Rapportering over loonkost en personeelseffectief beslissing VR 12/09/03 Infosessie MVG - 27 januari 2004.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
14 juni 2011 Infomoment georganiseerd door het Toelichting bij het aanvragen en afrekenen van creatie- en spreidingsdossiers door Machteld De Smedt (Vlaamse.
Advertisements

25/11/2008 Presentatie FANC/Bel V INES Nieuwe manual en evoluties in Belgi ë Caroline van Ertbruggen FANC.
Seizoen Resultaten Leiden – Vlaanderen 68 – 3 Vlaanderen – Dukes8 – 34 Amsterdam – Vlaanderen44 – 15 Vlaanderen – Hilversum8 – 36 Vlaanderen.
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Informatie FOD Volksgezondheid Stand van zaken : Finhosta (oktober 2012)
Voorontwerp van decreet houdende diverse maatregelen betreffende de rechtspositie van leerlingen in het basis- en secundair onderwijs en betreffende de.
Nieuwe VZW Wetgeving 16 november Nieuwe VZW wetgeving n Vorige wet dateert van 27 juni 1921 n Nieuwe wet van 2 mei 2002 werd van toepassing op 1.
Competentiemanagement bij de Vlaamse overheid Marleen Roggeman Ministerie van de Vlaamse gemeenschap 17 juni 2003.
M.K.G. databank Methodologie van controles en audits.
Rapportering over loonkost en personeelseffectief beslissing VR 12/09/03 Infosessie VOI - 29 januari 2004.
Exit-onderzoek. 1. Waarom? Verlies van competentie uit entiteit –Toekomstig vrijwillig vertrek opvangen –Twee kernvragen: wie en waarom? Let op: ligt.
Administratie Personeelsontwikkeling Seminarie voor topambtenaren “Bouwen aan Vertrouwen”  april te Brugge (Sofitel)  alle leidend-ambtenaren.
Beleidscyclus P&O. Planning beleidsrapport P&O 2003.
PersoneelsResultatenOnderzoek Een blik achteruit én vooruit.
Potentieelinschatting
20 maart 2003 Leeftijdsbewust personeelsbeleid binnen de Vlaamse Overheid1 Frans Cornelis directeur-generaal administratie Personeelsontwikkeling.
RONDE VAN VLAANDEREN – VOLWASSENENONDERWIJS DE ADMINISTRATIE NA BBB (Beter Bestuurlijk Beleid)
Personeel & Organisatie
Flankerend onderwijsbeleid. Waarom? Vlaams lokaal onderwijsbeleid heeft lokale hefbomen nodig vb inzake kleuterparticipatie, spijbelen,… + lokale besturen.
Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt Ondernemingsplanning VREG Netwerk organisatiebeheersing – 24/03/2011.
Varia Mer-forum deskundigen 19 mei Varia 1. Actualisatie richtlijnenboeken 2. Erkenning Mer-coördinator 3. Infosessie Archeologie 4. Vaak gestelde.
Opmaak van PIP (LA & Projectteam) Bijsturing van Beleidsoptie of Regelgeving ? Betrokken entiteit Functioneel Bevoegd Minister Interne validatie van PIP.
Proces- en personeelsplanning Beslissing VR 4 juni 2004 : méér geresponsabiliseerde werkwijze Kader : Managementcode P&O –(Principe 2) Structuren, taken,
‘Van klachtenbehandeling naar veranderingen’
VERDERE OPVOLGING VAN DE VEILIGHEID
Infosessie IMJV 2010 Departement Leefmilieu, Natuur en Energie LNE
1 Het nieuwe Partnerschapsverdrag Toelichting bij een evolutie.
Algemene Vergadering vergadering 13 december 2013.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap afdeling Human Resources Management HRM Netwerk 25FEB05 P&O-prioriteiten 2005 Respons : 22 op 39 entiteiten, of 56,5%
HRMN 26NOV04 Proces- en personeelsplanning. HRMN 26NOV04 Proces- en personeelsplanning Stand van zaken : –beslissing VR 04 juni 2004 –verdere evoluties.
1 BOTTOM UP FEEDBACK - WERKJAAR Infosessie BUE werkjaar Intro BUE-kader Verloop BUE-traject en technische instructies Rol als BUE-begeleider.
Voorbije periode Vertraging van de organisatie
Vlaamse Reguleringsinstantie voor de Elektriciteits- en Gasmarkt Ervaringen bij opmaak stappenplan en organisatiebeheersing Netwerking organisatiebeheersing.
Infosessie Topambtenaren Vlaamse Overheid 13 juni 2003 Een managementcode voor Personeel & Organisatie.
Koppeling VTE – processen Toelichting bij SOBO-nota 25 juni 2014.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap AZF/APO/HRM/CDC/IntroP3 HRM Netwerk 27MAY05 1 Informatie proces- en personeelsplanning  bevraging stand van zaken.
Personeel & Organisatie Kengetallen voor de Vlaamse overheid HR-netwerk 18 januari 2002.
HRMnetwerk vrijdag 25 juni PersoneelsResultatenOnderzoek 2004.
E-facturatie bij de Vlaamse overheid Campagne Agentschap Ondernemen.
1 Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap afdeling vorming leeftijdsbewust personeelsbeleid.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM PRO 2006: stand van zaken.
Budgetteren H2 Inzicht in de functie van begrotingen Filiaalmanager.
Budgetteren H2 Inzicht in de functie van begrotingen Ondernemer detailhandel.
FOD FINANCIEN Algemene Administratie van de Bijzondere Belastinginspectie (AABBI)   infosessie
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM Voorbereiding PersoneelsResultatenOnderzoek 2006.
1 Het GELIJKEKANSENBELEID VAN DE VLAAMSE OVERHEID EN VAN DE KULEUVEN: EEN VERGELIJKING Werkgroep Vrouw en universiteit, 4 maart 2005 Annie Hondeghem Instituut.
Beknopt financieel profiel van de gemeente: PEPINGEN MEERJARENPLAN (toestand 2013)
Cijfers asielcrisis VVSG VVSG - De Asielcrisis 1.Cijfers over de asielaanvragen 2.Cijfers over de opvang van asielzoekers OPMERKING: Vanaf 2016.
Werken bij de Federale Overheidsdienst Financiën.
ILVO VERNIEUWD LOOPBAAN- EN BELONINGSBELEID INFOSESSIES Nov – dec 2015 Jan 2016.
Kick-off Leiden POVO Onderwijs Transparant.
Inhoudelijke oefening prestatiebegroting Eerste samenkomst coördinatoren 23/06/2016.
Infosessie: Financiële rapporten & weddebudgetrapportering Veerle De Bock Agentschap Overheidspersoneel.
Werken bij de Federale Overheidsdienst Financiën.
Generieke rapportering AgO
De omkadering en opvolging van uw stage
WELKOM ZORGINSPECTIE.
Elektronische kennisgeving van geboorte
Infosessie lokaal woonbeleid Sociaal Woonaanbod
eHealth Box Wolf Wauters Project Manager eHealth platform
Cijfers asielcrisis VVSG 2016
Generieke rapportering AgO
Cijfers asielcrisis VVSG 2016
Demo rapportering Traject
Voorlichting SDS , Maurice Luijten,
Rapport online bereik nieuwsmedia
Cijfers asielcrisis VVSG 2016
Financiën en inkoop Hoofdstuk 8 Budgetten.
Je kinderopvang privatiseren: hoe beslis je dat?
Transcript van de presentatie:

Rapportering over loonkost en personeelseffectief beslissing VR 12/09/03 Infosessie MVG - 27 januari 2004

De aanleiding... Beslissing VR 12/09/03 geen netto-aangroei personeel rapportering over personeelseffectief (hoofden en VTE) en loonkost:  per kwartaal (vanaf 3de kwartaal 2003)  coördinatie per departement  gegevens per administratie/VWI en per budgettaire aanrekening  verklaring van groei  aan functioneel bevoegde minister(s) + Vl. minister van Ambtenarenzaken en Begroting + Inspectie Financiën

Rapporteringsinstructies personeelseffectief kwartaal = gemiddelde over de 3 maanden npersoneel in dienst tijdens laatste volledige week

Rapporteringsinstructies personeelseffectief [werkdagen in dienst] - [dagen onbezoldigd afwezig] [theoretisch aantal te werken dagen] Bruto VTE =

Duiding bij de bruto VTE omwille van toetsing aan loonkost : financiële invalshoek -> bezoldigde dagen onbezoldigd / bezoldigd : codering op basis van een lijst van afwezigheidscodes (validatie door AAD’s) noemer varieert i.f.v. de referentieperiode (jaar - kwartaal - maand) verschillende “measures” in COGNOS-kubus

Rapportering loonkost Voor MVG+WI:  coördinatie per departement  uitsplitsing per administratie/VWI  uitsplitsing per budgettaire aanrekening voor VOI:  desgevallend uitsplitsing naargelang hun begroting cijfers=1; duiding=2  elke substantiële wijziging tov vorige kwartalen moet geduid worden

Welke zijn de looncomponenten? om de evolutie per kwartaal in 1 oogopslag te kunnen vergelijken werd de opdeling gemaakt:  normale budgetlast  vakantiegeld  eindejaarstoelage verdere detailering normale budgetlast via Cognos

Wat wordt er verwacht? rapportering op papier op basis van COGNOS  personeelseffectief : rapport niveau MVG (PDF)  loonkost : departementaal rapport + rapport per administratie / VWI met indeling volgens budgettaire aanrekening (Excel) nazicht rapporten + verklaring van ev. toename loonkost en/of personeelseffectief (verwijzing naar beslissingen) in overleg met de leidend ambtenaren (cfr. generieke doelstelling 2004) versturen aan actoren in beslissing VR 12/09/03 met kopie aan JM (AAZ) en LVH (APO)

Informatie / communicatie Website “Rapportering over kengetallen P&O” www2.vlaanderen.be/personeelsbeleid/kengetallen.htm nu : beperkt tot deze rapportering  alle beslissingen terzake  rapporteringsinstructies  praktische info (bvb. infosessies)  veel gestelde vragen toekomst : platform voor communicatie en interactie binnen VO omtrent andere P&O- rapporteringen (o.a. managementcode) Mailbox :

Varia Herstelwet - tenlasteneming vergoeding loopbaanonderbreking  aantal loopbaanonderbrekers naar statuut en arbeidsregime (beschikbaar)  aantal vervangers van statutaire loopbaanonderbrekers beperkte begrotingscontrole 2004 (binnen kader van beslissing VR 12/09/03)