De woonbuurt als domein van bedrijfshulpnetwerken? Bart Sleutjes Urban and Regional research centre Utrecht (URU) Faculteit Geowetenschappen, Universiteit.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De sociale draagkracht van de dorpen in Borsele Frans Thissen Universiteit van Amsterdam.
Advertisements

Informele zorg in Nederland Mirjam de Klerk Alice de Boer
Nederland participatieland?
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
De aantrekkingskracht van uitzendwerk voor werkgevers De rol van ontslagbescherming Amsterdam, 9 juni.
ENERGIENEUTRALITEIT IN DE GEMEENTE. STELLING 1.  De invloed van de gemeente op de energiedoelstelling is kleiner dan we zelf denken.
The External Control of Organisations A Resource Dependence Perspective (Pfeffer & Salancik) Verthé Tom 2de Ba Politieke Wetenschappen - VUB Sociologie.
Expertmeeting 3 Kansen en initiatieven tussen regionale en locale economie.
Vitamine G1 Effecten van een groene omgeving op gezondheid, welzijn en sociale veiligheid J. Maas.
Record Linkage: Simulatie Resultaten Adelaide Ariel Biolink NL 28 maart 2014.
Arbeidstevredenheid en prestaties
Concurrentie, Complementariteit en Buitenlandse Investeringen Martijn J. Burger.
Omgaan met verandering in dorpen Stellingen Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies U NIVERSITEIT VAN A MSTERDAM.
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
Trias steunt ondernemende mensen in het Zuiden. Aandelen in ondernemerschap, aandelen in ontwikkeling.
Vertrouwen als samenwerkingsmechanisme binnen ruimtelijke planning Jasper de Vries/ 28 oktober 2008/ Rotterdam.
CBS Microdatamiddag 8 november 2007 Voorburg 1 Martin Luppes Speerpuntprogramma Internationale Economische Relaties (SIER) Integratie van microdata uit.
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Sociale vitaliteit in Noord-Groningen
Human Capital & Strategic Personnel Planning
Een project van Samenlevingsopbouw West-Vlaanderen vzw i.s.m. de lokale besturen.
Groene en gezonde buurten: wonen nabij stedelijk groen
Hoofdstuk 5. par 5 Help! De wereld krimpt!
Inhoud van deze synthese :
Presteren ijverige studenten beter? De complexe relatie tussen
Demografie, human capital, en de vraag naar woningen
Eerste resultaten onderzoek “Ouderen in Oostelijk Gelderland”
Quizmasters: Sanne Bijlsma Gemeente Zundert Fons Merken Wonen Limburg
Informatie vaardigheden
Hst 3: De wereld van de stad
Hoofdstuk 4 Nederland: stedelijke gebieden Paragraaf 5 t/m 8
Godfried Engbersen (EUR) VerduS-Conferentie Amsterdam, 19 November 2012 Bestuurlijke implicaties van de nieuwe arbeidsmigratie.
1.5 Drie Amerikaanse steden global cities
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Conferentie SSL 24-25/02/2011.
Leefbaarheid, sociale cohesie en community care
Voorstel onderwijsgebonden onderzoek 2008 Vlaamse Ardennen Dr Frans Thissen Opleiding Sociale Geografie Universiteit van Amsterdam.
De civil society in kleine dorpen: ‘Zorgen voor elkaar’
Krimp: hoe belangrijk zijn verandering en verplaatsing voor ons? Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies.
Presentatie voor CEPHIR
Ouderen aan zet in de samenleving Gemeentelijke senioren raad Mol
Sociaal-economische verschillen in roken: de rol van de omgeving
Diversiteit, sociale cohesie en veiligheid in Amsterdamse buurtcombinaties 2003 en 2008 (work in progress) Floris Vermeulen Universiteit van Amsterdam.
Ethnicity, gender and entrepreneurship
Herstructurering Sociaal Domein
  Sociaal-economische effectrapportage 2009 presentatie 14 mei 2009 Stadsregio Rotterdam ABF Research Rik Lukey.
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
Zorgdragen voor anderen: wat komt er in de praktijk van terecht? Femmianne Bredewold 3 oktober 2014.
Betaalbaar wonen Stadsregio Rotterdam
Effecten loondoorbetaling bij ziekte
GETTING ACQUAINTED TROUGH SOCIAL NETWORK SITES: TESTING A MODEL OF ONLINE UNCERTAINTY REDUCTION AND SOCIAL ATTRACTION Oriane De Pauw, Master Strategische.
Lid van de club. Doel deelproject 1 Verklaren individuele en/of geografische factoren de participatie in sportlidmaatschap Hoe inclusief zijn sportverenigingen.
Abel Malschaert. PARTICIPATIESAMENLEVING DECENTRALISATIES Meer taken komen bij gemeente te liggen op gebied van sociale zekerheid, werk en maatschappelijke.
Krimp beroepsbevolking betekent geen krappe arbeidsmarkt Paul de Beer Ruimteconferentie Workshop Demografische krimp en regionale economie 3 november 2009.
Echtscheiding en sociaal kapitaal in Vlaanderen Belinda Wijckmans, Maaike Jappens & Jan Van Bavel Interface Demography Vlaanderen Gepeild 2009 Brussel,
Buurtbewoners met een beperking doen gewoon mee!
Bedrijf in de buurt? Bron: leefbaarheidsproblemen. Vertrek bedrijf Gevolgen voor buurt. Overlast. Onveiligheid.
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.
Administrateur-generaal
Training Capaciteitsgerichte benadering Jasper Kimenai en Hechmi Souguir uur.
Sociaal netwerk methodiek
Hoofdstuk 4 Ontwikkeling van het internationale concurrentievermogen.
INSPELEN OP VERANDERINGEN IN BINNENSTEDEN Tegengaan van leegstand Stadswerkcafé.
Rijk geschakeerd! Decentralisatie en participatie: trends, relaties en gevolgen Prof. dr. Kim Putters Waalwijk, 7 november 2014.
Annelore Van der Eecken, Robin Kemper, Ilse Derluyn & Lieve Bradt
Risicodeling Jeugdzorg ZOU
Cultuurvrienden De betekenis van vrienden in de cultuursector, een pilot in Tilburg Henk Vinken Werkconferentie Publiek! ‘s-Hertogenbosch.
Kim Putters Giessenburg 11 oktober 2017.
Bibliotheek, ouderen en sociaal domein Rotterdam, 26 april 2018
WoON 2012 Differentiatie woningaanbod in aandacht wijken
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Transcript van de presentatie:

De woonbuurt als domein van bedrijfshulpnetwerken? Bart Sleutjes Urban and Regional research centre Utrecht (URU) Faculteit Geowetenschappen, Universiteit Utrecht Ruimteconferentie Planbureau voor de Leefomgeving Cruise Terminal Rotterdam

Inleiding Veronderstelde wederkerige relatie tussen bedrijven en woonbuurten: Ondernemers zetten zich meer in voor leefbaarheid in buurten dan bewoners Bedrijven presteren beter in bepaalde wijken Focus op lokale bedrijfsnetwerken (binnen 1km en 3km afstand) en hun invloed op bedrijfssucces  Relationele economische geografie: bedrijven ingebed in relaties met andere bedrijven, personen en instituties (Bathelt & Glückler, 2003) Informeel bedrijfshulpnetwerk (emotionele of praktische ondersteuning): Wie helpt bedrijf af en toe met kleine klussen? (financiële zaken, administratie, vervoer etc.  NIET inhuren van diensten) Met wie zijn belangrijke zakelijke dingen besproken? (advies of raad bij problemen) Totaal bedrijfshulpnetwerk: Informele hulp Met welk bedrijf wordt regelmatig officieel samengewerkt?

Bedrijfssucces Bedrijfssucces: winstgroei en werknemersgroei Belangrijkste determinanten volgens literatuur: Eigenschappen bedrijf: leeftijd, omvang, sector Eigenschappen ondernemer: ‘ human capital’, financieel kapitaal, ambitie Bedrijfsnetwerken: professioneel, maar vaak ook sociaal karakter

Sociale netwerken… … zijn een belangrijke factor bij lokatiekeuze (kleine) bedrijven, vooral familie en vrienden (Dahl & Sorenson, 2009) … bieden toegang tot kennis- en kapitaalbronnen, die nodig zijn om te kunnen overleven en groeien: resource-based perspective (Penrose, 1959) Empirisch bewijs: Brüderl & Preisendörfer, 1998; Davidsson & Honig, 2003; Lechner et al. 2006; Watson, 2007 …kunnen (verdere) groei belemmeren, indien banden te sterk zijn: ‘over-embeddedness’ Empirisch bewijs: Uzzi, 1997; Westlund & Bolton, 2003 …zijn vooral belangrijk voor ondernemers met tekort aan kennis en kapitaal (klein, jong, laag opgeleid, geen zakelijke partner etc.): compensatie-hypothese (Brüderl & Preisendörfer, 1998) Tot dusver alleen empirisch bewijs voor etnische ondernemers (Waldinger et al., 1990)

Rol van de buurt? Tot dusver onderbelicht in onderzoek: vooral focus op regionaal niveau Belangrijkste en meest intensieve contacten binnen eigen regio (Oinas, 1998; Malecki, 2009) Buurt speelt belangrijke rol voor aantal en intensiteit sociale contacten van bewoners  sociale cohesie (Forrest & Kearns, 2001; Völker et al., 2007) Maar is de buurt ook relevant voor bedrijfscontacten? Indicaties uit empirisch onderzoek: bedrijven profiteren van een sociale omgeving met sterke relaties (Dubini, 1989; Dahl & Sorenson, 2009) Zakelijke netwerken (vooral informeel) kunnen voortkomen uit persoonlijke contacten (Jack, 2008) Sommige ondernemers hebben een dubbele binding met de buurt: via wonen EN werken

Vragen en hypotheses 1) Presteren ondernemers met buurtnetwerken beter dan ondernemers met netwerken buiten de buurt? H1: Lokaal netwerk leidt tot meer groei H2: Sterker netwerkeffect voor kwetsbare ondernemers 2) Welke verschillen bestaan er tussen buurten met een hoge of een lage mate van sociale cohesie? H3: Cohesie  méér lokale netwerken H4: Cohesie  stérker lokaal netwerkeffect op groei

Data ONDERNEMERS IN BUURTEN: Survey of Social Networks of Entrepreneurs (SSNE) 2008: 385 ondernemers in 145 buurten (PC5-gebieden) Lokale ondernemers: wonen in dezelfde buurt als bedrijf (max. loopafstand 10 minuten) Gegevens over: Kenmerken bedrijf en ondernemer zelf Bedrijfsprestaties Binding met en mening over buurt Bedrijfsgerelateerde contacten (en persoonlijke relaties) BEWONERS VAN DEZELFDE 145 BUURTEN: Survey of Social Networks of the Dutch (SSND) 2000: Mate van sociale cohesie (contacten met buurtgenoten)

Welk aandeel van bedrijfsnetwerken is lokaal?

Welk aandeel van bedrijfsnetwerken is lokaal? Verschillen tussen typen buurten naar cohesie?

Model winstgroei (gecontroleerd voor bedrijfs- en ondernemerskenmerken) Totaal Met werknemers Zonder werknemers Omvang totaal netwerk ++ 0 Omvang informeel netwerk 000 % informeel netwerk < 1km -+ Geen werknemers *% informeel netwerk < 1km + 00 % totaal netwerk < 1km 0 -+ Geen werknemers *% totaal netwerk < 1km + 00 % informeel netwerk < 3km 00 + Geen werknemers*% informeel netwerk < 3km + 00 % totaal netwerk < 3km 000 Geen werknemers* totaal netwerk <3km 0 00 Mate van sociale cohesie woonbuurt 000 Mate van sociale cohesie *% informeel netwerk <1km 000 Nagelkerke's R² 0,2240,1780,289

Model werknemersgroei (gecontroleerd voor bedrijfs- en ondernemerskenmerken) Totaal Zonder werk- nemers Ouder dan 10jr Zonder zakelijke partner Laag opgeleid Omvang totaal netwerk Omvang informeel netwerk % informeel netwerk <1km Geen werknemers*% informeel netwerk <1km % totaal netwerk <1km Geen werknemers*% totaal netwerk <1km % informeel netwerk <3km Geen werknemers*% informeel netwerk <3km % totaal netwerk <3km Geen werknemers*% totaal netwerk <3km Mate van sociale cohesie woonbuurt Mate van sociale cohesie* % informeel netwerk <1km Nagelkerke's R² 0,366 0,599 0,441 0,488 0,653

Conclusies Buurtnetwerk voor bedrijfshulp in het algemeen niet belangrijk voor het bereiken van bedrijfsgroei Vooral kenmerken ondernemer/ bedrijf en totale omvang van netwerk spelen rol (bevesting van resource-based perspective) H1 wordt verworpen: lokaal netwerk leidt niet tot meer groei Voor bedrijven zònder werknemers spelen lokale netwerken WEL een rol Vooral sterk effect voor winstgroei, minder voor werknemersgroei H2 wordt niet verworpen: sterker netwerkeffect voor ‘kwetsbare’ ondernemers Aangescherpte ‘compensatie-hypothese’: niet de hoeveelheid steun, maar het aandeel lokale relaties beïnvloedt bedrijfssucces Lokale netwerken kunnen nadelig zijn voor grotere bedrijven mogelijk door “over-embeddedness”

Conclusies (2) Sociale cohesie in buurt speelt beperkte rol De mate van sociale cohesie in de buurt hangt niet samen met lokale netwerken en hun effecten Wel klein direct effect op werknemersgroei voor sommige ‘kwetsbare’ bedrijven H3 verworpen: niet significant méér lokale contacten in hoog cohesieve buurten H4 verworpen: geen sterker lokaal netwerkeffect in cohesieve buurten Beleidsimplicatie: Stimuleer bedrijfsnetwerken op buurtniveau, met speciale aandacht voor de kleine en ‘kwetsbare’ ondernemer Bijvoorbeeld: ondernemersverenigingen of –netwerken stimuleren, bijeenkomsten organiseren om ondernemers met elkaar in contact te brengen Maar: sociaal kapitaal is voor groot deel niet maakbaar!

Einde Contact: Bart Sleutjes, Universiteit Utrecht