als kapstok voor contexten Groot verschil tussen havo en vwo Samenhang binnen bio en tussen vakken Bronnen vormen rode draad Practica beproefd Examentraining met oplossingsstrategie Sterk verbeterde ict (Nectar online)

8. ICT Nectar online Begrippenlijst nieuw! Nectar online nieuw! Met alle delen digitaal beschikbaar nieuw! Voorkennis nieuw! Paragrafen met eindtermen in context nieuw! Met toelichting bij practica nieuw! Samengevat met leerdoelen nieuw! Met oefentoets op niveau (pw) nieuw! Met actualiteit in de context Begrippenlijst

http://nectar.online.noordhoff.nl/

Presentatiescherm

Voorkennis ophalen

§-en met eindtermen in context

Practicum: film complexe handeling preparaat maken

Samengevat met leerdoelen

Oefentoets

Actualiteit in de context

Voorbereiden

Proefwerken Arial 12 conform eindexamen Uitvergroten voor dyslectische leerlingen overbodig 2 gelijkwaardige proefwerken 45 min. (evt. tijd voor nabespreking, dyslectische lln meer tijd) Met contextopgaven RTTI

RTTI classificatie R = reproductie T1 = toepassen in bekende context T2 = toepassen in nieuwe context I = inzicht, verbanden leggen Leerling scoort slechter op R en T1? beter leren Leerling scoort slechter op T2 en I? niveau is lastig

Eerste reactie? (...) Wat ziet dat er mooi uit zeg. Ik krijg nu al zin om er volgend jaar mee te gaan werken. (...) (G.Ledoux) (...) Verder ben ik zeer te spreken over het hoofdstuk. Het ziet er prima uit. Kleurstelling en grootte van de bronnen vind ik mooi.(...) (…) Ik zie erg uit naar deze nieuwe Nectar. Van wat ik gezien heb, is het een verbetering ten aanzien van de huidige.(…) (L.Karper)

Inhoudsopgave 5 havo 9 Erfelijkheid 10 Evolutie 11 Gezondheid 12 Bloedsomloop 13 Ademhaling en uitscheiding 14 Regeling

Inhoudsopgave 5 vwo (onder voorbehoud) 9 Bloedsomloop 10 Ademhaling en uitscheiding 11 Voeding en vertering 12 Afweer 13 Hormoonstelsel 14 Zenuwstelsel 15 Zintuigen 16 Sport

Inhoudsopgave 6 vwo (onder voorbehoud) 17 Kringlopen en evenwichten 18 Biosfeer en duurzaamheid 19 DNA 20 Planten 21 Eiwitten 22 Biologie in 3D (terugblik, samenhang, vooruitblik)

Prijzen leerboek €58,- leerling-ict* €9,95 uitwerkingenboek €12,- * bevat ook digitale uitwerkingen, klaar te zetten door de docent docentenpakket plus €195,- havo + vwo lj 4 t/m 6 per sectie per jaar

Prijzen per leerling per jaar Boekenfonds ICT 3e editie Intern Nee € 14,50 Ja € 24,45 Extern € 18,56 € 28,51 Methodelicentie € ? / leerling per jaar

Oude of nieuwe editie, wel of niet een werkboek, boek of tablet? Waarom kiezen… De Noordhoff Uitgevers methodelicentie biedt u immers alles!

De zes voordelen van de Methodelicentie Altijd beschikken over al het lesmateriaal U werkt altijd met al het beschikbare papieren en digitale lesmateriaal van een methode voor een vaste prijs, per leerling per jaar U bepaalt zelf het tempo van innovatie U kiest ieder jaar uw ideale mix van boeken, computer en tablet en bepaalt zelf wat past bij uw manier van lesgeven Altijd werken met de nieuwste edities Als er een nieuwe editie verschijnt, heeft u deze direct tot uw beschikking Ieder jaar nieuwe werkboeken U krijgt ieder jaar nieuwe werkboeken, zodat uw leerlingen er gewoon in kunnen schrijven Inclusief al het docentenmateriaal Altijd toegang tot toetsen, handleidingen, planningen én presentatiemateriaal voor het digitale schoolbord Altijd de mogelijkheid om met een tablet te werken U kiest of en wanneer u start met tabletonderwijs