Werkgroep Dynamische modellen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
In zee met wiskunde D.
Advertisements

Instrumentatie van ICT-gereedschap bij wiskunde
Onderzoek eigen regio en geografische werkwijzen
Wiskunde op het VWO Kies je voor je profielwiskunde of wil je meer?
ICT tussen hoop en vrees
Dynamische Modellen NLT-module havo / vwo
Etty Hillesum Lyceum, Deventer Locatie: Het Vlier
Lijn in NLT ? Henriette Kok Baukje Lobregt
Dynamische Modellen NLT-module vwo startmodule modelleren
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
De nieuwe syllabus scheikunde
De nieuwe producten van Speciaal Rekenen
Wiskunde D bij Moderne wiskunde
Module Zoek samenhang Wiskunde D dag 4 juni 2010
Verbinding tussen wiskunde, biologie, natuurkunde, scheikunde,…..
Wiskunde D bij Moderne Wiskunde
DE STUDIESTIJGERS VERTELLEN:
Schoolexperimenten Wiskunde D juni 2006 Utrecht
Wiskundemethoden: (g)een oplossing?
De grafiek van een lineair verband is ALTIJD een rechte lijn.
Kosmische Stralen onderzoek met middelbare scholen
De 2015 programma's wiskunde B van havo en vwo
BiO-M Wiskundig Modelleren BiO-M Wiskundig Modelleren Introductiecollege.
ICT en Didactiek Willem Bustraan EFA
We leren % van waar we over gediscussieerd hebben met anderen
1 Studiedag cTWO Utrecht 13 juni 2007 de DE start Inhoud slottoespraak 1.Scope en betekenis van wiskunde D 2.Eerste ervaringen 3.Toekomst Roel van Asselt.
Gerard Koolstra, St. Michael College Zaandam
WELP, wat hebben we geleerd? Implementatie en ontwikkeling afsluiting studie(mid)dag.
Wiskunde D bij Moderne Wiskunde
Wiskunde in NLT wordt dat wat?
Wiskunde A, B, C en D.
Werkconferentie over Wiskunde D in relatie tot het HBO
Hoe doe je wiskunde D zonder schoolboek?
Op de grens van Wiskunde D en NLT: Dynamische modellen
Veldraadpleging Wiskunde D
Elwin Savelsbergh Freudenthal Instituut voor Didactiek
Junior College Utrecht
Inhoud - Waarom afstemming en wanneer kansrijk - Ontstaan en opbouw van de Handreiking - Gebruik van de Handreiking, ook voor wiD - Discussie Samenhang.
havo A Samenvatting Hoofdstuk 3
Scholenbijeenkomst Wiskunde D 14 maart 2006 Dirk Siersma Paul Drijvers
Bijeenkomst Contactpersonen NAH 3 februari 2011 Het kan Anders! Hoe kan minder meer worden voor de NAH cliënt?
Module 7 – Hoofdstuk 3 Unified Modeling Language.
Het (nieuwe) betavak NLT
WELP, ict implementatieproject Wiskunde En LesPraktijk studie(mid)dag woensdag 26 november 2003.
Landelijk Ontwikkelpunt NLT Docent Greijdanus Zwolle (bi, anw)
1 Cultureel zelfportret
Moderne Wiskunde 11e editie inzicht, structuur, vernieuwing.
NLT HAVO.
Met de Kennisbasis in zee!
Rob Ouwerkerk Woudschoten 2003 De nieuwste natuurkunde in je les?
6 Vaardigheden 6.1 Rekenvaardigheden Rekenen in verhouding
Samenvatting.
1 IT Service Management Theorie (1). 2 Van ‘Beheren van dozen’ naar ‘Beheer van bedrijfsprocessen’ Bron: white paper van BMC Software. Leverancier van.
Wet van Fitts Toelichting bij Practicumopgave Modelleren en Programmeren voor CKI Stella Donker Toegepaste Cognitieve Psychologie Paul Fitts ( )
Coach en VinciLab mogelijkheden van een rijke ICT-omgeving Vincent Dorenbos Ron Vonk ECENT Conferentie Digitale Didactiek 15 mei 2013.
‘Crosscutting concepts’ in de lerarenopleiding Harrie Eijkelhof Projectleider ECENT Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Wiskunde op het VWO Kies je voorzichtig of wil je meer? En waarom zou je dat willen?
Nieuwe Natuurkunde (NiNa) & Natuur, Leven & Technologie Henk Pol, ELAN, Universiteit Twente.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Algebra in context Paul Drijvers Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen Universiteit Utrecht Leuven, 23 augustus 2007.
Algodoo als katalysator voor ontdekkend en ontwerpend leren Fontys Lerarenopleiding Sittard, Jos Smits, vakgroep natuurkunde.
1. Greijdanus College 3. Korte omschrijving van de interventie Eduscrum is activerende didactiek die een positieve invloed heeft op de leeropbrengsten.
Gert Treurniet Christelijk Gymnasium Sorghvliet Docent wiskunde
NLT: een vak voor jou?.
Freudenthal Instituut Universiteit Utrecht Programma  Inleiding
2. Aan de slag met enkele activiteiten
Regeltechniek MERE 1:.
Open online aansluitingsmodules statistiek
Transcript van de presentatie:

Werkgroep Dynamische modellen Paul Drijvers en Elwin Savelsbergh Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen Universiteit Utrecht NWD13, 2 februari 2007, 14:00 – 15:00

Indeling Dynamische modellen Voorbeeld: een lekkende emmer Hands-on met Powersim Nabespreking Reacties en discussie Tijd en uitvoering: 1. Inleiding Dynamische modellen in de Tweede Fase ELWIN 10 minuten 2. Voorbeeld: een lekkende emmer PAUL 10 minuten 3. Hands-on met Powersim ELWIN EN PAUL 25 minuten 4. Nabespreking ELWIN 10 minuten 5. Reacties en discussie PAUL 5 minuten

1 Dynamische modellen Dynamische modellen: Greep krijgen op complexe dynamische verschijnselen … … die zich niet houden aan disciplinegrenzen… … om samenhang en feedback te begrijpen, theorie teontwikkelen en verloop te voorspellen Grafische modelleer- omgevingen: Powersim Stella Coach6 CoLab …

Intrigerend verschijnsel Modelleren, een proces Wiskundig model Schatten Doorrekenen Formaliseren Fysisch model Resultaten Vereenvoudigen Interpreteren Probleem definiëren Waarom gaat het smelten steeds sneller? Toetsen aan experiment Analyseren Intrigerend verschijnsel

Dynamische modellen in wiskunde D (80) Dynamische modellen (80) Vervolg Dyn. Mod (40) Samenwer- kingsmodel Schoolmodel

Visie op dynamische modellen bij wiskunde Grafisch modelleren is een middel om dynamisch gedrag te onderzoeken en geleidelijk tot een wiskundige beschrijving in de vorm van differentiaalvergelijkingen komen. Je kunt … … het gedrag en de interacties binnen een dynamisch systeem eerst kwalitatief benaderen; … vervolgens dat gedrag kwantificeren met wiskundige beschrijvingen in de vorm van differentievergelijkingen; … de discrete modellen doorrekenen met het grafisch modelleertool; … door ´onder de motorkap´ van de simulatie te kijken inzicht krijgen in de onderliggende (stelsels van) differentiaalvergelijkingen. Deze didactische lijn wordt echter niet gedeeld door de vernieuwingscommissie wiskunde cTWO.

Visie op dynamische modellen in NLT Het modelleren is een verdiepende en verbredende activiteit en een overzichtelijke methode om naar relaties binnen complexe systemen te kijken. Computermodellen worden bij natuurwetenschappelijk onderzoek veel ingezet. Andere NLT-modules kunnen uitgaan van een bepaalde basisvaardigheid op het gebied van modelleren. Er zit veel wiskunde in de modelrelaties (evenredig /omgekeerd evenredig), wiskunde hoort ook bij NLT. NLT Modules (draft!) Dynamische modellen voor havo en vwo Deze visie wordt gedeeld door de stuurgroep NLT

2 Voorbeeld: een lekkende emmer Instroom: 0,1 liter/seconde Uitstroom: r = 0,5 cm Vmax = 10 liter -> Demonstratie Powersim Model van scratch opbouwen, aandacht voor de stroommetafoor. Bron (waterleiding) en put (riool) benoemen.

Variabelen en symbolen in Powersim Bron / put niveauvariabele stroomvariabele stroompijl relatiepijl constante

3 Hands-on met Powersim Start Powersim (bureaublad) Optie 1: Bouw het model van de lekkende emmer na (par 2.2) Optie 2: Bouw het model voor twee gekoppelde reservoirs (par 2.4-2.5) Zie ook symboolpagina aan het einde

4 Nabespreking Zie Ubuis en Ubuis2

Van grafisch model naar differentiaalvergelijking (1) Grafisch model en modelvergelijkingen

Van grafisch model naar differentiaalvergelijking (2)

5 Reacties en discussie Kan grafisch modelleren een geschikte opstap zijn naar het begrip differentiaalvergelijking? Is Powersim toegankelijk en motiverend?