Onderzoeksinstituut OTB / Faculteit Bouwkunde Rotterdam, 28 oktober Een praktijkgerichte vergelijking van de Engelse en Nederlandse gebiedsontwikkeling Ruimteconferentie 2008 Erik Louw & Marjolein Spaans
Onderzoeksinstituut OTB / Faculteit Bouwkunde Rotterdam, 28 oktober 20082Vergelijking van Engelse en Nederlandse gebiedsontwikkelingspraktijk Opzet onderzoek Inventarisering van verschillen tussen Engelse en Nederlandse plannings- en ontwikkelingspraktijken (wetgeving en instituties) Uitvoering van een drietal case studies in Engeland Inschakeling van Engelse onderzoekers (University of the West of England in Bristol)
Onderzoeksinstituut OTB / Faculteit Bouwkunde Rotterdam, 28 oktober 20083Vergelijking van Engelse en Nederlandse gebiedsontwikkelingspraktijk Verschillen in plannings- en ontwikkelingspraktijk (selectie) Grote verschillen in bevoegdheden van overheden In Engeland strikte scheiding publiek en privaat In Engeland geen bindend planfiguur Development-led vs plan-led In Engeland nadruk op onderhandelen In Engeland zijn veel meer actoren betrokken dan in Nederland
Onderzoeksinstituut OTB / Faculteit Bouwkunde Rotterdam, 28 oktober 20084Vergelijking van Engelse en Nederlandse gebiedsontwikkelingspraktijk Drie case studies
Onderzoeksinstituut OTB / Faculteit Bouwkunde Rotterdam, 28 oktober 20085Vergelijking van Engelse en Nederlandse gebiedsontwikkelingspraktijk Wat hadden we verwacht en bleek dat zo te zijn? Private ontwikkelaars hebben in Engeland een grotere rol dan in Nederland In Engeland wordt het concessiemodel toegepast Engelse overheid stuurt niet op details In Engeland duurt het proces korter
Onderzoeksinstituut OTB / Faculteit Bouwkunde Rotterdam, 28 oktober 20086Vergelijking van Engelse en Nederlandse gebiedsontwikkelingspraktijk Leerpunten Enabling Partnerships Performance agreements Unsollicited proposals Publieke taken bij private partijen
Onderzoeksinstituut OTB / Faculteit Bouwkunde Rotterdam, 28 oktober 20087Vergelijking van Engelse en Nederlandse gebiedsontwikkelingspraktijk Overname leerpunten? Bewust zijn van grote culturele en institutionele verschillen Kunnen we wel spreken van leren? Misschien moeten we ons door Engeland laten inspireren Leerpunten kunnen misschien wel buiten de RO en gebiedsontwikkeling liggen We hebben vanuit een Nederlands perspectief gekeken, maar zou het niet wetenschappelijker zijn als we vanuit de wederzijds gepercipieerde problemen hadden gekeken