Bevorderen van de taalvaardigheid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Studie- & opvoedingsondersteuning aan huis in kwetsbare gezinnen
Advertisements

ZUURSTOF VOOR NEDERLANDS Taalscreenings en taalontwikkeling
Alle schooldagen naar school
‘Samen werken aan een Taalbeleid.’
Aanvang eerste leerjaar
Driemaal Taal Sessies.
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
LEREN OMGAAN MET MEERTALIGHEID IN HET BASISONDERWIJS IN DE VLAAMSE RAND- EN TAALGRENSGEMEENTEN Ervaringen uit het Rand & Taal- evaluatieonderzoek
Drieslag functioneel rekenen
In het bestuursakkoord
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Veilig thuis START Donderdag 6 november 2008.
Een initiatief van.
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
Meertalig opvoeden Elke Burkhardt.
CBE: Centra voor Basiseducatie
Brede school in Berkenbos
De Vakantiespeeltas Een preventieproject in het kader van het Postfonds voor Alfabetisering, Koning Boudewijnstichting.
Rondetafelconferentie Brussel RTC Brussels Nederlandstalig onderwijs Werkgroep 1 – Leerlingen en ouders Voorzitter : Jo De Ro Verslaggeving: Katrien Bonneux.
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Vrije-CLB-Koepel vzw Driemaal Taal Kansenbevordering in de hedendaagse CLB- praktijk taalstimulering
Taalbeleid in een notendop: essentie + materiaal
Voorontwerp decreet Voorschoolse Kinderopvang 6 mei 2011.
Leerlingenbegeleiding en het algemeen welbevinden van leerlingen
IBO de Rivieren praktijkvoorbeeld.
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Ouders in (inter)Actie netwerkdag 9/6/2010 NT2-aanbod voor allochtone ouders met kinderen in het Nederlandstalig onderwijs.
Het CTO is verheugd u te kunnen meedelen dat het project ‘Ouders in (inter)actie!’ opnieuw wordt opgestart! >Oproep
Zindelijkheid binnen het aanbod van Kind en Gezin
Taalontwikkelend lesgeven? Taalgericht vakonderwijs?
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
Voorlichtingsbijeenkomst ouders
Meertaligheid: bijzonder normaal “Meer Taal, Meer Kans” Een Papiaments – Nederlands taalbevorderingsproject Nienke Boomstra MSc.
AV LOP SO/ Gent 3 juni 081 Zorgen en vragen van ouders LOP- focusgroep Ouderbetrokkenheid Marie-Paule Gavel Ali Capa.
project Doelstelling Bevorderen van communicatie tussen kinderen. Oefenen van schriftelijke taalvaardigheden. Leren schrijven van brief of verslag.
Taalbeleid: Van brabbel tot babbel Inspiratiedag VVSG 2 april 2015
Taalstimulering bij baby’s en peuters
Eén uur maakt een verschil Algemene doelstellingen  Integratie in de samenleving bevorderen;  Gevoel van eigenwaarde en zelfvertrouwen vergroten;
Taalarmoede = Kansarmoede Een inspiratiegids om taalgericht en taalontwikkelend aan de slag te gaan binnen tutoring 12 mei 2015.
Een prachtige kans voor uw kinderen
Welkom op de informatie avond van groep 4
Informatieavond groep 3
(Voor)lezen is leuk!.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
De leerkracht = DE BELANGRIJKSTE PERSOON in de schoolloopbaan van je kind! PARTNER vd ouders …
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Meer voorlezen, beter in taal
Lezen kan in alle talen over meertaligheid en leesbevordering Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
1 van 16 Hoofdstuk 3 Mondelinge taalvaardigheid. 2 van 16 Mondelinge taalvaardigheid Deelvaardigheden: o Luistervaardigheid o Spreekvaardigheid o Gespreksvaardigheid.
Resultaten van de Monitor de Bibliotheek op school 2015 School X.
PV 11/01/2016 TAALBELEID Even een voorsmaakje…:
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Schoolopbouwwerk Menen
Interculturele klassen, ouders en buurten
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Omgaan met meerdere talen
Voorlezen in de kinderopvang
Taalbeleid: Van brabbel tot babbel Inspiratiedag VVSG 2 april 2015
Lezen in groep 3 Okt 2017.
Taalbeleid: Van brabbel tot babbel Inspiratiedag VVSG 2 april 2015
Aanpak van laaggeletterdheid
C H A N G E M A K E R S TRAJECT OUDERBETROKKENHEID Sint-NIKLAAS
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
> Een veel belovend model voor opvoedondersteuning
Scholengemeenschap de Speling Genk
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
Transcript van de presentatie:

Bevorderen van de taalvaardigheid Workshop ‘taalstimulering’ 10 juni 2010

Het probleem Kansarme kinderen beschikken niet van thuis uit over schoolse taalvaardigheid (de instructietaal op school) Schoolse taalvaardigheid is nodig om op school mee te kunnen De school gaat er van uit dat alle kinderen de schooltaal beheersen

Wat kan er aan gedaan worden? De sleutel ligt in de school! Taalvaardigheidsonderwijs in de lessen Nederlands Taalbeleid buiten de lessen Nederlands: taal de hele dag! Bijkomende initiatieven buiten de school: Buitenschoolse taalstimulering Participatie aan buitenschoolse activiteiten die de taalvaardigheid Nederlands bevorderen Tips voor thuis Taalvaardigheidsonderwijs voor ouders

Taalvaardigheidsonderwijs (op school): Basisprincipes nadruk op de 4 vaardigheden (begrijpen – spreken – begrijpend lezen en schrijven) ‘content- based’ (nadruk op begrijpen en communicatie/inhoud) Nadruk op schoolse taalvaardigheid Al doende, zelfontdekkend, ervaringsgericht Veel taalaanbod Veel interactie Functioneel Intrinsiek boeiende taken Klasextern remediëren enkel indien echt nodig Heterogene groepen Kansarme kinderen ondersteunen/aanmoedigen Veilig klasklimaat (ook: respect voor eigen taal)

Bestaand materiaal (school) Zie website Centrum Taal en Onderwijs (voorheen Steunpunt NT2) http://cteno.be of www.nt2.be Kleuters: Bonte boel (taalvaardigheidsstimulering voor de jongste kleuters via muzische vorming) Taalmateriaal Taalverhaal Taalcentraal

2. Buitenschoolse taalstimulering Voorbeelden: Als project: bv. ‘Driemaal taal’ In de voorschoolse kinderopvang: bv. peuterprikkels (CTO) Tijdens de schoolvakanties: bv. ‘zomerprikkels’ (CTO) In de vrije tijdsactiviteiten zoals kinderwerkingen e.a.: bv. verteltas, babbeldoos, taalactiveringskoffer…

Materiaal buitenschoolse taalstimulering Zie http://cteno.be => kleuteronderwijs Zie website Vlaams Minderhedencentrum www.vmc.be => Toolbox => Onderwijs

3. Tips voor ouders Veel praten met de kinderen (in eigen taal) bv.: antwoorden op vragen Voorlezen (attitude t.a.v lezen); Aanmoedigen boeken lezen (bibliotheek) Gericht TV en radiogebruik (cfr. Circus Kiekeboe; Sesamstraat…) Aanmoedigen vrije tijdsactiviteiten zoals jeugdbeweging, kinderwerking Positieve signalen geven mbt de kennis van het Nederlands

4. Ondersteuning van ouders ‘Nederlandse taallessen’ voor ouders: => bv. ‘Ouders in interactie’ (zie www.steunpuntgok.be => volwassenen => materiaal => school en ouders Vorming voor ouders: bv. moedergroepen, oudergroepen …

Overzicht basisprincipes Het bijbrengen van de schooltaal moet vooral op school gebeuren: belang van een goed taalbeleid en taalvaardigheidsonderwijs Buitenschoolse taalstimulering kan dit proces nog versterken. Wat kunnen ouders doen? Ouders kunnen thuis proberen te zorgen voor voldoende verbale interactie: dit kan best in de taal waarmee men het meest vertrouwd is Ouders stimuleren de deelname aan buitenschoolse activiteiten die de verwerving van de schooltaal (Nederlands) bevorderen De ouders geven positieve signalen aan het kind mbt de beheersen van schooltaal Kansarme ouders moeten zelf ook ondersteund worden, bv. bij het aanleren van de schooltaal. Dit is nodig: Om het kind te kunnen ‘volgen’ Om de communicatie met de school te bevorderen

De bijdrage van CLB (1) Schoolondersteuning: Sensibiliseren van scholen (belang van taalbeleid) Meedenken over taalbeleid (kernteam) Informeren over bestaande mogelijkheden Bespreken resultaten taaltoetsen Coachen van leerkrachten via observatie en feedbackgesprekken

De bijdrage van CLB (2) Mee opzetten, ondersteunen en evalueren van initiatieven omtrent buitenschoolse taalstimulering, in samenwerking met andere organisaties Raad geven aan ouders Bevorderen deelname van ouders aan ondersteunende activiteiten (bv. NT2)