Ernstige geurhinder in Nederland; ruimtelijke impact en beleid Piet Lagas (PBL), Frank van Rijn (PBL) 28 oktober 2008.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Zelf waarde maken in de wijk Jan Brouwer Ede, 18 mei 2011.
Advertisements

Implementatie van IPS in Nederland: is het uitvoerbaar?
Industrie en verkeer in het landschap
Noord-Brabant 18 plaatsen 6 wateren 3 gebieden
1 1 De Gelderse Maat Discussie Regionale Uitvoeringsdiensten in relatie tot externe veiligheid 1 december 2009 Jaarcongres Relevant Gerard Nieuwe Weme.
© Prof.dr Jouke van Dijk Steenwijk, 19 juni “Arbeidsmarktontwikkelingen van Steenwijkerland in relatie tot Noord-Nederland” Onderzoek in opdracht.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Railverkeerslawaai: in de greep van Europa (?)  uur: Opening  uur: Europese Geluidpolitiek  (Mads Bergendorff, Internationale Unie van Spoorwegen.
Inkomen les 17 Begrippen & 81 t/ 84
22 april 2009 Cijferboeken Cultuur, Jeugd en Sport Opmaak cijferboeken en website.
Wat denkt u bij het zien van deze vier foto’s? KLIK
Riolering Hoograven fase III
1 Sinds Evolutie van 2000 tot 2010 Huurprijzen : 50% Gezondheidsindex : 15 % Informatie : - Crise du logement à Bruxelles.
Noteview / Handout Welkom!
Geurhinder door veehouderijen Hoge Akkers - Valkenswaard Informatieavond 21 maart 2012 Fred Stouthart.
1 Tilburg klaart de lucht Luchtkwaliteitsplan gemeente Tilburg
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Welkom 1.
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
Maatschappelijke Segregatie
BMF Tilburg 15 april Brabant in een dynamische context Veranderend landelijk gebied Afnemende bevolkingsgroei Afname biodiversiteit Klimaatverandering.
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
Lang zullen ze leven! - en werken en leren…
Uitvoeringsplan november 2012.
Gebiedsplan Afrikaanderwijk
Gebieden als Powerpoint shapes
Bijeenkomst Sociaal Beleidskader RUD’s 11 april 2012 Amersfoort.
Planning: Maak opdracht 19 (5 min) Uitleg p1.3 (15 min)
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
AANPAK KNELPUNTEN NO2 EN PM10 IN ZUID-HOLLAND Beate Arends Provincie Zuid-Holland Bureau Beleidsanalyse, Lucht en Energie.
Beschermde planten en dieren binnen omgevingsvergunning
Landschap beschermen en ontwikkelen
Impact van milieucontouren op stedelijke ontwikkeling Piet Lagas (PBL) 3 november 2009.
Inkomen les 20 Begrippen & opgave 100 t/m Begrippen Collectieve lasten Geheel van belastingen en sociale premies.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Ruimtelijke ordening en buisleidingen Kennistafel 30 mei 2007.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Hinder en bezorgdheid:
Chronologie van maatregelen tegen de joden in het Derde rijk
Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies
Economische impact sluiting Ford Genk Ludo Peeters en Mark Vancauteren (Universiteit Hasselt)
AERIUS Nico-Dirk van Loo Ministerie van EL&I
Powerpoint template Gemeente Maasdriel.
Landelijke dag RMC- coördinatoren Aanpak uitrol Loket VSV 4 juni 2008.
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
ECONOMISCHE ASPECTEN VAN DE STEDENBOUW THIERRY VANELSLANDER – ACADEMIEJAAR EUROPEES REGIONAAL BELEID.
Voorrangsregels bij rekenen (1)
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Duurzame Inzetbaarheid in de publieke sector. 2 Onderzoek In opdracht van Ministerie van BZK Secundaire analyse POMO 2010 Doelgroepen -Overheidssectoren.
2 januari 2009Nieuwjaarsreceptie "Meule wal straete" 1 Nieuwjaarsreceptie 2 januari 2009 Eerste bijeenkomst van de bewoners van de “Meule wal straete”
BMF en MLvC Wet Geurhinder en Veehouderij 3 juni 2008 Wim Verbruggen.
1 Duurzaam ondernemen werkt ! Milieu en werkgelegenheid Peter Van Humbeeck SERV.
De stadsrandzone centraal Ruimteconferentie 3 november 2009 Bart van Bleek.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 © GfK 2014 | Supermarktkengetallen | augustus 2014.
RSW 2008 Infoavond 29/11/2007.
Algemene Ondernemersvaardigheden
GEMEENTELIJK BELASTINGGEBIED ESBL 4 november 2003 PROF.DR. PETER B. BOORSMA.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Lijst der Geldelijke Regelingen op basis van de WILG
Een andere waterkwaliteit 1 Een andere waterkwaliteit, de cijfers over de trends.
ZijActief Koningslust
Tuinvogels herkennen.
Verkeersontwikkelingen - Noordoostcorridor - Structuurvisie RO - voorkeursalternatief.
1 Perceelsplitsingen - Nadere uitleg -. 2 Technisch beraad (N.a.v. raadsvoorstel perceelsplitsingen) Begrenzingen in regelingen Mogelijkheden.
Transcript van de presentatie:

Ernstige geurhinder in Nederland; ruimtelijke impact en beleid Piet Lagas (PBL), Frank van Rijn (PBL) 28 oktober 2008

11% 16% 10% 17% Geurhinder percentages 1990/1995

bevestigd in brief “rijksbeleid geur” 30 juni 1995. Geurdoelen: 1993 NMP2 geurdoel gesteld bevestigd in brief “rijksbeleid geur” 30 juni 1995. Geurdoelen: Nieuwe hinder moet worden voorkomen. In 2000 max. 12 % (21% in 1993) gehinderden (NIET gehaald in 2000 15% geen actie ? ) In 2010 geen ernstige hinder meer Decentralisatie Geurbeleid taak lager overheden Na de Geurdoelen HOE WERKT HET NU UIT IN DE PRAKTIJK? LATEN WE EERST KIJKEN NAAR GEUR OF STANK VAN INDUSTRIE

Geurhinder bedrijven in het nieuws IN HET NIEUWS VERSCHIJNEN REGELMATIG ARTIKELEN OVER STANK DOOR INDUSTRIE

Beleid geurhinder Industrie en bedrijven ‘Acceptabel niveau van geurhinder’ Verantwoordelijkheid provincie en gemeente Toetsing bij vergunning aanvraag Beoordeling van verschillende factoren Belangrijke factoren: Kosten maatregelen (BAT) Belangen van inwoners of eigenaren sociale effecten, economische effecten Het is de taak van gemeenten en provincies om het ACCEPTABEL HINDERNIVEAU VAST TE STELLEN DIT IN HET KADER VAN VERGUNNINGVERLENING OF VERLENGING VAN VERGUNNING VOOR DE WET MILIEUBEHEER Belangrijke factoren: Kosten maatregelen (BAT) Belangen van inwoners of eigenaren sociale effecten, economische effecten DE INSTANTIES MAKEN DAARBIJ GEBRUIK VAN DE HINDERSYSTEMATIEK UIT DE NER VAN INFOMIL HOE ZIT HET BIJ GEURHINDER VAN AGRARISCHE BEDRIJVEN??

Geurhinder agrarische bedrijven in het nieuws

Geurbeleid Agrarische bedrijven 2007 Wet geur en veehouderij Grenswaarden Gemeente bevoegdheid af te wijken binnen grenzen grenswaarde in OU/m3  Concentratie gebieden Buiten Concentratie-gebieden Bebouwde kom 3 (0,1-14) 2 (0,1-8) Buiten bebouwde kom 14 (3,0-35) 8 (2-20) HET BELEID VOOR GEURHINDER DOOR AGRARISCHE BEDRIJVEN IS ANDERS GEREGELD. SINDS 1 jan 2007 IS ER DE WET GEUR EN VEEHOUDERIJ (DE STANKWET) .

Andere bronnen voor geurhinder Wegverkeer Profiteert van luchtbeleid Riolering Geen specifiek beleid Zeer onaangename geur Buren Weinig specifiek beleid Verbod openhaard in nieuwbouw

Resultaat van geurbeleid (enquête) Geen trend omlaag Figure 1. Sewer is the biggest source of serious odour annoyance for people older than 16 year. No improvement can be seen between 1993 and 2003. Results from survey under 2000 people (Franssen et al., 2004) Odour annoyance in the Netherlands Every 5 years a national survey is carried out to determine the prevalence of odour annoyance. The survey sample includes 2000 people who are asked to indicate if they suffer from serious odour annoyance caused by distinct sources (Figure 1). The highest percentage is found for sewer. Probably it is important that the smell of drainage is extremely unpleasant. Furthermore serious annoyance is caused by industrial companies (6%), traffic (6%), agricultural activity (5%) and neighbours (5%). (Franssen et al., 2004).

Beleidsvragen mbt geurhinder Waar komt geurhinder het meest voor? Welke provincies? Welke regio’s? Hoeveel ruimte is hoog belast door geur? Hoe is de geurbelasting in NKN gebieden NKN-gebieden ruimte die zal worden gebruikt voor nieuwbouw van woningen e.d.

Methode Geurkaart van Nederland Geen geurbelasting Lage geurbelasting (+/- 0.5 OU/m3) Matige geurbelasting (+/- 1,5 OU/m3) A B METHODS This year 2008, a first attempt has been made to produce a map of odour exposure caused by industry and road traffic in The Netherlands (van Belois and Klein, 2008). The map is based on data for environmental odour zones and data received from provinces including complaints data, odour reports and survey studies A- , B- and C-contours for respectively levels of low, medium and high exposure to odours were calculated (Figure 3). The map with odour zones from industrial companies in the Netherlands gives an indication in which regions odour annoyance occurs. The A-, B- and C- contours are boundarty levels for rspectively low, medium and high odour exposure. C Hoge geurbelasting (+/- > 5 OU/m3)

Industrie  uitwerking door Opdenkamp adviesgroep (van Belois et al.) Klachtenregistraties Vergunningen milieuzonering VNG Agrarische bedrijven  uitgewerkt door Alterra (Gies et al.) inclusief cumulatie problematiek Wegverkeer  uitwerking op basis van GES gegevens (van Belois, van Rijn)

Geurkaart Industrie, wegverkeer en agrarische bedrijven INDICATIEF Geen cumulatie industrie meegenomen Alleen grote bedrijven Validatie methode is nog niet uitgevoerd

In de dichtsbevolkte provincies heeft 30-40% van het bebouwd gebied te maken met geurbelasting. In de provincie Zuid Holland heeft 8% van het oppervlak van het bebouwd gebied te maken met een hoge geurbelasting.

Geurhinder in Prov Zuid-Holland

In de Nieuwe Kaart van Nederland zijn de gebieden te vinden die bestemd zijn voor woningebouw in de komende jaren. Het blijkt dat circa 30% van het oppervlak zich bevindt binnen geurcontouren van industriële bedrijven. Het percentage areaal dat een hoge geurbelasting ondervindt is echter niet meer dan 2%.

Geurbelasting door agrarische bedrijven komt het meest voor in het bebouwd gebied in de concentratiegebieden die zich bevinden in de provincies Limburg, Noord Brabant en Gelderland. Circa 8-10% van het bebouwd gebied is hier belast met geur van agrarische bedrijven. Niet meer dan ca 1 % van het bebouwd gebeid ondervindt een hoge geurbelasting

Agrarische bedrijven in Noord brabant - Limburg Den Bosch Tilburg Eindhoven

Deze percentages zijn hoger voor agrarisch gebieden Deze percentages zijn hoger voor agrarisch gebieden. In Noord Brabant bijvoorbeeld is bijna 10% van het areaal dat is bestemd voor woningbouw hoog belast met geur van agrarische bedrijven. De gemeenten zijn echter bevoegd om af te wijken van de normen.

Agrarische bedrijven in Noord Brabant - Limburg Den Bosch Tilburg Eindhoven

Beleidsdoelen worden niet gehaald Trend is (nog) niet positief Conclusies Beleidsdoelen worden niet gehaald Trend is (nog) niet positief Toegepaste methode geeft eerste indicatie van geurkaart Nederland Geurhinder beperkt ruimtelijke mogelijkheden met name voor: Randstad door geur van industrie Noord Brabant door geur agrarische bedrijven