ONLINE / SOCIAL MEDIA STRATEGIE

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Social Media Strategy Model
Advertisements

SMC078+ Facebook The Adult Version. Meer resultaat met Facebook Inspireren, motiveren, cases & praktische tips Met z’n allen!
SEO Social Media. Facebook  Zorg voor activiteit op je pagina (likes, shares & reacties)  Verwerk je keywords in je infopagina en met name in het over.
Effectieve Internet Marketing voor MKB- ondernemers
“Hoe kom ik aan klanten?”
KM QUEST: een kennismanagement simulatie leerprogramma
Welkom bij de workshop social media. Wie is de ? Marketing, communicatie, pr on- en offline. •Strategie en advies. •Uitvoeren middelen, persberichten.
Sociale wijkmedia 19 en 28 maart 2013 wijkteams Nieuw Lokaal Akkoord Gilbert Sewnandan.
Welk effect heeft uw Website? Gerard Duursma Online Marketeer linkedin.com/in/bonopoly.
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
21 januari 2013 door: Henk-Jan Workshop Social Media.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
F&J webcreation even voorstellen… we willen graag met u in gesprek, dus…
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 2: Doelen en doelgroepen.
SuccesfactorindicatorTargetActie Omzet Omzet per link/ advertentie100 EUR1.Bedrijven advertenties laten plaatsen 2.Online bedrijven/ websites benaderen.
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
SOCIAL MEDIA EN DE BESTUURDER 2 oktober Wildeman #VvG2012
ONLINE / SOCIAL MEDIA STRATEGIE
De gekte voorbij Clientgestuurd de markt op Workshop Opdrachten verwerven in pyjama? Scip-Conferentie
Strategie Social Media.  Waarom iets met Social Media gaan doen?  Waarom is het belangrijk eerst een strategie te ontwikkelen?  Schakel een deskundige.
ONLINE STRATEGIE MMT – LAATSTE LESSEN – STRATEGIE UITWERKEN.
EVEN HELDER KRIJGEN EVEN DE VRAAG HEEL HELDER KRIJGEN VOORDAT JE ZOMAAR AAN DE SLAG GAAT?
Marketing Werkgroep 6.
Peter Schwartz The art of the long view stappenplan
handreiking social media bij de Vlaamse overheid
Taak 5a: CRM vs. SCRM Tina Tavernier 3 OFM (AL). Infografiek In welke mate verschilt 'traditionele CRM' van 'SCRM' indien we kijken naar de domeinen van.
NulNu Manifestatie: Congres HAN 8 oktober 2014
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Visie & Strategie.
Social media presentatie
Online marketing Expert (in een week)
4. Online strategie Internet scorecard
Online filmpjes maken. (
5. De Klant De netwerkmaatschappij en De klant Minor Digital Marketing
Online filmpjes maken. (
Training voorbeeld voor
Kom verder. Saxion. Minor Internet Marketing SEA | Les 4. Social Media I.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Marketing voor Starters HOOGEVEEN, 2 DECEMBER 2010 Welkom! 1.
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
De 25 beste ideeën voor een meer inspirerende planning en control Henk Doeleman Jean-Pierre Thomassen.
Social media. Agenda Over ons Facebook Twitter Linkedin Instagram.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
SOPHIE BREEMAN MARC DREU LENNARD LANTING JASPER MORS Bedwing het monster social media Aanpak voor mens en bedrijf Jeroen Bertrams.
Online Marketing Plan Search Engine Advertising (SEA) OW 3.
Ara & Social Media.... Debriefing Probleemstelling 1.Hoe zou social media effectief ingezet kunnen worden voor ARA als merk? 2.Welke netwerken zijn voor.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Inbound marketing en bloggen
Google Analytics Statistieken over je website
Contentplan sociale media #GR18 Voorbeeld
Sociale Media in de toeristische sector Bijeenkomst Blauwe Lint
Stap 1: stel een doel Doelen stellen. Stap 1: stel een doel Doelen stellen.
Mark: Goedemiddag allemaal, bedankt voor jullie komst naar onze presentatiesessie over het B2B Marketing Trendrapport 2017.
Social Media Marketing Petra Kamping |Ellen Engbers
Een vergadering organiseren
Content Marketing Wat is het? Voorbeelden Hoe pak je het aan?
Binnenkort start hier het webinar Facebook Marketing voor je groep - Deel II: ‘Je Scoutinggroep op Facebook’
Big Data.
Vergadering Personeelsdienst
Big Data.
INZET VAN DIGITALE MEDIA VOOR PUBLIEKSBEREIK
Social media voor statenleden/politici
Marketing in sociale media
Power up your fundraising
Transcript van de presentatie:

ONLINE / SOCIAL MEDIA STRATEGIE MMT – MAANDAG 8 april 2013

Naast doceren? Theater, Voetbal, Consultant en Studente… Docente MCH, MARCOM, SOCIAL MEDIA, IAAYP, COMMUNICATIE & COACH Gewerkt bij: SBS6, KOBALT, MPG, WEBADS, GLAMOUR/QUEST, VWS en zelfstandige Naast doceren? Theater, Voetbal, Consultant en Studente…

Even een BREAK genomen

VANDAAG Het doel is een inleiding en basis mee te geven voor zowel Connecting met de doelgroep - gastcollege Contentstrategie - gastcollege Pepsico Gastcollege Conversion Company. Betreft een (interactief) hoorcollege.

ONDERWERPEN: SOCIAL MEDIA – maatschappelijke INSTEEK FACTS STRATEGIE BEGINT MET INZICHT VERSCHILLENDE MOGELIJKHEDEN TOEPASSINGEN HOW TO?

WAAR STAAN WE NU? Zodirect filmpje. SPRAAKMAKEND in 1999 SOCIOLOGISCH : Welke elementen herkennen jullie met 2013? Wat is de link met Social Media?

1999 http://www.youtube.com/watch?v=_XSTwfdFwIY OOIT begon het met een social experiment. New Media ………..

Hype is er af. IMPLEMENTEREN OF INTERGREREN? VEEL BEDRIJVEN NOG ONWETEND

92% van de merken is aanwezig op SOCIAL MEDIA gebied. GOOGLE+ en PINTEREST zijn in opkomst. 44% ZEND alleen maar. 29% koppelt het aan daadwerkelijke bedrijfsdoelstellingen 10% reageert buiten kantoortijden op een vraag via SOCIAL MEDIA.

FACTS Nog slechts 300.000 Nederlanders maken dagelijks gebruik van Hyves, dat was vorig jaar nog 3 maal zo hoog. Instagram bekend bij 1 op de 3, Pinterest 1 op de 5

FACTS

WORSTELING Nog steeds worstelen tal van bedrijven met de vraag hoe ze social media op strategische wijze moeten implementeren binnen de huidige beleidskaders. Iedereen kent de verhalen over het identificeren van doelgroepen, de plaats van social media in een organisatie, het belang van een social strategie, kanaalkeuzes etc.

ER ZIJN OOK AARDIG WAT FAILURES TE NOEMEN……… Tim Hofman ♔ @debroervanroos 4783 volgers. bij de 5000 plas ik door de brievenbus van Patricia Paay. en anders ook. 9:17 PM - 07 jan 13 ER ZIJN OOK AARDIG WAT FAILURES TE NOEMEN……… BELOFTE? Tim Hofman ♔ @debroervanroos 4783 volgers. bij de 5000 plas ik door de brievenbus van Patricia Paay. en anders ook. 1. poeplading aan negatieve reacties 2. Een genante verontschuldiging voor t niet kunnen waarmaken van zijn belofte. 3. 5000+ volgers en veel aandacht.

THE McDStories. MORAAL: Check eerst je imago voordat je je volgers als ambassadeurs gaat inzetten.

LIDL BELGIE; voor elke tweet (met speciale HASHTAG) een voedselpakket naar de voedselbank. Binnen een uur 4000 voedselpakketten. Tussen KERST en OUD en nieuw nieuwe pakketten weggegeven. MORAAL: ONDERSCHAT NOOIT DE KRACHT

QR code in metro…. Daar waar het slechste bereik met de smartphone betreft.

UITEINDELIJK DRAAIT ALLES MAAR OM EEN DING………….

EVEN HELDER KRIJGEN EVEN DE VRAAG HEEL HELDER KRIJGEN VOORDAT JE ZOMAAR AAN DE SLAG GAAT?

WAT IS PRECIES HET DOEL VAN DE ORGANISATIE/MERK/DIENST? Commercieel? Communicatief? Informatief?

MAAK EEN ROADMAP

ALS JE NIET WEET HOE JE ERGENS GAAT KOMEN?

ROADMAP? Ja! Waar wil het bedrijf naar toe (dan)? Integreer de plannen in de aanwezige marketing- en communicatiestrategie van de organisatie. Probeer Off en ONLINE op een pagina te krijgen (of een pad) Kwantificeer de doelen Hou het visueel Maak schetsen Betrek alle mogelijke afdelingen erbij.

HET GAAT NIET OM HET EI VAN COLUMBUS

EN DAN? Aan de slag…. Onderzoek (?) Formuleren (doelstellingen en doelgroepen) en Uitwerken (planning, budget, instrumenten) Tussentijds bijsturen (monitoren)

STEL JE KIEST VOOR PUUR SOCIAL MEDIA? DOEL? TYPE? ROI? EN DAN?

DOELSTELLING? AWARENESS? TRAFFIC? ACTION? BRANDING? DIALOGUE? ENGAGEMENT/Engagement with Prospects Engagement with Customers Brand Reputation Prospect Lead Quality Revenue Prospect Lead Volume Useful Product Feedback

WELKE IS GESCHIKT VOOR JOUW DOELSTELLING?

ER ZIJN DIVERSE MODELLEN ER ZIJN DIVERSE MODELLEN OM TOE TE PASSEN

BOEKEN-BLOGS-ACADEMY’s

P.O.S.T model Al genoemd in de les GROUNSDWELL

GRONDLEGGING GROUNDSWELL : Charlene Li en Josh Bernoff Is gericht op 4 PIJLERS PEOPLE OBJECTIVES STRATEGY TECHNOLOGY

Kijk naar de gedragingen van je doelgroep Kijk naar de gedragingen van je doelgroep. Het startpunt om te kijken naar welke kanalen ingezet moeten worden…

OBJECTIVES aka wil je luisteren of motiveren?

HOE SCHAT JE DE SITUATIE IN NA HET GEBRUIK VAN HET MODEL HOE SCHAT JE DE SITUATIE IN NA HET GEBRUIK VAN HET MODEL? EN HOE GA JE DAARMEE OM?

ITT wat veel marketeers vinden, wordt er als laatste gekeken naar de technische mogelijkheden. Het betreft slechts een middel.

EN NOG EEN:

Is het niet gewoon de basis die je al kent Is het niet gewoon de basis die je al kent? Zo zou je het toch sowieso aanpakken?

Ken je je doelgroep?

WAAR ZITTEN ZE DAN?

OF ga naar : http://www.mediaonderzoek.nl/ NOM http://www.nommedia.nl/ http://www.nommedia.nl/upload/documenten/nom-website-gemiddeld-bereik-npm-2011-ii-2012-i.pdf

DUS KEUZE MAKEN IN CONTENT ook. NIEUWSBERICHTEN STELLINGEN FILMPJES FOTO’s ILLUSTRATIES ANIMATIES INFOGRAPHICS

“Contentmarketing is het maken, aanbieden en verspreiden van content die aansluit op een vooraf geïdentificeerde behoefte in een relevante setting om zo nieuwe relaties aan te gaan en bestaande relaties te versterken.”

DUS JE GAAT VOOR? SEEDING SOCIAL SAMPLING CROWDSOURCING BRANDED SOCIAL GAMING DRIVING SOCIAL MEDIA ON PACK LOCATION BASED LOYALTYPROGRAMMS.

GEBRUIK DE JUISTE MIDDELEN

ANALYSE?

KWANTITATIEF BEREIK NIET HET DIRECTE BEREIK IS BELANGRIJK (zoals met traditionele media) Het indirecte bereik daarentegen wel. STEL: 1 tweet wordt geretweet, die persoon heeft 150 volgers, die dan weer 150 volgers heeft, direct bereik is 1….indirect bereik is 22 500. BELANGRIJK is dus die ENE persoon te bereiken die ambassadeur wordt van jou(w) Dit kan je o.a. bereiken door wel de directe vraag te stellen…. DO YOU LIKE ME? of PLEASE RETWEET

HOE REKENEN WE AF!?!?

SOCIAL MEDIA ROI http://www.youtube.com/watch?v=xZY5b85KoOU Gary Vaynerchuk –

ANNO 2013 De tijd waarin ROI alleen een formule was, is voorbij. Belangrijke (social) marketing experts (en Einstein) weten waar het echt om draait. En ieder die een mening heeft over de ROI van social media, wat het in the end oplevert, heeft één van onderstaande zienswijzen:

JUST DO IT Just do it, oftewel, ga gewoon aan de slag met social media en je ziet vanzelf de return op de investering die je doet. Bedrijven zoals Zappos en KLM met haar KLM Surprisezijn voorbeelden van organisaties die social media in hun cultuur verweven, niet kijken naar de harde resultaten, maar weten dat een positieve mention veel waard is. Ook al kan je er geen dollar- of euroteken voor zetten.

NET ALS DE DISCUSSIE OVER ONLINE DESTIJDS “De ROI van Social Media is dat je business nog steeds bestaat over 5 jaar” CONCURRENTIEVOORDEEL De ROI van het negeren van social media is een negatieve, in dit geval.

NIET VOOR KLEINE ONDERNEMINGEN Meet dus wat relevant én meetbaar is. Alleen dan heb je de ware ROI van social media te pakken. Op macroniveau is dat best lastig. Het boek van Olivier Blanchard met de (jazeker, zeer toepasselijk en niet verrassende) titel Social Media ROI, richt zich op het meten op macroniveau.

FIXED FIXED PRICING

BEREIK SOCIAL MEDIA AANTAL VOLGERS op TWITTER AANTAL BEZOEKERS van een Website AANTAL BEZOCHTE PAGINA’s AANTAL RETWEETS AANTAL LIKES op een FACEBOOKPAGINA AANTAL VIEWS VAN EEN FILMPJE OP YOUTUBE AANTAL REACTIES OP EEN LINKEDIN DISCUSSIE (je weet alleen niet hoe erg je gewaardeerd bent) A) EFFECTONDERZOEK (via de gangbare wegen) B) MEDIANALYSE

CONVERSATION TRACKER

MICRONIVEAU Op microniveau is het eenvoudiger. Google Analytics, Bitly, Facebook Insights en tal van social media monitoring tools maken het eenvoudig om de impact van enkele berichten of een campagne te meten. Plus het af te zetten tegen de (financiële) investeringen.

SPECIALE METHODES OM NA TE GAAN WIE WANNEER OVER JE PRAAT….

KPI Er wordt steeds meer gerekend en afgesproken waar de KEY PERFORMANCE INDICATOR moeten worde behaald. VOORBEELDEN : REACH COMMUNITY BUILDING USER PARTICIPATION

E *E EFFICIENCY (ROI) is het bereik ten aanzien van de kosten EFFECTIVITEIT aan de hand van doelstellingen en KPI’s

Meten van je imago Aantallen en demografische kenmerken zeggen niet alles. Het gaat er ook om wat de (potentiiële) klanten die jou volgen, over je zeggen. Houd dit bij en leer ervan. Zijn de commentaren positief of negatief? Zeggen mensen bijvoorbeeld dat ze je bedrijf telefonisch moeilijk kunnen bereiken, of steken ze de loftrompet af over je product? Het is leuk als je met social media meer bewustwording voor je merk creëert, maar het moet niet ten koste gaan van het imago van je dienst of product. Het heeft geen zin om je naamsbekendheid te vergroten als er op sociale media een conversatie ontstaat die niet degene is die je wilt. Meten van gebruikersgedrag Een social media-gebruiker die is blootgesteld aan je merk, gedraagt zich anders dan een gebruiker die via de zoekmachine met je bedrijf in aanraking komt. De twee groepen hebben andere verwachtingen. Analyseer de bezoekers die vanuit social media op jouw site terecht komen, om er zodoende voor te zorgen dat je je op de juiste manier tot deze gebruikers richt.

 Blijven ze langer of korter hangen dan zoekmachinebezoekers? Welke social media-bezoekers (Twitter, Facebook, Hyves, StumbleUpon, enz.) verdiepen zich het meeste in jouw pagina-aanbod? Zijn het terugkerende bezoekers? Bedenk welke soort gebruikers van social media je het meest wilt aantrekken en trek op basis van het sitebezoek conclusies of je je website en je social media-strategie anders moet inrichten. Inzichten in de verschillende gedragspatronen en het kopen van producten zullen helpen bij het optimaliseren van je merk en bedrijfssite. Meten van (micro)conversies Wie promotie-acties verspreidt via social media, bijvoorbeeld een ebook-aanbieding op Facebook of het verloten van een kamer binnen je Bed & Breakfast op Twitter, neemt dit natuurlijk mee in het analyseren van zijn conversie. Je wilt niet alleen weten waar de leads precies vandaan komen, maar ook of er hier mogelijk een actie op Twitter bij betrokken was en hoe deze effect gesorteerd heeft. Welke call-to-action slogans heb je gebruikt? Wat waren de landingspagina’s? Dit zijn allemaal dingen die je kunt uitzoeken en dus de volgende keer kan aanpassen of opnieuw benutten.

Je wilt ook ‘kleinere conversies’ analyseren. Mogelijk heeft iemand er niet voor gekozen een kamer bij je hotel te reserveren, maar zich wel aangemeld voor je nieuwsbrief, zich geabonneerd op je blog of zich fan gemaakt van je Facebook-pagina. Deze kleine successen kunnen tot grotere successen leiden. Meten van linkconversie Bij het monitoren van een online campagne kun je niet om linkjes heen. Als je een prijsvraag start, content publiceert of iets anders doet dat bedoeld is om belangstelling voor je merk te kweken, dan is de analyse van linkjes een goede manier om te zien of het werkt of niet. Met behulp van een eenvoudige tool kun je binnenkomende links traceren die naar een specifieke URL of je gehele site verwijzen. Waar dit manieren zijn om te meten hoe goed een bepaalde link wordt verspreid, zal zo’n analyse je ook helpen bij het vinden van nieuwe blogs en sites met autoriteit binnen jouw vakgebied. En dat soort sites kunnen je helpen om je merk des te meer te laten groeien. Meten van je SEO-ranking Met een betere linkbuilding en een verhoogde buzz heb je de mogelijkheid om betere SEO-rankings te realiseren voor bepaalde zoektermen, ervan uitgaande dat je de tijd hebt genomen om zoekoptimalisatie toe te passen op je social media-campagnes. Bekijk Google Analytics om te zien welke zoekwoorden extra verkeer naar je site brengen, hoe goed deze termen voor conversie zorgen, enzovoort. Zo’n analyse helpt bij het identificeren van een effectieve strategie voor een specifieke campagne, terwijl het je ook op het spoor brengt van zoektrefwoorden waar je mogelijk nooit eerder aan gedacht hebt.

5 fases De meeteenheden in deze vijf fasen zijn: Reach (bereik): het aantal fans, vrienden, aanmelders, inschrijvingen en volgers die je berichten zien, lezen en horen. Influence (invloed): het percentage invloed dat je hebt ten opzichte van concurrenten, de belangrijkste beïnvloeders, een sentimentanalyse en de bekende NPS (Net Promoter Score). Engagement (deelname): het aantal shares (berichten gedeeld), likes, reacties en conversaties. Oftewel: bewuste acties om je content met anderen te delen. Action (actie): het aantal nieuwe volgers, nieuwe klanten, leads, orders en downloads welke voortkomen uit je acties op Social Media en de acties van je eigen volgers, vrienden, etc. Impact (impact): De impact die de vorige vier fasen oplevert voor je bedrijf bestaat onder andere uit kostenbesparingen, nieuwe inzichten, omzet en verhoogde merkwaarde. .

IPM INTERACTIONS PER MILLE Er is een tool CONVERSOCIAL die de IPM vasts kan stellen obv een gemiddelde score. Het aantal reacties + het aantal vind ik leuks: Aantal posts: aantal fans = IPM HANDIG t.o.v. de concurrent.

BIJVOORBEELD 663 Comments 8.216 LIKES 17 POSTS 35. 827 FANS = 14.58 interactions per thousand fans. (zo beoordeel je je content).

FACEBOOK

SUCCESVOLLE Social Media STRATEGIE CASE ROOMPOT VAKANTIES STAPPEN EN HOE UIT TE WERKEN?

LUISTEREN & ANALYSEREN Zoals gezegd bij de failures… check eerst de status van je merk. ONDERZOEK je imago op MACRO/MESO/MICRO niveau Wat is het sentiment? Welke onderwerpen komen er naar voren op welke platformen en in welke periode? Analyseer de activiteit van de doelgroep en werk dit uit in een heldere analyse.

STRATEGIE NA de analyse de 4 pijlers verwerken

A A A A Awareness – een consument komt in aanraking met een boodschap/merk Appreciation – een consument legt een link tussen zichzelf en de boodschap/het merk Action – een consument converteert: voert een actie uit die meerwaarde creëert voor het merk zoals een aankoop, nieuwsbriefinschrijving of het aanmaken van een account Advocacy – een consument praat binnen zijn omgeving over het merk op een positieve manier

organisatiestrategie De vervolgstap is de creatieve invulling van je strategie, wat een concrete vertaling moet zijn van de overkoepelende marketing- en communicatiestrategie. Authenticiteit is hierin een absolute must. Dan volgt organisatiestrategie Wij onderscheiden voor onze organisatie vier verschillende social media flows

CONTENT FLOW Er waren voor de content marketing verschillende talking clouds waarin duidelijk naar voren kwam waar mensen over spraken in welke periodes en op welke platformen dit gebeurt. Er werd zo goed mogelijk ingespeeld op de informatiebehoefte van de doelgroep op de diverse platformen.

CONTENT FLOW

DE STAPPEN 1. Inspiratie: Aanleveren van content door verantwoordelijken binnen organisatie 2. Copywriting: Filteren van interessante topics en copywriting naar hapklare tweets / statusupdates 3. Publicatie: Publiceren van content

Belangrijke stappen om de content flow te verankeren binnen de marketingcommunicatiestrategie zijn: Bepaal de doelstellingen per kanaal. Definiëer verschillende typen content op basis van de doelstellingen. Wat is de beste tijd om te posten? Analyseer wanneer de meeste activiteit op het platform is. Geef invulling aan verschillende talking points invulling met concrete content + maandplanning. Werk aan herkenbare en succesvolle contentformules en blijf dit maandelijks analyseren, vernieuwen en doorontwikkelen.

REACTIE FLOW 1. Opvangen: Vang vraag, klacht en /of opmerking op via social media monitoring tool 2. Reageren: Reageer altijd en snel en houd klant op de hoogte van de status / ontwikkeling 3. Nazorg: Vraag aan klant in hoeverre e.e.a. naar tevredenheid is afgehandeld

REACTIEFLOW Bepaal tone of voice als je reageert, vaak wordt alles ongenuanceerd op het internet geplaatst, dus ‘prik’ hier doorheen. Neem sentimentanalyses mee in je maandelijkse rapportages. Een klacht is een kans, wees je hiervan bewust. Definieer de interne structuur van afhandelen vragen en klachten. Want online gelden andere regels dan offline. Heel belangrijk om dit interne proces goed te structuren en continu te blijven monitoren.

Verzamel je ambassadeurs en bepaal focus Verzamel je ambassadeurs en bepaal focus. Het is belangrijk dat je goed weet waar je focus ligt. Wat wil je vertellen en hoe zorg je ervoor dat ambassadeurs dit delen met hun netwerken en jouw bedrijfsvisie uitdragen? 1. Verzamelen: Verzamel je ambassadeurs op verschillende kanalen en met je social media monitoring tool. 2. Uitnodigen: Nodig ze uit en/of betrek ze bij ‘simpele’ beslissingen. Ze hebben grote meerwaarde, dus probeer dat gevoel over te brengen. 3. Publiceren: Houd ambassadeurs op de hoogte van interessante ontwikkelingen, zowel intern als extern.

AMBASSADEURS Bepaal je interne en externe ambassadeurs en houd dit periodiek bij in een document. Kijk wat wel en wat niet werkt en stuur hierop maandelijks bij. Test dit goed door en onderbouw met statistische analyses / data. Ambassadeurs lenen zich goed voor een offline event,

1. Afstemmen: ligt publicatie op sociale netwerken in lijn met communicatie en gebeurtenissen op andere fronten? 2. Evalueren: onderzoek aan de hand van door jou opgestelde KPI’s wat wel en niet heeft gewerkt. KPI’s worden verzameld in overzichtelijk dashboard, screenshots van best practices, gemeten KPI’s op basis van strategie. 3. Reflecteren: maak een reflectiepresentatie voor management en directie met als doel: synthese maken (zorg ervoor dat er maandelijks iets nieuws ontstaat) van de maandelijkse social media meeting en illustreer met KPI’s  hoe het social verhaal zicht evolueert.  Hierbij is het van belang dat je de plaats van social media in de marketingmix verduidelijkt.

Na 1,5 jaar mindset pas veranderd….

CONCLUSIE VOOR JULLIE EEN ADVIES? VOOR JULLIE EINDOPDRACHT

LEES: THE GROUNDSWELL GEBRUIK THE SOCIAL MEDIA CYLCE (marketing monday.nl) Lees BLOGS : FRANKWATCHING Dutchcowboys Marketingfacts MARSHALL TWITTER