Key-consult - T 03/899 43 23 - 1 Is uw privé leven even belangrijk als uw werk? Kunnen we in balans leven of is het een contradictio.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

E.V.V.O. (Rustig in je eigen tempo doorklikken).
Aandacht voor het steunend netwerk
Het tweede werkstuk.
Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
De Drama Driehoek.
“Een reis naar Licht”.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Powerpoint gemaakt door
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Discipelschap.
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
HGW en gesprekken met leerlingen
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
START DIA.
„Heb je het gehoord? Onze chef is gestorven."
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Zou dat GOD… kunnen zijn?
Kennismaking: stel jezelf kort voor: naam, waar werk je
Albert heijn Naam: *jurgen Klas: *5b Jaar: *2005/2006 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het jaar.
 Matt 15:21 En weer vertrok Jezus; hij week uit naar het gebied van Tyrus en Sidon. 22 Plotseling klonk de roep van een Kanaänitische vrouw die uit die.
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Iedereen coach naar Jef Clement.
Geluid aan.
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Gezin in beweging De impact van een ziek kind op het hele gezin
Interpreteren van data
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
V.E.G.O.
Welke keuze maak jij voor jezelf?
Met handen en voeten geloven 1
Voor Aranka... Van Aart.
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Vraag aan de Helpdesk: Hoe kan ik LIEFDE installeren?
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Persoonlijk ontwikkeling Plan Deniz Engin
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Patiëntveiligheid Wij doen er alles aan om uw behandeling zo veilig mogelijk te doen verlopen. Zelf kunt u hieraan ook bijdragen. Hier volgen 6 tips wat.
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
„Heb je het gehoord? Onze chef is gestorven." „Ja, en ik vraag me de hele tijd al af, wie met hem gestorven is." „Hoezo met hem?" "Nou, in de annonce stond.
Wij heten je van harte welkom op deze groepscursus !
Onze doelen en visie in beeld
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
God liefhebben boven alles En je naaste als jezelf?!
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Klachtenbrieven schrijven Oefening 4.6 p
Mark Manders. Bezoek Oosterlicht 17 november Rondleiding (ouders en ll) Voordragen verhaal Maken kostuums afvalmaterialen Modeshow in de kantine voor.
De kunst van kritiek 4.15 p & 4.18 p
Een tikkeltje f i l o s o f i e (niet klikken).
Psychologieles 7 lesweek 7
Welkom ik maak me sterk.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Grenzen Eerlijk communiceren over wat je denkt, ook als je iets niet wilt. Mag dat?
Dit verhaal wil jou onrustig maken. Het Evangelie maakt onrustig.
Eigen regie bij diabetes ir. Inge Swen, Projectleider zorg onder eigen regie.
Een werkvorm om actief en concreet tot participatie te komen
VAN HRM NAAR PERSONEELSZORG 7 JUNI 2016SECTORDAG FNV OVERHEID.
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Nee Zeggen!.
Methodisch handelen Week 2. Methodisch handelen Week 2.
Iedereen in de dramadriehoek
Transcript van de presentatie:

Key-consult - T 03/ Is uw privé leven even belangrijk als uw werk? Kunnen we in balans leven of is het een contradictio in terminis bij een hogere carrière?

Key-consult - T 03/ Hoe zit het met uw evenwicht werk-privé?

Key-consult - T 03/ Even de temperatuur meten. Wie in balans? Wie begint het privé koud te krijgen? Wie krijgt het warm als u denkt aan al het werk?

Key-consult - T 03/ Wat maakt dat u uit balans gaat?

Key-consult - T 03/ Krijgt u dan ook wel eens dit gevoel?

Key-consult - T 03/ En helemaal als u aan de functie van A2A (AH) denkt?

Key-consult - T 03/ Wat kunt u hieraan doen? Hoe krijgt u deze evenwichtsoefening voor elkaar?

Key-consult - T 03/ Tijdbeheer Het juiste antwoord op deze vraag Het juiste antwoord op deze vraag Of Of De oplossing zit niet alleen in technieken maar ook in uzelf. De oplossing zit niet alleen in technieken maar ook in uzelf.

Key-consult - T 03/ Stelling Zolang u iedereen tegelijkertijd tevreden wilt houden en u dezelfde eisen aan uzelf blijft stellen als vandaag, Zolang u iedereen tegelijkertijd tevreden wilt houden en u dezelfde eisen aan uzelf blijft stellen als vandaag, Gaat u waarschijnlijk regelmatig uit balans. Gaat u waarschijnlijk regelmatig uit balans. Met andere woorden: niet het gebrek aan tijdbeheer is onze bottleneck, maar onze mentale modellen. Met andere woorden: niet het gebrek aan tijdbeheer is onze bottleneck, maar onze mentale modellen.

Key-consult - T 03/ Mentale modellen Peter Senge Peter Senge Is onze mindset, onze innerlijke boodschappen, dat ons denken, gevoelen en handelen grotendeels bepaalt. Is onze mindset, onze innerlijke boodschappen, dat ons denken, gevoelen en handelen grotendeels bepaalt. Bijvoorbeeld Bijvoorbeeld Als mijn leidinggevende iets wenst waar ik het niet mee eens ben, maar ik heb geleerd dat ik niet mag tegenspreken, dan zal ik waarschijnlijk doen wat gevraagd is. Zonder dat mijn leidinggevende weet dat ik iets anders vond en misschien heb ik wel een slecht gevoel over mezelf. Als mijn leidinggevende iets wenst waar ik het niet mee eens ben, maar ik heb geleerd dat ik niet mag tegenspreken, dan zal ik waarschijnlijk doen wat gevraagd is. Zonder dat mijn leidinggevende weet dat ik iets anders vond en misschien heb ik wel een slecht gevoel over mezelf.

Key-consult - T 03/ De drama driehoek Aanklager Slachtoffer Redder Grondlegger van dit model is Berne

Key-consult - T 03/ De drama driehoek Aanklager – ik keer me tegen mijn organisatie (rolomkering) Slachtoffer – ik zit in mijn onvermogen Redder – ik hoop dat iemand me komt redden als ik maar lang genoeg klaag Voorbeeld: Regelmatig uitlopende vergaderingen zodat u privé engagementen niet kunt houden.

Key-consult - T 03/ Mogelijk onderliggend mentaal model Ik diskwalificeer mezelf als medewerker als ik aangeef dat ik grenzen stel en opkom voor mijn privé leven, Ik diskwalificeer mezelf als medewerker als ik aangeef dat ik grenzen stel en opkom voor mijn privé leven, Want ik denk dat mijn leidinggevende denkt (zijn/haar mentale model) dat ik pas een goede medewerker ben als ik mijn werk voor mijn privé laat gaan. Want ik denk dat mijn leidinggevende denkt (zijn/haar mentale model) dat ik pas een goede medewerker ben als ik mijn werk voor mijn privé laat gaan.

Key-consult - T 03/ De winnaars driehoek De assertieve persoon – ik stel me op als een assertief persoon en richt me tot de juiste mensen De kwetsbare persoon – ik formuleer mijn hulpvraag De helper – ik zoek mensen die me kunnen helpen

Key-consult - T 03/ Desc voor het formuleren van kritiek en tevens verzoek D = describe D = describe E = express E = express S = suggest S = suggest C = consequenties C = consequenties Beschrijf de feiten Beschrijf de feiten Vertel je emoties Vertel je emoties Stel oplossingen voor Stel oplossingen voor Geef de positieve consequenties aan voor de ander en jezelf Geef de positieve consequenties aan voor de ander en jezelf

Key-consult - T 03/ Werkgroep opdracht Samen bespreken hoe u meer uit deze sessie kunt halen voor een leven in balans. Samen bespreken hoe u meer uit deze sessie kunt halen voor een leven in balans. U gaat U gaat –uw eisen inventariseren en evalueren op consequenties voor uw levensbalans èn –mogelijke alternatieven in kaart brengen.

Key-consult - T 03/ Werkgroep-opdracht Een korte kennismakingsronde: wie is wie aan tafel? Een korte kennismakingsronde: wie is wie aan tafel? Beslis gelijk: wie rapporteert in plenum? Beslis gelijk: wie rapporteert in plenum? Rapportering is op flip (alleen sleutelwoorden). Rapportering is op flip (alleen sleutelwoorden). De ene helft van de zaal - privé; de andere helft – werk. De ene helft van de zaal - privé; de andere helft – werk.

Key-consult - T 03/ Privé werkgroepen Welke eisen leg ik mezelf op om een goede partner/een goede ouder te zijn (zie vragen ter voorbereiding van de sessie)? Welke eisen leg ik mezelf op om een goede partner/een goede ouder te zijn (zie vragen ter voorbereiding van de sessie)? Wat zijn de gevolgen hiervan voor mijn balans werk- gezin? Wat zijn de gevolgen hiervan voor mijn balans werk- gezin? Herkennen uw tafelgenoten dit ? Wat doen zij eraan? Herkennen uw tafelgenoten dit ? Wat doen zij eraan? Herkennen uw tafelgenoten dit helemaal niet? Hoe komt dat? Hoe gaan zij ermee om? Herkennen uw tafelgenoten dit helemaal niet? Hoe komt dat? Hoe gaan zij ermee om? Resultaat: u legt minimaal één situatie voor in plenum: welke eis leggen we onszelf op, wat zijn de consequenties ervan en wat zijn mogelijke oplossingen om meer in evenwicht te zijn? Resultaat: u legt minimaal één situatie voor in plenum: welke eis leggen we onszelf op, wat zijn de consequenties ervan en wat zijn mogelijke oplossingen om meer in evenwicht te zijn?

Key-consult - T 03/ Werkgroepen over werk Welke eisen leg ik mezelf op om een goede medewerker (van de hiërarchie) en leidinggevende (voor mijn medewerkers) te zijn (zie vragen ter voorbereiding van de sessie)? Welke eisen leg ik mezelf op om een goede medewerker (van de hiërarchie) en leidinggevende (voor mijn medewerkers) te zijn (zie vragen ter voorbereiding van de sessie)? Wat zijn de gevolgen hiervan voor mijn balans werk- gezin? Wat zijn de gevolgen hiervan voor mijn balans werk- gezin? Herkennen uw tafelgenoten dit ? Wat doen zij eraan? Herkennen uw tafelgenoten dit ? Wat doen zij eraan? Herkennen uw tafelgenoten dit helemaal niet? Hoe komt dat? Hoe gaan zij ermee om? Herkennen uw tafelgenoten dit helemaal niet? Hoe komt dat? Hoe gaan zij ermee om? Resultaat: u legt minimaal één situatie voor in plenum: welke eis leggen we onszelf op, wat zijn de consequenties ervan en wat zijn mogelijke oplossingen om meer in evenwicht te zijn? Resultaat: u legt minimaal één situatie voor in plenum: welke eis leggen we onszelf op, wat zijn de consequenties ervan en wat zijn mogelijke oplossingen om meer in evenwicht te zijn?

Key-consult - T 03/ Presentaties

Key-consult - T 03/ Conclusies Zolang ik Zolang ik –Mijn eigen eisen blijf herbeleven, –In mijn denken afhankelijk ben van anderen en het hen naar het zin wil maken, –En ik niet op zoek ga naar de onderliggende mentale modellen, zal ik het regelmatig moeilijk krijgen met mijn evenwicht privé - werk. zal ik het regelmatig moeilijk krijgen met mijn evenwicht privé - werk.

Key-consult - T 03/ Intervisiegroepen Hoe kunt u hieraan verder werken? Hoe kunt u met de hulp van collega’s uw mentale modellen herformuleren en zo werken aan een betere (toekomstige) balans werk – privé? Hoe kunt u hieraan verder werken? Hoe kunt u met de hulp van collega’s uw mentale modellen herformuleren en zo werken aan een betere (toekomstige) balans werk – privé?

Key-consult - T 03/ Graag tot ziens Key-consult - Janette Jongma Key-consult - Janette Jongma Management consultant en Coördinator (van netwerk van 6 consultants) Management consultant en Coördinator (van netwerk van 6 consultants) Vitsdam 4 Vitsdam Bornem 2880 Bornem T 03/ T 03/ mailto: mailto: