Motivational Interviewing ‘Praten in beweging’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Advertisements

Leerlingbemiddeling / mediation
2. Beïnvloedingsstijlen
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Eric Sulkers, kinderarts Ziekenhuis Walcheren
Motivatie 3.0: motiverend coachen van ervaren medewerkers
Communicatie met de klant
Welkom Mijzelf voorstellen aan de hand van een recente gebeurtenis waarbij ik ‘in mijn vuur stond’ Wat gaan we doen vandaag.
(Loopbaan)coaching In de bouw.
Workshop Motivational Interviewing
Motiverende gespreksvoering
Medicatietrouw en motivatie bij mensen met schizofrenie
Motivational Interviewing
TOPOI Model: Taal Verbale communicatie: Wat zegt de ander precies?
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
Benieuwd naar wie ik ben ...
Workshop Motivational Interviewing
Motiverende Gespreksvoering
Motiverende Gespreksvoering
Adviesgesprekken Hanny van Heusden Marcel Doornbosch 2010.
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
Active ageing.
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
WSNS 4 oktober 2007 “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”.
emotionele bankrekening
Communicatie School- Gezin
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
CanDo Coaching.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Gedragsverandering door middel van dansen i.p.v. worstelen
Workshop verandering 12 juni 2014 Inzicht in proces ontdekken wat werkt theoretisch kader Workshop onbeperkt sportief, 12 juni
Communicatie en dementie
Reclame Masters | Ik en reclame!
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Onderzoeksvaardigheden 3
motiverende gespreksvoering
"Nicht ärgern, nur wundern, und immer lächeln, das heisst ja Selbstbeherrschung..."
gespreksvaardigheden
Motiverende gespreksvoering
Motiverende gespreksvoering Irina Nojoredjo. Wat gaan we doen?  Video’s bekijken van elkaar en feedback geven  Eigen voortgang  Regisseurs  Focus.
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Socratisch Motiveren Een methode voor het probleemloos omgaan
Welkom ik maak me sterk.
NETWERKBIJEENKOMST Dinsdag 2 NOVEMBER.
Zelfmanagement Longpunt
Opleidingssessie 4 Growing Together De relatie tussen mentor en mentee.
Motiverende gespreksvoering
Lonneke Schijvens Programma coordinator RSB. Bewegen? Ja, natuurlijk! Missie Onbeperkt Sportief: zorgen dat mensen met een beperking structureel meer.
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
| faculteit gedrags- en maatschappijwetenschappen orthopedagogiek Het bereiken van openheid in geslotenheid: Inzichten vanuit onderzoek Werkconferentie.
Motiverende Gespreksvoering Bij ongezonde leefgewoonten Centrale opleidersdagen Doorn 2011.
Welkom op onze thema-avond
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Verbindend communiceren met ouders
Wat gaan we doen in 2012? We zoeken nieuwe oplossingen. En we vertellen er over.
Hoe profileer ik mezelf digitaal? -minilecture-.
Gesprekstechnieken Les 5.
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Persoonlijk Leiderschap
Gesprekstechnieken Les 4.
Gesprekstechnieken Les 4.
Gesprekstechnieken Les 5.
Gesprekstechnieken Les 6.
Leren leren door feedback
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Zichtbaarheid Creëren
Transcript van de presentatie:

Motivational Interviewing ‘Praten in beweging’

Welke stijl? Volgen ‘Ik zal je niet veranderen of dwingen. Ik vertrouw erop dat je verstand hebt van jezelf en laat je dit in je eigen tijd en in je eigen tempo oplossen.’ Richting geven ‘Ik weet hoe je dit probleem kunt oplossen. Ik weet wat jij moet doen.’ Gidsen ‘Ik kan je helpen om hier jouw eigen oplossing voor te vinden.’

Gidsende stijl In een gidsende stijl ben je er in het bijzonder op aan het letten hoe je iemand kunt helpen om ten aanzien van de beoogde gedragsverandering zijn of haar eigen besluiten of stappen te nemen.

Motivational Interviewing (MI) Motiverende Gespreksvoering Motiverende gespreksvoering is een gidsende, doelgerichte stijl van communicatie, waarbij de persoon centraal staat en vanuit samenwerking de intrinsieke motivatie voor verandering van gedrag wordt uitgedaagd en versterkt. 4

Huidige benadering? Herkenbaar? De hulpverlener: wijst op de negatieve consequenties van het gedrag; benoemt veel argumenten om te veranderen; vertelt wat het probleem is; draagt oplossingen aan; bepaalt de strategie; stelt zich op als de deskundige; tracht de ander te overtuigen; loopt vaak voor de ander uit; tracht de ander te motiveren voor een door hem/haar bedachte oplossingsstrategie.

Motivational Interviewing. Herkenbaar? De hulpverlener: werkt samen met de ander aan in gezamenlijk overleg gestelde doelen; doet recht aan deskundigheid en perspectief van de ander; haalt mogelijkheden en motivatie om te veranderen uit het innerlijk van de ander; geeft de ander het recht op vrijheid van gedragskeuze; heeft een neutraal nieuwsgierige houding; aanvaardt het verandertempo van de ander.

Gedragsveranderingsfasen Voorbeschouwing Zelf geen probleem zien Terugval Niet gelukt nieuwe gedrag vol te houden Overpeinzing Twijfel/ambivalentie Nieuw gedrag In leefstijl geïntegreerd Besluitvorming Ja ik wil of nee ik wil niet (nog niet) Actie Ik ga ermee aan de slag Voorbereiding Hoe ga ik het doen?

Het huis van Motivational Interviewing GEEST / HOUDING TECHNIEKEN PRINCIPES VERANDERTAAL WEERSTAND

Zelfonderzoek van de cliënt staat centraal Autonomie Geest / houding Zelfonderzoek van de cliënt staat centraal Autonomie Uitnodigende houding, berustend op samenwerking GEEST / HOUDING GESPREKSTECHNIEKEN PRINCIPES VERANDERING WEERSTAND

Reparatiereflex onderdrukken Principes Reparatiereflex onderdrukken Begrijpen van de eigen beweegredenen van de cliënt Empathisch luisteren; acceptatie cliënt uitdrukken Zelfvertrouwen cliënt stimuleren Weerstand  signaal tijdens gesprek GEEST/ HOUDING GESPREKSTECHNIEKEN PRINCIPES VERANDERING WEERSTAND

(uitnodigen tot vertellen en nadenken) Gesprekstechnieken Open vragen stellen (uitnodigen tot vertellen en nadenken) Reflectief luisteren (bevorderen interactie, verdiepen) Bevestigen en bekrachtigen (ondersteunen kwaliteit en inzet cliënt) Samenvatten (structureren en ordenen informatie) Verandertaal uitlokken (laten benoemen van verandermotieven) GEEST/ HOUDING GESPREKSTECHNIEKEN PRINCIPES VERANDERING WEERSTAND

Scoreliniaal / Scaling 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Niet belangrijk Erg belangrijk

Scoreliniaal / Scaling 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Niet belangrijk Erg belangrijk 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Geen vertrouwen Alle vertrouwen

Scoreliniaal / Scaling 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Niet belangrijk Erg belangrijk Niet klaar Heel klaar 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Geen vertrouwen Alle vertrouwen

Veel succes!