WAT IS PRECIES HET DOEL?
ALS JE NIET WEET HOE JE ERGENS GAAT KOMEN?
POSITIONERING INFORMATIONEEL TRANSFORMATIONEEL TWEEZIJDIG UITVOERINGSPOSITIONERING
BUDGETTEREN Rol van Marketingcommunicatie in het marketingproces FACTOREN die van invloed zijn: Rol van Marketingcommunicatie in het marketingproces Omvang marktgebied Levenscyclus van het product Producteigenschappen en productdifferentiatie Winstmarge en omzetvolume Activiteiten van de concurrentie Mediakosten HOOFDSTUK 10
VORMEN VAN BUDGETTEREN: ANTI CYCLISCH OMZETPERCENTAGE TAAKSTELLEND PARITEITEN SLUITPOST
BUREAU’S
WAAR ZITTEN ZE DAN?
GEBRUIK DE JUISTE MIDDELEN
MARKETING COMMUNICATIE INSTRUMENTEN
2.3 | MARKETINGCOMMUNICATIE-INSTRUMENTEN MET ALLE MARCOM-INSTRUMENTEN PROBEREN WE HET KEUZEGEDRAG VAN DE CONSUMENT TE BEINVLOEDEN SIGNALEN VOOR DE CONSUMENT BESTAAN OA UIT: MERKNAAM VERPAKKING VORMGEVING PRIJS DISTRIBUTIEKANALEN MAAR ER ZIJN ANDERE MANIEREN OM HET PROD. ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN: MARCOMMIX
RECLAME
ONLINE MARKETINGCOMMUNICATIE
SPONSORING
WINKEL COMMUNICATIE
PERSOONLIJKE VERKOOP
EVENTS
MEDIALANDSCHAP We onderscheiden: Visuele media Auditieve media Audiovisuele media © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 36
Ga naar : http://www.mediaonderzoek.nl/ NOM http://www.nommedia.nl/ http://www.nommedia.nl/upload/documenten/nom-website-gemiddeld-bereik-npm-2011-ii-2012-i.pdf
PERSBUREAUS Verkopen nieuws aan hun klanten © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 38
DAGBLADEN © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 39
TIJDSCHRIFTEN © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 40
oplagecijfers © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 41
TIJDSCHRIFT VAN HET JAAR
VAKBLADEN richten zich op een speciaal onderwerp of vakgebied © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 43
RECLAME BUITEN DE RECLAMEBLOKKEN OM Billboarding Product placement Inscript sponsoring Price sponsoring Programmaparticipatie © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 44
BIOSCOOPRECLAME
BUITENMEDIA Vaste buitenmedia Bewegende buitenmedia Evenement- gebonden media © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 46
VIRAL Voorbeeld van HEINEKEN © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 49
MEDIASELECTIE © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 50
CRITERIA VOOR MEDIASELECTIE Oplage Bereik Dekking Kosten per duizend Communicatievermogen Contractfrequentie Budget © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 51
OPLAGE Het aantal exemplaren dat van een krant, boek of tijdschrift wordt gedrukt Drie toppers © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 52
BEREIK Alle personen die een medium hebben gelezen of gezien Gemiddeld bereik Cumulatief bereik Actueel bereik Brutobereik Nettobereik © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 53
DEKKING Bereken je door het aantal bereikte personen van de doelgroep te delen door het totaal aantal personen van de doelgroep © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 54
KOSTEN PER DUIZEND De totale kosten per 1000 bereikte personen © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 55
COMMUNICATIEVERMOGEN De mate waarin een medium in staat is een specifieke boodschap over te brengen Hangt af van aantal factoren: Technische eigenschappen Context van het medium Confrontatiesituatie Internal pacing External pacing © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 56
CONTRACTFREQUENTIE Het aantal malen dat de doelgroep in een bepaalde periode met het medium in aanraking wordt gebracht De frequentie kan als volgt worden ingedeeld: Constant aanwezig Pieken Concentraties © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 57
TESTEN EN EVALUEREN Pretest Posttest Nulmeting © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 58
MEDIATARIEVEN Kosten hangen onder andere af van: Advertentietarief van het blad Plaats in het blad Formaat Kleurgebruik Contract © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 59
Start vóór het eerste gesprek. ORIENTATIE Start vóór het eerste gesprek. Voor het gesprek met de opdrachtgever oriënteer je je op twee zaken: Organisatie en/of merk Trends en ontwikkelingen in de sector © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 60
Weet wat de opdrachtgever wil. INTAKEGESPREK Weet wat de opdrachtgever wil. Twee doelen: Kennismaken Informatie verzamelen © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 61
Is het probleem wel met communicatie op te lossen? PROBLEEMANALYSE Is het probleem wel met communicatie op te lossen? Besteed veel aandacht aan de probleemanalyse Wat is het probleem? Wie zijn direct betrokken bij het project? Wat is intern al aan het probleem gedaan? Waarom is het probleem nog niet opgelost? © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 62
PLAN VAN AANPAK Hierdoor krijgt de opdrachtgever inzicht in het project, de fasering, outputmomenten en het eindresultaat © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 63
Verras met creatieve oplossingen. OPLOSSINGEN VINDEN Verras met creatieve oplossingen. © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 64
Verleid je klant en verkoop je advies. Ken je kwaliteiten Wees assertief en proactief Verras de opdrachtgever © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 65
Geef duidelijk de vervolgstappen aan. AFRONDING Geef duidelijk de vervolgstappen aan. Draag al het relevante materiaal over. Voer je afrondende gesprekken met betrokkenen en met de opdrachtgever. Zorg voor een goed overdrachtsdocument. © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 66