De derde hoofdvraag van de sociologie:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Oude denkbeelden over het heelal
Advertisements

Blok 2 Grieken en Romeinen
De renaissance: vernieuwing in de kunst
HET HISTORISCH REFERENTIEKADER
Hoofdstuk 1A: Europeanen
Samenleving en cultuur
Gouden Eeuw Kunst en wetenschap Door de Renaissance, een kunststroming uit de 16e eeuw, was er opnieuw interesse voor de kunst en kennis uit de Oudheid.
De quiz bestaat uit 13 vragen.
Thema 3 Toerisme.
Webers wereldbeeldenhypothese:
De derde hoofdvraag van de sociologie:
Renaissance & Humanisme
De renaissance 1.2.
De Eiffeltoren en de Mona Lisa
Leven en werk van Leonardo da Vinci
Ontdekking en verovering
Erfenis van het Verleden De Traditionele samenleving
Kenmerk 19 19a Het veranderende mens- en wereldbeeld van de Renaissance 19b en het begin van een nieuwe wetenschappelijke belangstelling Les 1: Renaissance.
The shortest history of Europe
Joods-christelijk wereldbeeld
Heilige plaatsen Wat zijn heilige plaatsen?
Moderne Kunst.
KUSADASI 2004 HOTEL ONURA  Gebruik de pijltjestoets om de animatie te starten.
2.5 Goden en heiligen Kenmerk:
1.1 Over de Nieuwe en de Nieuwste tijd
Ontdekkingsreizen en hun gevolgen - Slachtoffers
Kenmerk 6: (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 6: De Romeinen en hun bestuur.
Oriëntatie │_______│________ | _______________
Kenmerk 6: (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 2: De Romeinen en hun bestuur.
Ontstaan Byzantium In 330 nc koos Constantijn de Grote het plaatsje Byzantium als nieuwe hoofdstad voor zijn keizerrijk Onmiddellijk startte hij een gigantisch.
Begin Er is geen God dan Allah en Mohammed is zijn profeet
Kenmerk 5 (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 14: Van Republiek naar Keizerrijk.
De ontwikkeling van Het Christendom..
Italië Door Sien en Ester.
Hoe komen Grieken en Romeinen met elkaar in aanraking?
gemaakt door: Eshan-joshua & Priya
Heilige plaatsen matthew & badel.
Hoofdstuk 2.
Hoofdstuk 4: Herfsttij of nieuwe lente
Inleiding Rond 1500 verschuift het zwaartepunt van de Renaissance van Florence naar Rome.
OEFENVRAGEN 2 renaissance Havo4 - Vwo4
De Barok Italië / Spanje / Frankrijk / Zuid-Duitsland / de Nederlanden Algemene kenmerken d barok is een feestelijke, uitbundige stijl.
Mijn klas (4 Havo) heeft op 11 oktober parijs bezocht, in deze presentatie laat ik foto’s zien en recensies. Gemaakt door Gilian Sanders 4hna.
Architectuur in Italië 16e/17e eeuw
De Romeinen en het christendom
H2 Ontdekking en verovering
OEFENVRAGEN 1 renaissance Havo4 - Vwo4
Tijdvak 5 Ontdekkers en hervormers
Paragraaf 1.2 De Renaissance.
Hoofdstuk V: Rome Les 3 - par 2 – Romeinse samenleving
Kenmerk 16 De expansie van de christelijke wereld naar buiten toe, onder andere in de vorm van de Kruistochten Les 2: De Kruistochten.
Renaissance Geïnspireerd door de Oudheid Invloed op: - Kunst
Voorbeeldvragen examen geschiedenis
Veranderend wereldbeeld, 1300 – 1600
De golven van onze beschaving
Uitvindingen Leonardo da Vinci was een groot kunstenaar en uitvinder. Veel van de door hem ontworpen machines werden pas honderden jaren na zijn dood werkelijkheid.
Tijd van ontdekkers en hervormers – de vroegmoderne tijd
Renaissance en Opstand
Wetenschappelijke Revolutie, Verlichting en Franse Revolutie
Het Romeinse rijk verdwijnt in West-Europa
Ontdekkers en hervormers
Renaissance De wedergeboorte.
Leonardo da Vinci: 1452 – 1519Schilder Anatoom Tekenaar Theoreticus Homo universalis - renaissance Uitvinder Beeldhouwer Ingenieur.
Hoofdstuk 5 ‘veranderend wereldbeeld’
Renaissance De Renaissance betekent wedergeboorte.
Bestemming 1 cultureel De renaissance.
Geschiedenis 3de jaar.
Joods-christelijk wereldbeeld
Begin Er is geen God dan Allah en Mohammed is zijn profeet
Ontstaan Byzantium In 330 nc koos Constantijn de Grote het plaatsje Byzantium als nieuwe hoofdstad voor zijn keizerrijk Onmiddellijk startte hij een gigantisch.
Transcript van de presentatie:

De derde hoofdvraag van de sociologie: RATIONALISERING = McDONALDISERING Wout Ultee

Wetenschap verder voortgeschreden Techniek op hoger peil Weber 1920: Vergeleken met Chinese, Indiase, Islamitische beschaving, is de hedendaagse Westerse wereld uniek: Wetenschap verder voortgeschreden Techniek op hoger peil Bouw-, beeldhouw- en schilderkunst berusten op technische kennis Staat met geschreven wetten en vakgeschoolde ambtenaren (formele staat, bureaucratie) Productie van goederen efficiënter (kapitalisme)

Al deze zaken brengt Weber samen onder de noemer RATIONALISERING Volgens Weber was tot 1600 de rationalisering in China verder dan in Europa

China: boekdrukkunst, buskruit, kompas uitgevonden Weber: niet uitgebuit voor commerciële doelen China: meer ambtenaren Weber: leerden schoonschrijven en gedichten maken, leerden niet wetboeken schrijven en toepassen India: nul uitgevonden, meer medische ervaringskennis Weber: niet het idee van bewijs in de wiskunde, medische wetenschap geen basis in scheikunde

Hedendaagse Weber kritiek: Geen rechtstreekse band van Grieken en Romeinen rond jaar nul naar Renaissance en Wetenschappelijke revolutie 16e eeuw, Griekse kennis bewaard tot 12e eeuw door Islamitische geleerden Hedendaagse anti-kritiek: bewaard door islamitische en joodse geleerden, vertalen van wetenschappelijke teksten is nog geen wetenschap verder brengen De wetenschap komt niet verder door ontzag voor teksten, maar door kritiek op theorieën in teksten met behulp van waarneming en experiment

Bouwkunst: het overspannen van grote ruimten 128 na Christus Pantheon, Rome Doorsnee 43 meter 1436 de Dom van de Santa Maria Del Fiore, Florence, gebouwd door Brunelleschi Doorsnee 46 meter

537 Constantinopel, hoofdstad oostelijk deel van het christelijke Romeinse Rijk, kerk Sant Sophia, koepel doorsnee van 31 meter 1453, Constantinopel valt en wordt Istanbul, de hoofdstad van het islamitische Ottomaanse Rijk 1500 Sultan Beyazid moskee, doorsnee 18 meter 1557 Sultan Suleiman moskee, doorsnee 27 meter 1574 Sultan Mehmet moskee, doorsnee 31 meter

Steeds levendiger beelden van mensen bij de Oude Grieken Beeldhouwkunst Steeds levendiger beelden van mensen bij de Oude Grieken Van stilstaan, via een voet vooruit, naar vrij bewegend 580 voor Christus: Polymedes van Argos, De broers Celobis en Biton (gevonden in Delphi)

Maker onbekend, begin 5e eeuw voor Christus Levensgrote bronzen beelden van een krijger en een atleet (opgedregd in zee bij de kust van Zuid-Italië)

Perspectief herontdekt in de Renaissance Schilderkunst De Grieken kenden het perspectief in de (tweedimensionale) schilderkunst al; achterliggende kennis van de wiskunde ging verloren Perspectief herontdekt in de Renaissance Standaardvoorbeeld: Massagio, De heilige drievuldigheid, Florence, Sante Maria Novello, 1427

Leonardo da Vinci, Mona Lisa, 1502 Een van de meest levendige uitbeeldingen van een persoon ooit. Waarom zo levendig? Lijn in landschap achter vrouw is niet helemaal horizontaal, daardoor lijkt ze met haar heupen te wiegen. De vrouw glimlacht door een schaduw bij haar lippen.

lichtblauw, donkerblauw, groen, paars/rood Binnen de Islamitische godsdienst was het verboden personen af te beelden; geen wonder geen toepassing van nieuwe technieken in portretschilderkunst In de zestiende eeuw vooruitgang in het Ottomaanse Rijk (Turkije), geregeerd door Islamitische sultans in de pottenbakkerkunst: de tegels en borden uit Iznik Het aanbrengen van kleuren op aardewerk mislukt vaak; in elk geval komt de voor het bakken aangebrachte kleur veelal niet overeen met de kleur na het bakken De pottenbakkers van Iznik konden rond 1560 niet alleen heel wit aardewerk bakken; ze gingen ook over van wit-blauw aardewerk naar meerkleuren aardewerk: lichtblauw, donkerblauw, groen, paars/rood

Dia’s bij elkaar gezocht uit eigen vakantiefoto’s Foto’s gemaakt in Benaki Museum, Athene David Verzameling, Kopenhagen British Museum, London Metropolitan Museum of Art, New York Louvre, Parijs, Niet in Topkapi Paleis, Istanbul daar wel tegels, borden verloren bij branden in de veelal houten huizen van de stad

Webers wereldbeeldenhypothese: Hoe meer daadkracht het in een samenleving opgang makende en in een godsdienst vervatte wereldbeeld aan haar inwoners toekent, des te sterker is de aandrang van de leden van die samenleving tot gebruikmaking van economische vrijheden en daarmee tot rationale vormen van economisch handelen, Des te groter is de kans dat zij bedrijfsondernemers worden of tot het hoger geschoold personeel behoren En des te hoger is de economische groei in die samenleving Het volgende schema concretiseert Webers toepassing van deze hypothese op de verschillende wereldgodsdiensten