Opdracht B 2 Murray merkt op dat de traditionele rol van de wetgever die van een scheidsrechter is tussen conflicterende partijen. Van welke twee partijen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kol 2 zjazd-asolwent%C3%B3w-teen- challenge-polska.
Advertisements

Kenmerk 15 Het conflict in de christelijke wereld over de vraag de wereldlijke of de geestelijke mach het primaat behoorde te hebben Les 2 - Investituurstrijd.
Verhoudingen tussen joden en christenen in de eerste eeuw
Het seminarie Waar ik aan denk? Jezus zei: Als je bidt, wees dan niet als de hypocrieten, die opstaan in de kerk en op de hoek van de straat, zodat iedereen.
Samenleving en cultuur
Nederland Les 7: De Gouden Eeuw; Bestuurlijke en culturele aspecten
WO I.
Het socialisme Paragraaf 7..
Het Oude Nabije Oosten.
Merkbelevenissen Communicatie of Distributie? De keten of media? me·dia de; mv middelen om informatie over te dragen: radio, tv, pers, internet enz.; Pas.
ERIC Combine search terms with Boolean operators Next = click.
Geschiedenis van de democratische rechtsstaat in Nederland
Kenmerk 3 Het Ontstaan van de eerste stedelijke gemeenschappen / samenlevingen Les 3: Mesopotamië:
Strijd tussen De Kerk en De Staat Les 8 - Investituurstrijd
De ontwikkeling van Het Christendom..
KOM HOGER #6 Het Woord is gekomen. Openbaring 4: 1 Na deze dingen zag ik, en zie, er was een deur geopend in de hemel; en de eerste stem, die ik gehoord.
LEESVAARDIGHEID Tips & Tricks.
Vrije Universiteit amsterdamPostacademische Cursus Informatie Technologie Universal Modeling Language … why you need models? Models are necessary to communicate,
Grammar Chapter 5 G 3 Voegwoorden.
En inderdaad haar handen werden weer warm.
Marcel Crok | De staat van het klimaat Lezing KNAW klimaatbrochure Seminar | Maandag 12 december | Nieuwspoort Den Haag.
Hoofdstuk 1: Eerste Wereldoorlog, democratie en fascisme
NICOLE, BINTOU, MARYSIA. VWO 3
Tel de zwarte stippen. Tel de zwarte stippen Lopen de horizontale lijnen evenwijdig of niet?
Paragraph Bolsheviks signed a peace treaty with Germany Treaty of Brest-Litowsk. France and England were furious They had to fight Germany alone.
Hoofdstuk 3.
Extra van democratie.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/008] theme: ‘I have to arrest you, you’ve stolen my heart’ … can-do : kan een eenvoudig face-to-face gesprek.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels
Land van duizend meningen 4.3 : Het Poldermodel van Kok Kok Van Mierlo Zalm V AN H UNEBED TOT HEDEN – les 14.
Paragraaf 1.3 De Hervorming.
Nothing Is As It Seems Introduction Lesson. What are we going to do? - We gaan deze periode spreek, luister, lees en schrijflessen in een thema oefenen.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Semantic Web and Library Applications Workshop Presented by Luit Gazendam.
Economisch De landen bouwen aan een moderne economie (massaproductie), waarin de zware industrie en spoorwegen centraal staan Industrie als nationale.
Opkomst van machtige vorsten 1.4. Vorsten brengen een scheiding aan tussen Kerk en Staat Tot de dertiende eeuw dachten de meeste Europeanen dat God maar.
Wat moet ik weten aan het einde van de les?
§2: politieke stromingen en partijen:
2 december 2015, Privacy en de Digital Enterprise Vertrouwen in data.
De gelaagde samenleving
Keuzevrijheid: lust of last?
Griekse geschiedenis.
Het Oude Nabije Oosten Mounir Lahcen Week 1 Introductie Oudheid.
OpleidingsCentrum voor Bowlers Clinic Appingedam KISS.
Tijd van Pruiken en Revoluties
A historical database: finding our possibilities and limits Case: Oosterhesselen Erwin H. Karel/Richard Paping (Digital Humanities Pitch April.
Overview of IP Law and Administration in Suriname.
PAST CONTINUOUS TWAN FRIELING MARIJE VAN DEN HONDEL ANISHA DE VRIES.
UNESCO 2003 & 2005 Encounters in cultural (heritage) diversity and sustainable development – 25/1/2016 UNESCO en/in het digitale tijdperk.
1. 2 Hoe gaan leerlingen om met (les over) evolutie in relatie tot hun levensbeschouwing? Interviews  visies op evolutie (+eigen). Lessen: Wat is evolutie.
Erasmus Universiteit Rotterdam Het bereik van de compliance functie Inleiding Kernvraag Relevantie Context/ ‘setting the scene’ Voorgestelde aanpak en.
Prof. dr. Fons Coomans UNESCO Chair ‘Human Rights and Peace’
Korps Rotterdam Zuid.
KRITISCH DENKEN 11 Co-premissen II © Kritisch Denken.
Salt & Light Zout & Licht
Inhoudsopgave Fasering Product Clearing & Settlement
The past simple Grammar.
E22 Eastern Entrance to Riga
RECS International Mission and Strategy
Tel de zwarte stippen!. Tel de zwarte stippen!
ACTmodel van psychopathologie
Rode boek h2 paragraaf 7 Blauwe boek h2 paragraaf 5
KWADRATEN EN WORTELS Waar wortels woeden en varkens wroeten koester ik mijn sproeten in algebraïsch vergelijk wis, mijn kunde en leven lieve lusten en.
Rechtsbronnen en bronnen van recht
De basisschool in de samenleving van NU!
Tel de zwarte stippen!. Tel de zwarte stippen!
Matthew 16 “But who do you say that I am?”  Simon Peter replied, “You are the Christ, the Son of the living God.”  And Jesus answered him, “Blessed are.
Meaning maning by public leaders in times of crisis
Chapter 6 Sounds cool! Grammar Stepping Stones 2 t/hv.
Transcript van de presentatie:

Opdracht B 2 Murray merkt op dat de traditionele rol van de wetgever die van een scheidsrechter is tussen conflicterende partijen. Van welke twee partijen spreken de antieke bronnen? Wat waren hun respectievelijke wensen? Heeft Solon volgens de antieke bronnen aan deze wensen voldaan? De armen en de rijken. Herverdeling van het land versus garantie van hun macht. Aristoteles: “[…] both parties regretted his appointment because his settlement was contrary to their expectations.”

Opdracht C 2: de belangrijkste conclusies van Hölkeskamp. Codificatie is het gevolg van polisvorming, niet andersom. Geen overkoepelende ideologie. De bronnen over vroege wetgevers moeten niet al te letterlijk genomen worden. Wetten waren publiek zodat iedereen zich eraan moest houden. Hiertoe werden magistraten aangesteld. Maar de demos stond centraal.

Opdracht D 3 Osborne acht het goed mogelijk dat het schriftelijk vastleggen van het recht inderdaad een pan-Helleens verschijnsel was. Met welk argument onderbouwt hij deze stelling? “To see early law as heavily embedded in conflict among the élite not only emphasises the lack of distinction between laws and constitutions […] but also shows up law as the formal side of the intense and antagonistic relations within the élite which are revealed in surviving seventh-century-BC lyric and elegiac poetry.”

Verschillen tussen Murray, Hölkeskamp en Osborne Hoe ontstonden wetten en de codificatie ervan? En was het een pan-Helleens verschijnsel?