WAT IS PRECIES HET DOEL? ALS JE NIET WEET HOE JE ERGENS GAAT KOMEN?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 4: Kopen is kiezen
Advertisements

KWALITEITSZORG november 2012
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Wat was toen het grootste het grootste probleem van de van de FOD?
KLANTTEVREDENHEIDSONDERZOEK
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
Universal Design for Learning
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
MMNM 2011 Marketingcommunicatie.
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
1 COVER: Selecteer het grijze vlak hiernaast met rechtsklik & kies ‘change picture’ voor een ander beeld of verwijder deze slide & kies in de menubalk.
© 2010 Noordhoff UitgeversMarketingcommunicatiestrategie.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
IDENTITEIT IMAGO MERK EN MEDIA
Confidential & Proprietary Copyright © 2007 The Nielsen Company INNOVATIE Tracking Februari 2007.
Hoofdstuk 15 Geïntegreerde marketingcommunicatiestrategie
2013 HOOFDSTUK 9 e.v..
Toepassingen op regressie
VANDAAG Wat ik wil bespreken: BRIEFING – de punten Budgettering.
21 november 2012.
HOOFDSTUK 12 Media.
INITIATIE DEFINITIESELECTIECONCIPIËREN INBEDDING IN ORGANISATIE ONDERHOUD Opdrachtgever/ Projectleider Eigenaar Architect en zijn team Stakeholders INITIATIEDEFINITIESELECTIECONCIPIËRENINBEDDINGONDERHOUD.
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Tevredenheids- enquête 2012 P. Grouwels Inleiding Mogelijke antwoorden: Zeer goed: 4 sterren ****: volledig tevreden; Goed: 3 sterren ***:
MMNM 2012 (Marketing) communicatie.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
MEDIALANDSCHAP We onderscheiden: Visuele media Auditieve media
EVEN HELDER KRIJGEN EVEN DE VRAAG HEEL HELDER KRIJGEN VOORDAT JE ZOMAAR AAN DE SLAG GAAT?
Elke 7 seconden een nieuw getal
CROSS MEDIA Wat lever je 15 oktober op? Cross Media plan voor Museumnacht (hardcopy) –Medialandschap –Doelgroep (en) –Communicatiedoelstelling –Communicatiestrategie.
CROSS MEDIA. CROSS MEDIA Grenzen tussen media vervagen 3 trends Any time, any place any where (onafhankelijk van tijd, plaats, of ruimte gebruik maken.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Agenda  Les  wkn  hs 2 2 marketing
Marketing presentatie
Management en Organisatie © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Management en Organisatie © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Management en Organisatie © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Economie vastgoed © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv.
WAT IS PRECIES HET DOEL? ALS JE NIET WEET HOE JE ERGENS GAAT KOMEN?
KRITIEK op MCM 1) Hogere prijs 2) Beperking van de concurrentie
VRAGEN WAT IS HET DOEL VAN ACTIECOMMUNICATIE? 1) Merktrouw versterken
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
Ben Bruidegom 1 Sequentiële schakelingen Toestand uitgang bepaald door:  ingangen;  vorige toestand uitgang.
Liaison dangereuse? Secretarissen en ontvangers over hun onderlinge verhouding en de werking van het managementteam Prof. Dr. Herwig Reynaert Dr. Kristof.
Hoe gaat dit spel te werk?! Klik op het antwoord dat juist is. Klik op de pijl om door te gaan!
Communicatiebeleid Onderneming
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
In opdracht van NOC*NSF
DIGITAL ANALYTICS TOOLS. 2 DIGITALE MEDIA - METEN.
Openbaar je talent Service public, talent particulier.
H13 Reclame, verkooppromoties, public relations en sponsoring Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux DE WAARDEPROPOSITIE.
Opvoeden in het onderwijs © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
§ 1.1 Waar kies je voor? De keuzes die je maakt als consument worden beïnvloed door de marketing van bedrijven die producten en diensten aanbieden. © Noordhoff.
MARKETINGMIX.
De ijsjesmarkt 13 december De kern De 4 p’s: de marketingmix De vraag.
Communicatie en Instumenten
Succesvolle bedrijven © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv.
Sales Management © 2014 | Noordhoff Uitgevers bv.
Sales Management © 2014 | Noordhoff Uitgevers bv.
Marketing vastgoed © 2012 | Noordhoff Uitgevers bv.
Sales Management © 2014 | Noordhoff Uitgevers bv.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
H 8 Marketingcommunicatiebeleid 1.Inzicht in marketingcommunicatie 2.De rol van reclame in het communicatiebeleid 3.Communicatiedoelgroep en -doelstellingen.
Sales Management © 2014 | Noordhoff Uitgevers bv.
Praktijkgericht financieel management © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
7.3 De product-som-methode Drie manieren om in factoren te ontbinden
Transcript van de presentatie:

WAT IS PRECIES HET DOEL?

ALS JE NIET WEET HOE JE ERGENS GAAT KOMEN?

POSITIONERING INFORMATIONEEL TRANSFORMATIONEEL TWEEZIJDIG UITVOERINGSPOSITIONERING

BUDGETTEREN Rol van Marketingcommunicatie in het marketingproces FACTOREN die van invloed zijn: Rol van Marketingcommunicatie in het marketingproces Omvang marktgebied Levenscyclus van het product Producteigenschappen en productdifferentiatie Winstmarge en omzetvolume Activiteiten van de concurrentie Mediakosten HOOFDSTUK 10

VORMEN VAN BUDGETTEREN: ANTI CYCLISCH OMZETPERCENTAGE TAAKSTELLEND PARITEITEN SLUITPOST

BUREAU’S

WAAR ZITTEN ZE DAN?

GEBRUIK DE JUISTE MIDDELEN

MARKETING COMMUNICATIE INSTRUMENTEN

2.3 | MARKETINGCOMMUNICATIE-INSTRUMENTEN MET ALLE MARCOM-INSTRUMENTEN PROBEREN WE HET KEUZEGEDRAG VAN DE CONSUMENT TE BEINVLOEDEN SIGNALEN VOOR DE CONSUMENT BESTAAN OA UIT: MERKNAAM VERPAKKING VORMGEVING PRIJS DISTRIBUTIEKANALEN MAAR ER ZIJN ANDERE MANIEREN OM HET PROD. ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN: MARCOMMIX

RECLAME

ONLINE MARKETINGCOMMUNICATIE

SPONSORING

WINKEL COMMUNICATIE

PERSOONLIJKE VERKOOP

EVENTS

MEDIALANDSCHAP We onderscheiden: Visuele media Auditieve media Audiovisuele media © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 36

Ga naar : http://www.mediaonderzoek.nl/ NOM http://www.nommedia.nl/ http://www.nommedia.nl/upload/documenten/nom-website-gemiddeld-bereik-npm-2011-ii-2012-i.pdf

PERSBUREAUS Verkopen nieuws aan hun klanten © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 38

DAGBLADEN © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 39

TIJDSCHRIFTEN © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 40

oplagecijfers © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 41

TIJDSCHRIFT VAN HET JAAR

VAKBLADEN richten zich op een speciaal onderwerp of vakgebied © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 43

RECLAME BUITEN DE RECLAMEBLOKKEN OM Billboarding Product placement Inscript sponsoring Price sponsoring Programmaparticipatie © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 44

BIOSCOOPRECLAME

BUITENMEDIA Vaste buitenmedia Bewegende buitenmedia Evenement- gebonden media © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 46

VIRAL Voorbeeld van HEINEKEN © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 49

MEDIASELECTIE © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 50

CRITERIA VOOR MEDIASELECTIE Oplage Bereik Dekking Kosten per duizend Communicatievermogen Contractfrequentie Budget © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 51

OPLAGE Het aantal exemplaren dat van een krant, boek of tijdschrift wordt gedrukt Drie toppers © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 52

BEREIK Alle personen die een medium hebben gelezen of gezien Gemiddeld bereik Cumulatief bereik Actueel bereik Brutobereik Nettobereik © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 53

DEKKING Bereken je door het aantal bereikte personen van de doelgroep te delen door het totaal aantal personen van de doelgroep © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 54

KOSTEN PER DUIZEND De totale kosten per 1000 bereikte personen © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 55

COMMUNICATIEVERMOGEN De mate waarin een medium in staat is een specifieke boodschap over te brengen Hangt af van aantal factoren: Technische eigenschappen Context van het medium Confrontatiesituatie Internal pacing External pacing © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 56

CONTRACTFREQUENTIE Het aantal malen dat de doelgroep in een bepaalde periode met het medium in aanraking wordt gebracht De frequentie kan als volgt worden ingedeeld: Constant aanwezig Pieken Concentraties © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 57

TESTEN EN EVALUEREN Pretest Posttest Nulmeting © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 58

MEDIATARIEVEN Kosten hangen onder andere af van: Advertentietarief van het blad Plaats in het blad Formaat Kleurgebruik Contract © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 59

Start vóór het eerste gesprek. ORIENTATIE Start vóór het eerste gesprek. Voor het gesprek met de opdrachtgever oriënteer je je op twee zaken: Organisatie en/of merk Trends en ontwikkelingen in de sector © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 60

Weet wat de opdrachtgever wil. INTAKEGESPREK Weet wat de opdrachtgever wil. Twee doelen: Kennismaken Informatie verzamelen © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 61

Is het probleem wel met communicatie op te lossen? PROBLEEMANALYSE Is het probleem wel met communicatie op te lossen? Besteed veel aandacht aan de probleemanalyse Wat is het probleem? Wie zijn direct betrokken bij het project? Wat is intern al aan het probleem gedaan? Waarom is het probleem nog niet opgelost? © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 62

PLAN VAN AANPAK Hierdoor krijgt de opdrachtgever inzicht in het project, de fasering, outputmomenten en het eindresultaat © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 63

Verras met creatieve oplossingen. OPLOSSINGEN VINDEN Verras met creatieve oplossingen. © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 64

Verleid je klant en verkoop je advies. Ken je kwaliteiten Wees assertief en proactief Verras de opdrachtgever © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 65

Geef duidelijk de vervolgstappen aan. AFRONDING Geef duidelijk de vervolgstappen aan. Draag al het relevante materiaal over. Voer je afrondende gesprekken met betrokkenen en met de opdrachtgever. Zorg voor een goed overdrachtsdocument. © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 66