Dag van de Vakdidactiek Woonboot

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HAVISTEN COMPETENT
Advertisements

Preminiemen in competitie Kristof De Loose 26 november 2012.
Onze kernwaarden.
Leerplantoelichting organisatie-assistentie Brugge
Het schoolwelbevinden van Brusselse scholieren
Geïntegreerd werken in OH Vereiste in leerplan p 8, 12, 13, 14, 25, 30, 35, 39 … 1.
Seksuele diversiteit Homoseksualiteit Didactiek gedrags- en maatschappij- wetenschappen Isabel Rots 1.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
BuSO Sint-Idesbald beroepsonderwijs op maat van de leerling.
Jaar van transport en veiligheid
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
Leren ondernemen verankeren in het onderwijs 23 mei 2012.
Enkele vragen Hoe staat de BW in laagconjunctuur tegenover langere stages, werkplekleren ? -Kennis van de mogelijkheden van stagiairs -Bij minder werk.
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Facilitair management in de zorg en duurzaam Adriaan van Engelen, directeur Milieu Platform Zorgsector
Studiedag OV1-OV Autisme en stage Ondersteuning vanuit de logopedie.
Roelof KleinJan 15 november 2012,
DE LAURENTIUS PRAKTIJKSCHOOL IN DELFT
Kansen met Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Krimpen met perspectief
St. Martinusschool Hoe loopt de ontwikkelmotor? 1.ik voel me groot 2.ik kan het… zelf! 3.ik ben in verbinding betrokkenheid en welbevinden zelfstandig.
“Samen Sterk”. Ontstaan uit “NL Doet” Maart 2011.
Presentation Of Learning
WAI-PASS in BuSO De Brug.
Extra-muros BGV in Ravelijn
AD6 in leerplan verzorging
Don Bosco Technisch Instituut Helchteren Patrick Loos & Patrick Bos Dag van de Vakdidactiek Residentiële schakelingen Elektrotechnieken /04/2012.
Jaar van transport en veiligheid Risico & Crisisbeheersing Deelproject risicocommunicatie en zelfredzaamheid Kennistafel buisleidingen 7 september 2010.
Landelijke Dag BWI voor iedereen? Wat vraagt het bedrijfsleven? Handige werknemer Creatieve werknemer Betrokken werknemer Ambitieuze werknemer Sociale.
Godsdienst en ASS Buitengewoon secundair onderwijs
Handelingsgericht werken
23 april 2013 Brabant in-car III Bram Hendrix. Wat ging vooraf Subsidieprogramma als vervolg op BIC1 en BIC2 Brabant in-car I – –testen nieuwe.
Even voorstellen 250 medewerkers, 4 vestigingen
Beleidsregel combinatiefuncties Sport
Workshop stakeholdermanagement & Netwerkborrel 19 september 2013 Bereik de 18 e hole en vier het succes op de 19 e !
M-decreet 15 september 2014 Centrumraad 30 april 2013.
Faunapassage. VAN PROBLEEM NAAR OPLOSSING Verleden >> Heden >> Toekomst? HELP.
Strategisch belang van de internaten en opvangcentra GO!
STUDIEDAG VERKEERS- EN MOBILITEITSEDUCATIE Workshopsessie Peer pressure 14 januari 2014 Provincie Limburg & Departement MOW Vlaanderen.
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
Verantwoordelijke marktonderzoek.
Lerend netwerk – vrijdag 26/10/2012 Samenwerking MSKA Roeselare – VDAB
Ouderbijeenkomst Positief opvoeden
INDUSTRIE EN MILIEU + -. Groepswerk Groep 1 (4 lln) Groep 6 (3 lln) Groep 5 (4 lln) Groep 4 (4 lln) Groep 3 (4 lln) Groep 2 (4 lln) Opdracht 3: Atlas.
Onderwerp: Positief opvoeden Duur: Max. 1,5 uur
VAKGROEPCOÖRDINATOREN MAVO/PAV 25 november 2013.
GROENE ZORG OOST-VLAANDEREN Boeren aan welzijn Welzijn met boeren EFRO Zorgboerderijen en Onderwijs.
Levensbeschouwelijk kringgesprek Thema: Inclusie in het onderwijs.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Geestelijk gezond(heidsbeleid) in het onderwijs: uitgangspunten en handvatten. Mohsen Zagheden.
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
7 de jaar TSO Se-n-Se Productie- en Procestechnologie Koninklijk Atheneum Geraardsbergen SAMENWERKING SCHOOL - INDUSTRIE.
Project ‘Oog Voor Elkaar’. Oog voor elkaar, verbindt elkaar 6 projecten ‘oog voor elkaar’ in Vlaanderen Ons Centrum werkt mee aan één van deze projecten.
Mentale begeleiding Theoretische inleiding Zelfvertrouwen
Niets is wat het lijkt.
De kracht van positief opvoeden
STUURGROEP KZ 25 februari AGENDA Opvolging vorige bijeenkomst 19 maart 2015 Pedagogisch raamwerk. Alle documenten van de studiedag via onze website:
Voorlichtingsavond Doorstroom 4 TL  4 Havo 11 november 2015.
Evaluatie Funkey Door: Robyn de Wit. Agenda –Evaluaties Funkey docenten –Evaluaties betrokken scholen.
Ronde van Vlaanderen - juni 2012 Beleidsdomein Onderwijs en Vorming 1.
Isabelle Stevens, Manager Mortgage Loans François Jacquet, Head of Real Estate Nieuwe woonvormen CD&V studiedag
TECHNIEK IN DE BIEB Notulen (7/02/17 23:02) -----
Coördinatoren OH-OA verslag 3 februari 2017.
Toelichting biologie in GWW
Behavior Based Safety Warehousing
Samenwerken, dat kunnen ze wel
> Een veel belovend model voor opvoedondersteuning
Citizen science project over klimaatverandering
Naar een vitale samenwerking tussen kinderopvang en lokaal bestuur
Transcript van de presentatie:

Dag van de Vakdidactiek Woonboot Pascal Siuzdak – Luc Smets 24 april 2012

Vestiging KORTESSEM Kortessem OV1- OV2 – 1ste jaar OV3(observatiejaar)

Vestiging BORGLOON Borgloon OV3 Hoeklassen Interieurbouw Logistiek assistent in zorginstellingen Bakkersgast Grootkeuken-medewerker

Hoeklassen -Tewerkstelling normale arbeidscircuit -4de en 5de jaar (12lln) -19LT BGV -14LT op werf -5LT (niet in project realiseerbare leerinhouden) Opleidingsprofiel (leerplan) ≠ profiel SERV

-Zelf opgestarte werf (niet op school) Projectbeschrijving Bouwen woonboot -Opdracht door particulier -Einddoel Maastricht -Zelf opgestarte werf (niet op school)

Opstart van het project Bevorderende factoren -Goedkope oplossing voor opdrachtgever -Opdrachtgever wou iets BuSO betekenen -Risico wordt door opdrachtgever gedragen -Materialen en gereedschappen betaald door opdrachtgever

Opstart van het project Bevorderende factoren -Geen deadline voorzien -Spontane medewerking van derden (industrie, dienst scheepvaart) -Eigen beroepservaring

Opstart van het project Obstakels -Overtuigen van vakcollega’s, directie, … -Wat kan je lln laten doen? -Logistieke problemen -Twijfels tijdens het vormgeven van het project  is het wel realiseerbaar? -Beschikbaarheid werf, kranen,… -Wettelijk kader -Oplossing voor vele problemen: werf wordt extramurale vormingsplaats

Huidige stand project Positieve ervaringen -Leren omgaan met tegenslagen -Lln hebben nood aan de zelfbevestiging die ze in dit project vinden -Uitdaging voor de leerlingen resulteert in leerwinst, attitudevorming, zelfredzaamheid -Werken op de werf is een totaalgebeuren (meer dan alleen lassen)

Huidige stand project Positieve ervaringen -Hoge betrokkenheid van de lln door de realistische opdracht (authenticiteit) -Medeleerlingen worden werkmakkers -Grotere tewerkstellingskansen voor afgestudeerden -Mooie herinneringen voor de lln

Huidige stand project Uitdagingen -Iedere leerling zinvol aan de slag zetten -Afwerking in samenwerking met andere school (gewoon-buitengewoon) -Oplossing voor de werf

Tips voor starters -Bezint voor je begint -Zelf onderlegd zijn (vakkennis) -Informeer jezelf grondig -Overweeg de potentiële risico’s en ondervang ze (vooral veilig werken) -Blijf realistisch!!!